Nyheter
: Vid störningar följ oss på
twitter.com/landgangen
25 Maj 2013 kl. 20:01
Startsida
|
Hjälp
|
Sök
|
Logga in
|
Registrera
----- Veckans bild -----
M/S Nippon i Suez-kanalen i mars 1967
© Foto: Olle Sundin
Välkommen
Gäst
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
1 timme
1 dag
1 vecka
1 månad
För alltid
Landgången - sjöfartscommunity
»
Sjöfart
»
Övrig sjöfart
(Moderatorer:
Henrik J
,
Jessika
,
Stefan A
,
Palle
) »
Att söka jobb på fartyg
Att söka jobb på fartyg
Sidor:
1
2
[
3
]
4
5
...
8
Gå ned
« föregående
nästa »
Skriv ut
Att söka jobb på fartyg
Författare
Meddelande
kapstans
Inloggad
Antal inlägg: 6 126
SV: Att söka jobb på fartyg
«
Svara #30 skrivet:
29 Juli 2012 kl. 19:39 »
Itix har du någon koll på vart dina klasskamrater hamnade eller under vilken flagg? Skulle vara kul att se hur en nyexad klass fördelas ut inom sjöfarten. Hyggligt ovetenskapligt men ger en liten hint om vart folket söker sig bara på en klass räknat.
Loggat
Fredrik Ahlman
sunrod
Kön:
Antal inlägg: 1 654
«
Svara #31 skrivet:
29 Juli 2012 kl. 19:54 »
Jag får väl lägga ett PS i vanlig ordning.
Blir bara lite sur på de eviga passtänkandet.Sen ni som läser in högsta behörigheterna kommer och klara er.Som Maersk har sin cadetutb,så väl JL.Men man har andra som man vill ersätta p.g.högkostnad.
De kommer behov hemma senare lotsverket bl.a.
Vid kontraktsanställning glöm ej checka vad,de kan stå dig dyrt annars.
Så lycka till ni som strävar på,hälften vågat,hälften vunnit.
Loggat
itix
Kön:
Antal inlägg: 527
«
Svara #32 skrivet:
29 Juli 2012 kl. 19:55 »
Citat från: kapstans skrivet 29 Juli 2012 kl. 19:39
Itix har du någon koll på vart dina klasskamrater hamnade eller under vilken flagg? Skulle vara kul att se hur en nyexad klass fördelas ut inom sjöfarten. Hyggligt ovetenskapligt men ger en liten hint om vart folket söker sig bara på en klass räknat.
Haha... det skulle jag kunna svara på.
Fyra stycken har hamnat i SC vilka flaggar bahamas, en på Wallenius, ett par/tre stycken på diverse danskflaggade ex-svenskar, en i Island Offshore (vet inte hur de flaggar och heller inte på vilken båt så jag kan inte kolla), en i Burbon Offshore (vet inte hur de flaggar heller och orkar inte vänta på marinetraffic ombord).
Jag själv hamnade på bahamasflaggad offshore och trivs som fisken i vattnet.
Det är i min mening bara stolpskotten som inte anstränger sig för fem öre som inte kommer nån vart. Det är även en del som har svårigheter med de matematiska vetenskaperna som har svårt med mek och hållf. som därmed har svårt att få ut papprena som fortfarande går kvar i skolan (många av dem riktigt duktiga i min mening).
Det har även nu försvunnit iväg en del eftersläntare som försökt läsa in kurser från skolan till diverse båtar. Star Cruises kom och plockade en sådan bunt med.
Ändring: Det var en som försvann iväg på en norskflaggad ex-svensk också. Förvisso som motorman, men det är fortfarande jobb. Denne är inte klar med papprena än.
Ändring två: ...och mitt jobb hade jag klart innan jag ens hade papprena i handen så nog fan går det att få jobb alltid!
«
Senast ändrad: 29 Juli 2012 kl. 20:02 av itix
»
Loggat
kapstans
Inloggad
«
Svara #33 skrivet:
29 Juli 2012 kl. 20:06 »
Ja där kan man ju då konstatera att vi utbildar folk på exportmarknaden, de flesta verkar ju ha hamnat under annan flagg. Kul att se att svenskarna var så attraktiva utanför våra gränser.
Loggat
Fredrik Ahlman
itix
Kön:
«
Svara #34 skrivet:
29 Juli 2012 kl. 20:43 »
Tja, de som sitter på svenska fartyg (de som jag har kontakt med i någon form) har ofta suttit där ett tag. Det sker en viss rotation ibland, men det är inte ofta, och oftast för att någon äldre gått i pension känns det som.
Vi exporterar garanterat mycket av våran kompetens, men de kommer ju också hem och köper saker, så skatt får vi tillbaka i alla fall
Loggat
sunrod
Kön:
«
Svara #35 skrivet:
29 Juli 2012 kl. 21:19 »
Kompetens kommer efter många år.Hade vi varvsintresserade fått den favören,attt kunna återbörda de man anammat ute,hade de varit "jack pot" tyvärr blev de inte så,kanske yngre här får se de nya somm ev.kommer.
Sjömansexport tja,tvivelaktigt,men man har hyra på de man läst,hur länge till två skolor.?
Loggat
SailorChief
Antal inlägg: 912
«
Svara #36 skrivet:
29 Juli 2012 kl. 21:50 »
Citat från: itix skrivet 29 Juli 2012 kl. 19:33
Lyssna inte på honom... det finns gott om jobb för befäl. Han är bara bitter som vanligt.
Star Cruises var och hämtade en hel bunt färdiga sjöingenjörer och sjökaptener på Chalmers. Jag har mängder med kompisar som hamnat i diverse offshore här och där. Även inom svensk sjöfart söker de juniorer (bland annat vänner och bekanta till mig som försvunnit dit).
Alla som tog sina papper i min gamla klass har nu fått jobb på diverse ställen.
Ja, det är ju du, som sa att alla som ville ha drägliga maskinrum skulle gå iland,trevligt du har jobb.
Får man fråga en sååå befaren man som dig hur dina villkor ser ut, Bahamas flagg skriver du, intressant, skatten betalas till Sverige? Hur är din pension då?
Jobb finns alltid,men om man har kunskp,och erfarenhet får man jobb, med bra villkor, men Bahamasflagg o andra dyngflaggor utan IT avtal är lätt att få, men om man vill ordentliga villkor så då skriker de inte efter svensk juniorbefäl.
Så, berätta nu om ditt avtal i grova drag
Loggat
Skriver om saker jag har upplevt, har kunskaper om genom mitt arbete som motorelev,motorman,2:e maskinist,1:e maskinist,maskinchef,ny- och ombyggnadsinspektör samt som teknisk inspektör för diverse olika rederier.
Jag undvika att som vissa andra på forumet att skriva om saker jag tror mig vet. Jag kan ha fel i vissa fall men då skrive jag i inlägget att jag är osäker på frågan. En del här är väldigt självsäkra på sina kunskaper och dessa får ABSOLUT inte ifrågasättas, de har ALDRIG fel.
sjusovare
Kön:
Antal inlägg: 965
Kasteelborg i Cleevland 2002
«
Svara #37 skrivet:
29 Juli 2012 kl. 22:02 »
Citat från: itix skrivet 29 Juli 2012 kl. 19:55
Haha... det skulle jag kunna svara på.
Fyra stycken har hamnat i SC vilka flaggar bahamas, en på Wallenius, ett par/tre stycken på diverse danskflaggade ex-svenskar, en i Island Offshore (vet inte hur de flaggar och heller inte på vilken båt så jag kan inte kolla), en i Burbon Offshore (vet inte hur de flaggar heller och orkar inte vänta på marinetraffic ombord).
Jag själv hamnade på bahamasflaggad offshore och trivs som fisken i vattnet. ...
...och mitt jobb hade jag klart innan jag ens hade papprena i handen så nog fan går det att få jobb alltid!
Vad kul att det går bra för er.
Inte mycket nytt under solen alltså. Redan när jag tog examen talades det om att sjöfarten var död och att allt var skit.
Lustigt nog fick alla jobb (utom nån enstaka som det var nått fel på).
Idag är vi alla spridda över världen och det verkar som ni fortsätter i samma tradition.
Men för att gå tillbaka till ursprungsfrågan.
Det är otroligt svårt att få ett sjöjobb utan utbildning och kontakter.
De få som finns brukar rekryteras till sommaren och nu är sommaren snart slut.
Vare sig du söker in till utbildning i Sverige eller några av våra grannländer, så krävs det betyg. Så du måste helt enkelt skaffa det.
Sen rekommenderar jag Mariehamn. För där läste ju jag
Loggat
itix
Kön:
«
Svara #38 skrivet:
29 Juli 2012 kl. 22:11 »
I grova drag så seglar jag bahamasflagg med IT-avtal. Pension får jag också och rederiet har en incitamentsstege som gör att jag kan få ut så mycket som 18% pension om jag stoppar in delar av den egna lönen i pensionssystemet. Grundpensionen är på 8%.
Allt detta i den bittra mans som ställde frågan största fiende, ett trångt maskinrum (kan man tänka sig något så hemskt?) ...och för 150-onede gången så har du missupfattat mig. Dock förstår jag inte varför jag skriver det för det kommer du ändå ignorera.
Antagligen skriver jag det för att ingen annan ska tro att jag är en idiot.
Loggat
itix
Kön:
«
Svara #39 skrivet:
29 Juli 2012 kl. 22:17 »
Citat från: sjusovare skrivet 29 Juli 2012 kl. 22:02
Vad kul att det går bra för er.
Inte mycket nytt under solen alltså. Redan när jag tog examen talades det om att sjöfarten var död och att allt var skit.
...och sjusovare, nej! Inget nytt. När Sjöbefälsföreningen var och snackade med oss (när vi fortfarande gick i skolan) så berättade de om hur folk bara verkade försvinna ut utan att de hörde något mer. De tyckte att med det flöde som var genom skolorna varje år på ca 35 avgångselever per skola så borde svensk sjöfart vara mättad och folk bli arbetslösa, men de verkar försvinna utomlands allihopa. SMBF service svalde duktigt med folk uppenbarligen.
Men med det sagt så vore det ju fortfarande trevligt om folk som vill segla i svensk flagg kan få göra det.
Loggat
sjusovare
Kön:
Antal inlägg: 965
Kasteelborg i Cleevland 2002
«
Svara #40 skrivet:
29 Juli 2012 kl. 22:20 »
Citat från: SailorChief skrivet 29 Juli 2012 kl. 21:50
Ja, det är ju du, som sa att alla som ville ha drägliga maskinrum skulle gå iland,trevligt du har jobb.
Får man fråga en sååå befaren man som dig hur dina villkor ser ut, Bahamas flagg skriver du, intressant, skatten betalas till Sverige? Hur är din pension då?
Jobb finns alltid,men om man har kunskp,och erfarenhet får man jobb, med bra villkor, men Bahamasflagg o andra dyngflaggor utan IT avtal är lätt att få, men om man vill ordentliga villkor så då skriker de inte efter svensk juniorbefäl.
Så, berätta nu om ditt avtal i grova drag
Ja det där stämmer ju. Utan erfarenhet så väger man lätt.
Men det är ju ett övergående tillstånd.
Jag började (som du vet ) under hollänsk flagg med 2:1 system. 3 månader på, 6 veckor av. Lönen var ok totalt sett, men inte bra med tanke på hur mycket jag jobbade / år.
Men utan det jobbet hade jag ju inte fått nästa...
och nästa...
. Till slut (när erfarenheten fanns där) blev ju avtalet helt ok.
Jag tycker inte det är nått fel att unga nyexade killar far iväg och skaffar sig erfarenhet, även om pensionsystemet inte är det bästa.
Och om vi ska vara ärliga så tror jag inte du tycker det är något större fel heller.
Betydligt surare blir jag när jag hör unga män och kvinnor som bara vill ha vit uniform och sprätta runt.
Loggat
kapstans
Inloggad
«
Svara #41 skrivet:
29 Juli 2012 kl. 22:22 »
Faktiskt har sjusovare en bra idé att ursprungsfrågeställaren kan ju faktiskt söka till Åland också. Samtidigt kan jag ju passa på att tipsa om Skagen Skipperskole som också är en potentiell möjlighet. en först sök få ordning på betygen antingen via komvux eller folkhögskola, det som passsar dig bäst.
Loggat
Fredrik Ahlman
sunrod
Kön:
«
Svara #42 skrivet:
30 Juli 2012 kl. 00:36 »
Ja vem lyss efter erfarnas råd eller pensioner,vid unga år. ? inge fel i de,du åker ur en del som FK hemma efter en tid,bla.
De blir nog mest yes sir no sir,annars packa,såvida man inte besitter bra kunskap,och den kostar för redaren,på både cash och paket till valfri kassa.
Noncha inte erfarenheten,även om ung,o världen är min.
Loggat
Kaptenmork
Kön:
Antal inlägg: 601
«
Svara #43 skrivet:
30 Juli 2012 kl. 03:06 »
Citat från: SailorChief skrivet 29 Juli 2012 kl. 16:21
Att det finns sååå mycket jobb för svenska befäl utomlands som vissa hävdar är rent skitsnack, om inte, låt dom då säga var de skriker efter svenskar och vilka är anställningsföhållanden.
Sant, ingen skriker specifikt efter svenskar, men det finns en marknad för den som vill flytta på sig, ibland ställs också krav på arbetstillstånd mm.
Loggat
sunrod
Kön:
«
Svara #44 skrivet:
30 Juli 2012 kl. 06:16 »
Citat från: Kaptenmork skrivet 30 Juli 2012 kl. 03:06
Sant, ingen skriker specifikt efter svenskar, men det finns en marknad för den som vill flytta på sig, ibland ställs också krav på arbetstillstånd mm.
Bra skrivit Kaptenmork.
Loggat
Sidor:
1
2
[
3
]
4
5
...
8