Nyheter: Vid störningar följ oss på twitter.com/landgangen 20 Juni 2013 kl. 09:36
----- Veckans bild -----

M/S MSC Federica i Singapore 21 december 2006
© Foto: Thomas Larsen

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem. *

Framtidsutsikter
Sidor: [1] 2 3  Alla   Gå ned
  Skriv ut  

Framtidsutsikter
Författare Meddelande
SweDutch

Kön: Man
Antal inlägg: 38

« skrivet: 30 Maj 2012 kl. 14:16 »

Hej

Innan jag startar ett nytt ämne vill jag hälsa alla. Jag heter SweDutch och har varit intresserad av sjöfart sedan jag var 12 år. Nu har jag nyligen fyllt 20 och har sökt till sjöfartshögskolan i Kalmar. förstahandsvalet är sjöingenjör och som andrahandsval har jag valt sjökapten. Tar studenten om några veckor och har då gått klart transportprogrammet.

Nu till min fråga: Jag har läst mycket på internet (flashback) att det knappt finns något jobb för nyutbildade styrmän. Sedan jag var liten har jag alltid velat bli sjökapten men har insett att det kanske är smartare att utbilda sig till sjöingenjör eftrsom man är mer flexibel.

Dock är det stora problemet att jag troligtvis inte skulle ta mig in till sjökaptensprogrammet. Hamnar förmodligen runt 15,6 i snittbetyg och är endast behörig till Linneuniversitetet. Sjöingenjör har jag större chans till att komma in på.

Ja, vad tror ni? Finns det jobb som all media påstår eller ett det ett stort bluff?

Tacksam för svar
Loggat

''As the finishing touch, God created the Dutch''
Kaptenmork

Antal inlägg: 601

« Svara #1 skrivet: 30 Maj 2012 kl. 16:06 »

Finns just nu endast två jobb inom sjöfart på platsbanken, och bägge i norge.

Loggat
Maverick81

Antal inlägg: 109

E-post
« Svara #2 skrivet: 30 Maj 2012 kl. 16:17 »

7 st finns det. Sen är väl inte platsbanken det bästa sättet att mäta efterfrågan på folk till sjöss.

Som svar till TS så kommer vi i framtiden troligen inte transportera mindre saker, utan förmodligen mer, så efterfrågan på sjöfolk kommer finnas i framtiden.
Loggat
kapstans

Antal inlägg: 6 454

« Svara #3 skrivet: 30 Maj 2012 kl. 16:22 »

Enligt AF Sjöfarts prognos 2012 så ser situationen bättre ut för sjöingenjören än för sjökaptenen, detta förhållande hinner dock för din del förändras flera gånger innan du skall ut på arbetsmarknaden. Välj efter intresse främst. Som sjöingenjör har du kanske lite bredare arbetsmarknad då du också kan som reservlösning också fungera som tekniker iland inom andra områden.
Loggat

Fredrik Ahlman
Donkeyman

Antal inlägg: 931

« Svara #4 skrivet: 30 Maj 2012 kl. 16:39 »

Sjöingenjör är nog den utbildning inom hela utbildningssystemet som har störst "verkningsgrad". Man kan få jobb inom mängder av områden. Dels vanliga sjöjobb plus en jättesektor av landanknutna sjöjobb. Men sedan har du hela industrin, transportsektorn, fastighet .... you name it. I princip alla som driver med drift och underhåll av tekniska anläggningar.

MEN .......

Det finns ett stort MEN. För att komma åt denna gyllene arbetsmarknad så måste man först "jobba sig upp". Det vill säga - examen garanterar inte ett dugg. Man måste ta sig till sjöss och jobba som underordnad maskinist, sedan som 1:e mask och slutligen som MaskinChef. Det är när man har kommit så långt som "pärleporten" öppnar sig. Även om den ställer sig "på glänt" redan när du har kommit upp till 1:e mask-nivå och den blir "halvöppen" när du nått Chiefnivån.

Det är där som det stora problemet för dagens ungdomar inom yrket ligger. Det är en smal dörr och en trång trapp från att vara arbetssökande med examen till att bli behörig maskinist. Men det går att ta sig fram. Den saken bevisas av påfallande många. Fast vägen framåt går i stor utsträckning över utlandet. Den som är arbetsvillig, framåt och kreativ fixar sig jobb runt om i världen för att klättra sig upp i pyramiden. Och för varje steg går det lättare och lättare.

Men det är inte så våldsamt annorunda än vad sjöfarten har varit även "in the good old days". Svenska sjömän har alltid haft en tradition av att jobba i perioder utomlands. I andra flaggor och för utländska arbetsgivare. Det gjorde man på 20- och 30-talen. Det gjorde man även under "guldåren", dvs 50-, 60- och 70-talen. Och det gör man i dag. Inte något nytt under solen där. Men då måste man också ha klart för sig att jobben finns inte på arbetsförmedlingen.

Man måste vara aktiv för att finna dem. Jobben alltså. Och då vill jag ge ett exempel från min erfarenhet som Rederiman. Personalavdelningen har meterhöga staplar med ansökningar. Och så uppstår en plötslig vakans. En 2:e-styrman måste sjukavmönstra i Rotterdam och båten skall gå i kväll. Strax efter att personal har fått det här problemet på halsen så ringer en hoppfull sökande med full behörighet för jobbet. Och som är beredd att hoppa på nästa flyg till Holland. Gissa vem som får jobbet - någon våldsamt kompetent i staplarna med ansökningar eller den som är "på tråden", som är tillräckligt kompetent och som kan resa NU.
« Senast ändrad: 30 Maj 2012 kl. 16:47 av Donkeyman » Loggat

Donkeyman Filosoferar på www.nordens-paris.blogspot.com
Dr Wolf

Antal inlägg: 1 648

Skandiaker i Sandefjord 20/10-11

« Svara #5 skrivet: 30 Maj 2012 kl. 17:13 »

SweDutch, kanske blir vi klasskamrater i höst då (har gett upp norge o säkt hem till sverige o ta första året igen), har hört också att även om du inte har matte c så kan de inte hindra dig från att söka Chalmers och tydligen finns de dem som lyckats komma in på chalmers med bara matte b (kan va bra o tänka på om du inte kommer in i år)

Donkeyman eftersom du verkar ha lite koll på personalavdelningarna inom rederi så tänkte jag kolla finns de nån norm hur ofta man kan ringa o fråga utan att de får så att säga motsatt effekt mot den man vill ha
Loggat

Robert Baden Powell, scoutings grundare ska ha sagt:
"Om världens ungdomar möts, och lär känna varandra, blir det fred. För man slåss inte med sina kamrater"
kapstans

« Svara #6 skrivet: 30 Maj 2012 kl. 17:19 »

Om du ringer ofta lär de känna dig till slut och vem kommer man att tänka på först tror du när det brinner..... Det stämmer det kommer postansökningar i massor som skall läsas någon gång... Regelbunden personlig kontakt lönar sig så är det.
Loggat

Fredrik Ahlman
Oskari

Antal inlägg: 2 275

Bäst på Åbolinjen

« Svara #7 skrivet: 30 Maj 2012 kl. 18:15 »

Angående jobb, var kan man hitta jobb på tex en passagerarfärja, förutom på deras hemsidor?
Det finns ju arbetsförmedlingen och en massa andra sajter.
Loggat

Skaraborg stolthet heter Skövde IK!

kapstans

« Svara #8 skrivet: 30 Maj 2012 kl. 18:27 »

Ta personlig kontakt med dem, att gå via hemsidor är så anonymt. Ring istället.  Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat

Fredrik Ahlman
SweDutch

« Svara #9 skrivet: 30 Maj 2012 kl. 18:54 »

Tack för alla svar. Vet dock fortfarande inte vad jag vill, styrman eller sjöingenjör. Mina föräldrar tycker att jag bör välja sjöingenjör just pga. den ljusa arbetsmarknaden.

Om jag ska var helt ärligt så hade valet inte varit enklare om jag hade haft 22,5 i snittbetyg. Anledningen till at jag hamnade på sjöingenjör var nog just pga. betyget. Jag insåg att mina betyg troligtvis inte skulle räcka till sjökaptensprogrammet och började därför leta efter ett annat alternativ. Det blev sjöingenjör och intresset blev större och större.

Jag tror nog att jag håller mig till sjöingenjör.
Loggat

SweDutch

« Svara #10 skrivet: 30 Maj 2012 kl. 18:59 »

SweDutch, kanske blir vi klasskamrater i höst då (har gett upp norge o säkt hem till sverige o ta första året igen), har hört också att även om du inte har matte c så kan de inte hindra dig från att söka Chalmers och tydligen finns de dem som lyckats komma in på chalmers med bara matte b (kan va bra o tänka på om du inte kommer in i år)

Donkeyman eftersom du verkar ha lite koll på personalavdelningarna inom rederi så tänkte jag kolla finns de nån norm hur ofta man kan ringa o fråga utan att de får så att säga motsatt effekt mot den man vill ha
Jasså varför ska du byta? Trivdes du inte i Norge, dålig kvalite på skolan eller vad? Ja, vi får se om vi kommer att träffas. Jag har som tur är redan fixat boende i april mitt i centrum och med 5 minuters gångavstånd.

Hur går det för dig med boendet? Hur är studierna till sjöingenjör i övrigt, lätt eller svårt? Kommer du att söka med ditt betyg eller med högskoleprovet? Själv söker jag enbart med mina betyg.

Vi kanske ses?
Loggat

SweDutch

« Svara #11 skrivet: 30 Maj 2012 kl. 19:03 »

Finns just nu endast två jobb inom sjöfart på platsbanken, och bägge i norge.

Ett fördel för min del kanske är att jag är Holländare, så jag har sett en hel del med jobbannonser på nätet.
Loggat

itix

Antal inlägg: 527

« Svara #12 skrivet: 30 Maj 2012 kl. 21:18 »

Internationellt finns det massvis med jobb.

Om man blickar bortom den krympande svenskflaggade flottan så finns det jobb. Sjöingenjörer är mer eftertraktade än styrmän, men nog finns det jobb även för en styrman alltid.
Som sjöingenjör så är jag kanske något jävig, men jag tycker själv att en sjöingenjör har ett intressantare jobb. Det händer mer som sjöingenjör. Visst, utsikten är kanske inte lika vacker alltid, men med stor sannolikhet så kommer du ändå hamna på linjefart så du kommer nog snabbt att lära känna din rutt i alla fall. Skulle du inte hamna på linjefart kommer du antagligen att hamna inom off-shore och då kommer du ändå bara att se riggar.

Eftersom du dessutom kan holländska har du ju hela holländska handelsflottan som "hemflotta" och den är enorm (jämfört med sveriges). Holländarna har dessutom massa spännande specialsjöfart och annat skoj.

Men men... jag är 23, vad vet jag? Med glimten i ögat (blinkande)

Lycka till oavsett! Du har gjort ett bra val!

ÄNDRING: ...tilläggas ska väl att min far och farfars far var styrmän bägge två så jag bryter traditionerna lite. Dock har jag ju inblick även i styrmansyrket på grund av detta, och jag föredrar fortfarande sjöingenjör Med glimten i ögat (blinkande)
« Senast ändrad: 30 Maj 2012 kl. 21:30 av itix » Loggat
Dr Wolf

Antal inlägg: 1 648

Skandiaker i Sandefjord 20/10-11

« Svara #13 skrivet: 30 Maj 2012 kl. 23:00 »

SweDutch en stor anledning är att jag strök (kugga i vissa kurser) p.g.a. saker i privat livet som gjorde att de blev för mycke på en gång så skolan blev lidande.

Grejen är också att jag är lite mer praktiker än teoritiker o systemet i Norge är uppbygt så att man gör först tre års teori (har man riktigt tur och eller kontakter kanske man kan få ett sommarjobb till sjöss men de finns inga garantier) och sen för maskin som gär man ett halvår verkstad (varierar om man gör de på skolan eller nåt företag) sen efter de ska man ut o segla kadett (göra sin praktiktid).
i sverige ligger praktiken helt eller delvis under terminerna o lite utspridd så man får en paus inemellan från teori (vilket passar mig bättre)

Finns en del smågrejer där skolledningen i mitt tycke kunde agerat annorlunda (vissa lärare som vi gärna sluppit, vi i detta fall var typ 100 elever på både maskin o däck som skrev en formell klagan på ett par lärare utan resultat (vi var visst inte första kullen heller) o lite annat som gjorde att de kändes som att skolan hellre satsa på andra "finare" utbildningar

Kan ju säga att har man lite eller ingen erfarenhet från fartyg eller teknik kan de vara tufft men samtidigt så kan de i vissa fall vara lättare för dig som kommer direkt från gymnasiet o är 19-20 än om man som jag jobbat i flera år inom allehanda jobb ( de flesta hade ganska lite med motorer o göra dessutom). Har för visso motormans papper men ganska lite erfarenhet (kortare inhopp lite här o där)

Men samtidigt så får man se till o hålla sig till måttot att bara man inte ger upp så går de till slut och av egen erfarenhet kan jag säga att ibland kan de var bra o lyssna på gamgubbarna också (emellan skrönor o ett o annat jävelskap slinker de med en hel del goda råd också)  Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat

Robert Baden Powell, scoutings grundare ska ha sagt:
"Om världens ungdomar möts, och lär känna varandra, blir det fred. För man slåss inte med sina kamrater"
sjusovare

Antal inlägg: 984

Kasteelborg i Cleevland 2002

« Svara #14 skrivet: 31 Maj 2012 kl. 00:37 »

Ett fördel för min del kanske är att jag är Holländare, så jag har sett en hel del med jobbannonser på nätet.

Jag har jobbat åt holländare (wagenborg).... Ja det går att få jobb där  Med glimten i ögat (blinkande) , men oftast är avtalen sämmre än de svenska.
Kan vara en lösning i början men knappast i längden.
Loggat

Sidor: [1] 2 3  Alla   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: