News: Vid störningar följ oss på twitter.com/landgangen 03 September 2014 kl. 01:40
Welcome, Guest. Please login or register. *



● Veckans bild ●



M/S Sigrid i Visby 3 juli 2014
© Foto: Stefan Andersson

Foton tankfartyget nanny byggd i udevalla
Pages: [1]   Go Down
  Print  

  Foton tankfartyget nanny byggd i udevalla
Author Message
rederiet

Offline Offline

Posts: 905


Email
« on: 22 January 2009 kl. 18:39 »

Någon som har bilder på den stora tankfartyget Nanny när hon går från vavet i Udevalla vad gör detta fartyg i dag är hon skrot kan man få en snab ägar bild av henne
Logged
gurra_58
Guest
« Reply #1 on: 22 January 2009 kl. 18:43 »

Titta på faktaomfartyg där finns lite annars så blev hon upphuggen 2003
Logged
San Bruno

Offline Offline

Posts: 358



« Reply #2 on: 22 January 2009 kl. 18:59 »

Titta på den här utmärkta länken. Lite kul att hon gick med skorstenanrna nedmonterade under bron.

http://www.aukevisser.nl/supertankers/id47.htm
Logged
Clayton

Offline Offline

Posts: 2 742



« Reply #3 on: 22 January 2009 kl. 20:01 »


Hennes rekord står sig fortfarande efter 30 år.
Undrar om det någonsin kommer att byggas ett bredare tankfartyg?

Hon låg väl upplagd ganska lång tid totalt, men kom igång lite mera de sista åren.

Logged
foggy

Offline Offline

Posts: 3 600


Maskinist utan gränser


WWW Email
« Reply #4 on: 22 January 2009 kl. 21:49 »

Hennes rekord står sig fortfarande efter 30 år. (...)
Vad gäller tankfartyg kommer nog Stenas VMax-båtar närmast, de är "bara" 9 meter smalare...  Cool

BRGDS / foggy
Logged

Shipping - It's a dirty business, but someone's got to do it. Grin

Några frågor?
Clayton

Offline Offline

Posts: 2 742



« Reply #5 on: 22 January 2009 kl. 22:05 »

Vad gäller tankfartyg kommer nog Stenas VMax-båtar närmast, de är "bara" 9 meter smalare...  Cool

BRGDS / foggy

Jo, men det är ändå en avsevärd skillnad i storlek Cool
BTW, hur tror du att de skiljer sig åt i kvalitétshänseende då?
Logged
foggy

Offline Offline

Posts: 3 600


Maskinist utan gränser


WWW Email
« Reply #6 on: 22 January 2009 kl. 22:16 »

(...)
BTW, hur tror du att de skiljer sig åt i kvalitétshänseende då?
Förutom redundans och exteriör brukar Stenas / Concoridias tankbåtar vara billigast möjliga standarbygge från varvet (och Stenas
relation till diverse nybyggnadsvarv är ju ökänd), så jag får nog gissa att Nanny nog var av generellt bättre kvalitet.

Att Stena / Concordia väljer just twin-skeg lösningar med extrem bredd är f.ö. ingen tillfällighet, ett flertal av de som sitter på
Stenas tekniska avdelning med ansvar för nybyggen har en bakgrund från Uddevallavarvet...

BRGDS / foggy
Logged

Shipping - It's a dirty business, but someone's got to do it. Grin

Några frågor?
Clayton

Offline Offline

Posts: 2 742



« Reply #7 on: 22 January 2009 kl. 22:44 »


Att Stena / Concordia väljer just twin-skeg lösningar med extrem bredd är f.ö. ingen tillfällighet, ett flertal av de som sitter på
Stenas tekniska avdelning med ansvar för nybyggen har en bakgrund från Uddevallavarvet...

BRGDS / foggy

Ett par yngre halvlillasyrror till Nanny då kan man väl nästan säga.
Konstigt egentligen att man inte separerade maskinerna åt på Nanny. Det har ju gjorts på bla. gamla atlantångare redan under de sista decennierna på 1800-talet. Campania och Lucania bla.

Logged
richard h

Offline Offline

Posts: 182


Email
« Reply #8 on: 23 January 2009 kl. 00:36 »

vi lektrade henne utan för etiopen med en 104 000 tons obo(silverlan) i början på 80 talet och det hände inte myket med heness draft  Undecided men vår lilla kopp sjönk ner fort som fan Grin . det var synd att hon var i så dåligt skick i slutet av 80 talet annars hade dom konverterat henne oxå

m v h
richard
Logged
Clayton

Offline Offline

Posts: 2 742



« Reply #9 on: 23 January 2009 kl. 12:18 »


Menar du att hon skulle ha konverterats till FPSO?
Har för mig att jag läste någonstans att det fanns planer på det, men att det blev skrotning istället.
Logged
San Bruno

Offline Offline

Posts: 358



« Reply #10 on: 23 January 2009 kl. 12:51 »

Bilder på Nannys maskinrum med dubbla ångturbiner.....Det hade varit kul att se !
Logged
MatsK

Offline Offline

Posts: 1 181



WWW
« Reply #11 on: 23 January 2009 kl. 12:54 »

Vad gäller tankfartyg kommer nog Stenas VMax-båtar närmast, de är "bara" 9 meter smalare...  Cool

BRGDS / foggy

Tidigare fanns de två stora Esso Atlantic och Esso Pacific med sin bredd på drygt 71 meter och längd 406 meter.

http://www.aukevisser.nl/supertankers/id71.htm

/Mats K
Logged

San Bruno

Offline Offline

Posts: 358



« Reply #12 on: 23 January 2009 kl. 12:56 »

Hittade en bild på Nannys underdel... Smiley

Se länken, scrolla sedan ned. http://www.utgangspunkten.se/kulturvast_templates/Kultur_ArticlePage.aspx?id=41642


EDIT: Tagit bort infogad bild och lagt till länk till sidan.
« Last Edit: 23 January 2009 kl. 17:59 by Jonas F » Logged
richard h

Offline Offline

Posts: 182


Email
« Reply #13 on: 23 January 2009 kl. 21:30 »

clayton

japp de var tänkt men när dom mätte henne var hon i så dåligt skik att det inte gick. fast dom var inne påa att från första början sätta henne i fart igen!! Grin
det var ett vist eng/hollänsk bolag(med skysta spiror Wink) dom var jätte lesna efter laser mätningarna Undecided så det var nära att hon fortfarande hade seglat runt

m v h
richard
Logged
Clayton

Offline Offline

Posts: 2 742



« Reply #14 on: 23 January 2009 kl. 22:03 »

clayton

japp de var tänkt men när dom mätte henne var hon i så dåligt skik att det inte gick. fast dom var inne påa att från första början sätta henne i fart igen!! Grin
det var ett vist eng/hollänsk bolag(med skysta spiror Wink) dom var jätte lesna efter laser mätningarna Undecided så det var nära att hon fortfarande hade seglat runt

m v h
richard

Hon hade knappast seglat runt i dagsläget. Men visst hade det varit roligt om hon funnits kvar, om än med framdrivningen bortplockad.
Logged

Pages: [1]   Go Up
  Print  
 

Jump to: