Nyheter: Vid störningar följ oss på twitter.com/landgangen 25 April 2014 kl. 07:01
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem. *



● Veckans bild ●


M/S Argo i Göteborg 1982
© Foto: Henrik Johansson

Foton tankfartyget nanny byggd i udevalla
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  

  Foton tankfartyget nanny byggd i udevalla
Författare Meddelande
rederiet

Offline Offline

Antal inlägg: 884


E-post
« skrivet: 22 Januari 2009 kl. 18:39 »

Någon som har bilder på den stora tankfartyget Nanny när hon går från vavet i Udevalla vad gör detta fartyg i dag är hon skrot kan man få en snab ägar bild av henne
Loggat
gurra_58
Gäst
« Svara #1 skrivet: 22 Januari 2009 kl. 18:43 »

Titta på faktaomfartyg där finns lite annars så blev hon upphuggen 2003
Loggat
San Bruno

Inloggad Inloggad

Antal inlägg: 349



« Svara #2 skrivet: 22 Januari 2009 kl. 18:59 »

Titta på den här utmärkta länken. Lite kul att hon gick med skorstenanrna nedmonterade under bron.

http://www.aukevisser.nl/supertankers/id47.htm
Loggat
Clayton

Offline Offline

Antal inlägg: 2 742



« Svara #3 skrivet: 22 Januari 2009 kl. 20:01 »


Hennes rekord står sig fortfarande efter 30 år.
Undrar om det någonsin kommer att byggas ett bredare tankfartyg?

Hon låg väl upplagd ganska lång tid totalt, men kom igång lite mera de sista åren.

Loggat
foggy

Offline Offline

Antal inlägg: 3 545


Maskinist utan gränser


Hemsida E-post
« Svara #4 skrivet: 22 Januari 2009 kl. 21:49 »

Hennes rekord står sig fortfarande efter 30 år. (...)
Vad gäller tankfartyg kommer nog Stenas VMax-båtar närmast, de är "bara" 9 meter smalare...  Cool

BRGDS / foggy
Loggat

Shipping - It's a dirty business, but someone's got to do it. Glad

Några frågor?
Clayton

Offline Offline

Antal inlägg: 2 742



« Svara #5 skrivet: 22 Januari 2009 kl. 22:05 »

Vad gäller tankfartyg kommer nog Stenas VMax-båtar närmast, de är "bara" 9 meter smalare...  Cool

BRGDS / foggy

Jo, men det är ändå en avsevärd skillnad i storlek Cool
BTW, hur tror du att de skiljer sig åt i kvalitétshänseende då?
Loggat
foggy

Offline Offline

Antal inlägg: 3 545


Maskinist utan gränser


Hemsida E-post
« Svara #6 skrivet: 22 Januari 2009 kl. 22:16 »

(...)
BTW, hur tror du att de skiljer sig åt i kvalitétshänseende då?
Förutom redundans och exteriör brukar Stenas / Concoridias tankbåtar vara billigast möjliga standarbygge från varvet (och Stenas
relation till diverse nybyggnadsvarv är ju ökänd), så jag får nog gissa att Nanny nog var av generellt bättre kvalitet.

Att Stena / Concordia väljer just twin-skeg lösningar med extrem bredd är f.ö. ingen tillfällighet, ett flertal av de som sitter på
Stenas tekniska avdelning med ansvar för nybyggen har en bakgrund från Uddevallavarvet...

BRGDS / foggy
Loggat

Shipping - It's a dirty business, but someone's got to do it. Glad

Några frågor?
Clayton

Offline Offline

Antal inlägg: 2 742



« Svara #7 skrivet: 22 Januari 2009 kl. 22:44 »


Att Stena / Concordia väljer just twin-skeg lösningar med extrem bredd är f.ö. ingen tillfällighet, ett flertal av de som sitter på
Stenas tekniska avdelning med ansvar för nybyggen har en bakgrund från Uddevallavarvet...

BRGDS / foggy

Ett par yngre halvlillasyrror till Nanny då kan man väl nästan säga.
Konstigt egentligen att man inte separerade maskinerna åt på Nanny. Det har ju gjorts på bla. gamla atlantångare redan under de sista decennierna på 1800-talet. Campania och Lucania bla.

Loggat
richard h

Offline Offline

Antal inlägg: 178


E-post
« Svara #8 skrivet: 23 Januari 2009 kl. 00:36 »

vi lektrade henne utan för etiopen med en 104 000 tons obo(silverlan) i början på 80 talet och det hände inte myket med heness draft  Obeslutsam men vår lilla kopp sjönk ner fort som fan Glad . det var synd att hon var i så dåligt skick i slutet av 80 talet annars hade dom konverterat henne oxå

m v h
richard
Loggat
Clayton

Offline Offline

Antal inlägg: 2 742



« Svara #9 skrivet: 23 Januari 2009 kl. 12:18 »


Menar du att hon skulle ha konverterats till FPSO?
Har för mig att jag läste någonstans att det fanns planer på det, men att det blev skrotning istället.
Loggat
San Bruno

Inloggad Inloggad

Antal inlägg: 349



« Svara #10 skrivet: 23 Januari 2009 kl. 12:51 »

Bilder på Nannys maskinrum med dubbla ångturbiner.....Det hade varit kul att se !
Loggat
MatsK

Offline Offline

Antal inlägg: 1 134



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 23 Januari 2009 kl. 12:54 »

Vad gäller tankfartyg kommer nog Stenas VMax-båtar närmast, de är "bara" 9 meter smalare...  Cool

BRGDS / foggy

Tidigare fanns de två stora Esso Atlantic och Esso Pacific med sin bredd på drygt 71 meter och längd 406 meter.

http://www.aukevisser.nl/supertankers/id71.htm

/Mats K
Loggat

San Bruno

Inloggad Inloggad

Antal inlägg: 349



« Svara #12 skrivet: 23 Januari 2009 kl. 12:56 »

Hittade en bild på Nannys underdel... Leende (smiley)

Se länken, scrolla sedan ned. http://www.utgangspunkten.se/kulturvast_templates/Kultur_ArticlePage.aspx?id=41642


EDIT: Tagit bort infogad bild och lagt till länk till sidan.
« Senast ändrad: 23 Januari 2009 kl. 17:59 av Jonas F » Loggat
richard h

Offline Offline

Antal inlägg: 178


E-post
« Svara #13 skrivet: 23 Januari 2009 kl. 21:30 »

clayton

japp de var tänkt men när dom mätte henne var hon i så dåligt skik att det inte gick. fast dom var inne påa att från första början sätta henne i fart igen!! Glad
det var ett vist eng/hollänsk bolag(med skysta spiror Med glimten i ögat (blinkande)) dom var jätte lesna efter laser mätningarna Obeslutsam så det var nära att hon fortfarande hade seglat runt

m v h
richard
Loggat
Clayton

Offline Offline

Antal inlägg: 2 742



« Svara #14 skrivet: 23 Januari 2009 kl. 22:03 »

clayton

japp de var tänkt men när dom mätte henne var hon i så dåligt skik att det inte gick. fast dom var inne påa att från första början sätta henne i fart igen!! Glad
det var ett vist eng/hollänsk bolag(med skysta spiror Med glimten i ögat (blinkande)) dom var jätte lesna efter laser mätningarna Obeslutsam så det var nära att hon fortfarande hade seglat runt

m v h
richard

Hon hade knappast seglat runt i dagsläget. Men visst hade det varit roligt om hon funnits kvar, om än med framdrivningen bortplockad.
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 

Gå till: