Nyheter: Vid störningar följ oss på twitter.com/landgangen 24 Maj 2013 kl. 14:18
----- Veckans bild -----

M/S Nippon i Suez-kanalen i mars 1967
© Foto: Olle Sundin

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem. *

VISION OF THE SEAS Oslo-Stockholm
Sidor: 1 ... 3 4 [5]   Gå ned
  Skriv ut  

VISION OF THE SEAS Oslo-Stockholm
Författare Meddelande
BluePeter

Kön: Man
Antal inlägg: 329

« Svara #60 skrivet: 06 Juli 2012 kl. 01:58 »

Vi fortsätter på vår resa med VISION OF THE SEAS, där vi lämnad Köpenhamn bakom oss och fortsätter mot Warnemünde i Tyskland.

DAG 3

Warnemünde - till stranden(!)

När jag föreställde mig hur det skulle se ut i Warnemünde, tänkte jag mig en stor lasthamn, sjaskiga ruckel och tung trafik.
I verkligheten visade sig staden vara en liten pittoresk Östersjö-pärla! Fartyget la till några minuters promenad från stadens centrum. På vägen passerar man stationen varifrån det går tåg till bland annat Rostock och Wismar. För de som stannar i Warnemünde väntar en stad vars byggnader näst intill liknar ett flärdfullt Disneyland. Det märks att man har turism som en stor inkomstkälla. Ändå känns allt gediget äkta. Alla typer av internationella kedjor lyser med sin frånvaro. Här är det lokala näringar man stödjer när man konsumerar. Själv var jag in i en medelstor livsmedelsaffär och inhandlade midsommarspriten. Utbudet var brett, men naturligtvis inte jämförbart med Systembolaget. Priserna var dock humana.
Allt finns på gångavstånd och man hinner se hela staden under några timmars besök med kryssningsfartyg. Strax utanför stadens centrum ligger en lång sandstrand. Den är populär både bland sol- och badare och surfare.

Husen i Warnemünde är väl underhållna.

Ifrån stranden ser man Scandlines färjor som närmar sig hamnen i Rostock.

Efter några timmar på stan och stranden, gick vi tillbaka till fartyget och åt lite mat från Windjammer-buffén.
Sen blev det en tur till LatteTudes för en caffe latte. Dryckerna och glassen de erbjuder, kostar extra (runt 3-4 USD). Ett urval av sötsaker av ungefär samma typ som i Windjammer erbjuds kostnadsfritt.

LatteTudes

Utsikten från sofforna vid LatteTudes. Självklart sitter man bra här vare sig man dricker kaffe eller inte, speciellt när man bjuds på levande musik från banden som spelar på däck 4.

Dags för middag!

Det är alltid trevligt att börja med en fördrink! Det här är cosmopolitans.

Ett glas vitt till maten.

Vattenmelongazpacho till förrätt.

En god biff blir kvällens varmrätt.

I mitt tycke den godaste desserten som RCI erbjuder; jordgubbspavlova.

Ett glas likör till desserten.

För den som gärna äter en lång middag, blir matsalen gles på gäster mot slutet av middagen.

Personalen är iaf kvar. Här är gänget som tog hand om oss under kryssningen. Från vänster ser vi hovmästaren, därefter vår servitör från Filippinerna, hans assistent från Bosnien och så barservitrisen från Indonesien. Vår servitör hade varit anställd av RCI åtta-tio år. Bland annat hade han arbetat på FREEDOM OF THE SEAS. På frågan om han föredrog det traditionella upplägget, med fasta sittningstider, eller den nya typen med fria sittningstider; My Time Dining, svarade han att den traditionella var att föredra. De fria sittningarna menade han blev rörigare, då han samtidigt som han serverade desserten till ett bord, tog beställning på förrätt av ett annat bord. Hurvida gästen upplever det ena bättre än det andra, vågar jag mig inte på att svara. Jag har till dags dato alltid valt den traditionella middagssittningen, så jag är rätt insnöad i det fallet.  Med glimten i ögat (blinkande)

fortsättning följer...
Loggat

Kommande kryssningar
2013; VISION OF THE SEAS (RCI)

Tidigare kryssningar
2012 augusti; CELEBRITY EQUINOX (Celebrity)

2012 juni; VISION OF THE SEAS (RCI)

2010; VENTURA (P&O Cruises)

2009; VISION OF THE SEAS (RCI) x2

2008; JEWEL OF THE SEAS (RCI)

2007; VOYAGER OF THE SEAS (RCI)

2006; CENTURY (Celebrity)

2005; ARCADIA (P&O Cruises)

2004; JEWEL OF THE SEAS (RCI)

"Celebrity Cruises- Modern LuXury
adamthesailor

Antal inlägg: 906

intresset bara ökar ökar ökar

bobban6303@gmail.com
E-post
« Svara #61 skrivet: 08 Juli 2012 kl. 10:42 »

Väldigt trevligt Resereportage BluePeter. Jag är själv precis hemkommen efter en härlig vecka ombord
på Vision. Ett reportage med bilder och intryck kommer i veckan.
Tänkte kommentera lite om vad som skrivits tidigare i tråden. Ang. om hur man kan komma på tanken
att spendera sin semester ombord på ett kryssningsfartyg så har jag följande åsikt. För mig så är det
en ren njutning, jag får alla mina intressen tillfredstälda, sjöfart,resor, mat och dryck. Rekommenderar
alla att testa.
När det kommer till dom "stackars" hyttuppassarna så tycker jag att det som skrivits är rent BS.
Hade ett långt snack med Ricardo som hade hand om våran hytt och han älskade och var väldigt stolt
över att arbeta ombord på Vision. Han tjänade i snitt ca 3800 dollar i månaden och han planerade att
dra sig tillbaka om 3 år (32 år gammal) och köpa sig en restaurang i Nicaragua. Han ägde 2 bilar och
byggts sig en stor villa. Allt detta tack vare sina kontrakt med RCI. Han jobbar 6 mån och ledig 2 mån.
Tre kvällar i veckan har dom Crew party med mat,dryck och olika jippon. Han älskade kamrarskapet
och stämningen ombord. Nej, att påstå att det är någon form av modernt slaveri det är ren lögn.
En en gång, tack för ett strålande reportage BluePeter / Adam
Loggat

11/6-2011 Adventure Of The Seas
27/8-2011 M/S SCHLESWIG-HOLSTEIN
--------------------------------------------
Bokade Resor
30/6-2012 Vision Of The Seas
1980

Antal inlägg: 4 230

Personliga erfarenheter och reseskildringar mm.

1980petersson@gmail.com
Hemsida E-post
« Svara #62 skrivet: 08 Juli 2012 kl. 11:36 »

1. Ang. om hur man kan komma på tanken
att spendera sin semester ombord på ett kryssningsfartyg så har jag följande åsikt. För mig så är det
en ren njutning, jag får alla mina intressen tillfredstälda, sjöfart,resor, mat och dryck. Rekommenderar
alla att testa.

2. När det kommer till dom "stackars" hyttuppassarna så tycker jag att det som skrivits är rent BS.
Hade ett långt snack med Ricardo som hade hand om våran hytt och han älskade och var väldigt stolt
över att arbeta ombord på Vision. Han tjänade i snitt ca 3800 dollar i månaden och han planerade att
dra sig tillbaka om 3 år (32 år gammal) och köpa sig en restaurang i Nicaragua. Han ägde 2 bilar och
byggts sig en stor villa. Allt detta tack vare sina kontrakt med RCI. Han jobbar 6 mån och ledig 2 mån.
Tre kvällar i veckan har dom Crew party med mat,dryck och olika jippon. Han älskade kamrarskapet
och stämningen ombord. Nej, att påstå att det är någon form av modernt slaveri det är ren lögn.

1. Bra beskrivit Adam och gäller mig också.

2. Denna och liknande historier, får man ofta höra när man talar med besättningarna på både kryssningsfartyg och i lastfartyg.
« Senast ändrad: 08 Juli 2012 kl. 11:41 av 1980 » Loggat

Sjöman, maskinare, äventyrare och älskare av kryssningar. Inget av mitt material har bloggats fram. Det jag skriver om, är egna erfarenheter från ett långt sjömansliv, egna reseskilldringar och mycket annat från min egen värld och tagit från mina minnen, min erfarenhet och alla brev jag skrivit till mamma o pappa under årens lopp.
BluePeter

« Svara #63 skrivet: 13 Juli 2012 kl. 11:19 »

Väldigt trevligt Resereportage BluePeter. Jag är själv precis hemkommen efter en härlig vecka ombord
på Vision. Ett reportage med bilder och intryck kommer i veckan.
Tänkte kommentera lite om vad som skrivits tidigare i tråden. Ang. om hur man kan komma på tanken
alla att testa.
När det kommer till dom "stackars" hyttuppassarna så tycker jag att det som skrivits är rent BS.
En en gång, tack för ett strålande reportage BluePeter / Adam

Tack för det, Adam! Ser fram emot att ta del av din reserapport från VISION OF THE SEAS. Trots att det är samma fartyg jag åkte med, ska det bli trevligt att se fartyget ur ett annat perspektiv.

Jag fortsätter med en avslutande del av min egen kryssning, som gick mellan Oslo och Stockholm.

DAG 4 - Till havs

Efter att ha blivit förhindrade att lämna Warnemünde i tid, omkring kl 21, på grund av blåst, avgick vi vid 03-tiden på natten. Beslutet till den senarelagda avgången var inte kaptenens, utan hamnens. Kapten Lauritzen lät meddela att hamnen stängts pga hårda vindar.

Hyttens tv visar bland annat aktuell tid och nuvarande position. Lite ouppdaterad grafik kanske, men funktionellt. Dessutom varvas informationen med bilder från utomhuskamerorna, vilket är bra när man har en insideshytt.

Sen blev det dags för kryssningens enda a la carte lunch. "Aquarius Dining Room" har lunchöppet enbart dagar till havs.

Menyn

Jag valde Char Grilled Palm Sugar Chicken. Faktiskt väldigt god.

Eftersom eftermiddagen var väldigt solig, tillbringades den ute på soldäck. Ibland ska man bara lata sig!

DAG 5 - Visby

Vi tog pendelbåten (tender boat) till Visby hamn, varifrån det inte var långt in till de centrala delarna av staden.

Dags att lämna Visby, samtidigt som en sen lunch intogs i Windjammer. Dagen därpå var vi framme i Stockholm strax efter 07, så härmed slutar mitt resereportage från VISION. Jag kryssar gärna med henne igen, helst redan nästa år!  Cheesy

Tack för att du varit med och följt den här kryssningsrapporten! Jag hoppas att den var trevlig att läsa!

Loggat

Kommande kryssningar

Tidigare kryssningar

kecke

Antal inlägg: 456

« Svara #64 skrivet: 13 Juli 2012 kl. 11:30 »

Tack för ett trevligt reportage!
Man blir faktiskt sugen på en Vision-kryssning igen. Det är en lugn atmosfär ombord som jag gillar. Det är mer "action" på de större fartygen men jag har inget emot det heller - jag gillar variation!

Ser att det var en "tjock-TV" i hytten. När jag åkte i fjol var det en LCD-TV i den hytt jag hade. Jag trodde att de bytt i alla hytter men det kanske var så enkelt att den gamla TV:n hade pajat och att de då satte in en platt-TV istället.

/Erik
Loggat
Ståle

Inloggad Inloggad

Antal inlägg: 514

E-post
« Svara #65 skrivet: 13 Juli 2012 kl. 12:21 »

Fin reportasje! Bemerket at bildet av Vision som ble vist på TV-en må ha vært tatt når skipet var flunkende nytt. Klatreveggen akter for skorsteinen mangler der.
Loggat

BluePeter

« Svara #66 skrivet: 14 Juli 2012 kl. 01:25 »

Tack för ett trevligt reportage!
Man blir faktiskt sugen på en Vision-kryssning igen. Det är en lugn atmosfär ombord som jag gillar. Det är mer "action" på de större fartygen men jag har inget emot det heller - jag gillar variation!
Ser att det var en "tjock-TV" i hytten. När jag åkte i fjol var det en LCD-TV i den hytt jag hade. Jag trodde att de bytt i alla hytter men det kanske var så enkelt att den gamla TV:n hade pajat och att de då satte in en platt-TV istället.
/Erik

Tack, Erik! Javisst är det en lugn och behaglig atmosfär ombord på VISION OF THE SEAS.
Vår tv fungerade bra, förutom när SVT1 försvann vid ett par tillfällen. Efter samtal till receptionen, blev det åtgärdat efter några timmar. Jag såg att hytterna mitt emot, som var juniorsviter, hade LCD-tv.
Loggat

Kommande kryssningar

Tidigare kryssningar

andy cruiser

Antal inlägg: 1 058

« Svara #67 skrivet: 14 Juli 2012 kl. 12:32 »

Ett super reportage, Blue Peter!

Jag vill berömma dig än en gång!

Andy Cruiser
Loggat
Ferrytale

Antal inlägg: 351

Hi there, how are you?

« Svara #68 skrivet: 14 Juli 2012 kl. 15:29 »

Tack, Erik! Javisst är det en lugn och behaglig atmosfär ombord på VISION OF THE SEAS.
Vår tv fungerade bra, förutom när SVT1 försvann vid ett par tillfällen. Efter samtal till receptionen, blev det åtgärdat efter några timmar. Jag såg att hytterna mitt emot, som var juniorsviter, hade LCD-tv.
2009 hade juniorsviterna tjocktv fast jag minns inte ens att jag startade tv:n. Fanns så mycket annat man kunde göra.

Juniorsvit 8066

/Ferrytale
Loggat
BluePeter

« Svara #69 skrivet: 15 Juli 2012 kl. 00:22 »

Ett super reportage, Blue Peter!
Jag vill berömma dig än en gång!
Andy Cruiser

Tack Andy! Jag vill självklart bidra så gott jag kan, i samma anda som du när du lägger upp dina trevliga och informativa resereportage!  Glad

2009 hade juniorsviterna tjocktv fast jag minns inte ens att jag startade tv:n. Fanns så mycket annat man kunde göra.
/Ferrytale

RCI har uppgraderat VISION OF THE SEAS här och där de senaste tre åren. Jag tyckte hon såg fräschare ut nu, än för tre år sedan. Vår hytt hade en gammaldags tjock-tv, som tog plats men var fullt funktionell. Dessutom saknade hytten något man annars är väldigt van vid att ha på kryssningsfartyg; en minibar. Inte för att jag saknade den egentligen, för vår excellenta hyttvärdinna levererade en välfylld ishink morgon och kväll.
Angående junior sviterna, hörde jag att de har kaffemaskiner installerade nu. Det hade de väl inte 2009? Alltid schysst att kunna göra sin egen kopp kaffe i hytten och avnjuta ute på balkongen!  Glad
Loggat

Kommande kryssningar

Tidigare kryssningar

Ferrytale

Antal inlägg: 351

Hi there, how are you?

« Svara #70 skrivet: 15 Juli 2012 kl. 12:14 »

Angående junior sviterna, hörde jag att de har kaffemaskiner installerade nu. Det hade de väl inte 2009? Alltid schysst att kunna göra sin egen kopp kaffe i hytten och avnjuta ute på balkongen!  Glad

Nej, vi hade inga kaffemaskiner 2009.
Bara det är skäl till att göra om kryssningen... Leende (smiley)

/Ferrytale
Loggat
BluePeter

« Svara #71 skrivet: 16 Juli 2012 kl. 19:16 »

VISION erbjuder inga specialrestauranger, vilket gör att man istället erbjuder hummer och filé mignon för ett tillägg på 28,5 resp 17 dollar.
I mitt tycke är det inget att satsa på. Kostnaden är en bidragande orsak. Kvalitén en annan. Mer om det kommer...

Så var det ju så att jag beställde in en hummer till min sambo sista kvällen på kryssningen. För 28,50 USD  (+15%) var naturligtvis förväntningarna högt ställda. Till en början såg det ut som att vi fått valuta för pengarna. Det var en rejäl portion som såg väldigt aptitlig ut. MEN det skulle visa sig att kvalitén inte höll hela vägen. Sambon upptäckte/bet i en metallbit i form av en kraftig häftklammer, som satt i hummern. Vart den kom ifrån är oväsentligt, även om köket urskuldade sig efter påtalandet. Hummerförsäljaren borde, och hade säkert använt metalldetektor för att undvika just detta. Antingen var det där något felat, eller så var det ombord metallbiten slunkit med hummern. Oavsett vilket, ska man inte behöva riskera sina tänder och sin hälsa när man äter på en restaurang, så vi krävde inget mindre än pengarna tillbaka, och tackade nej till hovmästarens förslag att beställa in en ny hummer, vilket hade tagit 15-20 minuter.
Detta är anledningen till att jag inte kan rekommendera att beställa hummer hos RCI.

Loggat

Kommande kryssningar

Tidigare kryssningar

Tony Tiger!

Antal inlägg: 4 316

Sol Och hav!

« Svara #72 skrivet: 16 Juli 2012 kl. 21:28 »

Tackar för bilderna och reportaget. Nu vet jag att jag skall undvika hummern. Verkar inte prisvärt men ser endå fram emot en trevligt kryssning/TT
Loggat

Kommande 2013:
7 nätters östersjökryssning med Vision of the seas
Resor gjorda under 2013:
Kryssning med galaxy*2
ToR Åbo med Galaxy
Commodore kryssing med Silja Symphony
Atlantresa med independence of the seas 13 Nätter
Farväl kryssning med Silja Festival

Sidor: 1 ... 3 4 [5]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: