Nyheter: Vid störningar följ oss på twitter.com/landgangen 18 Juni 2013 kl. 08:45
----- Veckans bild -----

M/S MSC Federica i Singapore 21 december 2006
© Foto: Thomas Larsen

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem. *

Segla till sjöss
Sidor: 1 [2] 3  Alla   Gå ned
  Skriv ut  

Segla till sjöss
Författare Meddelande
bengt bohman

Antal inlägg: 634

E-post
« Svara #15 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 13:49 »

Detta var ett tungt ämne!För att inte tala om viktigt.Jag föreslår vi tar bort alla termer, titlar. Hädanefter är vi alla resande,tex kylfartyg,resande i fruktogrönt,olja,resande inom drivmedelsbranchen osv.Det var någon som myntade uttrycket."Wodden ship iron men,ironship woodenmen",så vi är väl trägubbar allesamman.Men jag för min del seglade fortfarande i det och det fartyget.mvh Bohman
Loggat
Dr Wolf

Kön: Man
Antal inlägg: 1 648

Skandiaker i Sandefjord 20/10-11

« Svara #16 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 13:54 »

För egen del så använder jag nog båda termer ibland pratar jag om att jag seglat på ett eller annat fartyg, men minst lika ofta använder jag termer som att jag är till sjöss eller liknande så de ena behöver inte utesluta de andra.
Dock verkar de som att de är vanligare att man pratar om att man seglar på ex vis värmen mens på färjorna hör man oftare vi går på tyskland eller vad färjan råkar ha för destination så frågan är finns de nån inofficiell regel om när de olika uttrycken ska användas eller är de olika från person till person mer
Loggat

Robert Baden Powell, scoutings grundare ska ha sagt:
"Om världens ungdomar möts, och lär känna varandra, blir det fred. För man slåss inte med sina kamrater"
kapstans

Antal inlägg: 6 436

« Svara #17 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 14:04 »

Det skulle vara intressant att ta denna frågan vidare till en folklivsforskare för att få hela bakgrunden till varför vi säger segla även då vi idag har motorfartyg. Ibland är förklaringen lurigare än man tror. Vet att det förekommer radioprogram dit man kan sända in frågor. Mycket intressant fråga faktiskt.
Loggat

Fredrik Ahlman
Christopher

Antal inlägg: 1 067

Hemsida
« Svara #18 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 14:40 »

Det skulle vara intressant att ta denna frågan vidare till en folklivsforskare för att få hela bakgrunden till varför vi säger segla även då vi idag har motorfartyg. Ibland är förklaringen lurigare än man tror. Vet att det förekommer radioprogram dit man kan sända in frågor. Mycket intressant fråga faktiskt.

Håller med! Du tänker nog på Språket i P1 http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=411&grupp=4012.

Jag är nog inne lite på Dr Wolfs resonemang där... Men kanske mer att när många sjömän pratar sinsemellan så säger man seglar, men när sjömän pratar med andra människor och yrkeskategorier använder de andra begrepp. Det är bara en teori, kan det stämma tro? Tänker att det kan vara så för att inte bli missförstådd och betraktas som "hobbyseglare" när man pratar med oinsatta. Det skulle i så fall handla om yrkesstolthet lite... Alla, eller i alla fall de flesta yrkesgrupper har ett gemensamt språk som stärker tillhörigheten och identifikationen med gruppen och dessutom exkluderar andra utbölingar...  Glad

Kan det kanske vara en generationsfråga också, att äldre säger segla i större utsträckning än yngre, kopplat till histiriken i begreppet?

Kul förresten med historian bakom styrbord och babord, hade jag ingen aning om!

Loggat

Sjöfartsbloggar´n - www.sjofartsbloggen.se | www.sjofartstidningen.se/bloggar/sjofartsbloggen | Gilla Sjöfartsbloggen på Facebook: http://www.facebook.com/pages/Sjofartsbloggen/351589294958687

"En journalist är någon som inte begriper någonting men skriver begripligt om vad som helst"    Frejlif Olsen
kapstans

« Svara #19 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 16:07 »

Tack Christopher , Språket ja visst var det så programmet heter.  Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat

Fredrik Ahlman
blysläden

Antal inlägg: 430

« Svara #20 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 16:27 »

Tjena!Mycket intressant ämne,förresten ingen tycks använda begreppen farit=seglat eller for ihop med =seglat med -tillika jobbat med. Ofta när jag talar i telefon eller möter någon kollega så använder dom dessa två uttryck, vid frågan om dom känner den eller den men det är bara med dom som är äldre än mej(70+) som mest använder dessa ord.Själv säger jag både "seglat med" eller tex
"Tjalle tvärvigg" for jag ihop med på T/T"Seven-Seas"eller seglade jag med osv.MVH
Loggat
sjusovare

Antal inlägg: 984

Kasteelborg i Cleevland 2002

« Svara #21 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 16:40 »

Tjena!Mycket intressant ämne,förresten ingen tycks använda begreppen farit=seglat eller for ihop med =seglat med -tillika jobbat med. Ofta när jag talar i telefon eller möter någon kollega så använder dom dessa två uttryck, vid frågan om dom känner den eller den men det är bara med dom som är äldre än mej(70+) som mest använder dessa ord.Själv säger jag både "seglat med" eller tex
"Tjalle tvärvigg" for jag ihop med på T/T"Seven-Seas"eller seglade jag med osv.MVH

Näää... for ihop med... säger nog inte jag heller. Jag förstår det naturligtvis men säger det nog inte.
Jag använder dock glatt "seglat med..."  Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat
Seamew

Antal inlägg: 1 097

E-post
« Svara #22 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 17:21 »

Jag använder ordet ”segla” på grund av den enkla anledningen att det är så man säger, även om det kanske inte är tidsenligt och alldeles riktigt. Jag vet att Ove Allansson använde ordet segla när han skrev om resor t.ex. ”seglade på värmen”, men när det gällde personer så använde han ordet for t.ex. ”vi for tillsammans i M/S xxx”.  För mig är ordet for, fara (åkte, åka)mer ett uttryck för en resa än vad segla är, och den resan behöver definitivt inte ske med ett fartyg.

Det går ju att använda orden ”arbetade tillsammans ” på en resa till, på en båt, under en tid eller i många år. Men då blir det begränsat angående besättningen eftersom en kock inte brukar arbeta tillsammans med en telegrafist.  Ej heller går det att använda ”vi trampade samma maskinrumsdurkar eller däcksplåtar” av samma anledning. Maorierna använder sig av uttrycket ”vi andades samma luft”, men det gäller bara vänner.
Alltså ordet ”segla/segla hit och dit/segla tillsammans” är nog ett bra ord som innefattar samtliga händelser.   
Loggat
loke

Antal inlägg: 108

« Svara #23 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 21:35 »

Jag använder oxå "segla"
Har "seglat" i många år på olika fartyg utan segel  Glad Glad

//Loke
Loggat
olof

Inloggad Inloggad

Antal inlägg: 241

E-post
« Svara #24 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 22:21 »

Har alltid funderat över uttrycket:" HAN GICK TILL SJÖSS".
Vad menas egentligen med detta talessätt?
olof
Loggat
kapstans

« Svara #25 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 22:46 »

Kan det vara som så att man här syftar till att han gick över landgången och därmed gick till sjöss.
Sen får man ju tänka på att när uttrycken myntades fanns väl kanske inte så utvecklat kollektivtrafik system som idag därmed tvungen att gå till fots från hemmet.

Det finns ju hur många sådana här äldre uttryck som helst som vi nyttjar än idag. Ta droskägare till exempel, ingen tror väl att han kör häst och vagn utan vet att han äger taxibil/-ar.
Loggat

Fredrik Ahlman
goranl

Antal inlägg: 181

Ser du stjärnan i det blå ...

« Svara #26 skrivet: 24 Juni 2012 kl. 23:36 »

Fuderade ett tag och kom fram till att jag använder "seglat med/på" när jag pratar om långfart, färjorna "var jag på".
Loggat

//Göran L
bengt bohman

Antal inlägg: 634

E-post
« Svara #27 skrivet: 30 Juni 2012 kl. 16:37 »

Tjalle Tvärvigg och jag var de första som åkte hem vid Genuas nedläggning,vet ej vart han tog vägen, vi hamnade båda 2 i Malmö mvh Bohman
Loggat
StigH

Antal inlägg: 375

« Svara #28 skrivet: 30 Juni 2012 kl. 17:53 »

Det var roligt att läsa så många reaktioner på tråden.

Tydligen är det bara jag som tycker att uttrycket är konstigt.

Hur som! I morgon ger jag mig ut och seglar ( i min segelbåt ).
Loggat

pensionär
searibystorebro

Antal inlägg: 296

E-post
« Svara #29 skrivet: 30 Juni 2012 kl. 18:05 »

Det var roligt att läsa så många reaktioner på tråden.

Tydligen är det bara jag som tycker att uttrycket är konstigt.

Hur som! I morgon ger jag mig ut och seglar ( i min segelbåt ).

Olika åsikter ger ett intressant forum. Ha en skön dag på båten!
Loggat

Sidor: 1 [2] 3  Alla   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: