|
Jonmpa
|
 |
« skrivet: 24 Juni 2012 kl. 11:20 » |
|
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
lunkan98
Antal inlägg: 235
|
 |
« Svara #1 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 12:41 » |
|
Fina bilder, JONMPA! Är det någon som kommer ihåg bärplanbåten Sirena som gick mellan Sthlm och Mariehamn? -60-70talet! Ev bilder?!
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
|
Jonmpa
|
 |
« Svara #2 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 12:41 » |
|
Tackar tackar, Det var roligt att höra!
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
adamthesailor
Kön: 
Antal inlägg: 915
intresset bara ökar ökar ökar
|
 |
« Svara #3 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 12:45 » |
|
Snyggt Joompa. Bilden på Birger Jarl klädd i Flaggspel är riktigt snygg. Likaså den förste på Europa. / Adam
|
|
|
|
|
Loggat
|
11/6-2011 Adventure Of The Seas 27/8-2011 M/S SCHLESWIG-HOLSTEIN -------------------------------------------- Bokade Resor 30/6-2012 Vision Of The Seas
|
|
| |
|
FEA
Kön: 
Antal inlägg: 3 298
|
 |
« Svara #4 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 13:00 » |
|
Snyggt fotat, Jonmpa!
|
|
|
|
|
Loggat
|
Här finns de flesta av mina bilder i högre upplösning: (Vill du ha ännu högre upplösning så kan du maila mig om originalformat så får vi se vad jag kan ordna) Bilder av FEA, Franz AirimanVar vänlig använd inte mina bilder utan tillstånd, tack. Please do not use my pictures without permission, thank you.
|
|
| |
|
|
Jonmpa
|
 |
« Svara #5 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 13:59 » |
|
Tack så mycket, Ja man gör så gott man kan!
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
NAUCLER
Kön: 
Antal inlägg: 4 602
In my spare time I am hunting Russian ghost ships
|
 |
« Svara #6 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 15:21 » |
|
Kul att Du delade Dina fina midsommarbilder från Furusund med oss! Tjusigt. Mig veterligen den första bilden vi ser på SILJA EUROPA under gång med nya "stående" Silja Line-logotypen - trist syn. Hoppas det är ett test... Synd att inget av de stora fartygen var majade (lövade) - förr majade amn även Finlandsbåtar med björkar på däck. Gamla hydrofoilen (från Rodriquez-varvet på Sicilien) "SIRENA" - det var länge sedan hon gick, ett halvt sekel tillbaka - idag skulle hon väl knappast vara lönsam i o m fartbegränsingarna i farlederna - hon klarade väl av Stockholm-Mariehamn på typ dryga två timmar ?
|
|
|
|
|
Loggat
|
Member of the World Enthusiasts' Nuclear-powered Ship visitors' and sailors' Club: Touching and walking the steel and of: 1989 "Lenin" -world's first atomic ship 1989 SSV-33 "Ural" - 1990: Anti-aircraftcarrier cruiser "Andropov"/"Pjotr Pervyj" - 1991:"Oktjabrskaja Revoljutsija"/"Jamal" - 1992: 49 900 tonne atomic submarine Akula/Typhoon - 2009:"Ural"/"50 let Pobedy"
|
|
| |
|
|
Jonmpa
|
 |
« Svara #7 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 15:39 » |
|
Man tackar!
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
pOlman
Kön: 
Antal inlägg: 1 079
|
 |
« Svara #8 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 15:44 » |
|
Kul att Du delade Dina fina midsommarbilder från Furusund med oss! Tjusigt. Mig veterligen den första bilden vi ser på SILJA EUROPA under gång med nya "stående" Silja Line-logotypen - trist syn. Hoppas det är ett test... Synd att inget av de stora fartygen var majade (lövade) - förr majade amn även Finlandsbåtar med björkar på däck. Gamla hydrofoilen (från Rodriquez-varvet på Sicilien) "SIRENA" - det var länge sedan hon gick, ett halvt sekel tillbaka - idag skulle hon väl knappast vara lönsam i o m fartbegränsingarna i farlederna - hon klarade väl av Stockholm-Mariehamn på typ dryga två timmar ?
Tror nog dom flesta finlandbåtarna var lövade, syns nog bara dåligt på bilderna från grodperspektiv, tycker ändå om man tittar noga det ser ut som man kan se en del av lövningen på både Cinderella och Gabriella.
|
|
|
|
|
Loggat
|
/pOlman
|
|
| |
|
FEA
Kön: 
|
 |
« Svara #9 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 17:07 » |
|
Jag kan berätta att m/s Gabriella inte bara hade massor av björkar ombord, de hade även en majstång på aktre utedäck 
|
|
|
|
|
Loggat
|
Här finns de flesta av mina bilder i högre upplösning: (Vill du ha ännu högre upplösning så kan du maila mig om originalformat så får vi se vad jag kan ordna) Bilder av FEA, Franz AirimanVar vänlig använd inte mina bilder utan tillstånd, tack. Please do not use my pictures without permission, thank you.
|
|
| |
|
|
Jonmpa
|
 |
« Svara #10 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 18:46 » |
|
Alldeles riktigt fick ju faktiskt bilder på det, Men tänkte inte på det då Cinderellas lövning och någon som håller på att sätta upp det eller vad han gör där i klätterlinan  Gabriellas lövning  Silja Europas lövning  Till och med Amorella hade detta  Och Serenaden  Tack för påminnelsen FEA, Då kom jag på att kolla vilka båtar som hade detta av kryssningsfartygen som passerade Furu Midsommarafton
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
|
Jonmpa
|
 |
« Svara #11 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 18:48 » |
|
Osäker på Serenaden ärligt, Men jag zoomade in bilden och tyckte mig kunna ana nåt sånt i mitten i aktern
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
FEA
Kön: 
|
 |
« Svara #12 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 19:08 » |
|
Osäker på Serenaden ärligt, Men jag zoomade in bilden och tyckte mig kunna ana nåt sånt i mitten i aktern
Jo, m/s Silja Serenade var lövad hon med. Den stora frågan är varför jag som stod i fören ombord m/s Gabriella inte syns? 
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
Dennix
Kön: 
Antal inlägg: 7 592
|
 |
« Svara #13 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 20:42 » |
|
Jag kan berätta att m/s Gabriella inte bara hade massor av björkar ombord, de hade även en majstång på aktre utedäck  FEA, det heter midsommarstång! 
|
|
|
|
|
Loggat
|
Vad vore livet om man inte slapp till sjöss ibland...
|
|
| |
|
FEA
Kön: 
|
 |
« Svara #14 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 20:59 » |
|
Det heter majstång, men man kan säga midsommarstång också 
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
|