|
Jonmpa
|
 |
« skrivet: 24 Juni 2012 kl. 11:20 » |
|
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
lunkan98
Antal inlägg: 232
|
 |
« Svara #1 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 12:41 » |
|
Fina bilder, JONMPA! Är det någon som kommer ihåg bärplanbåten Sirena som gick mellan Sthlm och Mariehamn? -60-70talet! Ev bilder?!
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
|
Jonmpa
|
 |
« Svara #2 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 12:41 » |
|
Tackar tackar, Det var roligt att höra!
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
adamthesailor
Kön: 
Antal inlägg: 906
intresset bara ökar ökar ökar
|
 |
« Svara #3 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 12:45 » |
|
Snyggt Joompa. Bilden på Birger Jarl klädd i Flaggspel är riktigt snygg. Likaså den förste på Europa. / Adam
|
|
|
|
|
Loggat
|
11/6-2011 Adventure Of The Seas 27/8-2011 M/S SCHLESWIG-HOLSTEIN -------------------------------------------- Bokade Resor 30/6-2012 Vision Of The Seas
|
|
| |
|
FEA
Kön: 
Antal inlägg: 3 262
|
 |
« Svara #4 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 13:00 » |
|
Snyggt fotat, Jonmpa!
|
|
|
|
|
Loggat
|
Här finns de flesta av mina bilder i högre upplösning: (Vill du ha ännu högre upplösning så kan du maila mig om originalformat så får vi se vad jag kan ordna) Bilder av FEA, Franz AirimanVar vänlig använd inte mina bilder utan tillstånd, tack. Please do not use my pictures without permission, thank you.
|
|
| |
|
|
Jonmpa
|
 |
« Svara #5 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 13:59 » |
|
Tack så mycket, Ja man gör så gott man kan!
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
NAUCLER
Kön: 
Antal inlägg: 4 503
In my spare time I am hunting Russian ghost ships
|
 |
« Svara #6 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 15:21 » |
|
Kul att Du delade Dina fina midsommarbilder från Furusund med oss! Tjusigt. Mig veterligen den första bilden vi ser på SILJA EUROPA under gång med nya "stående" Silja Line-logotypen - trist syn. Hoppas det är ett test... Synd att inget av de stora fartygen var majade (lövade) - förr majade amn även Finlandsbåtar med björkar på däck. Gamla hydrofoilen (från Rodriquez-varvet på Sicilien) "SIRENA" - det var länge sedan hon gick, ett halvt sekel tillbaka - idag skulle hon väl knappast vara lönsam i o m fartbegränsingarna i farlederna - hon klarade väl av Stockholm-Mariehamn på typ dryga två timmar ?
|
|
|
|
|
Loggat
|
Member of the World Enthusiasts' Nuclear-powered Ship visitors' and sailors' Club: Touching and walking the steel and of: 1989 "Lenin" -world's first atomic ship 1989 SSV-33 "Ural" - 1990: Anti-aircraftcarrier cruiser "Andropov"/"Pjotr Pervyj" - 1991:"Oktjabrskaja Revoljutsija"/"Jamal" - 1992: 49 900 tonne atomic submarine Akula/Typhoon - 2009:"Ural"/"50 let Pobedy"
|
|
| |
|
|
Jonmpa
|
 |
« Svara #7 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 15:39 » |
|
Man tackar!
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
pOlman
Kön: 
Antal inlägg: 1 068
|
 |
« Svara #8 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 15:44 » |
|
Kul att Du delade Dina fina midsommarbilder från Furusund med oss! Tjusigt. Mig veterligen den första bilden vi ser på SILJA EUROPA under gång med nya "stående" Silja Line-logotypen - trist syn. Hoppas det är ett test... Synd att inget av de stora fartygen var majade (lövade) - förr majade amn även Finlandsbåtar med björkar på däck. Gamla hydrofoilen (från Rodriquez-varvet på Sicilien) "SIRENA" - det var länge sedan hon gick, ett halvt sekel tillbaka - idag skulle hon väl knappast vara lönsam i o m fartbegränsingarna i farlederna - hon klarade väl av Stockholm-Mariehamn på typ dryga två timmar ?
Tror nog dom flesta finlandbåtarna var lövade, syns nog bara dåligt på bilderna från grodperspektiv, tycker ändå om man tittar noga det ser ut som man kan se en del av lövningen på både Cinderella och Gabriella.
|
|
|
|
|
Loggat
|
/pOlman
|
|
| |
|
FEA
Kön: 
|
 |
« Svara #9 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 17:07 » |
|
Jag kan berätta att m/s Gabriella inte bara hade massor av björkar ombord, de hade även en majstång på aktre utedäck 
|
|
|
|
|
Loggat
|
Här finns de flesta av mina bilder i högre upplösning: (Vill du ha ännu högre upplösning så kan du maila mig om originalformat så får vi se vad jag kan ordna) Bilder av FEA, Franz AirimanVar vänlig använd inte mina bilder utan tillstånd, tack. Please do not use my pictures without permission, thank you.
|
|
| |
|
|
Jonmpa
|
 |
« Svara #10 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 18:46 » |
|
Alldeles riktigt fick ju faktiskt bilder på det, Men tänkte inte på det då Cinderellas lövning och någon som håller på att sätta upp det eller vad han gör där i klätterlinan  Gabriellas lövning  Silja Europas lövning  Till och med Amorella hade detta  Och Serenaden  Tack för påminnelsen FEA, Då kom jag på att kolla vilka båtar som hade detta av kryssningsfartygen som passerade Furu Midsommarafton
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
|
Jonmpa
|
 |
« Svara #11 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 18:48 » |
|
Osäker på Serenaden ärligt, Men jag zoomade in bilden och tyckte mig kunna ana nåt sånt i mitten i aktern
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
FEA
Kön: 
|
 |
« Svara #12 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 19:08 » |
|
Osäker på Serenaden ärligt, Men jag zoomade in bilden och tyckte mig kunna ana nåt sånt i mitten i aktern
Jo, m/s Silja Serenade var lövad hon med. Den stora frågan är varför jag som stod i fören ombord m/s Gabriella inte syns? 
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
Dennix
Kön: 
Antal inlägg: 7 592
|
 |
« Svara #13 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 20:42 » |
|
Jag kan berätta att m/s Gabriella inte bara hade massor av björkar ombord, de hade även en majstång på aktre utedäck  FEA, det heter midsommarstång! 
|
|
|
|
|
Loggat
|
Vad vore livet om man inte slapp till sjöss ibland...
|
|
| |
|
FEA
Kön: 
|
 |
« Svara #14 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 20:59 » |
|
Det heter majstång, men man kan säga midsommarstång också 
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
Dennix
Kön: 
Antal inlägg: 7 592
|
 |
« Svara #15 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 21:22 » |
|
En majstång hör väl ändå första maj till? Midsommaren är i juni, och midsommarstång är vad vi kallar dem i Finland; grönklädda stånger/kors som reses på midsommarafton och sedan står till hösten 
|
|
|
|
|
Loggat
|
Vad vore livet om man inte slapp till sjöss ibland...
|
|
| |
|
adamthesailor
Kön: 
Antal inlägg: 906
intresset bara ökar ökar ökar
|
 |
« Svara #16 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 21:27 » |
|
|
|
|
|
|
Loggat
|
11/6-2011 Adventure Of The Seas 27/8-2011 M/S SCHLESWIG-HOLSTEIN -------------------------------------------- Bokade Resor 30/6-2012 Vision Of The Seas
|
|
| |
|
|
|
|
Jonmpa
|
 |
« Svara #18 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 22:38 » |
|
Jo, m/s Silja Serenade var lövad hon med. Den stora frågan är varför jag som stod i fören ombord m/s Gabriella inte syns?  Jodå det gjorde du nog, Men inte just på den bilden, Här är en annan och jag gissade med detsamma att det var du med kameran jag såg där nu på bilden längst till höger sedan flyttade du dig och kom inte med på bild det är min teori 
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
NAUCLER
Kön: 
Antal inlägg: 4 503
In my spare time I am hunting Russian ghost ships
|
 |
« Svara #19 skrivet: 25 Juni 2012 kl. 00:15 » |
|
Hur har ni det med gamla skoltyskan grabbar (-och tjejer!) - maja är ett gammalt germanskt ord för att "löva" - majstång betyder alltså lövad midsommarstång - och har ingenting med månaden maj att göra.
|
|
|
|
|
Loggat
|
Member of the World Enthusiasts' Nuclear-powered Ship visitors' and sailors' Club: Touching and walking the steel and of: 1989 "Lenin" -world's first atomic ship 1989 SSV-33 "Ural" - 1990: Anti-aircraftcarrier cruiser "Andropov"/"Pjotr Pervyj" - 1991:"Oktjabrskaja Revoljutsija"/"Jamal" - 1992: 49 900 tonne atomic submarine Akula/Typhoon - 2009:"Ural"/"50 let Pobedy"
|
|
| |
|
FEA
Kön: 
|
 |
« Svara #20 skrivet: 25 Juni 2012 kl. 00:44 » |
|
En majstång hör väl ändå första maj till? Midsommaren är i juni, och midsommarstång är vad vi kallar dem i Finland; grönklädda stånger/kors som reses på midsommarafton och sedan står till hösten  Jag förstår om ni kallar dem midsommarstång i Finland, men nu befinner jag mig i Sverige och skriver också på svenska, så jag kallar dem för majstång. Det har inget med månaden maj att göra, vi har inga stänger på 1:a maj, bara röda fanor!  Att maja betyder att löva, alltså att täcka någonting med löv. Det ordet finns kanske inte på finlandssvenska, vad vet jag? Jodå det gjorde du nog, Men inte just på den bilden, Här är en annan och jag gissade med detsamma att det var du med kameran jag såg där nu på bilden längst till höger sedan flyttade du dig och kom inte med på bild det är min teori   Där är jag ju! Det är en fin bild, du skulle inte kunna maila mig den bilden i originalformat om du har tid och lust?
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
iakttagaren
Antal inlägg: 666
|
 |
« Svara #21 skrivet: 25 Juni 2012 kl. 09:15 » |
|
 Tänk att det kan bli sådan uppståndelse om "majstång" respektive "midsommarstång". Båda är ju kvarlämningar från hednisk tid och båda reses till midsommar. Skillnaden är utseendet. De "svenska" majstängerna är ju tämlingen enkla varelser och alldeles riktigt lövade eller "majade" stänger. Midsommarstången åter är idag en helåländsk företeelse med riktligt utsmyckade stänger med en mängd företeelser som anspelar på olika saker alltfrån "fäktargubben", "segelbåtarna" till de färggranna kronorna. För er som inte har sett en riktigt "midsommarstång" så gör ett avhopp på Åland nästa gång ni är ute på färjtur. Midsommarstången i åländsk tappning fanns tidigare även i den Åboländska skärgården men där torde seden ha dött ut. I övriga svenskbygder i Finland har seden knappast förekommit. I det finska Finland förekommer enbart björklövsutsmyckning av farstur etc samt koskenkorva, Suomilänk och som alltid ett otal drunkningsfall med äldre män med gylfen öppen. Trist men sant. Ovanstående är säkert förklaringen till varför ni kunde se en förenklad midsommarstång på de åländska färjorna men blott lövruskor på de finska. Tack för bilderna! Nog är det enastående vilka fartyg och vilka mängder fartyg man kan få se i skärgården! Vid Söderarm/Nyhamn får man dessutom se de som anlöper Kapellskär. Annat var det före Gunnar Eklunds tid och ja visst minns jag Sirena. Hon dansade visst blott en sommar med ständiga maskinhaverier. Men gick hon på Stockholm? Jag ville minnas att hon gick på Norrtälje. Men jag minns säkert fel. 
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
Andreas_J
Kön: 
Antal inlägg: 55
|
 |
« Svara #22 skrivet: 25 Juni 2012 kl. 09:57 » |
|
Midsommarstången i åländsk tappning fanns tidigare även i den Åboländska skärgården men där torde seden ha dött ut. I övriga svenskbygder i Finland har seden knappast förekommit.
På ett fåtal ställen i Österbotten förekommer nog midsommarstången fortfarande.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
|
Jonmpa
|
 |
« Svara #23 skrivet: 25 Juni 2012 kl. 12:20 » |
|
Jag förstår om ni kallar dem midsommarstång i Finland, men nu befinner jag mig i Sverige och skriver också på svenska, så jag kallar dem för majstång. Det har inget med månaden maj att göra, vi har inga stänger på 1:a maj, bara röda fanor!  Att maja betyder att löva, alltså att täcka någonting med löv. Det ordet finns kanske inte på finlandssvenska, vad vet jag?  Där är jag ju! Det är en fin bild, du skulle inte kunna maila mig den bilden i originalformat om du har tid och lust? Tid och lust är väl det enda jag har gott om hehe, Det fixar jag, En fråga till dig som åker med Europa då och då, Har dom flygstolar på den båten för hytterna är ju så fruktansvärt dyr om man inte bokar i god tid eller åker i Augusti
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
Oskari
Kön: 
Antal inlägg: 2 218
Bäst på Åbolinjen
|
 |
« Svara #24 skrivet: 25 Juni 2012 kl. 12:27 » |
|
Det finns flygstolar i aktern på däck 9. Där har man även ganska bra utsikt också.
|
|
|
|
|
Loggat
|
Skaraborg stolthet heter Skövde IK! 
|
|
| |
|
|
Jonmpa
|
 |
« Svara #25 skrivet: 25 Juni 2012 kl. 13:15 » |
|
Men man får enligt Tallink inte åka så på dygnskryssning bara på dagskryssning tyvärr
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
FEA
Kön: 
|
 |
« Svara #26 skrivet: 25 Juni 2012 kl. 14:43 » |
|
Tid och lust är väl det enda jag har gott om hehe, Det fixar jag, En fråga till dig som åker med Europa då och då, Har dom flygstolar på den båten för hytterna är ju så fruktansvärt dyr om man inte bokar i god tid eller åker i Augusti
Jag fick bilden, riktigt bussigt! Jag ser så liten ut där i fören, m/s Gabriella är ju ett stort fartyg!  Som Oskari säger om flystolarna +1 Kan man verkligen inte resa utan hytt? Dåligt, jag tycker det borde finnas valfrihet. Har du kollat priserna om du bokar i sista minuten? I och för sig vet jag inte vad du tycker är dyrt... Måste du ha fönsterhytt; i annat fall kan du komma billigt undan.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
FEA
Kön: 
|
 |
« Svara #27 skrivet: 25 Juni 2012 kl. 14:44 » |
|
 Tänk att det kan bli sådan uppståndelse om "majstång" respektive "midsommarstång". Det är det som är tjusningen med ett diskussionsforum 
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
|
Jonmpa
|
 |
« Svara #28 skrivet: 25 Juni 2012 kl. 15:13 » |
|
De skulle väl förlora mycket pengar på det isåfall
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
FEA
Kön: 
|
 |
« Svara #29 skrivet: 25 Juni 2012 kl. 15:28 » |
|
Om du reser imorgon med m/s Silja Europa så kostar en kryssning i en hel C-hytt SEK 328:- eller SEK 164:- per person om man är två. Det är väl överkomligt?
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
FEA
Kön: 
|
 |
« Svara #30 skrivet: 25 Juni 2012 kl. 16:03 » |
|
 Midsommardagen 2012, aktre soldäck, m/s Gabriella: majstång 
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
dayrate
Antal inlägg: 348
|
 |
« Svara #31 skrivet: 25 Juni 2012 kl. 17:36 » |
|
 Tänk att det kan bli sådan uppståndelse om "majstång" respektive "midsommarstång". Båda är ju kvarlämningar från hednisk tid och båda reses till midsommar. Skillnaden är utseendet. De "svenska" majstängerna är ju tämlingen enkla varelser och alldeles riktigt lövade eller "majade" stänger. Midsommarstången åter är idag en helåländsk företeelse med riktligt utsmyckade stänger med en mängd företeelser som anspelar på olika saker alltfrån "fäktargubben", "segelbåtarna" till de färggranna kronorna. För er som inte har sett en riktigt "midsommarstång" så gör ett avhopp på Åland nästa gång ni är ute på färjtur. Midsommarstången i åländsk tappning fanns tidigare även i den Åboländska skärgården men där torde seden ha dött ut. I övriga svenskbygder i Finland har seden knappast förekommit. I det finska Finland förekommer enbart björklövsutsmyckning av farstur etc samt koskenkorva, Suomilänk och som alltid ett otal drunkningsfall med äldre män med gylfen öppen. Trist men sant. Ovanstående är säkert förklaringen till varför ni kunde se en förenklad midsommarstång på de åländska färjorna men blott lövruskor på de finska. Tack för bilderna! Nog är det enastående vilka fartyg och vilka mängder fartyg man kan få se i skärgården! Vid Söderarm/Nyhamn får man dessutom se de som anlöper Kapellskär. Annat var det före Gunnar Eklunds tid och ja visst minns jag Sirena. Hon dansade visst blott en sommar med ständiga maskinhaverier. Men gick hon på Stockholm? Jag ville minnas att hon gick på Norrtälje. Men jag minns säkert fel.  Ett utmärkt inlägg som täcker det mesta om stängerna och kulturen i Finland. Vad gäller Sirena så har jag ett bestämt minne att jag reste med henne ett antal gånger från Stockholm.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
|