Nyheter: Vid störningar följ oss på twitter.com/landgangen 22 Maj 2013 kl. 06:47
----- Veckans bild -----

M/S Nippon i Suez-kanalen i mars 1967
© Foto: Olle Sundin

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem. *

Tallinks julistatistik
Sidor: 1 [2] 3 4 5   Gå ned
  Skriv ut  

Tallinks julistatistik
Författare Meddelande
Daniel

Kön: Man
Antal inlägg: 1 997

« Svara #15 skrivet: 03 Augusti 2012 kl. 21:08 »

Jag tycker det är väldigt kul att TallinkSilja är på väg ut ur krisen och att dom överlever. Därför är det kul att läsa inlägg från tiden runt 2008 när alla klagade på att det " dåliga, felbyggda Akerbygget " Galaxy skulle tas i trafik och folk önskade och tycktes veta att Tallink skulle gå i konkurs. Dom hade fel kan man lugnt konstatera.

På väg ur krisen? Du är medveten om att Tallink är "under kontroll" av banker? Det är knappast att vara "på väg ur krisen", är snarare en väldigt allvarlig situation, som sagt är princip att vara i KK.
Tallink fick sina amorteringar halverade under 2 år och nu efter Augusti kommer amoteringarna att öka. Ska bli intressant att se hur Tallink klarar det.

Att Tallink skulle försvinna helt skulle såklart inte gynna Östersjötrafiken, att Viking skulle få monopol skulle knappast vara bra med tanke på att priser och liknande skulle påverkas negativt. Konkurrens är alltid bra, till en viss gräns allafall.
Men jag tror inte att dagens Tallink finns kvar om ett par år, tror att man kommer försöka sälja rederiet och att man därmed får nya ägare. Frågan är bara vilka det skulle bli isåfall? Med tanke på att Silja Line-delen tyvärr fortsätter att gå back och Sverige-Estland/Lettland knappast har tillräckligt med pax för att gå med vinst så är den stora frågan vem som skulle våga köpa ett så pass skuldtyngt rederi som TS?
Vem det än skulle bli isåfall skulle dem antagligen skära ner på både linjer och fartyg.

Jaja, det är inte över än. Den dagen man behöver ersättare till Silja Serenade klassen och Europa, vad gör man då? Vill dem eller FÅR dom fler banklån??

Precis håller med!
Nu åkte jag iof Serenade häromdagen och måste verkligen säga att hon imponerar trots sin ålder. Har tidigare inte varit så fäst vid dessa gågator men ändrade helt klart uppfattning, mycket trevliga och imponerande som sagt.
Men precis som du säger ska dessa fartyg förr eller senare bytas ut, liksom Europa och då blir det svårt med tanke på att bankerna har gett rederiet investeringsförbud för x-antal år framåt.

Vikings situation är inte heller ideal men skillnaden är att man allfall kan investera.
« Senast ändrad: 03 Augusti 2012 kl. 21:10 av Daniel » Loggat

Kommande resor

Inga resor inbokade

Jag är en äkta Viking! Med glimten i ögat (blinkande)
Emanuel Magnusson

Antal inlägg: 3 174

Silja Symphony, det bästa fartyget på Östersjön!

« Svara #16 skrivet: 03 Augusti 2012 kl. 21:10 »

Jaja, det är inte över än. Den dagen man behöver ersättare till Silja Serenade klassen och Europa, vad gör man då? Vill dem eller FÅR dom fler banklån??

Silja Europa kan lätt ersättas av Baltic Princess och på så vis byta plats mellan dom två. Annars är jag säker att när Silja Serenade, Silja Symphony så är jag säker att banklån kommer att bli godkända med tanke på hur populär den rutten är.
Loggat

Royal Caribbean Gold Member

Kommande Resa:
Galaxy eller Amorella 26/10-12
Emanuel Magnusson

Antal inlägg: 3 174

Silja Symphony, det bästa fartyget på Östersjön!

« Svara #17 skrivet: 03 Augusti 2012 kl. 21:18 »

På väg ur krisen? Du är medveten om att Tallink är "under kontroll" av banker? Det är knappast att vara "på väg ur krisen", är snarare en väldigt allvarlig situation, som sagt är princip att vara i KK.
Tallink fick sina amorteringar halverade under 2 år och nu efter Augusti kommer amoteringarna att öka. Ska bli intressant att se hur Tallink klarar det.

Att Tallink skulle försvinna helt skulle såklart inte gynna Östersjötrafiken, att Viking skulle få monopol skulle knappast vara bra med tanke på att priser och liknande skulle påverkas negativt. Konkurrens är alltid bra, till en viss gräns allafall.
Men jag tror inte att dagens Tallink finns kvar om ett par år, tror att man kommer försöka sälja rederiet och att man därmed får nya ägare. Frågan är bara vilka det skulle bli isåfall? Med tanke på att Silja Line-delen tyvärr fortsätter att gå back och Sverige-Estland/Lettland knappast har tillräckligt med pax för att gå med vinst så är den stora frågan vem som skulle våga köpa ett så pass skuldtyngt rederi som TS?
Vem det än skulle bli isåfall skulle dem antagligen skära ner på både linjer och fartyg.

Ja, visst är TallinkSilja ägd av bankerna. Men det går inte från att dom fortfarande trafikerar mer passagerare mellan Sverige - Finland än Viking Line gör. Så det bevisar på hur läget är för Viking Line.

TS betalar av sina skulder med en snabb fart och så kommer det även att fortsätta. Fördelen som TallinkSilja har är att dom har många rutter att stödja sig på och som inte alls går särskilt dåligt. Dom har även fartyg som faktiskt fungerar och inte behöver renoveras i parti och minut. Däremot så har ett visst rött rederi ett stort behov av att uppgradera mer eller mindre hela sin flotta - hur mycket man än vrider och vänder på det.
Loggat

Royal Caribbean Gold Member

Kommande Resa:
Galaxy eller Amorella 26/10-12
Bara jag...

Antal inlägg: 368

« Svara #18 skrivet: 03 Augusti 2012 kl. 21:31 »

Ja, visst är TallinkSilja ägd av bankerna. Men det går inte från att dom fortfarande trafikerar mer passagerare mellan Sverige - Finland än Viking Line gör. Så det bevisar på hur läget är för Viking Line.

Njaa - Silja har klart större fartyg (=större kapacitet) än Viking. Om man tar detta faktum i beaktande, har Viking inte klarat sig så illa de senaste åren. Mindre och äldre fartyg, men ändå högre beläggningsgrad.

TS betalar av sina skulder med en snabb fart och så kommer det även att fortsätta.

Eftersom man i ett par års tid kört med halverade amorteringar är det nog att ta i att påstå att man betalar av med snabb fart.

Dom har även fartyg som faktiskt fungerar och inte behöver renoveras i parti och minut. Däremot så har ett visst rött rederi ett stort behov av att uppgradera mer eller mindre hela sin flotta - hur mycket man än vrider och vänder på det.

Visst har Tallink(Silja) nyare fartyg, men de fyller ändå inte kommande tekniska krav. Vartenda fartyg i flottan kommer att behöva en teknisk uppgradering. Ganska många fartyg att uppgradera...

Däremot så har ett visst rött rederi ett stort behov av att uppgradera mer eller mindre hela sin flotta - hur mycket man än vrider och vänder på det.

Sant.
Loggat
jakobak

Antal inlägg: 67

« Svara #19 skrivet: 03 Augusti 2012 kl. 21:37 »

Silja Europa kan lätt ersättas av Baltic Princess och på så vis byta plats mellan dom två. Annars är jag säker att när Silja Serenade, Silja Symphony så är jag säker att banklån kommer att bli godkända med tanke på hur populär den rutten är.

Nja, lätt och lätt vet jag inte....
Loggat
markmeister

Antal inlägg: 1 217

http://markmeister.wordpress.com

Markmeister@live.se
Hemsida E-post
« Svara #20 skrivet: 03 Augusti 2012 kl. 22:27 »

Uppgradera sin flotta? Viking Line lämnar in sina fartyg på varvsöversyner och ombyggnationer stup i kvarten.

När hade Silja Europa en ordentlig makeover senast likt CINDERELLA, MARIELLA och splitsyskonen?!  Va?
Loggat
Daniel

« Svara #21 skrivet: 03 Augusti 2012 kl. 22:28 »

TS betalar av sina skulder med en snabb fart och så kommer det även att fortsätta. Fördelen som TallinkSilja har är att dom har många rutter att stödja sig på och som inte alls går särskilt dåligt. Dom har även fartyg som faktiskt fungerar och inte behöver renoveras i parti och minut. Däremot så har ett visst rött rederi ett stort behov av att uppgradera mer eller mindre hela sin flotta - hur mycket man än vrider och vänder på det.

Hmm jag tror inte du inser hur det faktiskt ligger till, bara det att du säger "visst är TallinkSilja ägd av bankerna" får det ju att låta som att det inte är någon big deal alls...
Det är allvarligt.
Som sagt Tallink fick sina amorteringar halverade under 2 år fram tills nu, efter Augusti kommer dessa att öka, vi får se hur Tallink klarar detta.

Vidare så tycker jag att det är intressant att du säger att dem linjerna man trafikerar inte går så dåligt för att bara för några timmar sen också konstatera att Sverige-Finland fortsätter att backa. Hur går det ihop?  Va?
Sanningen är den att Sverige-Finland (Siljas Line) fortsätter att gå back, Sverige-Estland/Lettland är inte tillräckligt för gå med vinst, den enda linje som verkar vara lönsam är Finland-Estland.

Sen gällande antal passagrerare ombord så är det fortfarande ett faktum att Silja har större fartyg, därmed högre kapacitet än Vikings mindre fartyg. Trots detta är det relativt jämnt sett till marknadsandelar på respektive linje, Viking har t.o.m haft större andelar ibland trots mindre och äldre fartyg. Men sånt går alltid upp och ner.
Dessutom transporterade Viking förra året drygt 6,3 Miljoner passagerare, varav ungefär 4 Miljoner var mellan Sverige-Åland och Finland, nu vet inte jag den exakta siffran för Silja, men bör väl ligga i närheten.

Sen är det väl självklart att Tallink måste renovera fartyg som Serenade, Symphony, Europa och Festival mer och mer dem kommande åren. Dessa fartyg är i ungefär samma ålder som Vikings.
Som sagt jag åkte Serenade häromdagen och hon var mycket fin, men det är väl självklart att dem behövs underhållas med jämna mellanrum som sagt.

Sen måste dessutom Tallink uppgradera alla sina fartyg precis som "Bara jag" säger för att kunna uppfylla dem kommande tekniska kraven, det kommer bli väldigt dyrt med tanke på hur mycket fartyg dem har. Jag undrar hur dem ska ha råd med det?

Gällande att Viking ofta renoverar sina fartyg så är väl det knappast något dåligt? Givetvis är det nödvändigt, men det visar ju att dem tar hand om sina fartyg och alltid vill att dem ska vara fräscha.
Viking satsade väl nära €20M på att uppgradera fartygen för något år sedan, det är nödvändigt som sagt men också trevligt för oss passagerare.

Sen håller jag med om att Viking måste satsa, däremot delar jag inte din åsikt att hela flottan måste bytas ut, på längre sikt ja, men man behöver inte byta ut alla på en gång, det är inte möjligt heller.

Som jag ser det behövs det ett fartyg till Åbolinjen (Grace) samt ett till Helsingforslinjen till att börja med. Att introducera ett nytt fartyg på vardera linje tror jag skulle få antalet pax att öka ordentligt.

Hur man sen gör med övriga flottan kan vi bara spekulera i, men t.ex. Cinderella är fortfarande otroligt populär och väldigt fräsch, tycker inte man kan tro att hon är byggd 89. Hon ska ju dessutom få någon form av renovering ala Grace enligt rykten, så man kan ju alltid sätta in henne på Åbo-linjen men köra med samma koncept som idag. Tror inte folk märker någon större skillnad om båten går till Åbo istället för Mariehamn.
En fartygsduo med Grace och Cinderella på Åbolinjen skulle verkligen bli något att bita i för TS.

Man kan dessutom som alternativ sätta in Cinderella på Helsingforslinjen tillsammans med ett nybygge.
Sen kan ju fartyg som Gabriella och Mariella med en ordentlig renovering, kanske likt den Cinderella ryktas få kunna fortsätta trafikera inom rederiet ett tag till.

Isabella och Amorella lär väl dessvärre säljas, även om jag gärna ser att Viking undersöker möjligheten att sätta in en av dem på Hel-Tal.
« Senast ändrad: 03 Augusti 2012 kl. 22:33 av Daniel » Loggat

Kommande resor

Inga resor inbokade

Daniel

« Svara #22 skrivet: 03 Augusti 2012 kl. 22:40 »

Uppgradera sin flotta? Viking Line lämnar in sina fartyg på varvsöversyner och ombyggnationer stup i kvarten.

När hade Silja Europa en ordentlig makeover senast likt CINDERELLA, MARIELLA och splitsyskonen?!  Va?

Håller med, Viking har som sagt satsat typ 200 Miljoner kr på att renovera sina fartyg dem senaste 3 åren.
Såg dessutom att Mariella ska få sig en dockning snart igen.  Leende (smiley)

Siljas fartyg är trots allt i samma ålder och även om Serenade med syrra är otroligt imponerande och fin så behövs dem givetvis också underhållas.
För att inte tala om Europa.
Kollar man TS kalender så ser jag inga större dockingar inplanerade.
Loggat

Kommande resor

Inga resor inbokade

iakttagaren

Antal inlägg: 666

« Svara #23 skrivet: 04 Augusti 2012 kl. 09:32 »

Glad Jaa, som sagt vi är många som vet exakt hur läget är. Med glimten i ögat (blinkande) Jag har tidigare gått igenom Vikings tämligen hopplösa självförvållade läge och fått mycket på pälsen för det. Cheesy Så låt mig bara upprepa att Viking idag utan kapitalkostnader förlorar pengar såväl på H:fors-Sto som Åbo-Sto och M:hamn - Kap. Kvar blir alltså bara Cindrella på en vikande marknad och XPRS med fullt utnyttjad kapacitet på en växande marknad och med maximalt fel flagg i aktern. Rullande ögon (ironi) Samt inte minst på en vikande marknad som aldrig varit en lyxkryssmarknad sätter man in ett lyxbygge i storleksklassen 230 miljoner euro utan märkbart större lastkapacitet. Va?

Mer finns att säga om Tallink. Arg Att sålda fartyg skulle visa att man har rätt balansvärde på sin flotta får du nog visa med exakta uppgifter. Tvärtom visade Superfast-affären att man inte klarade av att sälja fartygen till marknadsvärde. Man har ju dessutom flere fartyg som man med våld har liggande eller insatt i konstig trafik för att man inte kan sälja dem. Priset på Isabella eller hennes osäljbarhet måste även få Tallinks banker att få skrämselhicka. Cheesy

Jag tror inte heller att Tallink i nuvarande skepnad kommer att överleva. Frågan är bara hur man skall gå till väga. Idag har man bara en linje som skapar överskott H:fors-Tallin. Gråtande Den linjen och dess fartyg går att sälja till ett hyggligt pris medd förbehåll att konkurrensen blir avgjort skarpare med Finlandia och i tillägg Isabella (men det vare sig tror eller hoppas jag för Isabella blir ett dyrt äventyr för Viking). Men Silja delen kan man inte få på långa vägar samma pris eller ens bokvärdet för. Man skrev ju upp fartygen på ett sätt som aldrig hade godkänts av nordiska revisorer. Med glimten i ögat (blinkande) Men kanske de nationalistiska finnarna när de nu förlorat FinnLines skrapar ihop pengar på Nokia-ruinerna och köper Silja? Vem vet. Men det är nog verkligen att köpa grisen i säcken. Chockad

Tallinn-Sto och Sto-Riga är osäljbart. Obeslutsam Marknadsvärdet på alla nybyggen förutom Star/Superstar är märkbart under bokvärdet. Arg Ingen trevlig sits för Pant när han är ute och jagar köpare. Cool

Om Grace inte blir en dunder succe´ så är Viking riktigt illa ute.  Cheesy Backman har inte på något sätt klarat av att tackla deras överstora administration och skära bort det som är olönsamt. Börjar det brinna i knutarna sticker han till Florida. Med glimten i ögat (blinkande)

Och 2015 innebär en kostnad för Tallink om kanske 10 miljoner euro per fartyg eller 110 miljoner euro! Pengar som man inte har.

Ja det blir förändringar men hur och när och var? Ledsen Och det är inte tax freens fel.)  Allt beror på de strategiska felbeslut Viking respektive Tallink gjort. Att de alls överlevt är givetvis Taxfreens förtjänst eller fel beroende vilken inställning man har. Jag anser att taxfreen är både naturlig och en välsignelse. Andra får tycka vad de vill för egentligen är det onödigt att käbbla om den saken. Den ligger nämligen helt och hållet i ålänningarnas händer och på Åland har man alltid kunnat räkna. Östersjöns judar eller hur det nu var? Cheesy
Loggat
Stefan, Tallinn

Antal inlägg: 492

« Svara #24 skrivet: 04 Augusti 2012 kl. 13:30 »

Storleken på Tallinks samlade banklån (MEUR):

31 aug 2009: 1 181
31 aug 2010: 1 068
31 aug 2011: 1 011
---31 dec 2011: 960
---31 mar 2012: 936

Nuvarande sommar lär innebära ett fortsatt kraftigt fall i skuldsättningen.

Det var visst lite oklart huruvida Stena har köpoption på Superfasterna eller ej, men i så fall kan man nog anta att ca 150 MEUR trillar in därifrån de närmaste åren.

iakttagaren
Beträffande balansvärde så kan jag bara gå på vad Tallink själv rapporterat i samband med fartygsförsäljningar, och då har man konsekvent meddelat att försäljningarna inte haft nämnvärd resultateffekt. Visst, de har ju inte sålt något av de mer värdefulla fartygen, så som jag skrev, det kan inte uteslutas att Tallink "underavskriver".

Sedan tror jag att den Europeiska ekonomiska krisen kommer leda till fortsatt låga räntor och penningtryckande, vilket skulle gynna hårt skuldsatta. Men det är en annan femma.
« Senast ändrad: 04 Augusti 2012 kl. 13:42 av Stefan, Tallinn » Loggat
OBSERVER

Antal inlägg: 691

« Svara #25 skrivet: 04 Augusti 2012 kl. 13:37 »

Tallink sålde åtminstone två fartyg till absoluta toppriser: "Fantaasia" och "SkyWind"  - sedan sjönk marknaden som en sten.
Loggat
dayrate

Antal inlägg: 349

E-post
« Svara #26 skrivet: 04 Augusti 2012 kl. 13:47 »

Börjar det brinna i knutarna sticker han till Florida. Med glimten i ögat (blinkande)

Vem vill ha honom i Florida?
Loggat
iakttagaren

Antal inlägg: 666

« Svara #27 skrivet: 04 Augusti 2012 kl. 14:33 »

Glad hustrun! Cheesy
Loggat
dayrate

Antal inlägg: 349

E-post
« Svara #28 skrivet: 04 Augusti 2012 kl. 15:44 »

Glad hustrun! Cheesy

Möjligen. Men hon vill kanske längre söderut, då hon ju är från Sydamerika!
Loggat
Stefan, Tallinn

Antal inlägg: 492

« Svara #29 skrivet: 04 Augusti 2012 kl. 16:19 »

iakttagaren tvivlar en hel del kring Tallinks bokförda värden, men låt oss ta fram ett konkret exempel som vi faktiskt vet något om:

Moby Freedom: Går nu in i Eckerös balansräkning med ett värde på 90 MEUR - fartyget byggt 2001

Superstar: Bör ligga* i Tallinks balansräkning med ett värde på ca 100 MEUR - fartyget byggt 2008

*köptes 2008 för 120 MEUR

Jag var också själv länge skeptisk till Tallinks bokförda värden, men tycker mig hittills inte kunna styrka den uppfattningen.

Tvärtom tror jag nu när hela det skuldsatta Sydeuropa ska räddas, att reala värden kommer att stå sig bättre än euro. Att ha stora euro-lån som Tallink blir då en lättare börda att bära. Vi får heller inte glömma att de har en stor del av sitt inkommande kassaflöde i svenska kronor, men skulderna alltså i euro. Den här sommaren kommer dessa valutavinster att ha varit väldigt stora.
« Senast ändrad: 04 Augusti 2012 kl. 16:30 av Stefan, Tallinn » Loggat

Sidor: 1 [2] 3 4 5   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: