Nyheter: Vid störningar följ oss på twitter.com/landgangen 18 Juni 2013 kl. 06:34
----- Veckans bild -----

M/S MSC Federica i Singapore 21 december 2006
© Foto: Thomas Larsen

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem. *

Nytt fartyg för Eckerö Line
Sidor: 1 ... 12 13 [14]   Gå ned
  Skriv ut  

Nytt fartyg för Eckerö Line
Författare Meddelande
Dennix

Kön: Man
Antal inlägg: 7 592

« Svara #195 skrivet: 16 Juni 2012 kl. 16:17 »

Ojoj...dom har jag inte tänkt på dom senaste 25 åren. Du har helt rätt Henrik Hurriganes var ett kanonband.
Wow Glad vilka minnen / Adam

Ett band som för övrigt uttalas "Horrikanes" på finska, apropå finskspråkigas uttal.
Loggat

Vad vore livet om man inte slapp till sjöss ibland...
NAUCLER

Antal inlägg: 4 600

In my spare time I am hunting Russian ghost ships

« Svara #196 skrivet: 17 Juni 2012 kl. 14:24 »

Träningen av muskler i mun och svalg för att uttala olika ljud grundas tidigt i barnaåren, och en ren finskspråkig uppväxt gör att man får problem med bl a b,d,g. Engelsmännen har det lite tvärtom, deras "slappa" uttal gör det svårt/omöjligt för dem att låta bra på finska/estniska.

Så det blir nog Krejs i finsk folkmun.

Om* det är någon svensk landgångare som inte känner till det så associeras Finlandia inte främst till Vodka utan till Finlands mest kända musikstycke, komponerat av Jean Sibelius.

*Jag har noterat att en genomsnittlig svensk nästan inte kan namnge ett enda finskt musikstycke, vare sig klassiskt eller modernt. Tråkigt, eftersom Finland har mycket att erbjuda av evergreens. Men som sagt, det är bara finländarna sjäva som kan dessa låtar.

Ursäkta off-topic

Den symfoniska dikten Finlandia av Jean Sibelius torde ju knappast vara någon större svårighet att uttala för någon svensk, inte heller den läckra sviten Karelia. För övrigt kunde ju sagde nationalkompositör Sibelius, som också är den mest berömde någonsin från Norden, knappast själv tala någon finska över huvudtaget själv heller - kanske något de nationalistiska Sannfinnländarna skulle ta sig en kulturell funderare över (ja, som ni märker gillar jag att pika dessa förvildade då, för sin tid, bruna Lapporörelsens efterkommande...).  Kanske vet en del här på LG att den enda latinska radiostationen i världen finns i Finland - finskans rena ljud utan sche-ljud, precis som latinet, har udda nog visat sig vara det bästa språket för att uttala latin - dock skiljer ju sig finskan med sina alltid betoningar på första vokalen från latinets tidvis skiftande.  Klassiskt är väl de engelska passagerare på finska fartyg för beställde en "kaviiiiija" - och ingen förstod vad man önskade - förrän någon frågade på annat språk: är det kahvia [kaa: via] Ni önskar (=kaffe !)...
Loggat

Member of the World Enthusiasts'  Nuclear-powered Ship visitors' and sailors' Club:
Touching and walking the steel and of:
1989 "Lenin" -world's first atomic ship
1989 SSV-33 "Ural" - 1990: Anti-aircraftcarrier cruiser "Andropov"/"Pjotr Pervyj" - 1991:"Oktjabrskaja Revoljutsija"/"Jamal" - 1992: 49 900 tonne atomic submarine Akula/Typhoon - 2009:"Ural"/"50 let Pobedy"
Stefan, Tallinn

Antal inlägg: 495

« Svara #197 skrivet: 17 Juni 2012 kl. 14:54 »

Finlandssvenskor som pratar finlandssvenska är skönhet i kvadrat. Med glimten i ögat (blinkande)

Sedan är ju vänskapen Sverige-Finland unik, och onekligen har färjetrafiken spelat en avgörande roll. Jag tror att även relationerna med de baltiska länderna kommer att stärkas på detta sätt. Folk träffas helt enkelt mer på en begränsad yta som en båt, än om de bara hade flugit och besökt varandras respektive turistattraktioner.
« Senast ändrad: 17 Juni 2012 kl. 15:00 av Stefan, Tallinn » Loggat
iakttagaren

Antal inlägg: 682

« Svara #198 skrivet: 17 Juni 2012 kl. 15:22 »

Glad Hörrö ni ni. Nu var det fråga om vilken (krigs)målning Finlandia skulle ha. Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat
Stefan, Tallinn

Antal inlägg: 495

« Svara #199 skrivet: 17 Juni 2012 kl. 15:30 »

Glad Hörrö ni ni. Nu var det fråga om vilken (krigs)målning Finlandia skulle ha. Med glimten i ögat (blinkande)

Något blå-gult får det väl bli. Kanske en ishockeyspelare?
Loggat
Stefan S

Antal inlägg: 8 530

E-post
« Svara #200 skrivet: 17 Juni 2012 kl. 16:45 »

Skulle ju ha varit fräckt om dom bytt ut Looney Tunes mot Mumintrollen. Synd att Silja tydligen har rättigheterna.

Men, varför inte låta Marimekko designa fartygets utsida, kunde ju bli riktigt häftigt och med en klar finsk profil.

Loggat

"Is this the right room for an argument?"

Medlem av "Philippine SHIP Spotters Society "
Qråcky

Antal inlägg: 360

« Svara #201 skrivet: 18 Juni 2012 kl. 22:26 »

Är det troligt att Finlandia får en målning likt de övriga i flottan? När ska vi gissa att hon är klar att ersätta Nordlandia?
Loggat
NAUCLER

« Svara #202 skrivet: 19 Juni 2012 kl. 00:23 »

Skulle ju ha varit fräckt om dom bytt ut Looney Tunes mot Mumintrollen. Synd att Silja tydligen har rättigheterna.

Men, varför inte låta Marimekko designa fartygets utsida, kunde ju bli riktigt häftigt och med en klar finsk profil.

Kanske en aningen mer modest färgsättning - finns den i blå-vitt måhända ?!?  Cool

...och - ja - visst är finlandssvensk kvinnlig accent en förförisk språkton, strået vassare än italienska om inte annat.  har Ni hört på radion när Birgitta Stenberg (Södermalmsstockholmska) har program med finlandssvenskan Märta Tikkanen - vilken kombination av vackra kvinnoröster. Man kan tänka sig dessa kvinnors ljuskraft i sin ungdoms dagar!! Så också kommande FINLANDIAs - sin koreanska rot till trots.
« Senast ändrad: 19 Juni 2012 kl. 00:26 av NAUCLER » Loggat

Member of the World Enthusiasts'  Nuclear-powered Ship visitors' and sailors' Club:
1989 SSV-33 "Ural" - 1990: Anti-aircraftcarrier cruiser "Andropov"/"Pjotr Pervyj" - 1991:"Oktjabrskaja Revoljutsija"/"Jamal" - 1992: 49 900 tonne atomic submarine Akula/Typhoon - 2009:"Ural"/"50 let Pobedy"
ThomasG

Antal inlägg: 35

« Svara #203 skrivet: 19 Juni 2012 kl. 07:20 »

Kanske en aningen mer modest färgsättning - finns den i blå-vitt måhända ?!?  Cool

Visst !

Loggat
Mumin

Antal inlägg: 200

Vinden drar, skeppet far...

muminpapa1@hotmail.com
E-post
« Svara #204 skrivet: 19 Juni 2012 kl. 13:29 »

@dennix:  vad jag minns uttalade mad det som Hurri Ganes (inte gäins) under min ungdomstid. Det gjorde faktiskt Cisse själv som ju var finlandssvensk (Christer Hugo Häkkinen).

Men dom var riktigt hyvää! Lyssnar även nuförtiden ofta den musiken.

Mumin
Loggat

26.07.2013        Scandlines                Put - Hbg
27.07.2013        Silja Serenade          STO - HEL
10.08.2013        Silja Serenade          HEL - STO
11.08.2013        Finntrader                 MMO - TRA
NAUCLER

« Svara #205 skrivet: 19 Juni 2012 kl. 21:42 »

Visst !

Ja - hellre det!!  Glad
Loggat

Henrik Johnson

Antal inlägg: 3 299

« Svara #206 skrivet: 19 Juni 2012 kl. 22:02 »

vad jag minns uttalade mad det som Hurri Ganes (inte gäins) under min ungdomstid.

Jag såg en intevju med Remu på Youtube och där sa han "Ga-näss" om bandet.

Mvh / Henrik
Loggat

www.motor-vessel.com - a blog dedicated to people with passion for shipping, shipbuilding and engineering
iakttagaren

Antal inlägg: 682

« Svara #207 skrivet: 20 Juni 2012 kl. 09:47 »

Glad Nu börjar färgsättningen likna något! Med glimten i ögat (blinkande) Har man inte sagt slutet av oktober som starttidpunkt? Tunga Namnet var ju inte så pjåkigt. Åtminstone väldigt mycket bättre än Grace och dessutom tog man ju verkligen det namn som hade största understödet i namntävlan. Det hedrar Eckerö. Rullande ögon (ironi)
Loggat
Mumin

Antal inlägg: 200

Vinden drar, skeppet far...

muminpapa1@hotmail.com
E-post
« Svara #208 skrivet: 20 Juni 2012 kl. 11:24 »

Moi Henrik,

jo det är väl det samma som vi menar.

Glad
Loggat

26.07.2013        Scandlines                Put - Hbg
27.07.2013        Silja Serenade          STO - HEL
10.08.2013        Silja Serenade          HEL - STO
11.08.2013        Finntrader                 MMO - TRA
Dennix

Antal inlägg: 7 592

« Svara #209 skrivet: 21 Juni 2012 kl. 07:33 »

@dennix:  vad jag minns uttalade mad det som Hurri Ganes (inte gäins) under min ungdomstid. Det gjorde faktiskt Cisse själv som ju var finlandssvensk (Christer Hugo Häkkinen).

Men dom var riktigt hyvää! Lyssnar även nuförtiden ofta den musiken.

Mumin

Tja, det blir ju i stort sett detsamma som jag skrev, u=o och ofta också g=k.
Loggat

Vad vore livet om man inte slapp till sjöss ibland...

Sidor: 1 ... 12 13 [14]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: