Nyheter: Vid störningar följ oss på twitter.com/landgangen 19 Juni 2013 kl. 00:45
----- Veckans bild -----

M/S MSC Federica i Singapore 21 december 2006
© Foto: Thomas Larsen

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem. *

Att söka jobb på fartyg
Sidor: 1 ... 4 5 [6] 7 8   Gå ned
  Skriv ut  

Att söka jobb på fartyg
Författare Meddelande
bengt bohman

Antal inlägg: 634

E-post
« Svara #75 skrivet: 31 Juli 2012 kl. 20:20 »

Jag har ännu inte läst något här på Landgången, som skulle kunna kosta någon jobbet eller resulterat i andra problem.
Ps. Nu lägger jag ner denna tråd.

Nej 1980 lägg nu inte ner.Utan stå upp för dina åsikter.Jag förstår att vi står långt ifrån det allmänna.Men både du och jag vet vad som gällde på den tiden det begav sig. våra åsikter kanske inte passar alla här, men vad fan har de att jämföra med.Så det är nog fel tillfälle att lägga ner.mvh Bohman
Loggat
kapstans

Inloggad Inloggad

Antal inlägg: 6 443

« Svara #76 skrivet: 31 Juli 2012 kl. 20:26 »

Vi kan ju låta öppenheten vara en ensak för var och en men vi har ju tappat grundfrågeställningen för länge sedan. En ung kille som ville finna en karriär till sjöss och lämpligaste vägen för att nå sitt mål. Någon som har något bra uppslag att ge honom ytterligare?
Loggat

Fredrik Ahlman
bengt bohman

Antal inlägg: 634

E-post
« Svara #77 skrivet: 31 Juli 2012 kl. 20:44 »

Vi kan ju låta öppenheten vara en ensak för var och en men vi har ju tappat grundfrågeställningen för länge sedan. En ung kille som ville finna en karriär till sjöss och lämpligaste vägen för att nå sitt mål. Någon som har något bra uppslag att ge honom ytterligare?
Vet inte hur det ser ut idag.Men en nära anhörig sokte till sjömanskolan i Nyborg i Danmark som till viss del subioneradedes av afm och tll viss del halverades av skolan,tror att kostnaden var runt 15000 sek för utbildningen. värt ett försök mvh Bohman
Loggat
itix

Kön: Man
Antal inlägg: 527

« Svara #78 skrivet: 31 Juli 2012 kl. 21:41 »

Så så .
Den tillfälliga sommarhettan verkar få alla att dra till ytterligheter.
Enligt mig är kapstan den som bidrar mest till vettiga och moderna ämnen i landgången.

Medhåll!

Tackar för försvar från Sjusovare Engineer och Kapstans! Alla tre av er vettiga medlemmar på detta forum!

Främsta anledningen till att jag inte har någon lust att avslöja mina förhållanden i detalj publikt beror nog mest på fler "jobbigheter" från de som frågar. Har inte goda erfarenheter av dem, tyvärr.

Jobbet kan jag inte skriva om eftersom det påverkar kunder syn på rederiet och kundförhållanden. Det är högt i tak inom rederiet, men inte utåt. Har jag problem med något kan jag gå och knacka på vems som helst dörr eller skicka ett email till vem som helst i rederiet utan problem, men rederiet vill inte att det ska synas utåt att vi varit oense om något i rederiet. Det är bara att svälja, 1980 mfl för jag tänker inget skriva om mitt jobb, punkt!
« Senast ändrad: 31 Juli 2012 kl. 21:52 av itix » Loggat
Henrik Johnson

Antal inlägg: 3 299

« Svara #79 skrivet: 31 Juli 2012 kl. 21:54 »

Jag är också för öppenhet, har som exempel alltid skrivit under mitt fullständiga namn här. Några av er vet precis vem jag är i verkliga livet, vad jag har för bakgrund, vad jag arbetar med etc. Jag har lyckligtvis hittills aldrig blivit hotad eller mottagit några otrevliga PM, vilket jag vet att andra har råkat ut för. I slutänden så tror jag alltid att det är bäst att stå upp och vara rakryggad.

Men samtidigt, det finns de som tänker annorlunda, som har inflytande och kan påverka vår situation negativt om vi berättar för mycket, t.ex. om hur vi har det på arbetsplatsen. För en tid sedan var jag och lyssnade på ett föredrag av Jörgen Oom, som berättade om en man, som av misstag fått ett kvinnligt personnummer när han beviljades svenskt medborgarskap.

Mannen blev arg och krävde skadestånd av staten, för att han "förödmjukats" på detta sätt. Tingsrätten fann att kravet var rimligt och betalade ut 30.000:- till mannen. Så nog finns det gott om känsliga människor och vart gränsen för kränkning går idag vill jag inte ens fundera på. Men ibland kan det vara tvunget att vara lite diskret med arbete och annat.

Mvh / Henrik
Loggat

www.motor-vessel.com - a blog dedicated to people with passion for shipping, shipbuilding and engineering
1980

Antal inlägg: 4 322

Personliga erfarenheter och reseskildringar mm.

1980petersson@gmail.com
Hemsida E-post
« Svara #80 skrivet: 31 Juli 2012 kl. 22:06 »

Mitt sjömansliv är och har varit fullt med possitiva upplevelser, som jag här försöker berätta om.
Men nya sjömän har tydligen bara dåliga, tråkiga minnen och erfarenheter, som dom är rädda att berätta om. Även båtens namn är tydligen farligt att nämna. Det är synd om dem, som lever i en sådan tråkig värld.
Loggat

Sjöman, maskinare, äventyrare och älskare av kryssningar. Inget av mitt material har bloggats fram. Det jag skriver om, är egna erfarenheter från ett långt sjömansliv, egna reseskilldringar och mycket annat från min egen värld och tagit från mina minnen, min erfarenhet och alla brev jag skrivit till mamma o pappa under årens lopp.
kapstans

Inloggad Inloggad

« Svara #81 skrivet: 31 Juli 2012 kl. 22:10 »

Jag tycker det är grymt kul att läsa om era erfarenheter som nu senast "nostalgi i repris", man vill ju bara höra mer Leende (smiley)
Det finns nog både sådant som blivit till det bättre idag och en del som blivit till det sämre också för den delen.
Vi får acceptera varandra helt enkelt.
Loggat

Fredrik Ahlman
1980

Antal inlägg: 4 322

Personliga erfarenheter och reseskildringar mm.

1980petersson@gmail.com
Hemsida E-post
« Svara #82 skrivet: 31 Juli 2012 kl. 23:03 »

Vi får acceptera varandra helt enkelt.

Kapstans, vi får sluta denna tråd med dina sista fina ord.
Loggat

Sjöman, maskinare, äventyrare och älskare av kryssningar. Inget av mitt material har bloggats fram. Det jag skriver om, är egna erfarenheter från ett långt sjömansliv, egna reseskilldringar och mycket annat från min egen värld och tagit från mina minnen, min erfarenhet och alla brev jag skrivit till mamma o pappa under årens lopp.
Kaptenmork

Antal inlägg: 601

« Svara #83 skrivet: 01 Augusti 2012 kl. 01:16 »

Även båtens namn är tydligen farligt att nämna.

Dilemmat är ju att det går enkelt att identifiera personer numera, några simpla nyckelord och lite sökning i facebook, linkedin mm. så är man identifierad. Ens chef kanske läser här.
Loggat
sjusovare

Antal inlägg: 984

Kasteelborg i Cleevland 2002

« Svara #84 skrivet: 01 Augusti 2012 kl. 02:00 »

Mitt sjömansliv är och har varit fullt med possitiva upplevelser, som jag här försöker berätta om.
Men nya sjömän har tydligen bara dåliga, tråkiga minnen och erfarenheter, som dom är rädda att berätta om. Även båtens namn är tydligen farligt att nämna. Det är synd om dem, som lever i en sådan tråkig värld.

Ja lite synd om oss e det allt... Med glimten i ögat (blinkande) Om jag ska räknas till ny sjöman vet jag inte... det beror väl lite på var man drar gränsen.
(jag minns inte ångfartygen... hihihi... Glad)

För mig är det såhär: Jag berättar gärna om min uppväxt i sjövärnskåren, min militärtjänst i kgl flottan, min tid på sjöbefälskolan i mariehamn.
Jag har många fina minnen och några mindre fina från rederier som Wagenborg, Tarbit, Star cruises, Furetank. Jag berättar mer än gärna om dem också.
Lägger upp bilder och disskuterar löner. Glad

Men.... Så kommer vi fram till nuvarande anställning och då blir det genast lite knepigt.
Jag har nämligen skrivit på ett "internet policy" dokument. Där det ganska klart framgick att man förväntades vara väldigt restriktiv med vad man skrev om arbetsgivaren på nätet.
För att slippa krångliga gränsdragningar är jag jätte restriktiv med att skriva om nuvarande jobb.
Blir världen lite tråkigare av detta... Ja sannolikt. Med glimten i ögat (blinkande)
Men så är det.

Nu hamnade vi lite offtopic här.
Sorry.
Loggat
kapstans

Inloggad Inloggad

« Svara #85 skrivet: 01 Augusti 2012 kl. 11:22 »

Sjusovvare du tar upp en relevant punkt här och det är just "internet policy". Det är en företeelse som dykt upp bland företag först nu på senare år för att företagen skall gardera sig mot negativa skriverier. En policy som är svår att hantera för den anställde då väldigt mycket kan tolkas just som negativt och därmed väljer folk allt som oftast att inte skriva något alls för att vara på säkra sidan. Vi har ju bara haft internet i 20 år och dessa policy dokument började dyka upp i krokarna av 2005 då man noterat detta.
Loggat

Fredrik Ahlman
Donkeyman

Antal inlägg: 931

« Svara #86 skrivet: 01 Augusti 2012 kl. 11:45 »

"internet policy"....................................... en företeelse som dykt upp bland företag först nu på senare år för att företagen skall gardera sig mot negativa skriverier.

Det kan finnas andra skäl till att ha en strikt "internet policy". Den som driver hårt konkurrensutsatt verksamhet av "spot-modell" är inte så intresserad av att konkurrenterna skall se var hans fartyg befinner sig och framför allt inte vilka uppdrag och kunder de har. Inte heller är det en höjdare om någon i bästa välmening lägger ut framtida planerad schedule. Medan andra rederier med en annan struktur på sina uppdrag gärna lägger ut positionslistor och allt annat. Men detta är inte något nytt heller. När jag jobbade med "Reefer" på 1990-talet, dvs innan Internet fanns så påpekade Chartern att vi inte fick lägga ut helt uppdaterade postitionslistor "utom huset". Just för att man inte ville avslöja för konkurrenterna var det befann sig fartyg lediga för uppdrag.
Loggat

Donkeyman Filosoferar på www.nordens-paris.blogspot.com
kapstans

Inloggad Inloggad

« Svara #87 skrivet: 01 Augusti 2012 kl. 12:06 »

Ja det stämmer att på Spoten vill man ju ha guldkornen för sig själv. Idag finns dock så otroligt mycket information i omlopp att det går ganska lätt att "spåra" bakåt och framåt för respektive fartyg. Som exempel,

Portarrivals.com en sajt med info om fartygs hamnanlöp bakåt, den medger ju att se trafikmönster och då kan man ofta se vilka rutter de gått på och räkna ut vilken last det rört sig om.
Hamnarnas ankomst info ger ju upplysning om när ett fartyg kommer och ifrån vart, ibland också godstyp, volym och kajläge.
AIS informationen ger ju info av olika slag
Mäklarnas hemsidor skvallrar ju om var när och hur ett fartyg är ledigt, typ "open Rotterdam 10/8"

Det finns många vägar att få info idag men klart inte bra om de sprids ytterligare från alla möjliga håll. Som jag ser det utgör faktiskt all denna tillgängliga information ett hot också mot ISPS. Den potentielle terroristen får ju en tidtabell och exakta positionsinformationer om varje fartyg och kan välja vilket fartyg den skall angripa på vägen mot ett lämpligt terrormål.
Loggat

Fredrik Ahlman
SailorChief

Antal inlägg: 912

« Svara #88 skrivet: 03 Augusti 2012 kl. 09:27 »

Självklart är det så att rederiet skjuter till extra procentenheter när jag stoppar in min egen lön i pensionssystemet och inget annat.
Grund: 8%
Jag 4%, rederiet: 10%
Jag 5%, rederiet: 11%
Jag 6%, rederiet: 12% (= 18%)

Jag undviker helst att svara på lön. Jag kände mig obekväm nog med att svara på mina förhållanden. Lönen är bra.
Europeisk arbetsgivare är kravet, inte svensk.

Det har jag ingen lust att avslöja...

Hmm, sorry en som är trög, men varför skjuter din arbetsgivare in mer pensionspengar om du skjuter in mer??? Lånar du pengacr till din arbetsgivare eller?

Varför betalar de inte in max beloppet direkt?
Loggat

Skriver om saker jag har upplevt, har kunskaper om genom mitt arbete som motorelev,motorman,2:e maskinist,1:e maskinist,maskinchef,ny- och ombyggnadsinspektör samt som teknisk inspektör för diverse olika rederier.

Jag undvika att som vissa andra på forumet att skriva om saker jag tror mig vet. Jag kan ha fel i vissa fall men då skrive jag i inlägget att jag är osäker på frågan. En del här är väldigt självsäkra på sina kunskaper och dessa får ABSOLUT inte ifrågasättas, de har ALDRIG fel.
Donkeyman

Antal inlägg: 931

« Svara #89 skrivet: 03 Augusti 2012 kl. 15:29 »

Ja det stämmer att på Spoten vill man ju ha guldkornen för sig själv.  

Jag kan lägga till att detta inte är ett tänkesätt som är gammalt. För bara någon månad sedan skrev en elev på ett Norskt fartyg på "Twitter" och rapporterade vart båten var på väg och vilket jobb den skulle göra. Vilket omedelbart innebar att "Chartern" kontrade med ett meddelande till rederiet att "Detta vill vi inte ha något av". De ville absolut inte att det skulle komma ut vilket jobb som båten var på väg att positionera sig för. Varefter eleven fick instruktioner om att "hålla käft". Det vill säga i korthet - berätta gärna om livet ombord och allt sådant men ge f****n i att avslöja vad som är framtida planer och uppdrag.
Loggat

Donkeyman Filosoferar på www.nordens-paris.blogspot.com

Sidor: 1 ... 4 5 [6] 7 8   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: