Internationellt finns det massvis med jobb.
Om man blickar bortom den krympande svenskflaggade flottan så finns det jobb. Sjöingenjörer är mer eftertraktade än styrmän, men nog finns det jobb även för en styrman alltid.
Som sjöingenjör så är jag kanske något jävig, men jag tycker själv att en sjöingenjör har ett intressantare jobb. Det händer mer som sjöingenjör. Visst, utsikten är kanske inte lika vacker alltid, men med stor sannolikhet så kommer du ändå hamna på linjefart så du kommer nog snabbt att lära känna din rutt i alla fall. Skulle du inte hamna på linjefart kommer du antagligen att hamna inom off-shore och då kommer du ändå bara att se riggar.
Eftersom du dessutom kan holländska har du ju hela holländska handelsflottan som "hemflotta" och den är enorm (jämfört med sveriges). Holländarna har dessutom massa spännande specialsjöfart och annat skoj.
Men men... jag är 23, vad vet jag?

Lycka till oavsett! Du har gjort ett bra val!
ÄNDRING: ...tilläggas ska väl att min far och farfars far var styrmän bägge två så jag bryter traditionerna lite. Dock har jag ju inblick även i styrmansyrket på grund av detta, och jag föredrar fortfarande sjöingenjör