Nyheter: Vid störningar följ oss på twitter.com/landgangen 19 Juni 2013 kl. 22:10
----- Veckans bild -----

M/S MSC Federica i Singapore 21 december 2006
© Foto: Thomas Larsen

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem. *

Segla till sjöss
Sidor: 1 2 [3]  Alla   Gå ned
  Skriv ut  

Segla till sjöss
Författare Meddelande
Akteromtvärs

Kön: Man
Antal inlägg: 22

Hemsida
« Svara #30 skrivet: 30 Juni 2012 kl. 19:01 »

Själv har jag seglat till sjöss sen jag var femton, dock aldrig på segelfartyg. Finns ingen anledning att ändra på det uttrycket. På engelska heter det ju ännu att ett fartyg "sätter segel" när det avgår. "She set sail for..." används ofta. Till och med arktiska oljeriggar "sätter segel": http://gcaptain.com/ship-photo-shells-arctic-rigs/
« Senast ändrad: 30 Juni 2012 kl. 19:08 av Akteromtvärs » Loggat
StigH

Antal inlägg: 375

« Svara #31 skrivet: 30 Juni 2012 kl. 19:42 »

Själv har jag seglat till sjöss sen jag var femton, dock aldrig på segelfartyg. Finns ingen anledning att ändra på det uttrycket. På engelska heter det ju ännu att ett fartyg "sätter segel" när det avgår. "She set sail for..." används ofta. Till och med arktiska oljeriggar "sätter segel": http://gcaptain.com/ship-photo-shells-arctic-rigs/

Bara det visar väl hur löjligt uttrycket är!
Loggat

pensionär
Donkeyman

Antal inlägg: 931

« Svara #32 skrivet: 30 Juni 2012 kl. 19:48 »

Jag skulle aldrig drömma om att sätta mig i en segelbåt. Däremot kunde jag tänka mig en resa med ett rejält stort segelfartyg. Men jag har aldrig i mitt liv (60++) förflyttat mig med hjälp av segel.

MEN - jag har seglat till sjöss. Ända sedan jag var 15 år gammal. Det har varit på Waxholmsbåtar, Bogserbåtar, Ro-Ro-båtar, Styckegodsare, Bulkare och fanen vet vad. Men lik väl har jag "seglat". Och det tänker jag fortsätta med. Punkt.
Loggat

Donkeyman Filosoferar på www.nordens-paris.blogspot.com
StigH

« Svara #33 skrivet: 30 Juni 2012 kl. 20:13 »

Jag har jobbat till sjöss ca 45 år. På styckegodsare, bulkbåtar, containerbåtar, bogserbåtar, div små passbåtar. Jag började som jungman, blev lättmatros, matros, styrman och slutligen befälhavare. Under den tiden jobbade jag i motorfartyg och vid ett tillfälle på ett ångfartyg. Aldrig under mitt yrkesliv seglade jag!
Du och jag har inte seglat en enda minut i vårt yrkesliv!
Loggat

pensionär
bengt bohman

Antal inlägg: 634

E-post
« Svara #34 skrivet: 30 Juni 2012 kl. 20:39 »

Jag har jobbat till sjöss ca 45 år. På styckegodsare, bulkbåtar, containerbåtar, bogserbåtar, div små passbåtar. Jag började som jungman, blev lättmatros, matros, styrman och slutligen befälhavare. Under den tiden jobbade jag i motorfartyg och vid ett tillfälle på ett ångfartyg. Aldrig under mitt yrkesliv seglade jag!
Fast gamla styckegodsare var utrustade med segel"luckesegel",det har faktiskt hänt att vid maskin haveri har dyligt använts med bommars hjälp ,liksom att trossar hängts ut för att få en viss styrförmåga,har själv aldrig varit med om det , men har läst om det i sannskildringar,men ha en trevlig resa under segel,mvh Bohman
Loggat
StigH

« Svara #35 skrivet: 30 Juni 2012 kl. 20:47 »

Ja, jag har satt några lucksegel under äldre tid. Men jag seglade aldrig med dem. Cheesy
Loggat

pensionär
falken99

Antal inlägg: 50

E-post
« Svara #36 skrivet: 30 Juni 2012 kl. 21:50 »

Mycket tjafs om segel kan man tycka! Glad
Loggat
sjusovare

Antal inlägg: 984

Kasteelborg i Cleevland 2002

« Svara #37 skrivet: 30 Juni 2012 kl. 23:26 »

Ja du har rätt det här blev en fånig tråd.  Med glimten i ögat (blinkande)
Vi kan bli hur osams som helst om detta, till ingen nytta alls.

Du gillar inte termen seglar, jag betraktar den som en självklarhet.
Jag tror jag lämmnar det vid det.  Glad
Loggat
StigH

« Svara #38 skrivet: 02 Juli 2012 kl. 14:40 »

Ja du har rätt det här blev en fånig tråd.  Med glimten i ögat (blinkande)
Vi kan bli hur osams som helst om detta, till ingen nytta alls.

Du gillar inte termen seglar, jag betraktar den som en självklarhet.
Jag tror jag lämmnar det vid det.  Glad

Jag är inte osams med dig, om du är osams med mig är det inget jag kan göra något åt det

Jag tycker också vi kan lämna detta nu.
De som läst detta vet vad jag tycker.
Loggat

pensionär
sjusovare

Antal inlägg: 984

Kasteelborg i Cleevland 2002

« Svara #39 skrivet: 02 Juli 2012 kl. 23:00 »

Jag är inte osams med dig, om du är osams med mig är det inget jag kan göra något åt det

Jag tycker också vi kan lämna detta nu.
De som läst detta vet vad jag tycker.

"Vi kan bli"
Jag avsåg Futurum.
Inte presens.
 Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat

Sidor: 1 2 [3]  Alla   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: