Ett givet tema torde ju vara det elände Ålandsundantaget skapat i mellersta och norra Östersjön: avskaffa detta dinosarium och låt sjöfarten växa på lika villkor i hela regionen - som det är nu går inte en endaste reguljär båt mellan Sverige och Finland norr om Grisslehamn - och det är skamligt. Ålandsundantaget har tagit död på trafiken på hela Bottenhavet och som det är nu så går all trafik mellan Sverige, Finland och Estland och obligatoriskt angör skimärt Mariehamn och Långnäs utan att en enda passagerare går av som oftast - hur många pendlar t.ex. mellan typ Tallinn och Långnäs mitt i natten - snacka om onödig kommunikationslinje. Ålandsundantagets misslyckande för Sverige-Finlandtrafiken i sin helhet skulle vara ett intressant tema för seminariet. Jag tycker det är dags att anmäla detta ålandsundantag till EU:s konkurrensdomstolar och myndigheter för inspektion om detta stämmer överens med unionsreglerna och och de europeiska traktaten, vilket jag inte anser att det gör.

Ursäkta men jag tycker att detta att Ålandsundantaget har tagit död på Bottenvikens färjetrafik och att det handlar sig om onödiga kommunikationslinjer (osv.) måste avfärdas som konspirationsteori.
1) vad exakt består eländet - som Ålandsundantaget har skapat - i?
2) Ålandsundantaget ett misslyckande för Sverige-Finlandtrafiken - varför? hur?
Att ställa upp dessa påståenden ovan - speciellt utan att elaborera fakta - bidrar inte till en seriöst, sakkunnig och faktabaserad diskussion!
Fö finns det reguljär trafik mellan Sverige och Finland norr om Grisslehamn -> Vasa-Umeå
Fö finns det reguljär trafik mellan Sverige och Finland som gör ingen bruk av detta, den fraktinriktade trafiken av Finnlines mellan Kapellskär och Nådendal.
Fö finns det ingen reguljär trafik alls mellan Tallinn och Långnäs...
Men om du tycker det är dags för anmälan: skriv inte om det att du tycker att det är dags utan gör det och få saken klargjort av konkurrensdomstolen