Men frågan är om det behövs subventioner i form av taxfree för att trafik till Åland skall fortsätta? Om inte får väl Finska staten se till att det finns fungerande förbindelser mellan Åland och fastlandet. För som det är nu så är det ju ett faktum att Ålandsundtaget snedvrider konkurrensen till Ålands Havs fördel.
Det går utmärkt att ta sig mellan Finska fastlandet och Åland med gratis vägfärja som Finska skattebetalare betalar likt det systemet vi tillämpar i Sverige.
Jag tror inte många i Sverige förstår vilken särställning Åland fick av traktaten från 1921.
En liten ögrupp med totalt ca 28000 invånare kan lägga ett veto mot fastlandets önskan att bli medlem i EU.
För att undvika missförstånd så tillhör jag den minoritet i Finland som har Svenska som modersmål.
Själv blev jag officellt Svensk 1988 mest för att slippa Nylands brigader.
För några år sedan fick jag dock möjligheten att få tillbaka mitt Finska Medborgarskap.
Att ha dubbla Medborgarskap verkar dock något opraktiskt som jag ser det.
Vad det gäller Åland så hade det inte spelat någon roll. Mina påpålar lär inte vara välkommna där då jag inte är född där.
Jag har rötter på båda sidor östersjön och kan prata båda språken.
Om någon upplever snedvriden konkurrans på ålands hav så bör man vända sig till föregånaren till fn nämligen Nf.
Nauclear kan säkert berätta varför Sovjetunionen blev uteslutna ur Nf