Nyheter
: Vid störningar följ oss på
twitter.com/landgangen
24 Maj 2013 kl. 03:10
Startsida
|
Hjälp
|
Sök
|
Logga in
|
Registrera
----- Veckans bild -----
M/S Nippon i Suez-kanalen i mars 1967
© Foto: Olle Sundin
Välkommen
Gäst
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
1 timme
1 dag
1 vecka
1 månad
För alltid
Landgången - sjöfartscommunity
»
Övrigt
»
Pollarsnack
(Moderatorer:
Henrik J
,
Jessika
,
Stefan A
,
Palle
) »
Ris o curry
Ris o curry
Sidor: [
1
]
Gå ned
« föregående
nästa »
Skriv ut
Ris o curry
Författare
Meddelande
1980
Kön:
Antal inlägg: 4 229
Personliga erfarenheter och reseskildringar mm.
Ris o curry
«
skrivet:
23 April 2012 kl. 22:12 »
Det var i Johnson Line jag lärde mig att älska ris o curry.
Nu vill jag lära mig att göra en riktig sjömans ris o curry som bara finns på svenska båtar.
Kan ni hjälpa mig ?
Loggat
Sjöman, maskinare, äventyrare och älskare av kryssningar. Inget av mitt material har bloggats fram. Det jag skriver om, är egna erfarenheter från ett långt sjömansliv, egna reseskilldringar och mycket annat från min egen värld och tagit från mina minnen, min erfarenhet och alla brev jag skrivit till mamma o pappa under årens lopp.
BRILJANT
Kön:
Antal inlägg: 1 989
Java Lawang Argomoyo
SV: Ris o curry
«
Svara #1 skrivet:
23 April 2012 kl. 22:30 »
Det viktiga är att du har paprika för att få den rätta curry tasten, sedan hur stark du vill ha den bestämmer du nog med chilin. Curryn ska väll brännas på hög värme med paprikan (utan att det blir svart o bränt) - margarin och sedan blandas med den hackade och för brynta tuppen(blod fri så det inte klimpar sig i såsen).
vispgrädde så såsen blir slät och fin, och vatten så det inte blir för gräddigt, en liten tesked socker, en buljongtärning Höna.
Curryn och Chilin köpes i Kina choppp
Loggat
2zzzbriljant@gmx.com
Självklart får Alla mina bilder i Landgång användas av alla och kopieras
Avslutade mitt sjömans liv 1988 och började på Volvo Torslanda Olofströms verken, och blev Pressmekaniker. pensionerade mig på slutet av 90 talet.
Bor I FJÄRÅS på sommaren och JAVA TIMUR LAWANG Vintertid
1980
Kön:
Antal inlägg: 4 229
Personliga erfarenheter och reseskildringar mm.
«
Svara #2 skrivet:
24 April 2012 kl. 07:35 »
Citat från: BRILJANT skrivet 23 April 2012 kl. 22:30
Curryn och Chilin köpes i Kina choppp
Tack Briljant.
Jag har tidigare köpt flera olika curry i Kina chopparna, men jag har inte hittat den mörka gröna curryn som fanns till sjöss.
Loggat
Sjöman, maskinare, äventyrare och älskare av kryssningar. Inget av mitt material har bloggats fram. Det jag skriver om, är egna erfarenheter från ett långt sjömansliv, egna reseskilldringar och mycket annat från min egen värld och tagit från mina minnen, min erfarenhet och alla brev jag skrivit till mamma o pappa under årens lopp.
BRILJANT
Kön:
Antal inlägg: 1 989
Java Lawang Argomoyo
«
Svara #3 skrivet:
24 April 2012 kl. 07:44 »
Citat från: 1980 skrivet 24 April 2012 kl. 07:35
Tack Briljant.
Jag har tidigare köpt flera olika curry i Kina chopparna, men jag har inte hittat den mörka gröna curryn som fanns till sjöss.
Det är nog där paprikan kommer in, och att det måste fräsas till först
Loggat
2zzzbriljant@gmx.com
Självklart får Alla mina bilder i Landgång användas av alla och kopieras
Avslutade mitt sjömans liv 1988 och började på Volvo Torslanda Olofströms verken, och blev Pressmekaniker. pensionerade mig på slutet av 90 talet.
Bor I FJÄRÅS på sommaren och JAVA TIMUR LAWANG Vintertid
kvarten
Kön:
Antal inlägg: 307
«
Svara #4 skrivet:
24 April 2012 kl. 10:02 »
Pröva det här receptet:
http://www.kokaihop.se/recept/hons-kyckling-med-ris-och-curry
Gör bara inte som jag var med om, förste kocken hade fått sparken och hans sista middag ombord som han lagade var höns ris och curry.
Gissa om han hämnades med currysåsen!!!!
Googla på höns,ris och curry finns en massa recept.
MVH Hans-Erik
Loggat
zoroaster
Antal inlägg: 564
«
Svara #5 skrivet:
24 April 2012 kl. 13:12 »
På Broströms Handels på Polstjärnagatan, GBG, serverades varje fredag ris och curry. Var känt över stor del av stan. Man fick enorma portioner och svettades hela eftermiddagen. Försökte få receptet vid en sen kväll med dom som drev restaurangen. Många bajer blev det och det var det med att de
skule vara currypasta och så paprika och så skulle det brännas av i stekpanna, dom gjorde ju storkok så det var ju på stekbord.
Z
Loggat
Tumlaren
Antal inlägg: 717
«
Svara #6 skrivet:
24 April 2012 kl. 13:28 »
Och blir det ris över kan man göra risplättar det fick vi ganska ofta i båtarna,jag tyckte det var okey. mvh L.Strand
Loggat
cg
Kön:
Antal inlägg: 792
Farfars sump
«
Svara #7 skrivet:
24 April 2012 kl. 14:51 »
Jag brukar själv ha i litet äppelmos i curryn, det tar bort eventuell besk bismak.
//cg
Loggat
Tärnan
Kön:
Antal inlägg: 44
«
Svara #8 skrivet:
24 Maj 2012 kl. 18:08 »
Ahh, ris o curry. Den första chocken i matväg när jag började i Gränges en gång i tiden. När jag hade smakat på denna anrättning visste jag inte vart jag skulle ta vägen.
Men skam den som ger sig, bit för bit lärde man sig och idag är det en stor favorit och näst intill en helig stund när det serveras. Tyvärr är det inte många av dagens kockar som vågar krydda så mycket så det brukar bli lite väl tamt, men njutningen är ändå stor.
PS! Chock nr 2 var när norrmännen ombord skulle äta "Får i kål". Något mera vedervärdigt har jag inte smakat till dags dato och jag hoppas att jag slipper träffa på eländet igen. DS!
Loggat
Henrik Johnson
Kön:
Antal inlägg: 3 266
«
Svara #9 skrivet:
24 Maj 2012 kl. 21:46 »
Har tyvärr aldrig ätit det ombord men min gamla mor har lagat currykyckling med ris sedan jag var liten och även jag älskar det.
Jag åt indisk currykyckling och drack en Kingfisher Strong i Hanmer Springs på Nya Zeeland. Det var en mycket lyckad kombo.
Mvh / Henrik
Loggat
www.motor-vessel.com
- a blog dedicated to people with passion for shipping, shipbuilding and engineering
S-E.Nyberg
Kön:
Antal inlägg: 326
«
Svara #10 skrivet:
24 Maj 2012 kl. 22:41 »
Ris och Curry a´ la Johnson Line.
Leif, tyvärr såg jag inte din tråd om Ris o Curry förrän idag. Kul! Lägger även ut copy på vår älskade JL Nostalgi… eftersom det var där det började för min del… håll till god alla curryälskare…
OK… här kommer mitt grundrecept som vi använde oss av inom JL en gång i tiden… jag lärde mig själv laga en riktigt het ”Chicken Curry” av kocken i Montevideo 1964; ”Kurre Kock”, (Kurt Andersson) en stenhård jäkel med en satans disciplin, men han kunde laga en riktigt god Ris och Curry… eller annan mat för den delen också… . Allt från grunden och försökte man ”ta genvägar” och fuska blev han topp tunnor rasande och kunde hur lätt som helst panga en kastrull i skallen på en, bara för att ”lära”. Jodå det var tuffa tider ibland men en av de bästa av ”livets skolor” man kan få!. Jag hade tur, jag fick ingen gryta i skallen… däremot världens bästa ”tillkännagivande” då han ville ha med mig på Golden Gate resan efteråt, blev Buenos Aires istället…
Hur som helst, här kommer mina recept på ”Chicken Curry”… från 60-talets JL…
halva hemligheten är själva curryblandningen… en äkta Indisk Madras Curry bör innehålla ett trettiotal olika kryddor. Numera har jag lärt mig att göra en egen curryblandning som ger c:a 1 kg färdig kryddblandning och där fokus ligger på bland annat gurkmeja, chili, spiskummin, Gara Masala, svartpeppar, vitpeppar, rödpeppar, örtkryddor, koriander, muscotblomma, nejlika, kanel och kardemumma, lite senap och saffran samt inte minst bockhornsklöver som ger den karaktäristiska ”curryaromen”, jag brukar även blanda i lite brun farin för bakgrundssötman. Nåja, detta var lite överkurs i ämnet men bara som ren info om att curry är ingen krydda i sig utan an uppsjö av olika aromatiska kryddor.
Inom JL hade vi tur på den tiden… i början fick vi de gula burkarna av den Indiska curryblandningen ”Midas Madras Curry” … Tyvärr försvann den mitten på 70-talet då den ansågs för ”dyr”. Har man tur kan man köpa den i vissa Indiska specialaffärer eller i vissa speciella kryddbodar. Sist jag köpte en 500 grams burk var i Österrike på 90-talet. Sedan har jag gjort min egen curry. Hur som helst, skall du köpa en rätt bra curry i dagens affärer skall du välja Nordfalks extra starka curry. Den är bra. Glöm den milda skiten, den är inte bra alls! Till syvende och sist handlar det ändå om själva tillagningen som jag nu kommer till.
Använd helst en stor kyckling (broiler) och koka den tillsammans med morötter, purjolök, gul lök, persiljestjälkar och fänkål. Egentligen ta det du har i grönsaksväg. Buljongen gör den goda currysåsen, det är själva basen.
Såsen; Fräs ALLTID lök, purjolök, äpplebitar, grön paprika och fänkål i smör och olivolja. Tillsätt currypulvret och fräs tillsammans i några minuter tillsammans med brun farin eller lite Accasiahonung för att få den balanserade sötman i såsen. Jag brukar även fräsa i lite chilisås och tomater för att få den lätt brända tomatsmaken… Fänkålen ger den lite karaktäristiska lakritssmaken långt i bakgrunden som ingen vet vad det är men som ger den spännande tonen i såsen och som ingen vill vara utan. Fräs till sist tillsammans med vetemjöl. (Mått är alltid beroende på mängd, jag har alltid i rejält med currypulver för att få hettan i såsen… skäms inte… visa passion i din matlagning… "lite stake" kanske cirka 1½ matsked curry till i liter buljong plus grädde) Tillsätt sedan buljongen lite i taget tills en bra konsistens och tillsätt även rejält med äkta grädde för att få upp den gula färgen och dess krämighet. (Inom JL på 60-talet hade vi ingen grädde utan använde oss av ”milk”, osötad kondenserad mjölk, det var utmärkt, jag använder det fortfarande lite då och då.) Jag brukar även ha i lite tropisk nektar för själva sötmans fyllighets skull. Låt såsen koka i cirka 20 minuter. Sila av alla grönsaker och låt såsen koka upp igen och smaka av med salt om så behövs… buljongen är oftast salt nog. Men… var alltid lite försiktig med salt mat generellt till curryrätter! Salt och curry gifter sin inte.
Hur du serverar själva kycklingen är upp till varje betraktare… i hela bitar tillsanns med olika grönsaker eller småbitar och blandas som gryta. OBS, att currysåsen är bättre en eller två dagar senare och är allra godast som gryta tillsammans med olika grönsaker och äpple samt exotiska frukter såsom mango och ananas. Många av de ”berömda” Chicken Curry-rätterna var så.
Med dagens moderna råvaror, brukar jag även använda stora kycklingfiléer och gnida in dom med örtkrydda, citronpeppar, rivet skal av limefrukt, hackad koriander, salt och rejält med currypulver. Fräs dom sedan lite lätt i smör tillsammans med hackad purjolök och äpple, tillsätt hönsbuljong och vispgrädde. Låt småsjuda i en 30-40 minuter och använd sedan buljongen/grädden till att göra currysåsen. Servera sedan med Jasminris och wokade grönsaker med bland annat 3 färgers paprika, lök, purjolök, äpple, ananas, mango och eller vad du har för grönsaker hemma. Ta gärna i lite strimlad fänkål, det förhöjer alltid smaken.
Jag skrev för många år sedan ett 5-6 sidors kompendium om just curry när jag var på Johnson Chemsun… på skrivmaskin… om någon är intresserad kan jag konvertera till Word och pdf-version och skicka den till dig. Säg bara till.
Visste du att curry egentligen heter ”Khura”. Jodå… så är det!
//Sven-Erik
Loggat
Dont worry – Be Happy
Sidor: [
1
]
Gå upp
Skriv ut
« föregående
nästa »
Gå till:
Välj destination: