Klockan är ca 22:20 och vi har passerat Vidinge och är på väg in i Rankaröfjärden och så småningom in i den "vanliga" farleden ut mot Ålandshav.

I fören står de flesta som är ute på kvällen, skyddade mot vinden. m/s Birger Jarl skymtar mellan antennerna.

m/s Birger Jarl i Granhamnsfjärden.

m/s Viking Cinderella befinner sig en bit längre fram, nära Lerskärsgrund.

Ett Finnlinesfartyg, m/s Viking Cinderella och m/s Birger Jarl passerar Lerskärsgrund.

Vi passerar mittledsmärket vid Remmargrund. I bakgrunden syns fyren Tjärven.

På andra sidan fartyget, på styrbord sida, ser vi samtidigt fyren Söderarm. Klockan är snart 23:00.

Vy åt styrbord: En halvtimme
före tidtabell, 23:50, kommer vi till fyren Flötjan. Det är synd att Birka inte håller tidtabellen, för det var lätt att missa fyrarna.
Flera kryssningsresenärer gjorde det säkert också. Vädret var inte på min sida, för det mulnade och gjorde att bilderna inte blev bra mitt i natten.

Vy åt styrbord: Fyren på Lågskär runt 01:05. Vi ligger fortfarande en halvtimme före tidtabell.
Det var inte bara mörkt, utan även mulet.
Jag tänkte först inte lägga upp bilden, för man ser ju knappt någonting, men det är ju en fyrkryssning, så...
Jag hade verkligen sett fram emot att se Lågskär, så det blev ett ordentligt antiklimax för mig.

Vy åt babord.

Vid 01:30 får jag se en häftig syn. Det syns inte lika bra på bild, men jag lägger ändå upp fotot. (Kolla på mina bilder med högre upplösning!)
En enorm apelsinfärgad måne (längst till vänster) reser sig ur havet bortom vindkraftverken på Lilla Båtskär och Stora Båtskär samtidigt som m/s Silja Galaxy glider förbi.
I verkligheten var det en riktigt mäktig naturupplevelse.

Månen, som hunnit upp en bra bit på natthimlen, och den stora masten man ser när man passerar in mot Mariehamn.

I Mariehamn ligger m/s Rosella. Klockan är 02:08 när vi ankommer.
Jag hoppas att ni fått ut något av bilderna, trots att jag mot mina egna rutiner lagt upp bilder med tveksam kvalitet, men jag vill ju som sagt visa bland annat alla större fyrar på denna fyrkryssning.
I nästa avsnitt: vi lämnar Mariehamn. Jag trodde dumt nog att det skulle ske enligt tidtabell,
men befälhavaren väljer att lämna hamnen en halvtimme före tidtabell, vilket gör att jag missar en del bilder.
Varför ge ut en tidtabell ombord (och på hemsidan) när man ändå väljer att strunta i den?