Nyheter: Vid störningar följ oss på twitter.com/landgangen 19 Juni 2013 kl. 17:44
----- Veckans bild -----

M/S MSC Federica i Singapore 21 december 2006
© Foto: Thomas Larsen

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem. *

Intressant seminarium i Almedalen: Passagerarsjöfartens betydelse.
Sidor: [1] 2 3 ... 6   Gå ned
  Skriv ut  

Intressant seminarium i Almedalen: Passagerarsjöfartens betydelse.
Författare Meddelande
markmeister

Kön: Man
Antal inlägg: 1 224

http://markmeister.wordpress.com

Markmeister@live.se
Hemsida E-post
« skrivet: 25 Juni 2012 kl. 22:52 »

Vilken betydelse har passagerarrederierna för en utökad besöksnäring och turism?

Mikael Backman VD för Viking Line ska deltaga på ett seminarium om passagerarsjöfart under Almedalsveckan.

"Sammanfattning
Omkring 60 miljoner passagerare åker årligen med färjor i och till Sverige. Hur kan näringen utvecklas och växa? Tillväxtverket presenterar sin "Gränsundersökning". Viking Line beskriver sin världsunika gasdrivna miljöfärja och Stockholms Hamnar hur de arbetar med besöksnäring.

Beskrivning
Omkring 60 miljoner människor åker årligen färja i och till Sverige. Bara i Stockholm genererar denna näring 1000-tals jobb och omsätter över 5 miljarder kronor årligen. Detta är en näring som är betydelsefull för Sverige. Hur kan den växa och utvecklas mer? Under seminariet presenterar Tillväxtverket sin "Gränsundersökning" och passagerarrederier beskriver vilka framtida möjligheter som finns för industrin. Viking Line presenterar sin världsunika gasdrivna färja som sätts i trafik i början av 2013 och Stockholms Hamnar hur dom förbereder sig för detta samt arbetar med besöksnäringen från både färjor och kryssningsfartyg. Sveriges Redareförening är en branschorganisation för svensk sjöfartsnäring och representerar svenska rederier med verksamhet över hela världen

Medverkande: Mikael Backman, Koncernchef, Viking Line. Johan Castwall, VD, Stockholms Hamnar. Therese Lindberg, Tillväxtverket. Jan Kårström, Ordförande, Passagerarrederierna. Rolf P Nilsson, Ansvarig utgivare, Svensk Sjöfartstidning."
Loggat
nordenbrink

Antal inlägg: 620

« Svara #1 skrivet: 25 Juni 2012 kl. 23:40 »

Seminariet är på tisdag 10-12 i Redarföreningens garage. (Från Donners plats mot Almedalen, till vänster).

Nisse
Loggat
markmeister

Antal inlägg: 1 224

http://markmeister.wordpress.com

Markmeister@live.se
Hemsida E-post
« Svara #2 skrivet: 26 Juni 2012 kl. 00:11 »

Kommer du att närvara?  Leende (smiley)
Loggat
nordenbrink

Antal inlägg: 620

« Svara #3 skrivet: 26 Juni 2012 kl. 18:54 »

Ja, det skulle jag tro.

Jag har inte lagt upp mitt program ännu. Må, ti och on brukar det vara många intressanta seminarier samtidigt så man får välja. Senare under veckan mattas det ut.

Det är en stor förmån att bo i Visby och kunna ta del av allt intressant och alla beslutsfattare som kommer ner. Så veckan missas aldrig. Men det är få gotlänningar som är med.

Nisse
Loggat
NAUCLER

Antal inlägg: 4 605

In my spare time I am hunting Russian ghost ships

« Svara #4 skrivet: 26 Juni 2012 kl. 20:34 »

Ett givet tema torde ju vara det elände Ålandsundantaget skapat i mellersta och norra Östersjön: avskaffa detta dinosarium och låt sjöfarten växa på lika villkor i hela regionen - som det är nu går inte en endaste reguljär båt mellan Sverige och Finland norr om Grisslehamn - och det är skamligt. Ålandsundantaget har tagit död på trafiken på hela Bottenhavet och som det är nu så går all trafik mellan Sverige, Finland och Estland och obligatoriskt angör skimärt Mariehamn och Långnäs utan att en enda passagerare går av som oftast - hur många pendlar t.ex. mellan typ Tallinn och Långnäs mitt i natten - snacka om onödig kommunikationslinje. Ålandsundantagets misslyckande för Sverige-Finlandtrafiken i sin helhet skulle vara ett intressant tema för seminariet. Jag tycker det är dags att anmäla detta ålandsundantag till EU:s konkurrensdomstolar och myndigheter för inspektion om detta stämmer överens med unionsreglerna och och de europeiska traktaten, vilket jag inte anser att det gör.
Loggat

Member of the World Enthusiasts'  Nuclear-powered Ship visitors' and sailors' Club:
Touching and walking the steel and of:
1989 "Lenin" -world's first atomic ship
1989 SSV-33 "Ural" - 1990: Anti-aircraftcarrier cruiser "Andropov"/"Pjotr Pervyj" - 1991:"Oktjabrskaja Revoljutsija"/"Jamal" - 1992: 49 900 tonne atomic submarine Akula/Typhoon - 2009:"Ural"/"50 let Pobedy"
Emil G

Antal inlägg: 237

« Svara #5 skrivet: 26 Juni 2012 kl. 23:33 »

Om man skall köra på det temat kan man ju flyga in en viss herr Olsson från Göteborg för att hålla en föreläsning om hur man tjänar pengar utan taxfree.
Loggat
NAUCLER

« Svara #6 skrivet: 26 Juni 2012 kl. 23:56 »

Om man skall köra på det temat kan man ju flyga in en viss herr Olsson från Göteborg för att hålla en föreläsning om hur man tjänar pengar utan taxfree.
Exakt.
Loggat

Member of the World Enthusiasts'  Nuclear-powered Ship visitors' and sailors' Club:
1989 SSV-33 "Ural" - 1990: Anti-aircraftcarrier cruiser "Andropov"/"Pjotr Pervyj" - 1991:"Oktjabrskaja Revoljutsija"/"Jamal" - 1992: 49 900 tonne atomic submarine Akula/Typhoon - 2009:"Ural"/"50 let Pobedy"
Uffe D

Antal inlägg: 1 067

Hemsida E-post
« Svara #7 skrivet: 27 Juni 2012 kl. 00:36 »

Fast anledningen till att han tjänar pengar beror ju på att hans båtar går i flöden där förutsättningarna finns. Trafiken till Vasa dog väl iom att taxfreen försvann, nästan hela underlaget för trafiken försvann ju då.
Ålandsundantaget är ju hur korkat man än må tycka att det är ett sätt att säkerställa att transporterna från Sverige till Finland kommer fortsätta.
Loggat

Stefan S

Inloggad Inloggad

Antal inlägg: 8 539

E-post
« Svara #8 skrivet: 27 Juni 2012 kl. 07:46 »

Fast anledningen till att han tjänar pengar beror ju på att hans båtar går i flöden där förutsättningarna finns. Trafiken till Vasa dog väl iom att taxfreen försvann, nästan hela underlaget för trafiken försvann ju då.
Ålandsundantaget är ju hur korkat man än må tycka att det är ett sätt att säkerställa att transporterna från Sverige till Finland kommer fortsätta.

Men nog hade det funnits underlag till trafik mellan Sverige Finland även utan taxfree?

Fast det är ju helt klart att den nordiska färjetrafiken till stor del utvecklats pga innevånarnas stora alkoholtörst  Cheesy
Loggat

"Is this the right room for an argument?"

Medlem av "Philippine SHIP Spotters Society "
Marko

Antal inlägg: 385

Den som reser får se!

Hemsida
« Svara #9 skrivet: 27 Juni 2012 kl. 11:38 »

Ett givet tema torde ju vara det elände Ålandsundantaget skapat i mellersta och norra Östersjön: avskaffa detta dinosarium och låt sjöfarten växa på lika villkor i hela regionen - som det är nu går inte en endaste reguljär båt mellan Sverige och Finland norr om Grisslehamn - och det är skamligt. Ålandsundantaget har tagit död på trafiken på hela Bottenhavet och som det är nu så går all trafik mellan Sverige, Finland och Estland och obligatoriskt angör skimärt Mariehamn och Långnäs utan att en enda passagerare går av som oftast - hur många pendlar t.ex. mellan typ Tallinn och Långnäs mitt i natten - snacka om onödig kommunikationslinje. Ålandsundantagets misslyckande för Sverige-Finlandtrafiken i sin helhet skulle vara ett intressant tema för seminariet. Jag tycker det är dags att anmäla detta ålandsundantag till EU:s konkurrensdomstolar och myndigheter för inspektion om detta stämmer överens med unionsreglerna och och de europeiska traktaten, vilket jag inte anser att det gör.

Arg Ursäkta men jag tycker att detta att Ålandsundantaget har tagit död på Bottenvikens färjetrafik och att det handlar sig om onödiga kommunikationslinjer (osv.) måste avfärdas som konspirationsteori.

1) vad exakt består eländet - som Ålandsundantaget har skapat - i?
2) Ålandsundantaget ett misslyckande för Sverige-Finlandtrafiken - varför? hur?

Att ställa upp dessa påståenden ovan - speciellt utan att elaborera fakta - bidrar inte till en seriöst, sakkunnig och faktabaserad diskussion!

Fö finns det reguljär trafik mellan Sverige och Finland norr om Grisslehamn -> Vasa-Umeå
Fö finns det reguljär trafik mellan Sverige och Finland som gör ingen bruk av detta, den fraktinriktade trafiken av Finnlines mellan Kapellskär och Nådendal.
Fö finns det ingen reguljär trafik alls mellan Tallinn och Långnäs...

Men om du tycker det är dags för anmälan: skriv inte om det att du tycker att det är dags utan gör det och få saken klargjort av konkurrensdomstolen  Glad
« Senast ändrad: 27 Juni 2012 kl. 11:42 av Marko » Loggat

Marko Stampehl
Marko

Antal inlägg: 385

Den som reser får se!

Hemsida
« Svara #10 skrivet: 27 Juni 2012 kl. 11:44 »

Fast det är ju helt klart att den nordiska färjetrafiken till stor del utvecklats pga innevånarnas stora alkoholtörst  Cheesy

stämmer bra!  Glad
Loggat

Marko Stampehl
Emil G

Antal inlägg: 237

« Svara #11 skrivet: 27 Juni 2012 kl. 12:49 »

Tja, Stockholm och Åbo är väl större en Göteborg respektive Fredrikshamn och samtidigt kör ju Finnlines utan taxfree så nog skulle det finnas transporter alltid. Jag skulle nog till och med säga att förutsättningarna är bättre från Stockholm än Göteborg även utan taxfreen.
Loggat
Uffe D

Antal inlägg: 1 067

Hemsida E-post
« Svara #12 skrivet: 27 Juni 2012 kl. 20:48 »

Tja, Stockholm och Åbo är väl större en Göteborg respektive Fredrikshamn och samtidigt kör ju Finnlines utan taxfree så nog skulle det finnas transporter alltid. Jag skulle nog till och med säga att förutsättningarna är bättre från Stockholm än Göteborg även utan taxfreen.

Visst är det så, men taxfreen hjälper ju till att hålla humana priser även för frakten.
Loggat

NAUCLER

« Svara #13 skrivet: 03 Juli 2012 kl. 00:57 »

Arg Ursäkta men jag tycker att detta att Ålandsundantaget har tagit död på Bottenvikens färjetrafik och att det handlar sig om onödiga kommunikationslinjer (osv.) måste avfärdas som konspirationsteori.

1) vad exakt består eländet - som Ålandsundantaget har skapat - i?
2) Ålandsundantaget ett misslyckande för Sverige-Finlandtrafiken - varför? hur?

Att ställa upp dessa påståenden ovan - speciellt utan att elaborera fakta - bidrar inte till en seriöst, sakkunnig och faktabaserad diskussion!

Fö finns det reguljär trafik mellan Sverige och Finland norr om Grisslehamn -> Vasa-Umeå
Fö finns det reguljär trafik mellan Sverige och Finland som gör ingen bruk av detta, den fraktinriktade trafiken av Finnlines mellan Kapellskär och Nådendal.
Fö finns det ingen reguljär trafik alls mellan Tallinn och Långnäs...

Men om du tycker det är dags för anmälan: skriv inte om det att du tycker att det är dags utan gör det och få saken klargjort av konkurrensdomstolen  Glad

Nja - konspirationsteori - det var inte mitt ordval. Att laborera med marknaden och sätta ordinarie marknadsregler ur spel, tog faktiskt död på all passagerartrafik norr om Grisslehamn. Jag räknar knappast den gamla DSR-ro&/ro-båten mellan Holmsund och Vaasa som en seriös passagerarlinje, som ju faktiskt inte heller fungerat.  När det gäller en del linjer på Ålands Hav torde väl linjen Långnäs - Tallinn tillhöra de mest onödiga - den hade ju inte funnits där om det vore för Ålandsundantaget.  Att Bottenhavstrafiken kollapsade hade en viss del i tax-freens bortfall, men största felet var de som drev linjerna: det Silja Line som EffJohn lämnade eftersig som ett rent ekonomiskt konkursbo som sedan skulle skötas av de än sämre rustade SeaContainers. Sundsvall-Vaasa hade som mest passagerare i denna linjes historia (1967-1996) dessa år på 1990-talet, och den lades ned innan tax-freen försvann flera år senare. Bottenhavstrafikens nedläggning hade snarast att göra att den hade då usla ägare som drev linjerna (EffJohn, Silja Line och SeaContainers).
Loggat

iakttagaren

Antal inlägg: 682

« Svara #14 skrivet: 03 Juli 2012 kl. 08:48 »

Glad Nu förstår jag inte riktigt. En linje Långnäs-Talinn? Eftersom jag försöker resa på så mycket färjlinjer som möjligt och denna är obekant för mig så ge mig namn på operatör, fartyg och gärna var jag kan finna en tidtabell. Med glimten i ögat (blinkande)

Annars tycker jag att ni gnäller onödigt över tax-free undantaget. Politiker runt hela världen i alla tänkbara och otänkbara sammanhang skapar ju alla möjliga och omöjliga förutsättningar för näringslivet. Cheesy Det gäller ju bara att ta vara på dem. Med glimten i ögat (blinkande)

Och jag har samma uppfattning om trafiken i Övre Kvarken. Där finns ett naturligt flöde. Det är operatörernas klantighet att det går i graven gång på gång. Stora pengar finns knappast att hämta. Men det lär skall finnas en ro-ro linje mellan Nådendal och Långnäs på Åland som klarar sig riktigt hyfsat. Tunga Så varför inte Umeå-Vasa? Va? Har alla entreprenörer dött ut? Gråtande
Loggat

Sidor: [1] 2 3 ... 6   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: