sunrod
Kön: 
Antal inlägg: 1 697
|
 |
« Svara #15 skrivet: 29 Juli 2012 kl. 06:27 » |
|
Hyra ombord,Ja,de e inget nytt med svårt o få,men så taskig situation som nu för svenska sjömän,har de nog aldrig varit.Var
blev prepositionen från politiskt håll av ?
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
Lars Ödlund
Kön: 
Antal inlägg: 1 463
|
 |
« Svara #16 skrivet: 29 Juli 2012 kl. 11:27 » |
|
Det är just därför folkhögskolorna finns, att erbjuda en utbildningsform som kanske bättre passar individen än inom det vanliga skolsystemet.
Men det är klart att om du lyckas fixa dig in så att du kan gå långa vägen så finns ju vägar fram ända till toppen. Fram till förra året fanns platsgaranti för behörig matros vid sjöbefälsskolorna. Detta är nu stoppat men det går fortfarande att söka in på en kvot i Kalmar som matros som vill ta steget vidare uppåt.
3 års utbildningen är ju enbart för dem som har "sjövana" antingen genom examen i gymnasiet eller sjötid (eller både ock) skillnaden mot tidigare är att det räcker med att man innehar matrosbehörighet/motormansbehörighet, man behöver inte seglat till sig sjötiden som tidigare. Intagningen sker efter betyg och inte som tidigare när alla hade plats garanterade. Men.... fr.om nästa år? får ju dem som går ut gymnasiet inte matros resp motormansbehörighet (eller bägge) utan lättmatros resp motorelev (nytt från Sjöfartsverket) och dessa behöver då sjötid för att få sin behörighet innan de kan söka in på högskolan. Låter det krångligt....
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
SailorChief
Antal inlägg: 912
|
 |
« Svara #17 skrivet: 29 Juli 2012 kl. 16:21 » |
|
Utbilda dig ett yrke som har framtiden för sig , sjöfarten kommer tillhöra de asiatiska länderna framöver, redarna har i alla tider jagat de billigaste besättningarna, och kommer i framtiden än mer inrikta sig på detta.
Att det finns sååå mycket jobb för svenska befäl utomlands som vissa hävdar är rent skitsnack, om inte, låt dom då säga var de skriker efter svenskar och vilka är anställningsföhållanden.
Kan nämna en stor norsk redare hade för ett par år sedan anställningstopp av svenskar. Offshore tar en del, men även de är ute efter balter numera.
|
|
|
|
|
Loggat
|
Skriver om saker jag har upplevt, har kunskaper om genom mitt arbete som motorelev,motorman,2:e maskinist,1:e maskinist,maskinchef,ny- och ombyggnadsinspektör samt som teknisk inspektör för diverse olika rederier.
Jag undvika att som vissa andra på forumet att skriva om saker jag tror mig vet. Jag kan ha fel i vissa fall men då skrive jag i inlägget att jag är osäker på frågan. En del här är väldigt självsäkra på sina kunskaper och dessa får ABSOLUT inte ifrågasättas, de har ALDRIG fel.
|
|
| |
|
kapstans
Antal inlägg: 6 454
|
 |
« Svara #18 skrivet: 29 Juli 2012 kl. 17:24 » |
|
Ja Lars Ödlund det stämmer att de inte kommer att få ut behörigheten direkt längre och det har att göra med regelförändringar inom ramen för STCW Manila. Men vill dessa elever vidare direkt så kan de söka på sitt gymnasiebetyg direkt till den 4-åriga befälsutbildningen. Det blir nog enda vägen att gå i framtiden då många kommer få svårt att finna den praktik som krävs för behörigheten.
Det känns ju lite som en dödsstöt för den gymnasieutbildningen om man inte finner bra vägar för eleverna att få behörighetspraktiken. Eller så blir det en utbildning mer förberedande för högre studier än en utbildning mot matros/motorman.
|
|
|
|
|
Loggat
|
Fredrik Ahlman
|
|
| |
|
|
1980
|
 |
« Svara #19 skrivet: 29 Juli 2012 kl. 17:30 » |
|
Att det finns sååå mycket jobb för svenska befäl utomlands som vissa hävdar är rent skitsnack, om inte, låt dom då säga var de skriker efter svenskar och vilka är anställningsföhållanden.
Redarna letar alltid efter den mest erfarna, duktigaste och billigaste besättningen, oavsett nationalitet. Självklart väljer man en filippinare med 10 års erfarenhet, före en nyutbildad svensk.
|
|
|
|
« Senast ändrad: 29 Juli 2012 kl. 17:46 av 1980 »
|
Loggat
|
Sjöman, maskinare, äventyrare och älskare av kryssningar. Inget av mitt material har bloggats fram. Det jag skriver om, är egna erfarenheter från ett långt sjömansliv, egna reseskilldringar och mycket annat från min egen värld och tagit från mina minnen, min erfarenhet och alla brev jag skrivit till mamma o pappa under årens lopp.
|
|
| |
|
Lars Ödlund
Kön: 
|
 |
« Svara #20 skrivet: 29 Juli 2012 kl. 18:05 » |
|
Ja Lars Ödlund det stämmer att de inte kommer att få ut behörigheten direkt längre och det har att göra med regelförändringar inom ramen för STCW Manila. Men vill dessa elever vidare direkt så kan de söka på sitt gymnasiebetyg direkt till den 4-åriga befälsutbildningen. Det blir nog enda vägen att gå i framtiden då många kommer få svårt att finna den praktik som krävs för behörigheten.
Det känns ju lite som en dödsstöt för den gymnasieutbildningen om man inte finner bra vägar för eleverna att få behörighetspraktiken. Eller så blir det en utbildning mer förberedande för högre studier än en utbildning mot matros/motorman.
Läser man vad Transportstyrelsen skriver verkar det ju även som att redan "befintliga" motormän/matroser "blir av med" sin/sina behörigheter om inte vissa förutsättningar uppfylls med anledning av just STCW som trädde i kraft 1 jan 2012 Övergångsbestämmelse som möjliggör erhållande av behörigheten för de sjömän som redan arbetar som matros till sjöss idag. Sjömannen ska då kunna uppvisa minst 12 månaders tjänstgöring som matros genomförda från 1 januari 2012 och som längst fem år tillbaka i tiden.Som jag tolkar det så behövs det minst 24 mån anställning i 1/1 system för att uppfylla detta, därmed bör i princip samtliga som utexaminerats hösten 2009 o framåt ligga i farozonen för att mista sin behörighet, detsamma gäller motorman (som kommer att benämnas befaren maskinpersonal) Är detta rätt tolkat eller är Transportstyrelsens text misstolkad?
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
sunrod
Kön: 
|
 |
« Svara #21 skrivet: 29 Juli 2012 kl. 18:20 » |
|
Ja RND o de med fillipinopass,men där finns mer än de på oceanerna.
Sen är jag benägen o hålla med om div.villkor för bara hyra.
Sv. sjöbefäl/manskap till viss del,har pensioner som du lär ha svårt o konkurrera med,o nu tänker jag på de som gått senare tid o ska gå.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
kapstans
|
 |
« Svara #22 skrivet: 29 Juli 2012 kl. 18:27 » |
|
Så tolkar jag också Transportstyrelsen text. Men det är ju en övergångsperiod och jag misstänker att man måste på något vis släppa igenom dem som redan examinerats på liknande vis som man dispenserat andra tidigare. Detta är än så länge så nytt att alla aspekter har nog inte hunnit sjunka in ännu. Men helt klart ställer STCW regelförändringarna till det för många både på befäls och manskapssidan. Det börjar bli lite för mycket regler nu och än verkar vi inte nått taket för antal regler.....Född fri ,-reglerad till döds  Sedan givetvis väljeer man hellre manskap med 10 års erfarenhet framför nyutexaminerad som konstaterats ovan, det är ju någon som fyller tjänsten fullt ut direkt.
|
|
|
|
« Senast ändrad: 29 Juli 2012 kl. 18:31 av kapstans »
|
Loggat
|
Fredrik Ahlman
|
|
| |
|
Lars Ödlund
Kön: 
|
 |
« Svara #23 skrivet: 29 Juli 2012 kl. 18:40 » |
|
Så tolkar jag också Transportstyrelsen text. Men det är ju en övergångsperiod och jag misstänker att man måste på något vis släppa igenom dem som redan examinerats på liknande vis som man dispenserat andra tidigare. Detta är än så länge så nytt att alla aspekter har nog inte hunnit sjunka in ännu. Men helt klart ställer STCW regelförändringarna till det för många både på befäls och manskapssidan. Det börjar bli lite för mycket regler nu och än verkar vi inte nått taket för antal regler.....Född fri ,-reglerad till döds  Som skrivningen är måste man uppfylla dessa 12 månader bakåt i tiden från 1 jan 2012 vilket i praktiken innebär att de flesta som utexats från halvårsskiftet 2009 o framåt kommer att bli av med sina behörigheter 31 dec 2016 oavsett att dem då kanske jobbat som matros/motorman i 4-6 år. Det är ju en sak att dem som utexamineras senare inte får sin behörighet utan enbart Lättmatros/Motorelev och att det sedan krävs x antal månaders sjötid för full behörighet, det blir alltså svårare för dem som redan arbetar och har behörigheten att få behålla den? Nu finns det ju som bekant inte så många matroser/motormansjobb men ska man tillämpa detta bör det köra ihop sig i färjesjöfarten när äldre går i pension och de redan anställda yngre inte längre är behöriga. Dessutom de som kommer ut som motorelever/lättmatroser lär inte få lätt att få ut sina Motorman/Matrospapper eftersom sommarjobben under skoltiden inte kommer att räknas dem tillgodo och hur många redare har bemanningskrav som tillåter motorelever/lättmatroser istf mtormän/matroser?
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
kapstans
|
 |
« Svara #24 skrivet: 29 Juli 2012 kl. 18:50 » |
|
Nej det går ju verkligen inte. Det skulle ju kunna bli så att man inte fyller kraven för säkerhetsbesättning plötsligt den dag då de som redan har behörighet förlorar den. Många mindre rederier mäktar ju inte med att ha dubbla antalet anställda på samma tjänst. Det måste helt enkelt komma en övergångsmöjlighet för dem som redan examinerats innan reglerna trädde i kraft.
Detta är inte vettigt men jag är övertygad om att man kommer se över detta. Isamband med att man reviderar utbildningar framåt så måste man se till att man skött sina kort bakåt också. Kanske blir det någon liknande lösning med den som blev då krav på basic safety training kom till att dem som jobbat före 2004 fick möjlighet att påtala det för myndigheten och sen var den saken ur världen.
|
|
|
|
|
Loggat
|
Fredrik Ahlman
|
|
| |
|
Tärnan
Kön: 
Antal inlägg: 44
|
 |
« Svara #25 skrivet: 29 Juli 2012 kl. 18:59 » |
|
Jag måste tyvärr hålla med Sailor Chief ovan. Mitt rederi, som har lämnat det svenska flaggan, har klart uttalat att man icke kommer att anställa några svenskar i manskapsbefattningar.
Däremot anställer man ett och annat svenskt juniorbefäl, vilket trots allt måste ses som positivt.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
sunrod
Kön: 
|
 |
« Svara #26 skrivet: 29 Juli 2012 kl. 19:14 » |
|
Får fortsätta i den här skrivna dialogen.Vad är de som gör att vi med svenskt pass,är förkastliga,annars kan man hiva iland svenska befälet även.
I Danmark likadant ang.danskar ombord,men de har flere sjömän/kvinner.Men dessa vill rederne ersätta,sen sammma visa som här i Lg,vi är värdelösa,tio år innan tvärtom.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
kapstans
|
 |
« Svara #27 skrivet: 29 Juli 2012 kl. 19:26 » |
|
Inrikestrafiken blir väl det enda säkra kortet till slut. Där kommer det alltid behövas befäl och manskap om än inte i så offantlig omfattning och kanske inte heller på de roligaste linjerna heller.
|
|
|
|
|
Loggat
|
Fredrik Ahlman
|
|
| |
|
sunrod
Kön: 
|
 |
« Svara #28 skrivet: 29 Juli 2012 kl. 19:30 » |
|
Får fortsätta i den här skrivna dialogen.Vad är de som gör att vi med svenskt pass,är förkastliga,annars kan man hiva iland svenska befälet även.
I Danmark likadant ang.danskar ombord,men de har flere sjömän/kvinner.Men dessa vill rederne ersätta,sen sammma visa som här i Lg,vi är värdelösa,tio år innan tvärtom.
Vill bara notera,att de e samtliga kategorier i DK,inkl Off Shore.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
itix
Kön: 
Antal inlägg: 527
|
 |
« Svara #29 skrivet: 29 Juli 2012 kl. 19:33 » |
|
Utbilda dig ett yrke som har framtiden för sig , sjöfarten kommer tillhöra de asiatiska länderna framöver, redarna har i alla tider jagat de billigaste besättningarna, och kommer i framtiden än mer inrikta sig på detta.
Kan nämna en stor norsk redare hade för ett par år sedan anställningstopp av svenskar. Offshore tar en del, men även de är ute efter balter numera.
Lyssna inte på honom... det finns gott om jobb för befäl. Han är bara bitter som vanligt. Star Cruises var och hämtade en hel bunt färdiga sjöingenjörer och sjökaptener på Chalmers. Jag har mängder med kompisar som hamnat i diverse offshore här och där. Även inom svensk sjöfart söker de juniorer (bland annat vänner och bekanta till mig som försvunnit dit). Alla som tog sina papper i min gamla klass har nu fått jobb på diverse ställen.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
|