Nyheter: Vid störningar följ oss på twitter.com/landgangen 24 Maj 2013 kl. 01:32
----- Veckans bild -----

M/S Nippon i Suez-kanalen i mars 1967
© Foto: Olle Sundin

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem. *

Att söka jobb på fartyg
Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 ... 8   Gå ned
  Skriv ut  

Att söka jobb på fartyg
Författare Meddelande
SailorChief

Antal inlägg: 912

« Svara #45 skrivet: 30 Juli 2012 kl. 17:21 »

I grova drag så seglar jag bahamasflagg med IT-avtal. Pension får jag också och rederiet har en incitamentsstege som gör att jag kan få ut så mycket som 18% pension om jag stoppar in delar av den egna lönen i pensionssystemet. Grundpensionen är på 8%.
Allt detta i den bittra mans som ställde frågan största fiende, ett trångt maskinrum (kan man tänka sig något så hemskt?) ...och för 150-onede gången så har du missupfattat mig. Dock förstår jag inte varför jag skriver det för det kommer du ändå ignorera.

Antagligen skriver jag det för att ingen annan ska tro att jag är en idiot.

Generöst, att du kan få högre pension om du lägger in din egna lön. Om det är IT-avtal är det ju en svensk arbetsgivare då i bakgrunden.

I grova drag, var ligger lönen?

Sen är inte jag bitter, trivs utmärkt med min maskinbesättning, erfarna killar som man inte behöver dalta med, springa och jaga mm.
Loggat

Skriver om saker jag har upplevt, har kunskaper om genom mitt arbete som motorelev,motorman,2:e maskinist,1:e maskinist,maskinchef,ny- och ombyggnadsinspektör samt som teknisk inspektör för diverse olika rederier.

Jag undvika att som vissa andra på forumet att skriva om saker jag tror mig vet. Jag kan ha fel i vissa fall men då skrive jag i inlägget att jag är osäker på frågan. En del här är väldigt självsäkra på sina kunskaper och dessa får ABSOLUT inte ifrågasättas, de har ALDRIG fel.
1980

Kön: Man
Antal inlägg: 4 229

Personliga erfarenheter och reseskildringar mm.

1980petersson@gmail.com
Hemsida E-post
« Svara #46 skrivet: 30 Juli 2012 kl. 17:36 »

Jag själv hamnade på bahamasflaggad offshore och trivs som fisken i vattnet.

Vad heter rederiet och båten ?
Loggat

Sjöman, maskinare, äventyrare och älskare av kryssningar. Inget av mitt material har bloggats fram. Det jag skriver om, är egna erfarenheter från ett långt sjömansliv, egna reseskilldringar och mycket annat från min egen värld och tagit från mina minnen, min erfarenhet och alla brev jag skrivit till mamma o pappa under årens lopp.
itix

Antal inlägg: 527

« Svara #47 skrivet: 30 Juli 2012 kl. 19:08 »

Generöst, att du kan få högre pension om du lägger in din egna lön. Om det är IT-avtal är det ju en svensk arbetsgivare då i bakgrunden.

I grova drag, var ligger lönen?

Sen är inte jag bitter, trivs utmärkt med min maskinbesättning, erfarna killar som man inte behöver dalta med, springa och jaga mm.

Självklart är det så att rederiet skjuter till extra procentenheter när jag stoppar in min egen lön i pensionssystemet och inget annat.
Grund: 8%
Jag 4%, rederiet: 10%
Jag 5%, rederiet: 11%
Jag 6%, rederiet: 12% (= 18%)

Jag undviker helst att svara på lön. Jag kände mig obekväm nog med att svara på mina förhållanden. Lönen är bra.
Europeisk arbetsgivare är kravet, inte svensk.

Vad heter rederiet och båten ?

Det har jag ingen lust att avslöja...
« Senast ändrad: 30 Juli 2012 kl. 19:11 av itix » Loggat
1980

1980petersson@gmail.com
Hemsida E-post
« Svara #48 skrivet: 30 Juli 2012 kl. 19:17 »

Det har jag ingen lust att avslöja...

Varför så hemligt ? Är det en gammal fiskebåt ?
Loggat

Sjöman, maskinare, äventyrare och älskare av kryssningar. Inget av mitt material har bloggats fram. Det jag skriver om, är egna erfarenheter från ett långt sjömansliv, egna reseskilldringar och mycket annat från min egen värld och tagit från mina minnen, min erfarenhet och alla brev jag skrivit till mamma o pappa under årens lopp.
itix

« Svara #49 skrivet: 30 Juli 2012 kl. 19:37 »

Nej... båten är byggd 2010 och sysslar inte med fiske.
Jag har ingen lust att avslöja var jag jobbar av den enkla anledningen att jag tycker det är privatsaker.
Loggat
1980

1980petersson@gmail.com
Hemsida E-post
« Svara #50 skrivet: 30 Juli 2012 kl. 19:47 »

Nej... båten är byggd 2010 och sysslar inte med fiske.
Jag har ingen lust att avslöja var jag jobbar av den enkla anledningen att jag tycker det är privatsaker.

OK, men jag tycker det är ganska tråkigt att vissa är så rädda att avslöja var dom är och därmed kunna berätta något om livet ombord.
Varför är det så hemligt ? Vågar man inte eller finns det ingen sanning bakom deras historier ?
Trovärdigheten försvinner totalt.
« Senast ändrad: 30 Juli 2012 kl. 19:49 av 1980 » Loggat

Bosse G

Antal inlägg: 304

« Svara #51 skrivet: 31 Juli 2012 kl. 11:05 »

Det finns många rederier som har den policyn att bara Bfh. eller speciellt utsedd person får uttala sig i medier mm. Det är svårt att att se var gränsen går, så många anställda idag tiger nog hällre än säger för mycket.
Loggat
Lars Ödlund

Antal inlägg: 1 459

« Svara #52 skrivet: 31 Juli 2012 kl. 11:23 »

Det är sällan populärt med arbetsrelaterade skriverier på forum, facebook etc eftersom det är väldigt lätt att gå över gränsen och skriva eller visa nåt som någon anser som negativt, hur seriös man än försöker vara så kan det man skriver tolkas på olika sätt.

Numera när jag anställer någon så är det närmast normalt att förutom e.v referenspersoner även kolla facebook och olika forum, man brukar kunna hitta en hel del den vägen.

Även om man skriver under signatur är det inte svårt att lista ut vem som skrivit i a f ner till en väldigt liten grupp.
I sjöfartsbranschen är det om möjligt ännu lättare.

Läste f.ö om en avlägsen bekant som fick kicken igår efter att ha skrivit några rader på Facebook som kunde tolkas åt två håll (en helt annan bransch)
Loggat
kapstans

Antal inlägg: 6 096

« Svara #53 skrivet: 31 Juli 2012 kl. 11:30 »

Företag i allmänhet har blivit mer observanta rörande vad som skrivs om dem i media och sociala medier. Man har blivit mer rädd för negativ ryktesspridning. Som anställd gör man nog bäst att tona ned arbetsrelaterat i sådana medier för även om man själv tycker det är ok så är det ju mycket riktigt en tolkningsfråga. I någon annans ögon med annan referensram kan uttalandet uppfattas på ett helt annat vis.
Loggat

Fredrik Ahlman
1980

1980petersson@gmail.com
Hemsida E-post
« Svara #54 skrivet: 31 Juli 2012 kl. 11:47 »

Företag i allmänhet har blivit mer observanta rörande vad som skrivs om dem i media och sociala medier.

Det finns mycket att skriva om. Det behöver inte alltid vara negativt. Det finns det många exempel på här på Landgången.
Loggat

sunrod

Antal inlägg: 1 648

E-post
« Svara #55 skrivet: 31 Juli 2012 kl. 11:48 »

OK, men jag tycker det är ganska tråkigt att vissa är så rädda att avslöja var dom är och därmed kunna berätta något om livet ombord.
Varför är det så hemligt ? Vågar man inte eller finns det ingen sanning bakom deras historier ?
Trovärdigheten försvinner totalt.

Ja 1980,vi ska nog vara glada att vi kan skriva som vi vill,nästan,de finns ju etik.

Anställda idag kan inte de,du som jag vet att man kan fort komma iland,under "fria" flagger.De ingår då foton även.

Sen kan jag förstå privata skäl,p.g.a.uppgifter jag vill hållla för mig själv,skatt du vet,bl.a.
« Senast ändrad: 31 Juli 2012 kl. 11:57 av sunrod » Loggat
1980

1980petersson@gmail.com
Hemsida E-post
« Svara #56 skrivet: 31 Juli 2012 kl. 12:26 »

Anställda idag kan inte de,du som jag vet att man kan fort komma iland,under "fria" flagger.

Jag har skrivit mycket om Sanko här på Landgången, men inget som retat dem. Jag såg många som snabbt fick sluta i Sanko med fria flaggor, men då rörde det sig om allvarliga fel. Fri yttrandefrihet finns även under fri flagg.
Loggat

itix

« Svara #57 skrivet: 31 Juli 2012 kl. 12:32 »

Det finns många rederier som har den policyn att bara Bfh. eller speciellt utsedd person får uttala sig i medier mm. Det är svårt att att se var gränsen går, så många anställda idag tiger nog hällre än säger för mycket.

Exakt av den anledningen har jag ingen lust att skriva om mitt arbete på ett publikt forum där allt står rätt upp och ned.
Loggat
1980

1980petersson@gmail.com
Hemsida E-post
« Svara #58 skrivet: 31 Juli 2012 kl. 12:46 »

Exakt av den anledningen har jag ingen lust att skriva om mitt arbete på ett publikt forum där allt står rätt upp och ned.

Löjligt. Vad är det som är så farligt, att tala om var man är.
Loggat

Engineer

Antal inlägg: 405

« Svara #59 skrivet: 31 Juli 2012 kl. 14:24 »

Löjligt. Vad är det som är så farligt, att tala om var man är.

Det var väl fan! vill han inte berätta så är det väl upp till honom eller?...du är väl inte anställd i Sanko längre så då
är det ju så klart inga problem att skriva om rederiet eller hur?.
Full förståelse om man inte vill skriva om skatter/löner osv här med tanke på avundsjukan/jantelagen som råder i detta landet...
Kan själv bidra med något som hände mig för några år sen: hade svarit i en tråd på detta forumet där någon frågade vad som hände med fartyget som jag då jobbade i, jag svarade och efter några dar blev jag tillsagd av chefen för marine operations via skepparen att jag skulle sluta skriva om fartygets tekniska status på internet samt att jag skulle tänka på vem som betalade min lön....ett förtäckt hot alltså....efter det så är jag av försvarliga skäl restriktiv om vad jag skriver här samt på övriga internet, tråkigt att det ska behöva vara så men så ser tyvärr samhället ut i dag.
Loggat

Sjöingenjör, läste i Kalmar jobbar förnärvarande som maskinist inom offshore, har varit till sjöss sen 1990. Varit runt lite överallt, bott i Filippinerna några år, numera tillbaka i Sverige.

Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 ... 8   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: