Nyheter: Vid störningar följ oss på twitter.com/landgangen 19 Juni 2013 kl. 17:38
----- Veckans bild -----

M/S MSC Federica i Singapore 21 december 2006
© Foto: Thomas Larsen

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem. *

Tallinks julistatistik
Sidor: [1] 2 3 ... 5   Gå ned
  Skriv ut  

Tallinks julistatistik
Författare Meddelande
Stefan, Tallinn

Antal inlägg: 495

« skrivet: 03 Augusti 2012 kl. 09:41 »

Tallinks enormt viktiga julimånad ser ut att ha gått bra (trots väder, OS och Royal Caribbean), framför allt på Tallinn-Helsingfors. Man styr dock resandesiffrorna väl med erbjudanden och kampanjer, så det är svårt att säga så mycket om det ekonomiska utfallet visavi 2011. En stor positiv resultatpåverkan lär dock den stärkta kronkursen ha haft.

https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=516384&messageId=634389
« Senast ändrad: 03 Augusti 2012 kl. 09:46 av Stefan, Tallinn » Loggat
Stefan, Tallinn

« Svara #1 skrivet: 03 Augusti 2012 kl. 09:50 »

Tallink ensamt transporterade således nästan 18 000 passagerare och över 3 000 bilar mellan Tallinn och Helsingfors - varje dag!
« Senast ändrad: 03 Augusti 2012 kl. 09:55 av Stefan, Tallinn » Loggat
Emanuel Magnusson

Kön: Man
Antal inlägg: 3 174

Silja Symphony, det bästa fartyget på Östersjön!

« Svara #2 skrivet: 03 Augusti 2012 kl. 11:58 »

Förutom att Tallinn - Helsingfors går hur bra som helst och att dom nästan verkar tälja guld där, så går det sämre för Sverige - Finland. Där tappas det passagerare varje månad, vad ska göras där egentligen? För när det kommer eventuella nybyggen, så måste ju dom anpassas till en helt sorts ny trafik.

Sen blir det intressant att se hur mycket dom (kanske) kommer att tappa nä Viking Grace kommer i trafik.
« Senast ändrad: 03 Augusti 2012 kl. 12:01 av Emanuel Magnusson » Loggat

Royal Caribbean Gold Member

Kommande Resa:
Galaxy eller Amorella 26/10-12
MP

Antal inlägg: 1 723

Tidtabeller är poesi

« Svara #3 skrivet: 03 Augusti 2012 kl. 12:08 »

Förutom att Tallinn - Helsingfors går hur bra som helst och att dom nästan verkar tälja guld där, så går det sämre för Sverige - Finland. Där tappas det passagerare varje månad, vad ska göras där egentligen? För när det kommer eventuella nybyggen, så måste ju dom anpassas till en helt sorts ny trafik.

Sen blir det intressant att se hur mycket dom (kanske) kommer att tappa nä Viking Grace kommer i trafik.
Man har över 2000 pax per avgång mellan Sverige och Finland i snitt , i mina ögon är det så bra det kan bli hälsarMP
Loggat

Bulben är underskattad..
Oskari

Antal inlägg: 2 275

Bäst på Åbolinjen

« Svara #4 skrivet: 03 Augusti 2012 kl. 12:45 »

Ett "problem" kanske är att man redan har höga passagerarantal och att det inte går att matcha det varje år?
Loggat

Skaraborg stolthet heter Skövde IK!

Timo

Antal inlägg: 1 026

Det berömda Röda Korset...

E-post
« Svara #5 skrivet: 03 Augusti 2012 kl. 12:50 »

Det kan hända att de som varit mer skeptiska än jag till Isabellas plats på Helsingfors-Tallinn än jag har rätt - Tallink har nu mitt under högsäsong haft erbjudanden på Baltic Princess - t.ex. imorgon lördag får man en hytt för 20 euro. Det har varit helt klart mer erbjudanden denna sommar än förra.
Loggat

Sköt om eder.
Baloo
wille

Antal inlägg: 417

Man ska aldrig döma efter utsidan

wilhelm.holmberg@live.se
E-post
« Svara #6 skrivet: 03 Augusti 2012 kl. 15:34 »

Man har över 2000 pax per avgång mellan Sverige och Finland i snitt , i mina ögon är det så bra det kan bli hälsarMP
De har över 2000 just under juli, när det är som mest tryck. Personligen tycker jag siffran skulle vara något högre, under högsäsong är väl tanken att fylla fartygen. Man vill ju knappast köra runt på fartyg som har en kapacitet som aldrig används till 100%.
Och jag kan ta ett exempel, runt påsk förra året så såg jag passagerarantalen för 10 avgångar på Symphony. Memorerade inte exakt, men det varierade från ca 700 till 1500 passagerare per avgång om jag inte minns helt fel.
Det är förvisso bara ett fartyg, men det känns ju inte som idealet precis. Så även om det inte är någon katastrof idag så verkar det ju inte speciellt lovande. Har ingen koll på konkurrenten, men med ett nytt fartyg har de ju chans att locka några fler passagerare/avgång.
Loggat

Det är inte rederiet som avgör om det är bra eller inte, det är personalen...
iakttagaren

Antal inlägg: 682

« Svara #7 skrivet: 03 Augusti 2012 kl. 15:44 »

Glad Det är som sagt H:fors-Tallinn som bär upp det. Cheesy Man har två produkter dels shuttle service med Star/Superstar som under juli pendlade mellan 700 och 2.000 passagerare beroende på tur. Med glimten i ögat (blinkande) I huvudsak är det finnar som reser. Konkurrenten är XPRS och det är väl där som Finlandia skall hitta sin marknadsandel. Rullande ögon (ironi)

Sedan har man kryssningsprodukten med Baltic Princess. Juli är en erkänt dålig månad för kortkryssningar och håll i gång kryssningar. Tunga Därav erbjudandet. Man förtjänar bra med pengar på shuttle-service men flere turer har även i juli så lite passagerare att de inte kan löna sig. Chockad

Tallinks trafik Sverige-Finland ger en föraning om Vikings halvårsbokslut. Cool
Loggat
båtas

Antal inlägg: 267

« Svara #8 skrivet: 03 Augusti 2012 kl. 15:55 »

Man kunde kanske hitta någon lösning där man växlade fartyg mellan sommar och vinter. Europa behövs op sommaren mellan Åbo och Stockholm, medan ett betydligt mindre fartyg skulle duga på vintern. Tvört om med kortkryssningatna Helsingfors-Tallinn.
Loggat
Stefan, Tallinn

« Svara #9 skrivet: 03 Augusti 2012 kl. 16:05 »

Jag noterar för övrigt att Tallink minskat sina banklån med ca 300 MEUR under de gångna tre krisåren (nuvarande sommar diskonterad). Återstår dock efter sommaren troligen 800-850 MEUR i banklån.

(disclosure: jag köpte för första gången Tallinkaktier idag.)
« Senast ändrad: 03 Augusti 2012 kl. 16:08 av Stefan, Tallinn » Loggat
MP

Antal inlägg: 1 723

Tidtabeller är poesi

« Svara #10 skrivet: 03 Augusti 2012 kl. 16:40 »

Jag förstår inte olyckskorparnas ivriga kraxande över Tallink, man gjorde ju en vinst förra året (rätta mig om jag har fel) på 360 miljoner SEK. Jag har tillochmed för mig att den var ännu större hälsarMP
Loggat

Bulben är underskattad..
iakttagaren

Antal inlägg: 682

« Svara #11 skrivet: 03 Augusti 2012 kl. 19:06 »

Glad Jo det är sant men om inte bankerna givit amorteringsandrum hade man gjort en likviditetskonkurs. Cheesy Sedan är de estniska redovisningreglerna inte riktigt vad man tillåter i Norden. Med glimten i ögat (blinkande) Bokföringsvärderna på en hel del av fartygen är märkligt höga. Likaså restvärdena medan avskrivningarna är väldigt låga. Med glimten i ögat (blinkande)

Det som irriterar är när alla åberopar de låga lönerna jämfört med Viking. Det är enbart XPRS som konkurrerar på olika lönevillkor. Alla Silja båtar, och det är ju med dem Viking konkurrerar, går under antingen finsk eller svensk flagg. Va? Sedan är det sant att det enbart är H:fors-Tallinn trafiken som genererar överskottet. Arg
Loggat
Emanuel Magnusson

Antal inlägg: 3 174

Silja Symphony, det bästa fartyget på Östersjön!

« Svara #12 skrivet: 03 Augusti 2012 kl. 19:30 »

Jag tycker det är väldigt kul att TallinkSilja är på väg ut ur krisen och att dom överlever. Därför är det kul att läsa inlägg från tiden runt 2008 när alla klagade på att det " dåliga, felbyggda Akerbygget " Galaxy skulle tas i trafik och folk önskade och tycktes veta att Tallink skulle gå i konkurs. Dom hade fel kan man lugnt konstatera.
Loggat

Royal Caribbean Gold Member

Kommande Resa:
Galaxy eller Amorella 26/10-12
jakobak

Antal inlägg: 67

« Svara #13 skrivet: 03 Augusti 2012 kl. 19:36 »

Jag tycker det är väldigt kul att TallinkSilja är på väg ut ur krisen och att dom överlever. Därför är det kul att läsa inlägg från tiden runt 2008 när alla klagade på att det " dåliga, felbyggda Akerbygget " Galaxy skulle tas i trafik och folk önskade och tycktes veta att Tallink skulle gå i konkurs. Dom hade fel kan man lugnt konstatera.

Jaja, det är inte över än. Den dagen man behöver ersättare till Silja Serenade klassen och Europa, vad gör man då? Vill dem eller FÅR dom fler banklån??
Loggat
Stefan, Tallinn

« Svara #14 skrivet: 03 Augusti 2012 kl. 20:13 »

Glad Jo det är sant men om inte bankerna givit amorteringsandrum hade man gjort en likviditetskonkurs. Cheesy Sedan är de estniska redovisningreglerna inte riktigt vad man tillåter i Norden. Med glimten i ögat (blinkande) Bokföringsvärderna på en hel del av fartygen är märkligt höga. Likaså restvärdena medan avskrivningarna är väldigt låga. Med glimten i ögat (blinkande)

Det som irriterar är när alla åberopar de låga lönerna jämfört med Viking. Det är enbart XPRS som konkurrerar på olika lönevillkor. Alla Silja båtar, och det är ju med dem Viking konkurrerar, går under antingen finsk eller svensk flagg. Va? Sedan är det sant att det enbart är H:fors-Tallinn trafiken som genererar överskottet. Arg

- Det moratorium man fick på sina lån var förstås nödvändigt, men ingen unik lösning under krisen. Om bankerna sagt nej kan man teoretiskt tänka sig att Tallink kunnat finansiera sig på annat sätt (via andra banker, fartygsförsäljningar, nyemission), men det är förstås oklart. Däremot tyckte i alla fall jag att återbetalningstiderna som angavs vid Silja-köpet såg orealistiska ut redan från början.

- Nja, det är egentligen den estniska bokföringen som är den "korrekta". I Sverige/Finland skriver man av maximalt för att skjuta upp sina skattebetalningar. Eftersom Estland inte har någon direkt vinstskatt spelar avskrivningstiden ingen roll för skattebelastningen. Men visst kan Tallink ha "underavskrivit" ändå. Tidigare fartygsförsäljningar har dock inte tytt på det.

Sedan är väl Silja alltjämt ett finskregistrerat bolag, tror jag.

Tallink var en "storlånare" fram till för några år sedan, men har sedan betalat av snabbt på sina lån. Men allt hänger givetvis på den framtida konkurrensbilden och bunkerpriserna.
« Senast ändrad: 03 Augusti 2012 kl. 20:17 av Stefan, Tallinn » Loggat

Sidor: [1] 2 3 ... 5   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: