Nyheter: Vid störningar följ oss på twitter.com/landgangen 20 Juni 2013 kl. 03:19
----- Veckans bild -----

M/S MSC Federica i Singapore 21 december 2006
© Foto: Thomas Larsen

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem. *

Framtidsutsikter
Sidor: 1 [2] 3  Alla   Gå ned
  Skriv ut  

Framtidsutsikter
Författare Meddelande
Engineer

Kön: Man
Antal inlägg: 431

« Svara #15 skrivet: 31 Maj 2012 kl. 09:25 »

Klart du skall bli sjøingenjør!... Glad
Loggat
SweDutch

Antal inlägg: 38

« Svara #16 skrivet: 31 Maj 2012 kl. 11:08 »

Vad gör man som styrman egentligen, och då menar jag mer specifikt? Har hört att man ska planera resan, rätta sjökort, hålla på med hamn- och tullpapper, var med vid lastningen och lossningen etc...men något mer?

Har även hört att man som sjöingenjör kan hamna på ett oljerigg när man har haft mycket erfarenhet på sjön. Någon som kan bekräfta?

Tack för alla svar.
Loggat

''As the finishing touch, God created the Dutch''
Cho

Antal inlägg: 126

« Svara #17 skrivet: 31 Maj 2012 kl. 11:19 »

Tror att dom kör båt ibland också
Loggat
itix

Antal inlägg: 527

« Svara #18 skrivet: 31 Maj 2012 kl. 11:26 »

Du kan hamna på rigg, men jag skulle inte rekommendera det. Det verkar skittrist jämfört med att segla. Förvisso får man flyga helikopter vilket är skoj, men det tröttnar man säkert på också efter ett tag. Jag siktar inte på rigg.

En andrestyrman, när andrestyrmannen har sin vakt, ska endast navigera och hålla utkik för andra fartyg (enligt reglerna). Detta innebär en väldigt massa stillasittande på samma plats hela tiden. Om andrestyrmanen har tillgång till en utkik (ofta en matros) är det brukligt, åtmistone så som jag är van vid det, att andrestyrmannen stoppar in sina arbetstider och rättar sjökort (ibland, oftast är det elever som hamnar på det jobbet) och sådana uppgifter.

I hamn är andrestyrmannen lossnings- och lastningsansvarig.

Det är (som jag förstått det) oftast överstyrman som är underhållsasvarig för däcksdepartementet. Det är även överstyrman som lastplanerar, stabilitetsberäknar och ballastar båten i hamn.

Jag hade haft problem att sitta på mitt arsle i 4 eller 6 timmar i sträck och göra ingenting. Jag är en sådan som inte kan sitta still så länge.

Tror att dom kör båt ibland också

Tror? Jag vill minnas att du är styrman Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat
SweDutch

« Svara #19 skrivet: 31 Maj 2012 kl. 12:00 »

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?91793-Så-var-hojsäsongen-slut-för-mig

Han har lagt upp fina bilder på sitt jobb. Tycker att det verkar väldigt varierande, speciellt när han fick dyka under fartyget och utföra underhåll.

Som sjöingenjör ser man saker som man annars aldrig skulle ha sett tror jag.
Loggat

goranl

Antal inlägg: 181

Ser du stjärnan i det blå ...

« Svara #20 skrivet: 31 Maj 2012 kl. 12:02 »

Arbetsuppgifterna/rutinerna har säker  ändrats en del sedan jag var styrman på 80-talet men här är en del av vad jag hade på mitt bord:

Vi var 3 styrmän Överstyrman, Andrestyrman och Andrestyrman junior

Förutom navigering när vi var till sjöss och lasthanteringen på lastvakten så:

som Andrestyrman junior hade jag bland annat hand om arbetstidsjournalerna för däckspersonalen samt livräddningsutrustningen, ej brand det var på maskin.

som Andrestyrman hade jag bland annat hand om Sjukvård, planering av rutt, sjökort inkl rättning.

Men detta skiljer sig naturligtvis en del mellan rederier och fartygstyp.
Loggat

//Göran L
itix

« Svara #21 skrivet: 31 Maj 2012 kl. 12:46 »

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?91793-Så-var-hojsäsongen-slut-för-mig

Han har lagt upp fina bilder på sitt jobb. Tycker att det verkar väldigt varierande, speciellt när han fick dyka under fartyget och utföra underhåll.

Som sjöingenjör ser man saker som man annars aldrig skulle ha sett tror jag.

Dyka under fartyget kräver nog dykar-cert skulle jag gissa.

Självklart är detta med däck eller maskin helt efter tycke och smak. Vissa trivs bättre på däck och tycker det är för komplicerat/skitigt/pilligt/saknar att se havet/annat i maskin.

Man märker nog ganska snabbt var man känner att man hör hemma. Är man nyfiken på hur saker och ting fungerar och blir vansinnig när man inte förstår, då rekommenderar jag maskin. Jag vet inte riktigt hur man bör fungera om man ska jobba på däck för många av de som jobbar på däck fungerar också som jag beskrev för maskin (tycker jag). Att vara styrman på en kryssare är nog lite mer "flashigt". Det finns inte en kotte i vardagen som vet vad fan en maskinist gör och du kommmer behöva förklara för alla vad du pysslar med. En styrman brukar oftast slippa det problemet. Det är svårt att bedömma i förväg var man känner att man hör hemma tror jag.
Loggat
origoxy

Antal inlägg: 752

« Svara #22 skrivet: 31 Maj 2012 kl. 12:57 »

Arbetsmarknaden är lite bättre för sjöingenjörer än för sjökaptener, men, det finns gott om jobb också för en sjökapten.

Dock, och än mer i framtiden, dessa jobb finns inte i Sverige men å andra sidan, om Du arbetar i en båt som kör mellan Belgien och Spanien, har det någon betydelse om du måste slå ett annat prefix än 46 när Du ringer kontoret?

Tycker man om att skruva och mecka, välj maskin.
Tycker man om att segla segelbåt osv, välj däck.
Loggat
itix

« Svara #23 skrivet: 31 Maj 2012 kl. 13:09 »

Jag vet mängder med människor som älskar att skruva och meka men som aldrig skulle sätta sin fot i maskin. Det är lite där problemet ligger tycker jag.
Loggat
kapstans

Antal inlägg: 6 454

« Svara #24 skrivet: 31 Maj 2012 kl. 13:12 »

Itix jag har svårt att se varför de inte vill sätta foten i maskin, här är det ju alltid sommar, varmt och skönt  Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat

Fredrik Ahlman
SweDutch

« Svara #25 skrivet: 31 Maj 2012 kl. 13:21 »

Hur ser jobbmöjligheterna ut för en styrman iland efter många år på sjön? Jag vet att det finns gott med landsjobb för sjöingenjörer men hur ser det ut för styrmän då?
Loggat

origoxy

Antal inlägg: 752

« Svara #26 skrivet: 31 Maj 2012 kl. 13:28 »

Jobb finns det nog, lots tex annars kan man arbeta med logistik osv.

Problemet är dock att efter man får gå ner MYCKET i lön jämfört med sjön.

Även om bruttolönen är ok så är inte den svenska skatten att leka med……….
Loggat
kapstans

Antal inlägg: 6 454

« Svara #27 skrivet: 31 Maj 2012 kl. 13:30 »

Utanför sjöfarten och dess kringverksamheter är ju arbetsmarknaden för en styrman inte lysande. En ingenjör är alltid en ingenjör. Ingenjörerna är mer anpassningsbara inom olika områden då maskiningenjörer alltid behövs inom industrin.
Men sjöfartens kringverksamheter är ju omfattande.
Loggat

Fredrik Ahlman
Kaptenmork

Antal inlägg: 601

« Svara #28 skrivet: 31 Maj 2012 kl. 14:11 »

kan en kapten som går i land i sverige hitta jobb på sjöfartsverket? har lloyds, rina, bw, abs mm. kontor i sverge?
Loggat
SweDutch

« Svara #29 skrivet: 01 Juni 2012 kl. 19:28 »

Tack får alla svar, ska fortsätta fundera ett tag till  Obeslutsam
Loggat

Sidor: 1 [2] 3  Alla   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: