Tänk att det kan bli sådan uppståndelse om "majstång" respektive "midsommarstång". Båda är ju kvarlämningar från hednisk tid och båda reses till midsommar. Skillnaden är utseendet.
De "svenska" majstängerna är ju tämlingen enkla varelser och alldeles riktigt lövade eller "majade" stänger. Midsommarstången åter är idag en helåländsk företeelse med riktligt utsmyckade stänger med en mängd företeelser som anspelar på olika saker alltfrån "fäktargubben", "segelbåtarna" till de färggranna kronorna. För er som inte har sett en riktigt "midsommarstång" så gör ett avhopp på Åland nästa gång ni är ute på färjtur.
Midsommarstången i åländsk tappning fanns tidigare även i den Åboländska skärgården men där torde seden ha dött ut. I övriga svenskbygder i Finland har seden knappast förekommit.
I det finska Finland förekommer enbart björklövsutsmyckning av farstur etc samt koskenkorva, Suomilänk och som alltid ett otal drunkningsfall med äldre män med gylfen öppen.
Trist men sant.
Ovanstående är säkert förklaringen till varför ni kunde se en förenklad midsommarstång på de åländska färjorna men blott lövruskor på de finska.
Tack för bilderna! Nog är det enastående vilka fartyg och vilka mängder fartyg man kan få se i skärgården! Vid Söderarm/Nyhamn får man dessutom se de som anlöper Kapellskär. Annat var det före Gunnar Eklunds tid och ja visst minns jag Sirena. Hon dansade visst blott en sommar med ständiga maskinhaverier. Men gick hon på Stockholm? Jag ville minnas att hon gick på Norrtälje. Men jag minns säkert fel.