Nyheter: Vid störningar följ oss på twitter.com/landgangen 19 Juni 2013 kl. 09:22
----- Veckans bild -----

M/S MSC Federica i Singapore 21 december 2006
© Foto: Thomas Larsen

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem. *

Gotländska politiker skriver i Svenskan om färjetrafiken
Sidor: [1] 2 3 ... 6   Gå ned
  Skriv ut  

Gotländska politiker skriver i Svenskan om färjetrafiken
Författare Meddelande
Fabrikör Stava

Antal inlägg: 455

Väggen e' klar...

« skrivet: 01 Juli 2012 kl. 16:01 »

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kraftigt-forsamrade-villkor-for-farjetrafiken-hotar-gotland_7313805.svd

Loggat
kapstans

Antal inlägg: 6 445

« Svara #1 skrivet: 01 Juli 2012 kl. 18:56 »

Sjäälvklart skall Gotland få leva och utvecklas på ett positivt vis. Egentligen på en sådan här inrikes linje så tycker jag att Trafikverkets Färjerederi skulle köra och att den skall vara kostnadsfri på samma vis som tex linjen Torslanda-Öckerö...
Loggat

Fredrik Ahlman
Alexander Göransson

Inloggad Inloggad

Antal inlägg: 353

« Svara #2 skrivet: 01 Juli 2012 kl. 21:18 »

Nu vet jag inte villka belopp det rör sig om, men jag tycker inte att det vore orimligt om priset på en färjeresa till Gotland påverkades av oljepriset. 
En resa på land kommer ju att bli dyrare om oljepriset stiger, likaså en flygresa till Gotland.
Bara inte priserna till blir dyrare relativt till prisökningen på en sträcka överland.

Citat
Egentligen på en sådan här inrikes linje så tycker jag att Trafikverkets Färjerederi skulle köra och att den skall vara kostnadsfri på samma vis som tex linjen Torslanda-Öckerö...
Jag förmodar att Kapstans inlägg var med glimten i ögat  Med glimten i ögat (blinkande)
Men det leder till en seriös fråga, om änn lite off-topic.
Hur kom det sig att Vägverkets färjor blev avgiftsfria? (nuv Trafikverket).
Jag har förståelse för att vägverksfärjor till en ö är gratis då det finns inga alternativ.
Men om färjeleden utgör en genväg tycker jag att det vore helt rimligt om användarna fick betala en avgift.
Kollade precis på Gullmarnsleden, man spar ju 2.5mil, motsv minst SEK20 i bensin, på en resa Lyskekil-Uddevalla, I mitt tycke vore det inte orimligt, under omständigheterna, med en avgift på SEK20/personbil på den leden.

Loggat
nordenbrink

Antal inlägg: 620

« Svara #3 skrivet: 01 Juli 2012 kl. 21:56 »

Det finns en avgiftsbelagd vägverkslinje i Sverige: Eckerö-Fittja. Den tillkom ganska sent efter påtryckningar från Eckerö kommun som ville ha en genväg söderut.

Om Lysekil-Uddevallafärjan hade startat nu i stället för på 70-talet skulle jag tro att den också blivit avgiftsbelagd.

Problemet med gotlandstrafikens kostnader och bunkers är extra speciell då all trafik går i 27-28 knop året runt inklusive godset.

Gotlands kommun har ställt upp sina krav i de "gotländska ståndpunkterna". Dessa är i stort en specifikation på den nuvarande trafiken, som Gotlandsbolaget har lobbat igenom med lokalpolitikernas medhåll. Staten, som står för subventionerna, har alltså inte varit med om trafikens utformning.

Läget är nu väldigt låst, kommunen vägrar, i varje fall offentligt, att diskutera några som helst förändringar i trafiken föranledda av prisutrvecklingen på bunkers eller det kommande svaveldirektivet. Kommunen har en representant i Trafikverkets styrgrupp för upphandlingen, och som reserverar sig för varje beslut som strider mot "ståndpunkterna".

I stället menar man att staten skall skjuta till komensation för höjda bunkerskostnader. Idag är de årliga subventionerna 400 MSEK från en budget på 17 miljarder SEK som skall täcka all infrastruktur (vägar och tåg) för 9 miljoner personer. Gotland har 57000 bofasta innevånare. På sommaren stiger antalet till ungefär det dubbla.
Loggat
KIM

Kön: Man
Antal inlägg: 4 124

kim_viktor@live.se viktorkim@ymail.com
Hemsida E-post
« Svara #4 skrivet: 01 Juli 2012 kl. 22:02 »

Det finns en avgiftsbelagd vägverkslinje i Sverige: Eckerö-Fittja. Den tillkom ganska sent efter påtryckningar från Eckerö kommun som ville ha en genväg söderut.
För att det inte ska bli några missförstånd så jag tänkte jag rätta dig lite. Färjan går mellan Ekerö och Fittja i södra Stockholm. Bara så att ingen tror att färjan går till Eckerö på Åland. Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat

29 juni Stena Vision
2 juli Scandinavia

Cruise Stockholm http://www.cruisestockholm.com/
nordenbrink

« Svara #5 skrivet: 01 Juli 2012 kl. 22:07 »

Ja, det borde jag ha tänkt på. Givetvis. På ett sånt här forum ger Eckerö helt andra associationer. Vad heter orten på Eckerö? Tappström? Nä det är där bron är.

Eckerö (svenska) är en kommun på Mälaröar. Brovägen åker man Drottningholm-Brommaplan-Alvik-Essingeleden-Södertäljevägen. Ja, ni vet vilka köer det är i rusningstrafik.
Loggat
Lars Ödlund

Antal inlägg: 1 462

« Svara #6 skrivet: 01 Juli 2012 kl. 22:18 »

Orsaken till att det hela är fastlåst är nog till stor del beroende på att ingen kan tänka sig att gå "halvvägs"

Vissa turistföretagare (jag nämner inga namn) har offentligt gått ut med att man inte anser att deras kunder under sommarsäsongen ska vara med och betala för en året runt trafik och en sådan inställning gynnar inte precis förhandlingsklimatet, Gotland stänger som bekant inte i augusti.

Samma företagare ser helst en trafik i 15-18 knop eftersom turisterna inte behöver ha så bråttom, problemet med en sadan trafik är att den måste backas upp av andra snabbare fartyg för att klara kapaciteten, alternativt ett helt gäng med 15 knopare vilket inte precis gör kostnaderna och utsläppen mindre.

Sedan har vi "Vägprisrörelsen" vars uträkningar jag inte riktigt begriper, på hemsidan anges ett lämpligt bilpris till 165:- och uträknat efter 23:-/mil men ett sådant milpris får jag till det dubbla, 322:-/ enkelresa räknat på norra linjen.

Frakten behöver inte gå i 28 knop... nej men ska frakten gå med separata fartyg så blir det ju inte direkt billigare med tanke på högre kapitalkostnader och stora problem för de många bussresor som besöker ön, husvagns-husbilsägare etc, förutom att en trafik med små passagerarfartyg av Gotlandiaklassen blir extremt väderkänsliga, det vet vi redan.

Däremot, tre fartyg för 2000-2200 passagerare och med runt 1800 lm kapacitet i 23 knop skulle kunna utföra trafiken med mindre bunkerkostnader och med bara marginellt sämre kapacitet under högsäsongen på passagerarsidan men högre på bildäck.

Sådana fartyg kan man nog anta skulle kunna byggas på bas av Viking Grace och utan de barnjukdomar som hon förmodligen drabbas av.

Denna fartsänkning kan till stor del kompenseras på landsidan genom kortare incheckning-lastningstider genom förändrad infrastruktur, dessutom för icke bilburna genom en anpassning av anslutningstrafiken till dagens verklighet, man behöver alltså inte stirra sig blind på 23 eller 28 knop utan se på den hela restiden från A till B, däremot skulle en återgång till 5 o 6 timmarsturer förmodligen vara en mindre katastrof, ungefär som att återgå till ångloken på VSB och SSB (Västra o Södra stambanorna) och sänka från 110-120 till 60 på E4-E20-E6
Loggat
Lars Ödlund

« Svara #7 skrivet: 01 Juli 2012 kl. 22:22 »

Ja, det borde jag ha tänkt på. Givetvis. På ett sånt här forum ger Eckerö helt andra associationer. Vad heter orten på Eckerö? Tappström? Nä det är där bron är.

Eckerö (svenska) är en kommun på Mälaröar. Brovägen åker man Drottningholm-Brommaplan-Alvik-Essingeleden-Södertäljevägen. Ja, ni vet vilka köer det är i rusningstrafik.

Slagsta på fastlandet till Jungfrusund på Ekerö
Loggat
kapstans

« Svara #8 skrivet: 01 Juli 2012 kl. 22:41 »

Naturligtvis går det inte att få en helt fri gotlandsförbindelse av vägverksmodell, men visst är det av vikt för näringsidkare och andra att det blir en prisnivå som är vettig. Turismen skulle säkert gynnas av ett än lägre pris på överfarten.
Men samtidigt känner man väl kanske lite så att när vi far med de gula vägverksfärjorna borde man kanske få erlägga liten avgift på dessa också.
« Senast ändrad: 01 Juli 2012 kl. 22:45 av kapstans » Loggat

Fredrik Ahlman
nordenbrink

« Svara #9 skrivet: 01 Juli 2012 kl. 22:47 »

Jag håller med Lars.

Två färjor 2000 pax 2500 längdmeter 400 hyttplatser och en tredje 1300 pax 1500 lm och 400 hyttplatser. Tredje färjan dimensionerad för vintertrafiken på OS men ändå så att det är ett bra tillskott på sommaren.

22-23 knop, 3:50 VINY, 3:25 VIOS (2:55 VIVÄ). Turnaroundtid i hamn 0:45 (1:10 för godsförande turer).

Man klarar 5 enkelturer per dygn i peak. Ger kapacitetsökning med drygt 20% jämfört med idag.

Alla färjor igång året runt. Mötande trafik på norra linjen. 11-turen NYVI senareläggs till en tidig kvällstur. Nuvarande sena kvällstur görs om till nattur. Anslutningstrafik ses över, t ex båtbussystemet.

Dagturen sommartid på OS kan med fördel flyttas till VÄ för att få kortare restid, godsturen kvar på OS.

Den gotländske företagare Lars tänker på  är väl Pigge W. Jag kan intyga att han är med på mitt och Lars upplägg (fast han är inte så noga med detaljer som Lars och jag är). Dessutom är det inte så mycket att snacka om. Minsta fart i upphandlingsvillkoren är 22 knop.
Loggat
Alexander Göransson

Inloggad Inloggad

« Svara #10 skrivet: 01 Juli 2012 kl. 22:48 »

Citat
Denna fartsänkning kan till stor del kompenseras på landsidan genom kortare incheckning-lastningstider genom förändrad infrastruktur, dessutom för icke bilburna genom en anpassning av anslutningstrafiken till dagens verklighet, man behöver alltså inte stirra sig blind på 23 eller 28 knop utan se på den hela restiden från A till B

Vad skulle överfartstiden vara vid 23knop?  Räknade ut 4h rätt exakt men skulle upskatta en bekräftelse.
Loggat
Lars Ödlund

« Svara #11 skrivet: 01 Juli 2012 kl. 22:49 »

Den gotländske företagare Lars tänker på  är väl Pigge W. Jag kan intyga att han är med på mitt och Lars upplägg (fast han är inte så noga med detaljer som Lars och jag är). Dessutom är det inte så mycket att snacka om. Minsta fart i upphandlingsvillkoren är 22 knop.

Nej det var inte Pigge W.

Ena prpblemet med att tidigarelägga kvällsturen finns på lördagar o söndagar och är förknippat med idrottsresorna, en avgång typ 1800 fungerar inte då och en nattur är inget alternativ
« Senast ändrad: 01 Juli 2012 kl. 22:52 av Lars Ödlund » Loggat
nordenbrink

« Svara #12 skrivet: 01 Juli 2012 kl. 23:06 »

Vad skulle överfartstiden vara vid 23knop?  Räknade ut 4h rätt exakt men skulle upskatta en bekräftelse.

VINY 23 knop blir 3:53 enligt min modell. Det är 81,6 dm varav drygt 5 med reducerad fart.

Man behöver nog klara 3:50 för en vettig tidtabell. Det skulle då bli drygt 23 knop
Loggat
Alexander Göransson

Inloggad Inloggad

« Svara #13 skrivet: 01 Juli 2012 kl. 23:30 »

Citat
VINY 23 knop blir 3:53 enligt min modell. Det är 81,6 dm varav drygt 5 med reducerad fart.
Man behöver nog klara 3:50 för en vettig tidtabell. Det skulle då bli drygt 23 knop

Tack Nordenbrik.
Ursäkta vad betyder "dm"?  sjömil/nautiska mil?
Loggat
kapstans

« Svara #14 skrivet: 01 Juli 2012 kl. 23:31 »

Distansminut Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat

Fredrik Ahlman

Sidor: [1] 2 3 ... 6   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: