Nyheter
: Vid störningar följ oss på
twitter.com/landgangen
19 Juni 2013 kl. 14:54
Startsida
|
Hjälp
|
Sök
|
Logga in
|
Registrera
----- Veckans bild -----
M/S MSC Federica i Singapore 21 december 2006
© Foto: Thomas Larsen
Välkommen
Gäst
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
1 timme
1 dag
1 vecka
1 månad
För alltid
Landgången - sjöfartscommunity
»
Sjöfart
»
Övrig sjöfart
(Moderatorer:
Henrik J
,
Jessika
,
Stefan A
,
Palle
) »
Tor Line - Pielstick PC3
Tor Line - Pielstick PC3
Sidor:
1
2
3
[
4
]
5
6
...
10
Gå ned
« föregående
nästa »
Skriv ut
Tor Line - Pielstick PC3
Författare
Meddelande
sunrod
Kön:
Antal inlägg: 1 697
SV: Tor Line - Pielstick PC3
«
Svara #45 skrivet:
08 Augusti 2012 kl. 02:32 »
Glimten i ögat!
Jo visst,love to hate,,inget nyanserat för en maskin som kom in på 50 talet,som inte va lätt o dras med,men som satt i många
färjer,udda fartyg ro ro,lo lo,de e bara o räkna upp.Detta i en tid när ingen hört talas om Wärtsilä,o varför slog inte Z 40 igenom.
Om nu TOR s plocka ur en maskin,o körde tidtabellen på två,tror tusan utströmmarna kör o lite annat,ser man på de riktigt
,hon körde på,o höll tidtabellen,maskinenen väljer inte mig,redaren har satt in den,om jag inte,vill e de bara o packa.
Att Johnson fick nån till o stanna,undrar jag,o kom de i hamn,eller va de någon dag efter.
Om jag nu är för en repfirma,o de säger,vill du ta dig an M/S NN,nä tack säger jag då,svar vi hör av oss= aldrig
Men en sak gör de här maskinen,den engagerar,mer än någon annan maskintråd.
Ska egenligen inte jämföra,men de fanns långt värre,B&W medelv.t.ex.där man fick ha hydrauler (egentillv.)för o få loss utströmmarna,o traversen med som dragkraft.
1980 hur länge va du i Johnson PC ? ,nä jag tror du är försäljare för Wärtsilä
«
Senast ändrad: 08 Augusti 2012 kl. 02:44 av sunrod
»
Loggat
sunrod
Kön:
«
Svara #46 skrivet:
08 Augusti 2012 kl. 03:07 »
M.A.N har fått en riktig medelvarvare,de köpte Pielstick,så den är tillbaks hemma igen,så vi slipper inte helt undan den.
Tyvärr fick M.A.N. Scanias marin motorer även,sånt vi inte vill ha,som DS 14 på 1000 hk,en suverän liten maskin.
Loggat
Varglarsson
Inloggad
Kön:
Antal inlägg: 880
«
Svara #47 skrivet:
08 Augusti 2012 kl. 06:39 »
Citat från: sunrod skrivet 07 Augusti 2012 kl. 16:35
Kommer du ihåg vilken olja hon kördes på.?
Från början kördes de på MDO. Någon gång innan 1965 i januari byttes det till HFO. Om man nu kan kalla en brännolja som värms till ca 65C för tjockolja.
Loggat
Johnson , Perlshipping , Scandinavian Motorships , MODOs bogserbaatar , Thunbolaget , Ferm och Brostroem.
Varglarsson
Inloggad
Kön:
Antal inlägg: 880
«
Svara #48 skrivet:
08 Augusti 2012 kl. 06:45 »
Citat från: sunrod skrivet 07 Augusti 2012 kl. 19:27
Tills man börja med tjockoljedrift,snacka o stänksmörjning.
Vi körde med HFO på Lurö fram till 1988 då vi skiftade till diesel med hög vaxhalt.(glömt namnet) Vid bunkring stelnade vaxen på däck om det spilldes.
Inget problem med stänksmörjning , däremot brända utströmmare och ibland skar br.pumpar om man inte var MYCKET försiktig vid övergång till Gasoil.
Loggat
Johnson , Perlshipping , Scandinavian Motorships , MODOs bogserbaatar , Thunbolaget , Ferm och Brostroem.
sunrod
Kön:
«
Svara #49 skrivet:
08 Augusti 2012 kl. 07:17 »
Citat från: Varglarsson skrivet 08 Augusti 2012 kl. 06:39
Från början kördes de på MDO. Någon gång innan 1965 i januari byttes det till HFO. Om man nu kan kalla en brännolja som värms till ca 65C för tjockolja.
Tack för svar Varglarsson,de förklarar en hel del.
Loggat
sunrod
Kön:
«
Svara #50 skrivet:
08 Augusti 2012 kl. 07:26 »
Citat från: Varglarsson skrivet 08 Augusti 2012 kl. 06:45
Vi körde med HFO på Lurö fram till 1988 då vi skiftade till diesel med hög vaxhalt.(glömt namnet) Vid bunkring stelnade vaxen på däck om det spilldes.
Inget problem med stänksmörjning , däremot brända utströmmare och ibland skar br.pumpar om man inte var MYCKET försiktig vid övergång till Gasoil.
Ja stänken va väl lite överdrift.
Jag var ombord i en av "sessorna" när de gick över till HFO,o de blev problem,även om förebrett.
Men som inspektören sa,vem kunde förutse oljekrisen,o vi behöver spara för o överleva.
Hon har åtta Polar.96 cyl.
Ps du har missat Hong Kong o Abla Mucho.Ds.
Loggat
sunrod
Kön:
«
Svara #51 skrivet:
08 Augusti 2012 kl. 07:29 »
Leif kom igen,nu är den här försäljaren på plats.
Loggat
tirill
Antal inlägg: 121
Electro
«
Svara #52 skrivet:
08 Augusti 2012 kl. 07:30 »
En kul grej som jag minns, var att när vi gick mitt i Nordsjön med marchfart på 26 knop+, så var det ofta som Engelska och Holländska Attackflygplan övade infygning och anfall mot oss.
Dom började lågnt borta oh kom sen inbrakande rakt över skorstenen i nåt slags fiktivt anfall. Ofta in från tvärs.
Antar att det var den ganska höga farten på båten som dom tränade på att hantera, upp mot vad ett örlogsfartyg har.
Loggat
1980
Kön:
Antal inlägg: 4 323
Personliga erfarenheter och reseskildringar mm.
«
Svara #53 skrivet:
08 Augusti 2012 kl. 07:30 »
Citat från: Varglarsson skrivet 08 Augusti 2012 kl. 06:39
När jag var i Rio båtarna, värmde vi tjockoljan till 110 grader, vilket jag väl kommer ihåg, då jag reglerade det för hand på fyra värmare.
Vilken olja det var, har jag ingen arning om, men den var tjock, vilket jag såg när vi bunkrade över i Vancouver.
Loggat
Sjöman, maskinare, äventyrare och älskare av kryssningar. Inget av mitt material har bloggats fram. Det jag skriver om, är egna erfarenheter från ett långt sjömansliv, egna reseskilldringar och mycket annat från min egen värld och tagit från mina minnen, min erfarenhet och alla brev jag skrivit till mamma o pappa under årens lopp.
sunrod
Kön:
«
Svara #54 skrivet:
08 Augusti 2012 kl. 07:40 »
tirill
Hur va hon o segla i ? avlösning ?
Hon kunde nog komma upp i närmre 30 mil,eller ?
Nihon gjorde 32 vad man sladdrat om,på provturen.
Loggat
sunrod
Kön:
«
Svara #55 skrivet:
08 Augusti 2012 kl. 08:03 »
Citat från: 1980 skrivet 08 Augusti 2012 kl. 07:30
När jag var i Rio båtarna, värmde vi tjockoljan till 110 grader, vilket jag väl kommer ihåg, då jag reglerade det för hand på fyra värmare.
Vilken olja det var, har jag ingen arning om, men den var tjock, vilket jag såg när vi bunkrade över i Vancouver.
100-110 e de samma som skifte från gasolja-HFO o tvärtom ned.
Jag kan förstå dig om maskinen i Rio serien.I Europafärjan I vid konverteringen,vad de topplock som gällde,alltid närsom,de räckte inte en satt o slipa o läppja in dom,de var landförsörjning även.Eftersom vi låg still varje dag så tog vi de grova i svarven. Ibland stellit på tallrikarna,om toleransen för låg.
Men vi trivdes,chiefen kompenserade i baren ibland,plus ÖT med gaffel.
Loggat
1980
Kön:
Antal inlägg: 4 323
Personliga erfarenheter och reseskildringar mm.
«
Svara #56 skrivet:
08 Augusti 2012 kl. 08:15 »
Citat från: sunrod skrivet 08 Augusti 2012 kl. 02:32
1. o varför slog inte Z 40 igenom.
2. Att Johnson fick nån till o stanna,undrar jag,o kom de i hamn,eller va de någon dag efter.
3. Men en sak gör de här maskinen,den engagerar,mer än någon annan maskintråd.
4. 1980 hur länge va du i Johnson PC ? ,
5. nä jag tror du är försäljare för Wärtsilä
1. Z40 var en mycket populär maskin under 80, 90 och 2000 talet, så den slog verkligen igenom.
2. Dom hade ju oftast fyra maskiner, så ihamn kom dom alltid. En Johnson Yankee älskade sina båtar, trader och sina maskiner, då dom bara kände till skräcködlorna och pielstickarna. Dom lyser alltid med sin frånvaro när det blir negativt snack. Dom föredrar att prata brudar och hamnar och det gör dom rätt i. Man kan ju utstå dåliga maskiner, när man är på väg till Rio.
3. Ja, helt otroligt.
4. Elva månader i Brasilia räckte. En maskin var stopp varje förmiddag.
5. Man kan ju alltid gissa, men jag skulle nog kunna sälja många RT-Flex utan problem.
Loggat
Sjöman, maskinare, äventyrare och älskare av kryssningar. Inget av mitt material har bloggats fram. Det jag skriver om, är egna erfarenheter från ett långt sjömansliv, egna reseskilldringar och mycket annat från min egen värld och tagit från mina minnen, min erfarenhet och alla brev jag skrivit till mamma o pappa under årens lopp.
sunrod
Kön:
«
Svara #57 skrivet:
08 Augusti 2012 kl. 08:30 »
Citat från: 1980 skrivet 08 Augusti 2012 kl. 08:15
2. Dom hade ju oftast fyra maskiner, så ihamn kom dom alltid. En Johnson Yankee älskade sina båtar, trader och sina maskiner, då dom bara kände till skräcködlorna och pielstickarna. Dom lyser alltid med sin frånvaro när det blir negativt snack. Dom föredrar att prata brudar och hamnar och det gör dom rätt i. Man kan ju utstå dåliga maskiner, när man är på väg till Rio.
3. Ja, helt otroligt.
2.Hehe,ska man ha de bra får man lida pin.
Ps min käre bror följer oss,han kämpar mot nåt än värre,därför jag uppe i natt Ds
Loggat
tirill
Antal inlägg: 121
Electro
«
Svara #58 skrivet:
08 Augusti 2012 kl. 08:32 »
Tor Line var ju ett bra rederi att segla i på den tiden . Man bemannade ju 2 lastfärjor och två pax fartyg.
I Pax båtarna gick vi 2-2-2-4 veckors törnar, vilket ju var perfekt om man bodde i Västsverige.
Dvs vi var 5 man på varje tjänst på 2 båtar. Sen tog rederiet in extra folk på sommaren så då var vi 3 man på varje position i resp båt.
Lönen var ju oxå väldigt bra, eftersom vi hade alla tillägg som fanns nästan, inklusive den Hk tariff som då påverkade lönen väldigt mycket.
Det enda som jag utifrån dagens perspektiv minns som vädigt negativt, var att det var förbannat mycket fylla ombord. Bland både befäl och mannskap. Både på fritid och arbetstid. Men det var nog tyvärr inte Tor Line ensamma om att ha på den tiden.
Fartresurserna på båtarna har jag ju skrivit om i en annan tråd här på forumet, men kan ju ta det igen.
Enda gången nån av båtarna gick med fullt spett, var den natten när oljeplattformen Alexandder Kielland sjönk i Nordsjön. 27/3 1980. (123 personer omkom, merparten Norrmän)
Då blev vi (Tor Scandinavia) kontaktade av Norska räddningscentralen i Stavanger, som det enda större fartyg som skulle kunna nå olycksplatseni rimlig tid.
Då fick chiefen order att sätta Load Limiten på 110%. Sen satte vi kurs mot olycksplatsen med spakarna i botten. Jag minns att vi låg o pendlade i den grova sjön p 28-29 knop . Det var ju mycket hårt väder den kvällen och natten. Vi låg så i 2-3timmar när vi fick besked från Stavanger att vi inte behövdes, man hade fått fram egna resurser, och dessutom fanns det inte så många att rädda. De flesta hade ju följt med plattformen ned.
Vi vände och gick tillbaka till vår rutt.
Efter detta så minns jag att vi höll på ooch skifta avgasventiler i månader, efter de skador som denna lilla sejour hade orsakat. Men som sagt, fartresurser fanns det. 30mil i stilla väder tror jag inte skulle vara omöjligt.
Orsaken att det tog så lång tid att skifta avgasventilerna var ju att Lindholmen Motor inte kunde få fram tillräckligt många på en gång. Jag tror vi dessutom lånade från både Gotland och Västerås Kraftstationer.
Loggat
MP
Kön:
Antal inlägg: 1 723
Tidtabeller är poesi
«
Svara #59 skrivet:
08 Augusti 2012 kl. 08:45 »
Som passagerare har jag rest tre gånger med Tor Scandinavia och man kunde känna dom fantastiska sjöegenskaperna och resurserna i fartyget, faktum är att jag får samma känsla när jag reser med Galaxy även om Tor Scandinavia kan hålla en högre fart har ju Galaxy superba isegenskaper som Scandinavia saknar. Att stå i aktern på Tor Scandinacvia och runda Skagen i 26 knop var en av livets höjdpunkter hälsarMP
Loggat
Bulben är underskattad..
Sidor:
1
2
3
[
4
]
5
6
...