Nyheter: Vid störningar följ oss på twitter.com/landgangen 19 Juni 2013 kl. 22:03
----- Veckans bild -----

M/S MSC Federica i Singapore 21 december 2006
© Foto: Thomas Larsen

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem. *

Tor Line - Pielstick PC3
Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 10   Gå ned
  Skriv ut  

Tor Line - Pielstick PC3
Författare Meddelande
1980

Inloggad Inloggad

Kön: Man
Antal inlägg: 4 323

Personliga erfarenheter och reseskildringar mm.

1980petersson@gmail.com
Hemsida E-post
« Svara #60 skrivet: 08 Augusti 2012 kl. 08:51 »

Ps min käre bror följer oss,han kämpar mot nåt än värre,därför jag uppe i natt Ds

Du får hälsa till honom från Landgången och vi hoppas det går bra.
I jämförelse med detta är en Pielstickare inget problem.
Loggat

Sjöman, maskinare, äventyrare och älskare av kryssningar. Inget av mitt material har bloggats fram. Det jag skriver om, är egna erfarenheter från ett långt sjömansliv, egna reseskilldringar och mycket annat från min egen värld och tagit från mina minnen, min erfarenhet och alla brev jag skrivit till mamma o pappa under årens lopp.
sunrod

Antal inlägg: 1 697

E-post
« Svara #61 skrivet: 08 Augusti 2012 kl. 08:57 »

Du får hälsa till honom från Landgången och vi hoppas det går bra.
I jämförelse med detta är en Pielstickare inget problem.

Du är redan bekant,han frågar om du inte har agenturen för RTA.jag höll med Leende (smiley)(han har levercancer)så håll tummen.
« Senast ändrad: 08 Augusti 2012 kl. 09:06 av sunrod » Loggat
sunrod

E-post
« Svara #62 skrivet: 08 Augusti 2012 kl. 09:02 »

Tor Line var ju ett bra rederi att segla i på den tiden . Man bemannade ju 2 lastfärjor och två pax fartyg.  
I Pax båtarna gick vi 2-2-2-4 veckors törnar, vilket ju var perfekt om man bodde i Västsverige.
Dvs vi var 5 man på varje tjänst på 2 båtar. Sen tog rederiet in extra folk på sommaren så då var vi 3 man på varje position i resp båt.
Lönen var ju oxå väldigt bra, eftersom vi hade alla tillägg som fanns nästan, inklusive den Hk tariff som då påverkade lönen väldigt mycket.

Det enda som jag utifrån dagens perspektiv minns som vädigt negativt, var att det var förbannat mycket fylla ombord. Bland både befäl och mannskap. Både på fritid och arbetstid. Men det var nog tyvärr inte Tor Line ensamma om att ha på den tiden.

Fartresurserna på båtarna har jag ju skrivit om i en annan tråd här på forumet, men kan ju ta det igen.

Enda gången nån av båtarna gick med fullt spett, var den natten när oljeplattformen Alexandder Kielland sjönk i Nordsjön. 27/3 1980. (123 personer omkom, merparten Norrmän)

Då blev vi (Tor Scandinavia) kontaktade av Norska räddningscentralen i Stavanger, som det enda större fartyg som skulle kunna nå olycksplatseni rimlig tid.

Då fick chiefen order att sätta  Load Limiten på  110%. Sen satte vi kurs mot olycksplatsen med spakarna i botten. Jag minns att vi låg o pendlade i den grova sjön p 28-29 knop . Det var ju mycket hårt väder den kvällen och natten. Vi låg så i 2-3timmar när vi fick besked från Stavanger att vi inte behövdes, man hade fått fram egna resurser, och dessutom fanns det inte så många att rädda. De flesta hade ju följt med plattformen ned.

Vi vände och gick tillbaka till vår rutt.
Efter detta så minns jag att vi höll på ooch skifta avgasventiler i månader, efter de skador som denna lilla sejour hade orsakat. Men som sagt, fartresurser fanns det. 30mil i stilla väder tror jag inte skulle vara omöjligt.
Orsaken att det tog så lång tid att skifta avgasventilerna var ju att Lindholmen Motor inte kunde få fram tillräckligt många på en gång. Jag tror vi dessutom lånade från både Gotland och Västerås Kraftstationer.

Tack för svar.

Färjer låg bra till i listan HK mässigt,de va ett kanonavlösningssystem på de tiden,ni hade

Jag var i Lion på 80 talet,vi hade 1+1+1+28 som consafe,eller va de 1+1+28 någe av de i varje fall.

Tyvärr så är där många frestelser i pax,som inte alle klarar.

Alexander K kommer jag ihåg,idag seglar man förbi nödställda,kan va pirater,tyvärr har de blivit så.
Loggat
1980

Inloggad Inloggad

1980petersson@gmail.com
Hemsida E-post
« Svara #63 skrivet: 08 Augusti 2012 kl. 09:08 »

Du är redan bekant,han frågar om du inte har agenturen för RTA.(han har levercancer)så håll tummen.

Vi håller tummarna.
Jag skall undersöka möjligheterna för en agentur. Med glimten i ögat (blinkande) Det skulle nog löna sig.
Loggat

Sjöman, maskinare, äventyrare och älskare av kryssningar. Inget av mitt material har bloggats fram. Det jag skriver om, är egna erfarenheter från ett långt sjömansliv, egna reseskilldringar och mycket annat från min egen värld och tagit från mina minnen, min erfarenhet och alla brev jag skrivit till mamma o pappa under årens lopp.
sunrod

E-post
« Svara #64 skrivet: 08 Augusti 2012 kl. 09:16 »

Tack Leif.

De fina i Lg är att vi en del skrivit känner varann,o kan föra en dialog utan okvädningar,för visst ska de hetta till ibland,men på ett bra vis.En del,är de som man träffats innan,så tack Lg för att ni finns,så man kan skriva av sig,från vardagen.

Häls.

Sven
« Senast ändrad: 08 Augusti 2012 kl. 09:19 av sunrod » Loggat
sunrod

E-post
« Svara #65 skrivet: 08 Augusti 2012 kl. 18:15 »

Har de någonsin före eller efter funnits i färjer kraftpaket som dessa,svar nej,inte i samma klass,för de fanna inga maskiner mer än Pielstick då som klara de.
Loggat
Seamew

Antal inlägg: 1 097

E-post
« Svara #66 skrivet: 08 Augusti 2012 kl. 18:18 »

Tack för svar "seamew".

Man var nog inte sysslolös i långfart med slika mask.Där blev väl ett par mån vederlag extra,kan tänka,de kunde de kanske va värt.

Undrar om de inte va ekonomerna som fick in de i långresefartyg. Leende (smiley)

Ps känner du en OW rep från Malmö,som har mc,tror en Harley D,har visst flyttat till sydligare nejder,hans namn börjar på Be Ds

Häls.

Jag känner inte honom, men vet vem du menar. I dag verkar halva sjömanskåren av de som seglar World-Wide bo "söderut".
Loggat
sunrod

E-post
« Svara #67 skrivet: 08 Augusti 2012 kl. 19:26 »

Jag känner inte honom, men vet vem du menar. I dag verkar halva sjömanskåren av de som seglar World-Wide bo "söderut".

Afton "seamew"

Ja själv känner jag han ytligt genom tredje pers,lugn o sansad o sitt i ordning.

Han snacka en del om att man skulle köra ngn maskin på gasolja i OW,de e nu ett par år sedan jag såg han.

Va e de som damerna har därstädes som vi andra inte vet,Thailand då.

Vietnam vet jag,hon som bestämmer är där ifrån,o Thailand är pest för henne,men de e lite krigshistoria bakom.
Loggat
1980

Inloggad Inloggad

1980petersson@gmail.com
Hemsida E-post
« Svara #68 skrivet: 09 Augusti 2012 kl. 08:55 »

Det blev en livlig debatt om Pielstickarna. Men det måste finnas något annat att skriva om ? Kranar kanske eller något...............
Loggat

Mässkalle

Antal inlägg: 1 037

skkarlstad@hotmail.com
« Svara #69 skrivet: 09 Augusti 2012 kl. 09:24 »

På tal om kranar. Min pappa hamnade i Brasilien vid krigutbrottet och han var där för något arbete med däckskranar som ASEA höll på att utveckla, det tog ett tag innan han kom hem... Det måste väl ha varit på någon Johnsare?Va?
Loggat

Trött på jordnötter
1980

Inloggad Inloggad

1980petersson@gmail.com
Hemsida E-post
« Svara #70 skrivet: 09 Augusti 2012 kl. 10:15 »

På tal om kranar. Min pappa hamnade i Brasilien vid krigutbrottet och han var där för något arbete med däckskranar som ASEA höll på att utveckla, det tog ett tag innan han kom hem... Det måste väl ha varit på någon Johnsare?Va?

Du menar väl andra världskriget. Det började ju 1939 och då hade Johnson enbart bombåtar. De fick sin första kranbåt Seattle 1947 och som jag trodde var världens första kranbåt ?
« Senast ändrad: 09 Augusti 2012 kl. 10:26 av 1980 » Loggat

Mässkalle

Antal inlägg: 1 037

skkarlstad@hotmail.com
« Svara #71 skrivet: 09 Augusti 2012 kl. 10:53 »

Visserligen e jag ålderstigen men jag vet att pappa höll på med utveckling av kranar till fartyg liksom den där klarsiktsskivan som alla fartyg hade tidigare
Loggat

Trött på jordnötter
bengt bohman

Antal inlägg: 634

E-post
« Svara #72 skrivet: 09 Augusti 2012 kl. 15:32 »

Hej.Otroligt men sant,det första svenska fartyg utrustat med kranar det specalbyggda "Vollrath Tham" Byggt 1909 i England.Detta finns att läsa i boken "Stimbåt".Rederiet var "Gränges" mvh Bohman
Loggat
bengt bohman

Antal inlägg: 634

E-post
« Svara #73 skrivet: 09 Augusti 2012 kl. 15:36 »

Hej.Otroligt men sant,det första svenska fartyg utrustat med kranar det specalbyggda "Vollrath Tham" Byggt 1909 i England.Detta finns att läsa i boken "Stimbåt".Rederiet var "Gränges" mvh Bohman
Ett tillägg rekomenderar alla med intresse för tiden med steambåtar att läsa denna bok.Bohman
Loggat
sunrod

E-post
« Svara #74 skrivet: 09 Augusti 2012 kl. 15:47 »

Kanske en ny tråd,eller ? ångare med tillbehör.?
Loggat

Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 10   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: