|
AVR4000
|
 |
« skrivet: 06 Augusti 2012 kl. 01:01 » |
|
Jag har nu bokat en liten kryssning med QM2 från NYC till Southampton, avfärd den 28 Oktober med ankomst 4 november.
Om det är någon Landgångare som skall med på samma tur kan det ju vara trevligt att mötas.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
Ståle
Antal inlägg: 522
|
 |
« Svara #1 skrivet: 06 Augusti 2012 kl. 07:58 » |
|
Jeg er ombord i seilasen til NYC med ankomst 21. oktober! God tur
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
Photoman
Kön: 
Antal inlägg: 778
|
 |
« Svara #2 skrivet: 06 Augusti 2012 kl. 17:31 » |
|
Blir nog en härlig resa.
Själv får det räcka med en fartygsvisning den 16:e augusti. Ska bli spännande att se detta vackra skepp.
|
|
|
|
|
Loggat
|
Some type of Ship experience during 2013 januari 14:e Amorella januari 15:e Viking Grace januari 16:e Viking Grace/ Isabella April 28:e Norwegian Breakaway Birka Paradise Date not decided. 
|
|
| |
|
NAUCLER
Kön: 
Antal inlägg: 4 600
In my spare time I am hunting Russian ghost ships
|
 |
« Svara #3 skrivet: 06 Augusti 2012 kl. 18:14 » |
|
OJ - sen oktober - då börjar nog de höga och långa legendariska dyningarna bli riktigt rejäla på Nordatlanten. fast ni har ju medvind då från New York. Medtag självklart kamera och dokumentera allt för oss för stunden jobbande landkrabbor! Bon voyage med denna vackra franska drottning!
|
|
|
|
|
Loggat
|
Member of the World Enthusiasts' Nuclear-powered Ship visitors' and sailors' Club: Touching and walking the steel and of: 1989 "Lenin" -world's first atomic ship 1989 SSV-33 "Ural" - 1990: Anti-aircraftcarrier cruiser "Andropov"/"Pjotr Pervyj" - 1991:"Oktjabrskaja Revoljutsija"/"Jamal" - 1992: 49 900 tonne atomic submarine Akula/Typhoon - 2009:"Ural"/"50 let Pobedy"
|
|
| |
|
|
AVR4000
|
 |
« Svara #4 skrivet: 06 Augusti 2012 kl. 18:20 » |
|
Jo, det skall bli mycket intressant. Min ursprungliga plan var att ta en tur från Southampton men eftersom jag bor i NYC är det enklare från det hållet, bara att ta en taxi till terminalen och gå ombord.
Innan avfärd blir det till att läsa Grahams bok om henne.
Hytten som är vald är en insides, anledningen är att jag inte bryr mig om havsutsikt, framförallt inte när allt man ser är hav. Nära till publika utrymmen smäller högre och eftersom det är Britannia restaurant som gäller såvida man inte går upp rejält i pris för att få en Princess/Queens Grill-svit hade jag lite svårt att motivera vare sig balkong eller ventil mitt i vintern.
Det jag däremot är lite fundersam över (eftersom jag inte fått riktigt bra information om det) är huruvida det är extra kostnad att äta i King´s Court på kvällarna, d.v.s när de gör temarestauranter. Todd English vet jag är en extra tariff-restaurant men King´s Court uppfattar jag som lite svävande, just vid middag. Min idé är nämligen att äta där, antingen i Lotus eller den italienska trattorian.
Golden Lion´s Pub kommer jag också att prova. Däremot är jag inte riktigt övertygad om Todd English i jämförelse med trattorian i King´s Court.
För min del blir det ironiskt nog första gången jag tar en kryssning av just denna typ. QM2 är för min del det mest intressanta att ge sig på då hon seglar vidare med liner-traditionen som jag uppskattar starkt.
Hade jag fått välja fartyg rakt av hade jag, förutom QM2, gärna tagit en tripp med Olympic-klassen och Aquitania (the ship beautiful).
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
|
AVR4000
|
 |
« Svara #5 skrivet: 06 Augusti 2012 kl. 18:24 » |
|
OJ - sen oktober - då börjar nog de höga och långa legendariska dyningarna bli riktigt rejäla på Nordatlanten. fast ni har ju medvind då från New York. Medtag självklart kamera och dokumentera allt för oss för stunden jobbande landkrabbor! Bon voyage med denna vackra franska drottning!
Jag tackar! Självfallet blir det en hel del fotograferande, min plan är att detaljdokumentera fartyget och med en vecka ombord finns det ju tid att göra en djupdykning s.a.s. Vädret känner jag till, dock resonerar jag som så att ju större fartyg (med optimerat skrov s.a.s), desto stabilare och lugnare blir färden. Förövrigt tycker jag det är en speciell känsla att ge sig ut då vädret är på lite humör s.a.s, man får en annan bild av människan vs naturen den vägen.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
Tony Tiger!
Kön: 
Antal inlägg: 4 336
Sol Och hav!
|
 |
« Svara #6 skrivet: 06 Augusti 2012 kl. 21:16 » |
|
Det jag däremot är lite fundersam över (eftersom jag inte fått riktigt bra information om det) är huruvida det är extra kostnad att äta i King´s Court på kvällarna Det kanske jag kan bringa klarhet i. så var inte fallet i alla fall då jag åkte med henne. och den asiatiska avsmaknings menyn är verkligen värd att prova/TT
|
|
|
|
|
Loggat
|
Kommande 2013: 7 nätters östersjökryssning med Vision of the seas Resor gjorda under 2013: Kryssning med galaxy*2 ToR Åbo med Galaxy Commodore kryssing med Silja Symphony Atlantresa med independence of the seas 13 Nätter Farväl kryssning med Silja Festival
|
|
| |
|
|
AVR4000
|
 |
« Svara #7 skrivet: 06 Augusti 2012 kl. 22:37 » |
|
Det kanske jag kan bringa klarhet i. så var inte fallet i alla fall då jag åkte med henne. och den asiatiska avsmaknings menyn är verkligen värd att prova/TT
Utmärkt! Min idé är just att äta en middag hos Lotus och en annan i den italienska trattorian så det är utmärkt att det ingår i priset. Tanken är att prova de olika alternativen istället för att enbart äta i Britannia.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
|
1980
|
 |
« Svara #8 skrivet: 07 Augusti 2012 kl. 15:48 » |
|
Vädret känner jag till, dock resonerar jag som så att ju större fartyg (med optimerat skrov s.a.s), desto stabilare och lugnare blir färden.
Ett större fartyg beter sig lika illa som ett mindre fartyg i storm, fast på ett annat sätt. Men en kryssningspassagerare kommer aldrig att uppleva så dåligt väder som vi inom handelsflottan, då kryssningsfartygen går runt ovädren och i sämsta fall får lite dyningar, som ni säger och så har alla kryssningsfartyg stabilisatorer. Det är något helt annat att vara ombord i tex. en malmbåt i storm med låg tyngdpunkt, som alltid går närmsta vägen och inte försöker undkomma stormar och som rullar 45 grader åt båda hållen eller stampar mot sjön och hela propellern i luften och hela fartyget skakar kraftigt. Det får ni aldrig uppleva, då Queen Mary kommer gå ganska långt söderut, för att undkomma de värsta vädren på Nordatlanten.
|
|
|
|
|
Loggat
|
Sjöman, maskinare, äventyrare och älskare av kryssningar. Inget av mitt material har bloggats fram. Det jag skriver om, är egna erfarenheter från ett långt sjömansliv, egna reseskilldringar och mycket annat från min egen värld och tagit från mina minnen, min erfarenhet och alla brev jag skrivit till mamma o pappa under årens lopp.
|
|
| |
|
NAUCLER
Kön: 
|
 |
« Svara #9 skrivet: 07 Augusti 2012 kl. 19:02 » |
|
Jag tackar!
Självfallet blir det en hel del fotograferande, min plan är att detaljdokumentera fartyget och med en vecka ombord finns det ju tid att göra en djupdykning s.a.s.
Vädret känner jag till, dock resonerar jag som så att ju större fartyg (med optimerat skrov s.a.s), desto stabilare och lugnare blir färden.
Förövrigt tycker jag det är en speciell känsla att ge sig ut då vädret är på lite humör s.a.s, man får en annan bild av människan vs naturen den vägen.
Åjo - även 76 000 ton tung franskbyggd läckerhet kan kännas i vågsvallen. Om jag vore Du skulle jag inte exakt planera varje middagskväll i detalj...  Efter nån dag i dyningar är mat inte allt man går omkring och tänker på (säger jag som smakat på Bretagnes och Biscayas långa höga och ibland spegelblanka dyningar på segelbåt).
|
|
|
|
|
Loggat
|
Member of the World Enthusiasts' Nuclear-powered Ship visitors' and sailors' Club: Touching and walking the steel and of: 1989 "Lenin" -world's first atomic ship 1989 SSV-33 "Ural" - 1990: Anti-aircraftcarrier cruiser "Andropov"/"Pjotr Pervyj" - 1991:"Oktjabrskaja Revoljutsija"/"Jamal" - 1992: 49 900 tonne atomic submarine Akula/Typhoon - 2009:"Ural"/"50 let Pobedy"
|
|
| |
|
Per Söderlund
Antal inlägg: 119
|
 |
« Svara #10 skrivet: 07 Augusti 2012 kl. 22:26 » |
|
Jag har inte provat det skälv någon gång (jat inte haft tillfälle). Man man mår bättre i sjögången med full mage eftersom det inte skvalpar omkring så mycket där inne då.  Kanske något att testa denna myt liksom Mythbusters. 
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
Ståle
Antal inlägg: 522
|
 |
« Svara #11 skrivet: 08 Augusti 2012 kl. 08:38 » |
|
Selv foretrekker jeg faktisk full storm ombord i mindre skip av størrelsen til Hurtigrutens Nordstjernen / Lofoten enn på større, grunnflaten på de større skipene er også stor og ting løsner ombord i store skip med en gang sjøen rives opp. På Lofoten f. eks er alle stoler sikret med kjetting
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
|
AVR4000
|
 |
« Svara #12 skrivet: 08 Augusti 2012 kl. 18:15 » |
|
Min erfarenhet, efter att ha åkt med diverse olika storleksklasser (t.ex Sundsbussarna vs HH90-färjorna) är att ett större fartyg rör sig lugnare i sjögången medan ett mindre tenderar att rulla mer. Tar jag mina erfarenheter på HH-leden som exempel rör sig ju en Sundsbuss betydligt mer även i måttlig sjögång medan HH90-serien snarare rullar mjukt sida till sida med långsammare rörelser.
Därmed inte sagt att man inte känner av sjögång då man går upp i storlek för det gör man naturligtvis. Men rörelsemönstret skiljer sig.
Sedan beror det mycket på hur fartyget är utformat, stabilisatorer etc.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
NAUCLER
Kön: 
|
 |
« Svara #13 skrivet: 08 Augusti 2012 kl. 18:37 » |
|
Det absolut värsta jag själv varit med om är nog långa dyningar med en sicilianskbyggd hydrofoil. Alla utom jag var sjösjuka (jag önskade närapå att jag var det också), och folk ramlade och slog sig och skrek som värsta förlisningen.
Jag tar nog den välbyggda höga QM2 när allt kommer omkring, trots allt...
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
|
1980
|
 |
« Svara #14 skrivet: 08 Augusti 2012 kl. 18:48 » |
|
Min erfarenhet, efter att ha åkt med diverse olika storleksklasser (t.ex Sundsbussarna vs HH90-färjorna) är att ett större fartyg rör sig lugnare i sjögången medan ett mindre tenderar att rulla mer. Tar jag mina erfarenheter på HH-leden som exempel rör sig ju en Sundsbuss betydligt mer även i måttlig sjögång medan HH90-serien snarare rullar mjukt sida till sida med långsammare rörelser.
j När jag nämnde tidigare, att även stora fartyg kan röra sig våldsamt, så talar jag inte om HH-leden, då vi talar om QM2. Jag talade om de stora oroliga haven i nord, sydatlanten och södra och norra Still havet, med upptill 30 meter höga vågor.
|
|
|
|
« Senast ändrad: 08 Augusti 2012 kl. 18:50 av 1980 »
|
Loggat
|
Sjöman, maskinare, äventyrare och älskare av kryssningar. Inget av mitt material har bloggats fram. Det jag skriver om, är egna erfarenheter från ett långt sjömansliv, egna reseskilldringar och mycket annat från min egen värld och tagit från mina minnen, min erfarenhet och alla brev jag skrivit till mamma o pappa under årens lopp.
|
|
| |
|
|