Du kan hamna på rigg, men jag skulle inte rekommendera det. Det verkar skittrist jämfört med att segla. Förvisso får man flyga helikopter vilket är skoj, men det tröttnar man säkert på också efter ett tag. Jag siktar
inte på rigg.
En andrestyrman, när andrestyrmannen har sin vakt, ska endast navigera och hålla utkik för andra fartyg (enligt reglerna). Detta innebär en väldigt massa stillasittande på samma plats hela tiden. Om andrestyrmanen har tillgång till en utkik (ofta en matros) är det brukligt, åtmistone så som jag är van vid det, att andrestyrmannen stoppar in sina arbetstider och rättar sjökort (ibland, oftast är det elever som hamnar på det jobbet) och sådana uppgifter.
I hamn är andrestyrmannen lossnings- och lastningsansvarig.
Det är (som jag förstått det) oftast överstyrman som är underhållsasvarig för däcksdepartementet. Det är även överstyrman som lastplanerar, stabilitetsberäknar och ballastar båten i hamn.
Jag hade haft problem att sitta på mitt arsle i 4 eller 6 timmar i sträck och göra ingenting. Jag är en sådan som inte kan sitta still så länge.
Tror att dom kör båt ibland också
Tror? Jag vill minnas att du är styrman