ViktorEriksson
Antal inlägg: 6
|
 |
« skrivet: 27 Juli 2012 kl. 17:05 » |
|
Hej!
Jag vill börja detta inlägg med att introducera mig själv. Jag har de senaste veckorna sökt runt på diverse forum och fann just Maringuiden där jag fick påtryckning att söka mig till Landgången istället då det var ett mer erfaret forum . Jag gick nyligen ut gynasiet och sökte till Linnéuniversitetet för att studera till Sjökapten.
Den tolfte juni raserades dock detta när jag fick reda på att antagningspoängen var för höga (B1 19.10)
Med tanke på att jag icke får studera på komux innan jag fyller 20 så har jag gått i tankarna att försöka mig på att söka till jungman eller något liknande. Vet att jobb som jungman är ett utdött yrke nästintill lika svårt som att hitta jobb som flottare men jag tror ändå att detta är en idé som tål att tänkas på?
Har ju alltid trivts på sjön men detta har ju varit i en familjebåt och desutom nästan alltid under perfekta väderförhållanden. Tror därför att detta skulle passa för att se hur jag skulle trivas istället för att efter fyra år av hårtstuderande (plus komvux) inte trivas alls.
Funderar alvarligt på att spendera mina sparpengar på att införskaffa mej basic safety kursen, vad anser ni erfarna hur ska jag ta detta vidare? Ursäktar redan i förtid för att jag skrev av mig här men AMS ger ju ingen vidare stöttning eller kunskap så tänkte att detta måste vara rätt plats att vända sig.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
ViktorEriksson
|
 |
« Svara #1 skrivet: 27 Juli 2012 kl. 17:11 » |
|
Hej igen, vill förklara varför jag valde att posta under denna forumsdel. Då mitt ämne snarare är anpassat efter att just söka till en båt och inte är nischat tänkte jag att övrigt passade bäst?
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
kapstans
Inloggad
Antal inlägg: 6 443
|
 |
« Svara #2 skrivet: 27 Juli 2012 kl. 17:44 » |
|
Ja vill inte grusa dina drömmar men det kommer bli svårt att komma på som jungman(obefaren). Det är väldigt svårt för dem som är matros att finna jobb idag i Sverige. Basic Safety Training och läkarintyg för sjöfolk är ett minimikrav. Personligen tycker jag att dörren borde vara öppen på vid gavel för dem som vill gå långa vägen men det är en extremt tuff arbetsmarknad idag, där till och med dem med behörighet ej finner plats. Du kan ju titta bland färjerederierna om det finns säsongsjobb eller kanske inom skärgårdstrafiken. Skärgårdstrafiken begränsar dig dock till inre fart. Men lycka till.
|
|
|
|
|
Loggat
|
Fredrik Ahlman
|
|
| |
|
Husum
Kön: 
Antal inlägg: 285
SFC-3678 Texas
|
 |
« Svara #3 skrivet: 27 Juli 2012 kl. 17:48 » |
|
Hej, prova att fråga någon fiskebåtsägare att få följa med på några fiskeresor på Nordsjön, kanske bara för att känna på havsmiljön lycka till
|
|
|
|
|
Loggat
|
Håkan Sundström, Husum. Bogserbåtsägare
|
|
| |
|
Donkeyman
Antal inlägg: 931
|
 |
« Svara #4 skrivet: 27 Juli 2012 kl. 18:14 » |
|
Har du gett dig f***n på saken så visst går det. Men det är inte lätt.
Du måste börja med att skaffa dig Läkarintyg och "Basic Safety Training". Detta tvingas du helt säkert göra på egen bekostnad. Men du skall inte se bort ifrån att ett rederi som faktiskt anställer dig kommer att betala i efterhand. Hur som helst är det inte all världens pengar. Men detta måste du ha "i box" så du kan resa på dagen om du får något jobb.
Sedan bör du ge dig på allt av rederier som finns med ansökningar. Inte bara skriftligen utan också telefonsamtal. Du kan helt säkert räkna med att det i första hand är skärgårdsbåtar och liknande som anställer nybörjare. Men det är bara att "hänga på telefonen". Gång på gång, till rederi efter rederi. Stora som små. Rätt vad det är får du "napp". Och har du först fått några månader på något ställe så är det enklare att få ytterligare några månader. Som med tiden ger en fast anställning. Och då är du inne i systemet.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
kapstans
Inloggad
|
 |
« Svara #5 skrivet: 27 Juli 2012 kl. 18:36 » |
|
Att personligen ringa upp rederiers HR avdelning regelbundet kan löna sig för då lär de till slut känna dig och då kanske det dyker upp en öppning.
En sak som slår mig är att du kan också kolla hos försvarsmakten som rekryterar folk till och från, det är ju också en liten möjlighet.
|
|
|
|
|
Loggat
|
Fredrik Ahlman
|
|
| |
|
itix
Kön: 
Antal inlägg: 527
|
 |
« Svara #6 skrivet: 27 Juli 2012 kl. 18:58 » |
|
Jag vet inte vad du har för bakgrund på gymnasiet, men det finns en del spännande branscher i offshore där man kan hamna direkt som fräsch gymnasienisse. Vissa ROV-operatörer ROV-utbildar sina piloter direkt från gymnasiet och det finns säkert liknande positioner på kabelläggarfartyg (typ de som ska navigera ner kabeln på botten). Seismik har till exempel sina seismiknissar som ibland hamnar på båt helt obefarna från gymnasiet. Sök runt lite så borde du hitta något som ger dig en båt.
Det finns risk för att du inte hittar nått med europeisk arbetsgivare, eller en båt som befinner sig i europa stor del av tiden och att du därmed dubbelbeskattas (flaggstat plus sverige), men vafan, du är ung så även småpengar borde vara ok för dig.
Det finns massa spännade bransher i offshore. De brukar dessutom inte alltid kräva cert innan du söker en tjänst till skillnad från resten av sjöfarten.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
ViktorEriksson
|
 |
« Svara #7 skrivet: 27 Juli 2012 kl. 20:25 » |
|
Tack för era tips! Lönemässigt är jag villig att nästintill jobba gratis enbart för att jag ser det som en erfarenhet att bära med sig.
Har börjat söka mig vidare på era tips.
Mvh Viktor
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
kapstans
Inloggad
|
 |
« Svara #8 skrivet: 27 Juli 2012 kl. 20:42 » |
|
Tyvärr är du inte ensam om att vilja jobba billigt eller för fritt men det hjälper inte, väldigt många har haft samma inställning som du innan. Arbetslösheten för manskap är väldigt hög.
Men det hänger på dig själv, hur mycket du orkar ringa till rederierna och bearbeta.
Förresten välkommen till Landgången.
|
|
|
|
|
Loggat
|
Fredrik Ahlman
|
|
| |
|
Lars Ödlund
Kön: 
Antal inlägg: 1 462
|
 |
« Svara #9 skrivet: 27 Juli 2012 kl. 21:00 » |
|
Läkarintyg o Basic Saftey som sagt.
Söker du i färjebranschen även "Räddningsbåtar" (Livbåtscert) och brand/rökdykare.
Tänk på att flertalet färjerederier har drösvis med 1 o 2 åringar från Sjöfartsgymnasium:en som har dessa certifikat/kurser, många som gör APU/FFU hos ett rederi blir även erbjudna sommarjobb så utan dessa kurser hamnar du garanterat sist.
Ett fåtal jobb anmäls till arbetsförmedlingen.
Reparatörer och elektriker tycker jag att man har sökt på flertal håll inom färjesidan under våren.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
Henge
Antal inlägg: 237
|
 |
« Svara #10 skrivet: 28 Juli 2012 kl. 20:38 » |
|
Jag skulle rekomendera: Skriv högskoleprovet. Tror att det inte var hög poäng för kaptensutbildningen. Sök i grannländer, maersk i Danmark, Högskolan på Åland, Norge. Det finns många ställen. Du kan ju söka för att bli kadett hos många rederier. Tex: i England så betalar Shell för din utbildning och utgifter underskolgången och du får jobb direkt hos dem i fall du sköter dig.
Ifall du kommer in på ett universitet så brukar de ha praktik tidigt så att de slipper slänga flera års utbildning i sjön. Tror dock inte att det är så i Norge.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
Dr Wolf
Kön: 
Antal inlägg: 1 648
Skandiaker i Sandefjord 20/10-11
|
 |
« Svara #11 skrivet: 28 Juli 2012 kl. 23:49 » |
|
Vad gäller Norge så kör de 3 år (om du inte har några som helst papper från början) teori o sen kan ska du ut som kadett, med lite tur kan du få plats som sommar cadett men då får du jaga själv, har själv läst ett år på maskin sidan i Norge.
Maersk ska va bra (har en kompis som går där o verkar trivas) men du skriver kontrakt med Maersk att jobba för dem några år efter avslutade studier också (finns säkert för o nackdelar med de också) Vad gäller läsa upp betyg kolla folkhögskolor, gick själv på Billströmska på tjörn o kan rekomendera den, de har/hade även en kurs på kvällarn som ger skeppare klass 8 examen, då får de ett smakprov på vad nautikstudier kan innebära (men betrakta den mer som en intressant kul o ha kurs/ha nåt o vifta framför näsan på försäkringsbolagen om man skaffar egen båt med än nån väg till jobb på skärgårdsbåt)
|
|
|
|
|
Loggat
|
Robert Baden Powell, scoutings grundare ska ha sagt: "Om världens ungdomar möts, och lär känna varandra, blir det fred. För man slåss inte med sina kamrater"
|
|
| |
|
kapstans
Inloggad
|
 |
« Svara #12 skrivet: 29 Juli 2012 kl. 00:34 » |
|
Det var ett bra förslag dr Wolf, Billströmska är ett bra alternativ att läsa upp betygen på. Ligger mitt på Tjörn nära Kållekärr i skön miljö med omedelbar närhet till kyrka. Håller också med om att en klass 8 inte är mycket att hänga i granen. Men alltid en översiktskurs.
|
|
|
|
|
Loggat
|
Fredrik Ahlman
|
|
| |
|
ViktorEriksson
|
 |
« Svara #13 skrivet: 29 Juli 2012 kl. 01:55 » |
|
Jag måste erkänna att jag aldrig haft speciellt lätt för mig i skolan gick ut med 16.5. Detta är jag personligen nöjd med men ska kolla över Dr Wolfs förslag
Mvh Viktor Eriksson
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
kapstans
Inloggad
|
 |
« Svara #14 skrivet: 29 Juli 2012 kl. 02:01 » |
|
Det är just därför folkhögskolorna finns, att erbjuda en utbildningsform som kanske bättre passar individen än inom det vanliga skolsystemet.
Men det är klart att om du lyckas fixa dig in så att du kan gå långa vägen så finns ju vägar fram ända till toppen. Fram till förra året fanns platsgaranti för behörig matros vid sjöbefälsskolorna. Detta är nu stoppat men det går fortfarande att söka in på en kvot i Kalmar som matros som vill ta steget vidare uppåt.
|
|
|
|
|
Loggat
|
Fredrik Ahlman
|
|
| |
|