Nyheter: Vid störningar följ oss på twitter.com/landgangen 20 Juni 2013 kl. 06:52
----- Veckans bild -----

M/S MSC Federica i Singapore 21 december 2006
© Foto: Thomas Larsen

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem. *

Midsommarafton 2012-06-22 Furusund
Sidor: 1 [2] 3  Alla   Gå ned
  Skriv ut  

Midsommarafton 2012-06-22 Furusund
Författare Meddelande
Dennix

Kön: Man
Antal inlägg: 7 592

« Svara #15 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 21:22 »

En majstång hör väl ändå första maj till? Midsommaren är i juni, och midsommarstång är vad vi kallar dem i Finland; grönklädda stånger/kors som reses på midsommarafton och sedan står till hösten Leende (smiley)
Loggat

Vad vore livet om man inte slapp till sjöss ibland...
adamthesailor

Antal inlägg: 917

intresset bara ökar ökar ökar

bobban6303@gmail.com
E-post
« Svara #16 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 21:27 »

Boys, ni har båda rätt och ingen fel Glad
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=1&ved=0CF8QFjAA&url=http%3A%2F%2Fsv.wikipedia.org%2Fwiki%2FMidsommarst%25C3%25A5ng&ei=nWnnT-W8I6qg4gSD2OmmAQ&usg=AFQjCNEAajj09z2ySzGV5z4HXBp5OrijRg&sig2=p349IFe3qoHAYN0BZ_HRMg/ Adam
Loggat

11/6-2011 Adventure Of The Seas
27/8-2011 M/S SCHLESWIG-HOLSTEIN
--------------------------------------------
Bokade Resor
30/6-2012 Vision Of The Seas
Jens Vinderslev

Antal inlägg: 1 184

Stena Danica i Göteborg. 31/3-2007

Hemsida E-post
« Svara #17 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 22:18 »

Är det någon som kommer ihåg bärplanbåten Sirena som gick mellan Sthlm och
Mariehamn? -60-70talet! Ev bilder?!
http://www.landgangen.se/forumsmf10/index.php?topic=12848.0
Loggat

Jonmpa

Antal inlägg: 112

"Amorella går om kvälla"

johnny-nilsson@live.se
Hemsida E-post
« Svara #18 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 22:38 »

Jo, m/s Silja Serenade var lövad hon med. Den stora frågan är varför jag som stod i fören ombord m/s Gabriella inte syns? Leende (smiley)

Jodå det gjorde du nog, Men inte just på den bilden, Här är en annan och jag gissade med detsamma att det var du med kameran jag såg där nu på bilden längst till höger sedan flyttade du dig och kom inte med på bild det är min teori
Loggat
NAUCLER

Antal inlägg: 4 605

In my spare time I am hunting Russian ghost ships

« Svara #19 skrivet: 25 Juni 2012 kl. 00:15 »

Hur har ni det med gamla skoltyskan grabbar (-och tjejer!) - maja är ett gammalt germanskt ord för att "löva" - majstång betyder alltså lövad midsommarstång - och har ingenting med månaden maj att göra.
Loggat

Member of the World Enthusiasts'  Nuclear-powered Ship visitors' and sailors' Club:
Touching and walking the steel and of:
1989 "Lenin" -world's first atomic ship
1989 SSV-33 "Ural" - 1990: Anti-aircraftcarrier cruiser "Andropov"/"Pjotr Pervyj" - 1991:"Oktjabrskaja Revoljutsija"/"Jamal" - 1992: 49 900 tonne atomic submarine Akula/Typhoon - 2009:"Ural"/"50 let Pobedy"
FEA

Antal inlägg: 3 299

« Svara #20 skrivet: 25 Juni 2012 kl. 00:44 »

En majstång hör väl ändå första maj till? Midsommaren är i juni, och midsommarstång är vad vi kallar dem i Finland; grönklädda stånger/kors som reses på midsommarafton och sedan står till hösten Leende (smiley)

Jag förstår om ni kallar dem midsommarstång i Finland, men nu befinner jag mig i Sverige och skriver också på svenska, så jag kallar dem för majstång.

Det har inget med månaden maj att göra, vi har inga stänger på 1:a maj, bara röda fanor! Glad

Att maja betyder att löva, alltså att täcka någonting med löv. Det ordet finns kanske inte på finlandssvenska, vad vet jag?

Jodå det gjorde du nog, Men inte just på den bilden, Här är en annan och jag gissade med detsamma att det var du med kameran jag såg där nu på bilden längst till höger sedan flyttade du dig och kom inte med på bild det är min teori

Cheesy Där är jag ju! Det är en fin bild, du skulle inte kunna maila mig den bilden i originalformat om du har tid och lust?
Loggat

Här finns de flesta av mina bilder i högre upplösning: (Vill du ha ännu högre upplösning så kan du maila mig om originalformat så får vi se vad jag kan ordna)
Bilder av FEA, Franz Airiman
Var vänlig använd inte mina bilder utan tillstånd, tack. Please do not use my pictures without permission, thank you.
iakttagaren

Antal inlägg: 682

« Svara #21 skrivet: 25 Juni 2012 kl. 09:15 »

Glad Tänk att det kan bli sådan uppståndelse om "majstång" respektive "midsommarstång". Båda är ju kvarlämningar från hednisk tid och båda reses till midsommar. Skillnaden är utseendet.
De "svenska" majstängerna är ju tämlingen enkla varelser och alldeles riktigt lövade eller "majade" stänger. Midsommarstången åter är idag en helåländsk företeelse med riktligt utsmyckade stänger med en mängd företeelser som anspelar på olika saker alltfrån "fäktargubben", "segelbåtarna" till de färggranna kronorna. För er som inte har sett en riktigt "midsommarstång" så gör ett avhopp på Åland nästa gång ni är ute på färjtur.
Midsommarstången i åländsk tappning fanns tidigare även i den Åboländska skärgården men där torde seden ha dött ut. I övriga svenskbygder i Finland har seden knappast förekommit.
I det finska Finland förekommer enbart björklövsutsmyckning av farstur etc samt koskenkorva, Suomilänk och som alltid ett otal drunkningsfall med äldre män med gylfen öppen.
Trist men sant.
Ovanstående är säkert förklaringen till varför ni kunde se en förenklad midsommarstång på de åländska färjorna men blott lövruskor på de finska.
Tack för bilderna! Nog är det enastående vilka fartyg och vilka mängder fartyg man kan få se i skärgården! Vid Söderarm/Nyhamn får man dessutom se de som anlöper Kapellskär. Annat var det före Gunnar Eklunds tid och ja visst minns jag Sirena. Hon dansade visst blott en sommar med ständiga maskinhaverier. Men gick hon på Stockholm? Jag ville minnas att hon gick på Norrtälje. Men jag minns säkert fel. Cheesy
Loggat
Andreas_J

Antal inlägg: 58

E-post
« Svara #22 skrivet: 25 Juni 2012 kl. 09:57 »

Midsommarstången i åländsk tappning fanns tidigare även i den Åboländska skärgården men där torde seden ha dött ut. I övriga svenskbygder i Finland har seden knappast förekommit.

På ett fåtal ställen i Österbotten förekommer nog midsommarstången fortfarande.
Loggat
Jonmpa

"Amorella går om kvälla"

johnny-nilsson@live.se
Hemsida E-post
« Svara #23 skrivet: 25 Juni 2012 kl. 12:20 »

Jag förstår om ni kallar dem midsommarstång i Finland, men nu befinner jag mig i Sverige och skriver också på svenska, så jag kallar dem för majstång.

Det har inget med månaden maj att göra, vi har inga stänger på 1:a maj, bara röda fanor! Glad

Att maja betyder att löva, alltså att täcka någonting med löv. Det ordet finns kanske inte på finlandssvenska, vad vet jag?

Cheesy Där är jag ju! Det är en fin bild, du skulle inte kunna maila mig den bilden i originalformat om du har tid och lust?

Tid och lust är väl det enda jag har gott om hehe, Det fixar jag, En fråga till dig som åker med Europa då och då, Har dom flygstolar på den båten för hytterna är ju så fruktansvärt dyr om man inte bokar i god tid eller åker i Augusti
Loggat
Oskari

Antal inlägg: 2 275

Bäst på Åbolinjen

« Svara #24 skrivet: 25 Juni 2012 kl. 12:27 »

Det finns flygstolar i aktern på däck 9. Där har man även ganska bra utsikt också.
Loggat

Skaraborg stolthet heter Skövde IK!

Jonmpa

"Amorella går om kvälla"

johnny-nilsson@live.se
Hemsida E-post
« Svara #25 skrivet: 25 Juni 2012 kl. 13:15 »

Men man får enligt Tallink inte åka så på dygnskryssning bara på dagskryssning tyvärr
Loggat
FEA

« Svara #26 skrivet: 25 Juni 2012 kl. 14:43 »

Tid och lust är väl det enda jag har gott om hehe, Det fixar jag, En fråga till dig som åker med Europa då och då, Har dom flygstolar på den båten för hytterna är ju så fruktansvärt dyr om man inte bokar i god tid eller åker i Augusti

Jag fick bilden, riktigt bussigt! Jag ser så liten ut där i fören, m/s Gabriella är ju ett stort fartyg! Cheesy

Som Oskari säger om flystolarna +1

Kan man verkligen inte resa utan hytt? Dåligt, jag tycker det borde finnas valfrihet.

Har du kollat priserna om du bokar i sista minuten? I och för sig vet jag inte vad du tycker är dyrt... Måste du ha fönsterhytt; i annat fall kan du komma billigt undan.
Loggat

Här finns de flesta av mina bilder i högre upplösning: (Vill du ha ännu högre upplösning så kan du maila mig om originalformat så får vi se vad jag kan ordna)
Var vänlig använd inte mina bilder utan tillstånd, tack. Please do not use my pictures without permission, thank you.
FEA

« Svara #27 skrivet: 25 Juni 2012 kl. 14:44 »

Glad Tänk att det kan bli sådan uppståndelse om "majstång" respektive "midsommarstång".

Det är det som är tjusningen med ett diskussionsforum Glad
Loggat

Jonmpa

"Amorella går om kvälla"

johnny-nilsson@live.se
Hemsida E-post
« Svara #28 skrivet: 25 Juni 2012 kl. 15:13 »

De skulle väl förlora mycket pengar på det isåfall
Loggat
FEA

« Svara #29 skrivet: 25 Juni 2012 kl. 15:28 »

Om du reser imorgon med m/s Silja Europa så kostar en kryssning i en hel C-hytt SEK 328:- eller SEK 164:- per person om man är två. Det är väl överkomligt?
Loggat

Sidor: 1 [2] 3  Alla   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: