Nyheter: Vid störningar följ oss på twitter.com/landgangen 21 Maj 2013 kl. 21:36
----- Veckans bild -----

M/S Nippon i Suez-kanalen i mars 1967
© Foto: Olle Sundin

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem. *

Gotland i Nynäshamn
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  

Gotland i Nynäshamn
Författare Meddelande
KIM

Kön: Man
Antal inlägg: 4 070

kim_viktor@live.se viktorkim@ymail.com
Hemsida E-post
« skrivet: 07 Juni 2012 kl. 21:21 »

Några bilder från idag när Gotland ankom Nynäshamn.
Fler bilder http://sjofartsbloggarna.com/2012/06/07/rano-2/

Loggat

iakttagaren

Antal inlägg: 666

« Svara #1 skrivet: 08 Juni 2012 kl. 08:56 »

Glad Fina bilder av ett fint fartyg. När somliga av er retar er på att jag är så kritisk mot Viking kan jag lugna er med att jag skulle kunna skriva lika mycket högstämd lyrik över hur RederiAb Gotland skött sig efter det förödande slag de fick då de tappade tarfiken på Gotland.
Man må säga vad man vill om familjen Nilsson men som redare har de skött sig på ett sätt som får även familjen Sten A Olsson att blekna. Underligt hur alla tycks ha glömt det spel som ledde till att Stena Line först sattes på börsen och Sten A kammade hem storkovan. Sedan kördes rederiet i sank och Sten A köpte "hem" det för en spottstyver för att sedan sätta det i skick igen. Med glimten i ögat (blinkande) (förlåt de två smileys men jag tyckte att de passade för bra)
Loggat
Ingemar

Antal inlägg: 1 482

Fartygsintresserad Museispårvagnsförare

E-post
« Svara #2 skrivet: 08 Juni 2012 kl. 20:32 »

Hej!

Festligt att du kopplar ihop dessa två rederier, Stena gjorde rätt goda intäckter på Visby under tiden Nordström och Thulin körde till Gotland.

Hälsar

Ingemar
Loggat
MP

Antal inlägg: 1 698

Tidtabeller är poesi

« Svara #3 skrivet: 08 Juni 2012 kl. 20:51 »

SF 1500 är två fartyg som passar extremt bra på trafiken till Gotland enligt min mening,det är en fröjd att färdas på dessa båtar även när det är fullt ombord.Om man kan prata om minus  är det väl miljöaspekten med fart,bränsleåtgång och utsläpp.Fönstren är ju crap om man gillar utsikt och man får vad man betalar för om man säger så, Gotlandsbolaget fick ju fartygen billigt hälsarMP
Loggat

Bulben är underskattad..
Lars Ödlund

Antal inlägg: 1 459

« Svara #4 skrivet: 08 Juni 2012 kl. 21:09 »

Hej!

Festligt att du kopplar ihop dessa två rederier, Stena gjorde rätt goda intäckter på Visby under tiden Nordström och Thulin körde till Gotland.

Hälsar

Ingemar

Det var väl snarare Gotlandsbolaget som gjorde rejäla pengar på henne, först utchartrad till N&T som lämnat anbud men saknade "båt" och sedan utchartrad till SeaLink som sedermera köptes av Stenakoncernen.

Ska man vara riktigt ärlig så blev väl resultatet bättre utan Gotlandstrafiken och med fartygen utchartrade
Loggat
iakttagaren

« Svara #5 skrivet: 09 Juni 2012 kl. 05:28 »

Glad Jo så var det. Början till lyftet kom när man tappade trafiken hur konstigt det än kan låta. Och det visar hur väl gamle Eric D tog vara på situationen.
Glöm inte att man förtjänade verkligt bra på den färja man hyrde ut till Vasabåtarna (jag ville minnas att det just var Visby men kanske det var systern). Sedan fortsatte man ju med att hyra ut henne till grekerna för att sedan ta hem henne för en kort period på Gotland. Cheesy Men det är som sagt möjligt att jag blandar fartygen nu.
Visby och systern byggdes ju med kraftiga statsstöd vilket alltihop tillföll rederiet då staten beslöt ta N&T. På sin tid var turerna runt Gotlandstrafiken fullständigt obegripliga och ett enormt slöseri med statsmedel. Men som sagt Eric David visste vad han gjore. Tunga
Loggat
Lars Ödlund

Antal inlägg: 1 459

« Svara #6 skrivet: 09 Juni 2012 kl. 10:26 »

Glad Jo så var det. Början till lyftet kom när man tappade trafiken hur konstigt det än kan låta. Och det visar hur väl gamle Eric D tog vara på situationen.
Glöm inte att man förtjänade verkligt bra på den färja man hyrde ut till Vasabåtarna (jag ville minnas att det just var Visby men kanske det var systern). Sedan fortsatte man ju med att hyra ut henne till grekerna för att sedan ta hem henne för en kort period på Gotland. Cheesy Men det är som sagt möjligt att jag blandar fartygen nu.
Visby och systern byggdes ju med kraftiga statsstöd vilket alltihop tillföll rederiet då staten beslöt ta N&T. På sin tid var turerna runt Gotlandstrafiken fullständigt obegripliga och ett enormt slöseri med statsmedel. Men som sagt Eric David visste vad han gjore. Tunga

Kort...

Visby byggdes för att klara behovet av ökad kapacitet både på passagerarsidan och för bilar, staten erbjöd då väldigt förmånliga bidrag och varvsstöd för att man skulle beställa en då helt obehövlig syster, Gotland.
Hon levererades som Vasa Star utchartrad till Vasabåtarna och är en av de få av rederiets färjor som aldrig har angjort sin hemmahamn, Vasabåtarna andrahandsutchartrade henne senare till ett Grekiskt rederi som fick svårigheter att betala hyran, färjan "kidnappades" av ägaren och såldes sedan till Larvik Line

Systern Visby (Felicity, Stena Felicity, Visborg, Scandinavia) gick 11 år i Gotlandstrafiken, sedan 7 år på Irländska sjön innan hon återkom till Gotlandstrafiken 1998.

En annan Gotlandsfärja, Gute chartrades ut efter trafiktappet till Brambels shipping för trafik på Austrailien, sedan till Sally Uk och sedermera till Silja/Seawind och NTL

Om man ska fundera över statliga tillskott så var nog den 10 åriga N&T tiden ett riktigt rekord där staten garanterade ett visst restvärde på fartygen, Graip som såldes för skrotvärdet belastades statskassan med många 10 tals-100 tals miljoner och även Nord Gotlandia såldes avsevärt lägre än restvärdet.
Loggat
FEA

Antal inlägg: 3 264

« Svara #7 skrivet: 09 Juni 2012 kl. 10:48 »

Några bilder från idag när Gotland ankom Nynäshamn.

Snyggt fotat, Kim.
Loggat

Här finns de flesta av mina bilder i högre upplösning: (Vill du ha ännu högre upplösning så kan du maila mig om originalformat så får vi se vad jag kan ordna)
Bilder av FEA, Franz Airiman
Var vänlig använd inte mina bilder utan tillstånd, tack. Please do not use my pictures without permission, thank you.
iakttagaren

« Svara #8 skrivet: 09 Juni 2012 kl. 12:23 »

Glad Var det inte även så att Visbys djupgående var för stort för hamnen i Visby?

Den som chartrades ut till Sally UK byggdes visst i Finland på spekulation men kom tillbaka till Gotlandstrafiken som RederiAb Gotlands räddare när man återfick trafiken?
Ett tag hette hon visst Tjelvar men riktigt var hon nu går har jag inte klart för mig. Hon gick i Medelhavet men den trafiken tog visst slut.
När hon kom tillbaka till Gotlandstrafiken var hon riktigt ordentligt nedgången och Gotlandsbolaget fick verkligen anstränga sig för att få henne godkänd av sjöfartsmynmdigheterna. Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat
KIM

Antal inlägg: 4 070

kim_viktor@live.se viktorkim@ymail.com
Hemsida E-post
« Svara #9 skrivet: 09 Juni 2012 kl. 12:23 »

Snyggt fotat, Kim.
Tack så hjärtligt FEA! Leende (smiley)
Loggat

Micke A
Gäst
« Svara #10 skrivet: 09 Juni 2012 kl. 12:28 »

Glad Var det inte även så att Visbys djupgående var för stort för hamnen i Visby?

Den som chartrades ut till Sally UK byggdes visst i Finland på spekulation men kom tillbaka till Gotlandstrafiken som RederiAb Gotlands räddare när man återfick trafiken?
Ett tag hette hon visst Tjelvar men riktigt var hon nu går har jag inte klart för mig. Hon gick i Medelhavet men den trafiken tog visst slut.
När hon kom tillbaka till Gotlandstrafiken var hon riktigt ordentligt nedgången och Gotlandsbolaget fick verkligen anstränga sig för att få henne godkänd av sjöfartsmynmdigheterna. Med glimten i ögat (blinkande)
Men snälla.
M/S Thjelvar byggdes för GT linien i Danmark under namnet Travemünde 1981.
Så i början hade hon inget med Gotlandsbolaget att göra.
Och när hon kom till Gotlandstrafiken (inte tillbaka) så var det vissa saker som inte var så bra med henne.
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: