Nyheter: Vid störningar följ oss på twitter.com/landgangen 25 Maj 2013 kl. 01:13
----- Veckans bild -----

M/S Nippon i Suez-kanalen i mars 1967
© Foto: Olle Sundin

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem. *

Fyr och Skärgårdskryssning Juni 2012 med m/s Birka Paradise
Sidor: 1 2 [3] 4   Gå ned
  Skriv ut  

Fyr och Skärgårdskryssning Juni 2012 med m/s Birka Paradise
Författare Meddelande
FEA

Kön: Man
Antal inlägg: 3 269

« Svara #30 skrivet: 30 Juni 2012 kl. 20:44 »

Inne i hytten ser jag genom fönstret ett mötande fartyg dyka upp.

Det är m/s Romantika på väg genom Sandhamnsleden mot Riga.

Jag har nog sagt det tidigare, utsikten från De Luxehytterna är suverän.

Vy akterut genom fönstret: vi passerar återigen Sandhamn.

Fyren Getholmen. Igen.

Jag skymtar ett fartyg på väg mot oss, hoppas jag hinner ut!

Det är knappt, men jag kan fota mötet med m/s Grand Mistral på väg ut mot Östersjön från Stockholm.

Sandhamn skymtar i bakgrunden.

Vy åt styrbord: Hasselkobben.

Vy åt babord: vi passerar återigen Yxhammarskobben.

m/s Cascad som tillhör Stavsnäs Båttaxi, och susar fram på vår babord sida i Kanholmsfjärden.

Styrbord sida: Fyren Gastholmsgrundet. I bakgrunden Västra Gastholmsgrundet.

I kryssningspriset ingick middag, frukost och lunch, och det var faktiskt inget enkelt val eftersom jag aldrig
rest den här sträckan förut: soldäck eller middag. Till slut bestämde jag mig för mat.

Den rödmarkerade sträckan är middag!

I buffématsalen finns några få fönster, men där jag var bordsplacerad har Birka av någon underlig anledning täckt för (!) alla fönster helt och hållet.
Så jag fick sitta där och lyssna på guiden som berättade om de vackra omgivningarna och fyrarna vi passerade utan att se ett enda dyft.

Det får du inte heller göra då förstås...

I nästa omgång bilder befinner vi oss alltså vid Kapellskär.
« Senast ändrad: 30 Juni 2012 kl. 20:48 av FEA » Loggat

Här finns de flesta av mina bilder i högre upplösning: (Vill du ha ännu högre upplösning så kan du maila mig om originalformat så får vi se vad jag kan ordna)
Bilder av FEA, Franz Airiman
Var vänlig använd inte mina bilder utan tillstånd, tack. Please do not use my pictures without permission, thank you.
Vanten

Antal inlägg: 145

« Svara #31 skrivet: 02 Juli 2012 kl. 17:34 »

Trevliga bilder som vanligt! Leende (smiley)
Loggat
FEA

« Svara #32 skrivet: 02 Juli 2012 kl. 19:24 »

Trevliga bilder som vanligt! Leende (smiley)
Tack Vanten!
Loggat

Här finns de flesta av mina bilder i högre upplösning: (Vill du ha ännu högre upplösning så kan du maila mig om originalformat så får vi se vad jag kan ordna)
Var vänlig använd inte mina bilder utan tillstånd, tack. Please do not use my pictures without permission, thank you.
Ståle

Antal inlägg: 514

E-post
« Svara #33 skrivet: 02 Juli 2012 kl. 20:18 »

Synd jeg ikke har oppdaget denne bildeserien tidligere, smooooooth kan jeg si! Birka Paradise skal testes neste sommer, den er klar! Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat

FEA

« Svara #34 skrivet: 03 Juli 2012 kl. 17:44 »

Synd jeg ikke har oppdaget denne bildeserien tidligere, smooooooth kan jeg si! Birka Paradise skal testes neste sommer, den er klar! Med glimten i ögat (blinkande)

Smooooooth... det är någonting bra antar jag? Tack i så fall Ståle Cheesy

Jag ska boka så fort de lägger upp den på sin hemsida, platserna försvinner mycket fort.
Loggat

Per73

Antal inlägg: 631

« Svara #35 skrivet: 05 Juli 2012 kl. 18:15 »

Helt fantastisk FEA, just love it Leende (smiley) Spennende med sjøkartet så en fikk sett ruten. Denne reisen hadde vært midt i blinken for meg altså. Sandhamn er nydelig!
Loggat

Completed cruises:

RCCL : Navigator Of The Seas, Juni 2009
MSC :  MSC Fantasia, September 2010
MSC :  MSC Fantasia, Yacht Club, August 2011
RCCL:  Brilliance Of The Seas, Januar 2012
MSC: MSC Divina, Yacht Club, Juni 2012
MSC: MSC Divina, Yacht Club, Mars 2013

Upcoming cruises:

MSC: Preziosa, Yacht Club, Septmber 2013

MSC Club Gold Member, RCCL Crown & Anchor Gold
FEA

« Svara #36 skrivet: 06 Juli 2012 kl. 00:59 »

Helt fantastisk FEA, just love it Leende (smiley) Spennende med sjøkartet så en fikk sett ruten. Denne reisen hadde vært midt i blinken for meg altså. Sandhamn er nydelig!
Tack Per!
Loggat

BluePeter

Antal inlägg: 329

« Svara #37 skrivet: 06 Juli 2012 kl. 11:35 »

Spännande reserapport från en väldigt ovanlig kryssning!  Cheesy

Visst är det märkligt hur Birka designat sin buffématsal, där ett ganska stort antal bord helt och hållet saknar havsutsikt. Givetvis måste livbåtarna hänga någonstans, men att förlägga buffématsalen precis där var inte så smart.  Rullande ögon (ironi)
Loggat

Kommande kryssningar
2013; VISION OF THE SEAS (RCI)

Tidigare kryssningar
2012 augusti; CELEBRITY EQUINOX (Celebrity)

2012 juni; VISION OF THE SEAS (RCI)

2010; VENTURA (P&O Cruises)

2009; VISION OF THE SEAS (RCI) x2

2008; JEWEL OF THE SEAS (RCI)

2007; VOYAGER OF THE SEAS (RCI)

2006; CENTURY (Celebrity)

2005; ARCADIA (P&O Cruises)

2004; JEWEL OF THE SEAS (RCI)

"Celebrity Cruises- Modern LuXury
Eos95

Antal inlägg: 119

Nytt nick Eos95. Det gamla var The0fiskis

Hemsida E-post
« Svara #38 skrivet: 06 Juli 2012 kl. 15:58 »

snygga bilder som vanligt
ser fram mot mer bilder  Leende (smiley)
ang han med objektivet: det är inte storleken som räknas  Glad
Loggat

Mina sidor http://www.the0fiskis.n.nu/ och http://fordon.eos95.se/index.php?dir=andra+fordon%2F
Pluggar media inriktning foto och tv/film på gymnasiet
Jag är dyslexiker, respektera det tack!

Nytt nick Eos95. Det gamla var The0fiskis
FEA

« Svara #39 skrivet: 08 Juli 2012 kl. 15:17 »

Spännande reserapport från en väldigt ovanlig kryssning!  Cheesy

Visst är det märkligt hur Birka designat sin buffématsal, där ett ganska stort antal bord helt och hållet saknar havsutsikt. Givetvis måste livbåtarna hänga någonstans, men att förlägga buffématsalen precis där var inte så smart.  Rullande ögon (ironi)
Tack BluePeter!

Det där med livbåtarna förstår jag, men varför täcka för alla fönster, när det ändå finns fönster där? Om de låtit bli det hade man haft fin utsikt trots att livbåtarna hänger där. Så har de ju gjort utanför buffématsalen på babord sida på samma däck.

snygga bilder som vanligt
ser fram mot mer bilder  Leende (smiley)
ang han med objektivet: det är inte storleken som räknas  Glad
Tack Eos95!

Då det gäller objektiv är det faktiskt storleken som räknas Leende (smiley)
Loggat

FEA

« Svara #40 skrivet: 08 Juli 2012 kl. 15:29 »

Klockan är ca 22:20 och vi har passerat Vidinge och är på väg in i Rankaröfjärden och så småningom in i den "vanliga" farleden ut mot Ålandshav.

I fören står de flesta som är ute på kvällen, skyddade mot vinden. m/s Birger Jarl skymtar mellan antennerna.

m/s Birger Jarl i Granhamnsfjärden.

m/s Viking Cinderella befinner sig en bit längre fram, nära Lerskärsgrund.

Ett Finnlinesfartyg, m/s Viking Cinderella och m/s Birger Jarl passerar Lerskärsgrund.

Vi passerar mittledsmärket vid Remmargrund. I bakgrunden syns fyren Tjärven.

På andra sidan fartyget, på styrbord sida, ser vi samtidigt fyren Söderarm. Klockan är snart 23:00.

Vy åt styrbord: En halvtimme före tidtabell, 23:50,  kommer vi till fyren Flötjan. Det är synd att Birka inte håller tidtabellen, för det var lätt att missa fyrarna.
Flera kryssningsresenärer gjorde det säkert också. Vädret var inte på min sida, för det mulnade och gjorde att bilderna inte blev bra mitt i natten.

Vy åt styrbord: Fyren på Lågskär runt 01:05. Vi ligger fortfarande en halvtimme före tidtabell.

Det var inte bara mörkt, utan även mulet.
Jag tänkte först inte lägga upp bilden, för man ser ju knappt någonting, men det är ju en fyrkryssning, så...

Jag hade verkligen sett fram emot att se Lågskär, så det blev ett ordentligt antiklimax för mig.

Vy åt babord.

Vid 01:30 får jag se en häftig syn. Det syns inte lika bra på bild, men jag lägger ändå upp fotot. (Kolla på mina bilder med högre upplösning!)

En enorm apelsinfärgad måne (längst till vänster) reser sig ur havet bortom vindkraftverken på Lilla Båtskär och Stora Båtskär samtidigt som m/s Silja Galaxy glider förbi.

I verkligheten var det en riktigt mäktig naturupplevelse.

Månen, som hunnit upp en bra bit på natthimlen, och den stora masten man ser när man passerar in mot Mariehamn.

I Mariehamn ligger m/s Rosella. Klockan är 02:08 när vi ankommer.

Jag hoppas att ni fått ut något av bilderna, trots att jag mot mina egna rutiner lagt upp bilder med tveksam kvalitet, men jag vill ju som sagt visa bland annat alla större fyrar på denna fyrkryssning.

I nästa avsnitt: vi lämnar Mariehamn. Jag trodde dumt nog att det skulle ske enligt tidtabell,
men befälhavaren väljer att lämna hamnen en halvtimme före tidtabell, vilket gör att jag missar en del bilder.

Varför ge ut en tidtabell ombord (och på hemsidan) när man ändå väljer att strunta i den?

« Senast ändrad: 08 Juli 2012 kl. 15:35 av FEA » Loggat

Vanten

Antal inlägg: 145

« Svara #41 skrivet: 08 Juli 2012 kl. 18:12 »

Trevliga bilder! Hur många gånger ska jag behöva skriva det Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat
FEA

« Svara #42 skrivet: 08 Juli 2012 kl. 20:22 »

Trevliga bilder! Hur många gånger ska jag behöva skriva det Med glimten i ögat (blinkande)
Tack Vanten!

Jag tröttnar i alla fall inte Cheesy
Loggat

Konrad

Antal inlägg: 211

« Svara #43 skrivet: 08 Juli 2012 kl. 22:11 »

Det var mycket trevlig och intressant rapport FEA, tack för det! Tio poäng också till Birka. Sånt behöver man!
MVH/K
Loggat
FEA

« Svara #44 skrivet: 09 Juli 2012 kl. 05:14 »

Det var mycket trevlig och intressant rapport FEA, tack för det! Tio poäng också till Birka. Sånt behöver man!
MVH/K
Tack Konrad!
Loggat

Sidor: 1 2 [3] 4   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: