News: Vid störningar följ oss på twitter.com/landgangen 31 July 2014 kl. 03:17
Welcome, Guest. Please login or register. *

● Veckans bild ●

M/S Aurora i Gibraltar i augusti 2004
© Foto: Henrik Johansson

Motorstart--
Pages: [1]   Go Down
  Print  

Motorstart--
Author Message
trafikar´n

« on: 23 May 2009 kl. 02:40 »

Kallstart av stora fartygsmotorer, hur gör man?
Hur man får igång en Scania V8 500 i en lastbil vet jag även om den tjurar, DEkomprimera en liten volvo DB när batteriet tryter för att lura igång den har man väl gjort. Till o med glödgat kula...

Men hur kallstartar man en stor fartygsmotor Huh
« Last Edit: 23 May 2009 kl. 02:46 by trafikar´n » Logged
Ruston

Email
« Reply #1 on: 23 May 2009 kl. 08:42 »

Man startar inte fartygs motorer "kalla" vevaxlen/ bædden ær uppriktad før varm motor och kan vara ganska skev i kallt tillstånd,dels kommer friktionen vara extrem i mellan alla rørliga delar, smørjoljan kommer vara som sirap eller tjockare. Har varit med och førsøkt kallstarta en stor diesel, men den  gick øvehuvudtaget inte runt på luft pga friktionen.
kallstart ær inte att rekomendera alltså. men visst, vid nødfall går det, men frågan ær om startluften kommer ræcka till

Det är tuft i shipping!
BD

« Reply #2 on: 23 May 2009 kl. 15:09 »

Hur man får igång en Scania V8 500 i en lastbil vet jag även om den tjurar, DEkomprimera en liten volvo DB när batteriet tryter för att lura igång den har man väl gjort. Till o med glödgat kula...

Stor och stor, men Sveas Finn hade två direkt sjövattenkylda fyrcylindriga Nohab Polar på 600 eller om det var 800 hk.
De startades direkt, även vintertid, med luft och utan någon förvärmning. Kylvattenpumpen var direktdriven från motorn liksom f ö även startkompressorer.
Men Finns motorer var ju egentligen ingenting i förhållande till senare tiders katedralmotorer. Nuförtiden tror jag inte att det förekommer direkt sjövattenkylda fartygsmotorer.

Eljest är det vanliga att man ser till att kylvattentempen (färskvattenkylning) är vad den ska vara under drift och då startar motorn.
Stora motorer har eldrivna kylvatten- och smörjoljepumpar och turbinbåtar har dessutom en s k gravitationstank för att säkerställa smörjning i ca 20 min utifall att det blir stopp. Inom 20 min räknar man med att båten inte gör sån fart att maskineriet dras runt av propellern.

Vad menar du med "DEkomprimera"?
I stark kyla räcker det med att värma insugningsröret med gasolflamma och, förutsatt friska batterier, sedan trycka på startknappen och igång är spisen.
trafikar´n

« Reply #3 on: 23 May 2009 kl. 22:15 »

Dekomprissionsvreden
 går även att att nyttja vid handslevstart på DBII mfl, nu pratar vi riktigt små motorer,
Man kan släppa av trycket så det går lättare att få upp varvet, en sätter man långsamt tillbaka kompressionen o förhoppningsvis startar snurran.

Men åter till min fråga, startas stora maskiner med trycklyft som sätter igång kolvrörelserna?
följdfråga hur genernas startluuften?
Husum

SFC-3678 Texas

Email
« Reply #4 on: 24 May 2009 kl. 01:25 »

Hej, Kallstart av just inte en fartygsmotor men V16 medelvarvs diesel på skulle ja tro 2400 hk. utan att tagit reda på så tror jag att det är ett EMD lok
Det går men motorer mår inte bra av kallstarter.
http://www.youtube.com/watch?v=CG91fYHcm-k&NR=1

Håkan Sundström, Husum. Bogserbåtsägare
Ruston

Email
« Reply #5 on: 24 May 2009 kl. 08:31 »

Dekomprissionsvreden
 går även att att nyttja vid handslevstart på DBII mfl, nu pratar vi riktigt små motorer,
Man kan släppa av trycket så det går lättare att få upp varvet, en sätter man långsamt tillbaka kompressionen o förhoppningsvis startar snurran.

Men åter till min fråga, startas stora maskiner med trycklyft som sätter igång kolvrörelserna?
följdfråga hur genernas startluuften?

Startluften tillverkas av kompresssorer som leverar 25-30 bar till startluft tankar, vidare leds luften till en manøver ventil( huvudstart slid) som sitter på maskinen, denna ventil øppnas och stænges av start systemet (el /manuelt), en del av start luften efter huved start sliden leds till en start luftførdelare som sitter vanligtvis på ena ænden av kamaxeln, denna førdelar och "timar" pilot tryck till start luft ventilerna som sitter i topparna, så att dessa øppnar vid rætt øgonblick(arbets takten) detta ær basic system, sen finns det oftast lite lull lull som start bostrar till Varvtal regulatorer och dyl.
Antalet starter / eller hur længe man kan køra maskinen på start luft ær ju avhængigt av startluft tankarnas volym och kompressorernas capasitet,

Det är tuft i shipping!
gurra_58
Guest
« Reply #6 on: 24 May 2009 kl. 09:34 »

Det ska man ju absolut inte göra.Men om man får för sig det så brukad vi göra så här.
Reparatören och chifen drog ut 2 pumpar var medan 1:e maskinisten drog på starten
dom startade alltid men hur stora skador det blev vet jag inte,men helt klart dom mådde
inte bra.Dom startas med tryckluft som blåses ned i cylindrarna efter ett särkilt mönster
(tändningsföljd).Detta system används av den största fartygsmotorn för att starta.Den
är på 110000 KW och sitter i containerjagare som tar 15200 TEU
« Last Edit: 24 May 2009 kl. 09:39 by gurra_58 » Logged
Seastorm

« Reply #7 on: 25 May 2009 kl. 00:53 »

Man startar inte fartygs motorer "kalla" vevaxlen/ bædden ær uppriktad før varm motor och kan vara ganska skev i kallt tillstånd,dels kommer friktionen vara extrem i mellan alla rørliga delar, smørjoljan kommer vara som sirap eller tjockare. Har varit med och førsøkt kallstarta en stor diesel, men den  gick øvehuvudtaget inte runt på luft pga friktionen.
kallstart ær inte att rekomendera alltså. men visst, vid nødfall går det, men frågan ær om startluften kommer ræcka till

Intressant, hade faktiskt ingen aning om detta. Fast hur gör man då när man ligger till hamn i någon dag eller så ? Cirkulerar man varm olja genom maskinerna , eller finns det något slags element ( förglödning ) som ligger och värmer motorn hela tiden medan den står stilla ?  Vad räknar man som kall motor ? Menar dieselbilar brukar ju testas ned till -40 C under utvecklingen , bara som ett exemepel.
Ruston

Email
« Reply #8 on: 25 May 2009 kl. 08:42 »

Oljan cirkuleras av en "pre lube" pump, oljan blir varm av att dels færden genom motorn och dels genom att separatorn værmer på rætt bra(70-90grader)  Moderna motorer stoppas och startas på HFO utan att skifta till Diesel i hamnar, man førsøker hålla kylvatten temperaturen næra drifts værden æven i hamn med hjælp av olika sorters værmare, (el/ånga/thermal olja/hetvatten) kall motor med tjock olje drift skulle jag rækna som under 50 60 grader.

Det är tuft i shipping!
Clayton

« Reply #9 on: 26 May 2009 kl. 17:44 »

Oljan cirkuleras av en "pre lube" pump, oljan blir varm av att dels færden genom motorn och dels genom att separatorn værmer på rætt bra(70-90grader)  Moderna motorer stoppas och startas på HFO utan att skifta till Diesel i hamnar, man førsøker hålla kylvatten temperaturen næra drifts værden æven i hamn med hjælp av olika sorters værmare, (el/ånga/thermal olja/hetvatten) kall motor med tjock olje drift skulle jag rækna som under 50 60 grader.

Vissa maskiner pissar ju ur sig hela HT-systemet så fort man kommer under 65 grader.
Dessutom kan det ju bli svårt att få tätt igen efter att det stått och läckt.

Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to: