Ja, visst är TallinkSilja ägd av bankerna. Men det går inte från att dom fortfarande trafikerar mer passagerare mellan Sverige - Finland än Viking Line gör. Så det bevisar på hur läget är för Viking Line.
TS betalar av sina skulder med en snabb fart och så kommer det även att fortsätta. Fördelen som TallinkSilja har är att dom har många rutter att stödja sig på och som inte alls går särskilt dåligt. Dom har även fartyg som faktiskt fungerar och inte behöver renoveras i parti och minut. Däremot så har ett visst rött rederi ett stort behov av att uppgradera mer eller mindre hela sin flotta - hur mycket man än vrider och vänder på det.
Hmm jag tror inte du inser hur det faktiskt ligger till, bara det att du säger "visst är TallinkSilja ägd av bankerna" får det ju att låta som att det inte är någon big deal alls...
Det är allvarligt.
Som sagt Tallink fick sina amorteringar halverade under 2 år fram tills nu, efter Augusti kommer dessa att öka, vi får se hur Tallink klarar detta.
Vidare så tycker jag att det är intressant att du säger att dem linjerna man trafikerar inte går så dåligt för att bara för några timmar sen också konstatera att Sverige-Finland fortsätter att backa. Hur går det ihop?

Sanningen är den att Sverige-Finland (Siljas Line) fortsätter att gå back, Sverige-Estland/Lettland är inte tillräckligt för gå med vinst, den enda linje som verkar vara lönsam är Finland-Estland.
Sen gällande antal passagrerare ombord så är det fortfarande ett faktum att Silja har större fartyg, därmed högre kapacitet än Vikings mindre fartyg. Trots detta är det relativt jämnt sett till marknadsandelar på respektive linje, Viking har t.o.m haft större andelar ibland trots mindre och äldre fartyg. Men sånt går alltid upp och ner.
Dessutom transporterade Viking förra året drygt 6,3 Miljoner passagerare, varav ungefär 4 Miljoner var mellan Sverige-Åland och Finland, nu vet inte jag den exakta siffran för Silja, men bör väl ligga i närheten.
Sen är det väl självklart att Tallink måste renovera fartyg som Serenade, Symphony, Europa och Festival mer och mer dem kommande åren. Dessa fartyg är i ungefär samma ålder som Vikings.
Som sagt jag åkte Serenade häromdagen och hon var mycket fin, men det är väl självklart att dem behövs underhållas med jämna mellanrum som sagt.
Sen måste dessutom Tallink uppgradera alla sina fartyg precis som "Bara jag" säger för att kunna uppfylla dem kommande tekniska kraven, det kommer bli väldigt dyrt med tanke på hur mycket fartyg dem har. Jag undrar hur dem ska ha råd med det?
Gällande att Viking ofta renoverar sina fartyg så är väl det knappast något dåligt? Givetvis är det nödvändigt, men det visar ju att dem tar hand om sina fartyg och alltid vill att dem ska vara fräscha.
Viking satsade väl nära €20M på att uppgradera fartygen för något år sedan, det är nödvändigt som sagt men också trevligt för oss passagerare.
Sen håller jag med om att Viking måste satsa, däremot delar jag inte din åsikt att hela flottan måste bytas ut, på längre sikt ja, men man behöver inte byta ut alla på en gång, det är inte möjligt heller.
Som jag ser det behövs det ett fartyg till Åbolinjen (Grace) samt ett till Helsingforslinjen till att börja med. Att introducera ett nytt fartyg på vardera linje tror jag skulle få antalet pax att öka ordentligt.
Hur man sen gör med övriga flottan kan vi bara spekulera i, men t.ex. Cinderella är fortfarande otroligt populär och väldigt fräsch, tycker inte man kan tro att hon är byggd 89. Hon ska ju dessutom få någon form av renovering ala Grace enligt rykten, så man kan ju alltid sätta in henne på Åbo-linjen men köra med samma koncept som idag. Tror inte folk märker någon större skillnad om båten går till Åbo istället för Mariehamn.
En fartygsduo med Grace och Cinderella på Åbolinjen skulle verkligen bli något att bita i för TS.
Man kan dessutom som alternativ sätta in Cinderella på Helsingforslinjen tillsammans med ett nybygge.
Sen kan ju fartyg som Gabriella och Mariella med en ordentlig renovering, kanske likt den Cinderella ryktas få kunna fortsätta trafikera inom rederiet ett tag till.
Isabella och Amorella lär väl dessvärre säljas, även om jag gärna ser att Viking undersöker möjligheten att sätta in en av dem på Hel-Tal.