Nyheter: Vid störningar följ oss på twitter.com/landgangen 19 Juni 2013 kl. 15:07
----- Veckans bild -----

M/S MSC Federica i Singapore 21 december 2006
© Foto: Thomas Larsen

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem. *

Tallinks julistatistik
Sidor: 1 2 [3] 4 5   Gå ned
  Skriv ut  

Tallinks julistatistik
Författare Meddelande
båtas

Inloggad Inloggad

Antal inlägg: 267

« Svara #30 skrivet: 04 Augusti 2012 kl. 17:16 »

Det skulle iofs kunna vara Eckerö som gjort en dålig affär också...
Loggat
iakttagaren

Antal inlägg: 682

« Svara #31 skrivet: 04 Augusti 2012 kl. 18:27 »

Glad Månne vi inte skall vänta med att jämföra Finlandia med Superstar tills vi ser hur Finlandia ser ut efter outfitten. Cheesy Som jag sagt är är såväl Superstar som Star mest att jämföra med bussar. Med glimten i ögat (blinkande) Men du tar upp de två lönsammaste fartygen i Tallinks flotta och det är nog inte dessa två fartyg som är Tallinks huvudvärk. Gråtande
Loggat
Stefan, Tallinn

Antal inlägg: 495

« Svara #32 skrivet: 04 Augusti 2012 kl. 19:16 »

Glad Månne vi inte skall vänta med att jämföra Finlandia med Superstar tills vi ser hur Finlandia ser ut efter outfitten. Cheesy Som jag sagt är är såväl Superstar som Star mest att jämföra med bussar. Med glimten i ögat (blinkande) Men du tar upp de två lönsammaste fartygen i Tallinks flotta och det är nog inte dessa två fartyg som är Tallinks huvudvärk. Gråtande

Om vi då tittar på Silja så förvärvade Tallink det företaget 2006 och betalade 450 MEUR + 5 miljoner nytryckta Tallinkaktier. Sedan är det riktigt att man samma år gjorde en omvärdering uppåt av flottans bokförda värde. Den uppskrivningen var dock blott 73 MEUR vilket ska ses mot flottans totala bokförda värde som vid denna tidpunkt var 1 346 MEUR. Med Siljaköpet följde SeaWind och SkyWind dvs totalt sex fartyg.

SkyWind såldes 2007 för 31 MEUR.

=> Jag skulle gissa att Ser+Sym+Eur+Fes är bokade till 300-350 MEUR idag. Grace bokas alltså till 230 MEUR i Vikings balansräkning senare i år.

Det kan diskuteras vad som är rätt värdering av fartygen, men vi får heller inte glömma hur värdet av euron har förändrats mot krona och dollar. Och innan det Europeiska eländet är slut så kan euron ha körts ner ytterligare en bit.
« Senast ändrad: 04 Augusti 2012 kl. 19:27 av Stefan, Tallinn » Loggat
Emanuel Magnusson

Kön: Man
Antal inlägg: 3 174

Silja Symphony, det bästa fartyget på Östersjön!

« Svara #33 skrivet: 04 Augusti 2012 kl. 22:45 »

Vad är det som får er att tro att TallinkSilja inte kommer att överleva? Dom har ruttnätet, dom har fartygen. Det enda som i princip är problemet är avbetalningarna, och dom håller på att betalas av. Även fast amorteringarna kommer att öka i höst, intäkterna kommer in ändå.

Att Tallink är ägt av bankerna är ett problem, ja det kanske det är. Men var det inte så att redan innan så var många av ägarna i företaget hade fingrar i estländska banker. Vi får inte heller glömma att Tallink är Estlands största arbetsgivare, går dom i konkurs så kommer det slå allvarligt mot Estland och deras arbetare. Så det är inte bara nödvändigt att dom hålls vid liv bara för att hålla ner priserna på Östersjön.

Viking Line kommer att behöva uppgradera sin flotta, även fast dom har blivit uppgraderad med diverse nya mattor och nya stolar osv. Det är andra saker som räknas också, fartygen börjar närma sig 30 år i deras flotta. Visst så är Festival i den åldern också, men hon trafikerar fortfarande inte en av dom viktigaste rutterna i TS ruttnät.

Grace är som tidigare sagt ett stort riskprojekt, frågan är om den här trafiken verkligen är redo för ett fartyg av den kalibern än?
Loggat

Royal Caribbean Gold Member

Kommande Resa:
Galaxy eller Amorella 26/10-12
jakobak

Antal inlägg: 67

« Svara #34 skrivet: 04 Augusti 2012 kl. 23:18 »

Vad är det som får er att tro att TallinkSilja inte kommer att överleva? Dom har ruttnätet, dom har fartygen. Det enda som i princip är problemet är avbetalningarna, och dom håller på att betalas av. Även fast amorteringarna kommer att öka i höst, intäkterna kommer in ändå.

Att Tallink är ägt av bankerna är ett problem, ja det kanske det är. Men var det inte så att redan innan så var många av ägarna i företaget hade fingrar i estländska banker. Vi får inte heller glömma att Tallink är Estlands största arbetsgivare, går dom i konkurs så kommer det slå allvarligt mot Estland och deras arbetare. Så det är inte bara nödvändigt att dom hålls vid liv bara för att hålla ner priserna på Östersjön.

Viking Line kommer att behöva uppgradera sin flotta, även fast dom har blivit uppgraderad med diverse nya mattor och nya stolar osv. Det är andra saker som räknas också, fartygen börjar närma sig 30 år i deras flotta. Visst så är Festival i den åldern också, men hon trafikerar fortfarande inte en av dom viktigaste rutterna i TS ruttnät.

Grace är som tidigare sagt ett stort riskprojekt, frågan är om den här trafiken verkligen är redo för ett fartyg av den kalibern än?

Visst behöver Viking Line uppgradera sin flotta, MEN även TS kommer också behöva göra det. Som sägs här på LG, att AMORELLA/ISABELLA behöver uppgraderas/köpas nytt då dem är byggda (-88/-89). Men även TS kommer att behöva byta ut EUROPA, SERENADE, SYMPHONY, FESTIVAL byggda (-93, -91, -92, -86).

Kommer TS kunna köpa/bygga nya ersättare till dessa fyra. För att kunna möta GRACE i framtiden (efter EUROPAs tid) måste man ha mer/bättre fartyg, än att sätta in BALTIC PRINCESS som parhäst till GALAXY.

Visst är VIKING GRACE ett riskprojet, men jag tror absolut Åbo-rutten är redo för detta fartyg!
Loggat
Emanuel Magnusson

« Svara #35 skrivet: 05 Augusti 2012 kl. 01:31 »

Ja, jag vet att Silja delen kommer att behövas att uppgradera. Men det är bara en fjärdedel av flottan ungefär.

Men jag håller med dig om att att Tallink verkligen måste kunna satsa hårt för att kunna överklassa Serenade/Symphony/Europa och nu också Grace som kommer att bli ett väldigt häftigt fartyg, utan tvivel.
Loggat

Kommande Resa:
Oskari

Antal inlägg: 2 275

Bäst på Åbolinjen

« Svara #36 skrivet: 05 Augusti 2012 kl. 07:50 »

Det känns som att nästan alla är emot Tallink, igen. Visst, de behöver byta ut promenadesyrrorna och Silja Europa, men jag anser att det inte är nödvändigt idag.
De får ju heller inte bygga nya fartyg som jag har förstått. För att möta Grace så har man väl endast Silja Europa som kan matcha henne. Sätter man in Galaxy BP
så förlorara man tror jag. Silja Europa är dessutom uppfräschad på insidan, det kändes nästan som en ny båt som jag åkte med från förra året, ja, ny båt är väll lite
starkt med lite åt det hållet. Hon håller fortfarande.

Om Viking bygger nytt fartyg till Helsingfors rutten, det kommer ta flera år tror jag så då kan det gott och väl gå med dessa fartyg som finns idag, både Viking och Silja.
Det kommer att ta tid förän vi ens får nya fartyg hit, bortset Grace, däremot kommer Viking säkert med sina uppgraderingar. Hoppas jag inte verkar negativ, men det är
såhär jag tror det komemr att se ut.
« Senast ändrad: 05 Augusti 2012 kl. 07:53 av Oskari » Loggat

Skaraborg stolthet heter Skövde IK!

MP

Antal inlägg: 1 723

Tidtabeller är poesi

« Svara #37 skrivet: 05 Augusti 2012 kl. 07:57 »

Om vi då tittar på Silja så förvärvade Tallink det företaget 2006 och betalade 450 MEUR + 5 miljoner nytryckta Tallinkaktier. Sedan är det riktigt att man samma år gjorde en omvärdering uppåt av flottans bokförda värde. Den uppskrivningen var dock blott 73 MEUR vilket ska ses mot flottans totala bokförda värde som vid denna tidpunkt var 1 346 MEUR. Med Siljaköpet följde SeaWind och SkyWind dvs totalt sex fartyg.

SkyWind såldes 2007 för 31 MEUR.

=> Jag skulle gissa att Ser+Sym+Eur+Fes är bokade till 300-350 MEUR idag. Grace bokas alltså till 230 MEUR i Vikings balansräkning senare i år.

Det kan diskuteras vad som är rätt värdering av fartygen, men vi får heller inte glömma hur värdet av euron har förändrats mot krona och dollar. Och innan det Europeiska eländet är slut så kan euron ha körts ner ytterligare en bit.
Trevliga inlägg Stefan,Tallinn. Alltid intressant med substansiella inlägg hälsarMP
Loggat

Bulben är underskattad..
iakttagaren

« Svara #38 skrivet: 05 Augusti 2012 kl. 08:44 »

Glad Egentligen skulle vare sig Viking eller Tallink kunna överleva men för Tallink är läget verkligen illa. Cheesy Varför? Jo just det som omnämns hela tiden. Man har höga bokvärden på fartygen, låga avskrivningar och höga restvärden och, vilket nästan alla undatagslöst förbiser, ingen lönsamhet på sina rutter förutom H:fors-Tallinn och den rutten blir nu utsatt för allt hårdare konkurrens. Dessa ekvationer går inte ihop för redan 2015 skall man ut med kanske mer än 100 miljoner euro.

Viking har ett bättre läge, Javisst. Men faktum är man försatt sig i samma läge som Tallink var i när man började expandera. Man har ingen lönsamhet på Sverige-Finland trafiken. Fartygen har förlorat massivt i andrahandsmarknaden och kassan tål ingen åderlåtning. Det som en gång var en stark balansräkning är nu en hägring. Tunga Men vem vet kanske de får Isabella såld till ett hiskeligt pris och då blir det dags för omprövning. Rullande ögon (ironi)

Serenades/Symphonys marknadsvärde idag? Om det är sant som sägs att de inte får sjövärdighetsintyg utanför Östersjön så är de inte mer värda än max 50 miljoner euro st. I annat fall kanske 80 miljoner. Rullande ögon (ironi) Och Silja Europa? Max 40 miljoner om det finns köpare. Med glimten i ögat (blinkande) Romantica/Viktoria är osäljbara. Däremot är Galaxy och Baltic Princess gångbara dessvärre har de för dåliga fartresurser för att vara attraktiva. Cheesy Så det som blir kvar är alltså Star/Superstar.

Men i dagens läge är det inte fartygen som bär värdena utan sysselsättningen. Men då måste sysselsättningen vara lönsam. Cheesy Så alla de som säger att det kommer att bli stora förändringar har rätt. Men vem kan spå rätt om vilka förändringar och vilka aktörer det kommer att bli för trafiken består. Tunga
Loggat
Stefan, Tallinn

« Svara #39 skrivet: 05 Augusti 2012 kl. 11:00 »

iakttagaren
Du glömmer att Tallink tagit sina lån i Greklands, Portugals, Spaniens och Italiens valuta. Även bokvärdena är i denna valuta. Spanien har en arbetslöshet på 25%. Alla dessa länder har statsskulder på höga nivåer. Men dessa problem är lösbara genom att hålla räntorna nere, trycka mer pengar och låta valutan falla i värde. Precis det ser vi nu.

Tallink har kopplat sin lån ner till EURIBOR 3 månader, och dessa räntor är nu kring en halv procent (ok Tallink betalar 2,36% ovapå detta med dagens marginaler). I torsdags lovade ECB trycka mer pengar, allt för att situationen i Sydeuropa är ohållbar.

Samtidigt cashar Tallink in svenska kronor. Har någon sett ombordpriserna i SEK falla? Knappast.

Att därför som du indikera att Tallink skulle få 1 MUSD för SeaWind, samtidigt som man sålde SkyWind för 31 MEUR för fem år sedan verkar konstigt för en lekman som jag.

När det gäller 2015 så tycker jag fortfarande det låter som att det praktiska genomförandet inte är klart. En grundförutsättning är väl t ex att det ska finnas motsvarande bränsle tillgängligt, till inte fullständigt orimligt pris. Om raffinaderierna inte tar fram detta, så är det väl svårt att tro att regeringarna här uppe skulle stoppa trafiken och försätta rederierna i konkurs. Vi får inte glömma bort att hela näringen ju är statskontrollerad i den meningen att bidrag och skatter styr det mesta. (Jag antar att rening vid raffinaderi är optimalare för samhället, än rening på varje fartyg?)
« Senast ändrad: 05 Augusti 2012 kl. 11:04 av Stefan, Tallinn » Loggat
Stefan, Tallinn

« Svara #40 skrivet: 05 Augusti 2012 kl. 11:14 »

Storleken på Tallinks samlade banklån (MEUR):

31 aug 2009: 1 181
31 aug 2010: 1 068
31 aug 2011: 1 011
---31 dec 2011: 960
---31 mar 2012: 936

Omräknat till svenska kronor med relevanta valutakurser:

31 aug 2009: 12,0 mdr
31 aug 2010: 10,0 mdr
31 aug 2011: 9,3 mdr
---31 dec 2011: 8,6 mdr
---31 mar 2012: 8,4 mdr

Sedan 31 mars har euron förlorat ytterligare 7% i värde mot kronan. Med Tallinks höga återbetalningstakt kan man vara nere på en skuld nära 7 mdr SEK efter sommaren. Jämför detta med 12 mdr SEK för tre år sedan.
« Senast ändrad: 05 Augusti 2012 kl. 11:19 av Stefan, Tallinn » Loggat
Emanuel Magnusson

« Svara #41 skrivet: 05 Augusti 2012 kl. 12:10 »

Varför skulle Romantika/Viktoria I vara osäljbara? Dom kan nog säljas och omanpassas med mer lastutrymme.
Loggat

Kommande Resa:
iakttagaren

« Svara #42 skrivet: 05 Augusti 2012 kl. 15:09 »

Glad Dom är lika säljbara som Isabella! Cheesy

Det där med att Tallink skulle ha sina inkomster i SEK skall nog tas med en stor nypa salt. Den stora linjen (står för nästan hälften av volymen på årsbasis) är H:fors-Tallinn. Inte en krona så långt ögat når. Cheesy På Finland-Sverige är mer än hälften Euro-intäkter medan SEk förmodligen står för merparten på Sto-Riga/Tallinn så det är av underordnad betydelse. Gråtande

Jag räknade på marginalen vid senaste bokslut. Meger att det innehåller betydande osäkerhetsfaktorer man kom aldrig ens i närheten av en så låg marginal som du omnämner. Cheesy

Vi talar om två helt olika världar pre finanskrisen och dessutom om två helt olika fartyg Kappella och Sky Wind. Men den som lever får väl se. Med glimten i ögat (blinkande)

Tallink konkar av två orsaker. Antingen pga att likvidteten tar slut. Det hade redan hänt om inte bankerna tagit över. Eller för att säkerheterna inte räcker till. Det är idag förmodligen redan ett faktum men bankerna föredrar att blunda för alternativet är sämre för dem. Cheesy

När en så ekonomiskt osund spelare dominerar spelplan kan en sådan som Viking bara huka, förlora pengar och vänta och hoppas eller slå till och satsa på att slå ut den andra. Viking valde det förra och fick tji för att räntorna gick i botten precis som någon sa. Nu försöker man satsa. Men månne det inte är för sent och månne Grace är rätt satsning? Den som lever får se. Cool
Loggat
Martin

Antal inlägg: 621

« Svara #43 skrivet: 05 Augusti 2012 kl. 15:58 »

På väg ur krisen? Du är medveten om att Tallink är "under kontroll" av banker? Det är knappast att vara "på väg ur krisen", är snarare en väldigt allvarlig situation, som sagt är princip att vara i KK.
Tallink fick sina amorteringar halverade under 2 år och nu efter Augusti kommer amoteringarna att öka. Ska bli intressant att se hur Tallink klarar det.
Hmm jag tror inte du inser hur det faktiskt ligger till, bara det att du säger "visst är TallinkSilja ägd av bankerna" får det ju att låta som att det inte är någon big deal alls...
Det är allvarligt.
Som sagt Tallink fick sina amorteringar halverade under 2 år fram tills nu, efter Augusti kommer dessa att öka, vi får se hur Tallink klarar detta.

Vidare så tycker jag att det är intressant att du säger att dem linjerna man trafikerar inte går så dåligt för att bara för några timmar sen också konstatera att Sverige-Finland fortsätter att backa. Hur går det ihop?  Va?
Sanningen är den att Sverige-Finland (Siljas Line) fortsätter att gå back, Sverige-Estland/Lettland är inte tillräckligt för gå med vinst, den enda linje som verkar vara lönsam är Finland-Estland.

Får väl påminna om att Tallink har haft sitt ägande spritt bland banker och investmentbolag sen 90-talet. Vilka i egenskap som ägare har utövat kontroll. Men i detta fall tolkar jag det som att det är anståndet med amorteringarna som är diskussionsunderlaget och att det är genom detta som bankerna utövar kontroll. Som det har skrivits innan fick Tallink halverade amorteringar under två år mot att de lovade bankerna att inte nyinvestera, ge sig in i nya verksamheter eller betala aktieutdelning. Några fler belägg för större kontroll av banker än så har jag inte funnit, har du? Är detta verkligen detsamma som att i princip vara i KK? De två åren (räkenskapsåren 09/10 och 10/11) är förbi och Tallink betalar återigen sina amorteringar enligt tidigare plan. Enligt uppskovet skulle Tallink betala av 60 MEUR per år under 09/10 och 10/11.  Som Stefan har visat har det dock gått bättre än så och skulderna har sjunkit snabbare. Nu i augusti i år förfaller som du nämnde uppskovet och det som är kvar av de uppskjutna amorteringarna från 09/10 och 10/11 skall betalas av under återstående tid av lånens sträckningstid. Vad som talar för att allt går vägen är att försäljningen har fortsatt att öka, att Superfastarna numera är i en lönsam charter och låga räntor. Vad som talar emot är stigande bunkerpriser och oroligheter i världsekonomin. Om du har något resonemang kring varför det absolut inte skulle gå vore det intressant att höra. 

Var finns källan på att Silja Line och Sverige-Estland inte är lönsamma? Tallink redovisar resultat per segment och där uppvisar Silja Line +40MEUR och Sverige-Estland +13MEUR. Självklart kan man resonera om de bär sina kapitalkostnader eller ej. Men i så fall var inte detta planen redan från början? Att kapitalkostnaderna för de nya investeringarna skulle bäras av hela gruppen. Jag är helt övertygad om att Viking Line resonerar på samma sätt. Att överskott från övriga fartyg och linjer hjälper till att stödja investeringen i Grace.

När det gäller 2015 så tycker jag fortfarande det låter som att det praktiska genomförandet inte är klart. En grundförutsättning är väl t ex att det ska finnas motsvarande bränsle tillgängligt, till inte fullständigt orimligt pris. Om raffinaderierna inte tar fram detta, så är det väl svårt att tro att regeringarna här uppe skulle stoppa trafiken och försätta rederierna i konkurs. Vi får inte glömma bort att hela näringen ju är statskontrollerad i den meningen att bidrag och skatter styr det mesta. (Jag antar att rening vid raffinaderi är optimalare för samhället, än rening på varje fartyg?)

Detta som mycket annat du skriver är väldigt intressant. De nya svaveldirektiven from 2015 närmar sig med stormsteg, om de nu blir av eller i vilken utsträckning får man väl se. Men branschen framhåller att tiden för omställningen är för snäv och ropar efter generösare tidsplaner. Det är inte för inte som Stena, DFDS med flera rederier har en lobbyorganisation på gång i Bryssel för att få till en lösning som passar redarna bättre. Principiellt är nog ingen redare emot hårdare miljökrav men fartyg är ju som bekant stora investeringar och inget man hinner ändra på några få år. Sen är ju också frågan vilken lösning som blir mest ekonomisk för redarna. Nya bränslen som LNG, befintliga fartyg men framdrivna med ren MGO eller ombyggda fartyg med scrubber teknologi? För att om tex. skatter och bidrag gör MGO till ett ekonomiskt alternativ då kan ju nuvarande tonnage utan dyra ombyggnationer vara gångbara ett bra tag till.   
Loggat
Stefan, Tallinn

« Svara #44 skrivet: 05 Augusti 2012 kl. 16:24 »

Håller med om att Sea Wind försvinner. Inte en chans att de skulle bygga om henne inför 2015. Värde? En miljon usd fast hon är bättre än Kapella? Cheesy

Det var detta citat jag syftade på. Jag är dock lite osäker på innebörden av "smiley'n", dvs om det var seriöst menat eller inte.

SkyWind sålde man som sagt för 31 MEUR 2007.
« Senast ändrad: 05 Augusti 2012 kl. 16:26 av Stefan, Tallinn » Loggat

Sidor: 1 2 [3] 4 5   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: