Nyheter: Vid störningar följ oss på twitter.com/landgangen 20 Juni 2013 kl. 13:46
----- Veckans bild -----

M/S MSC Federica i Singapore 21 december 2006
© Foto: Thomas Larsen

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem. *

Serenade kontra Gabriella
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  

Serenade kontra Gabriella
Författare Meddelande
iakttagaren

Antal inlägg: 682

« skrivet: 20 Maj 2012 kl. 09:57 »

Glad Det finns säkert någan annan nörd än jag som mer eller mindre kontinuerligt följer med Vikings och Siljas beläggningssiffror. Med glimten i ögat (blinkande)
Serenade har kontinuerligt ca 500 passagerare mera vilket jag inte förundras över. Arg Men idag när man kommer till Helsingfors har  Serenade 2.577 passagerare mot Gabriellas 1.571. Gråtande

Jag förstår inte sedan när Vikings styrelseordförande går ut och säger att vi har konkurrenskraftigt ronnage? Obeslutsam

Nu har jag inte följt med XPRS mot Star/Superstar men det har kanske någon annan nörd gjort? Tunga
Loggat
FEA

Kön: Man
Antal inlägg: 3 299

« Svara #1 skrivet: 20 Maj 2012 kl. 10:29 »

idag när man kommer till Helsingfors har  Serenade 2.577 passagerare mot Gabriellas 1.571.

Intressant. Var finner man dessa siffror?
Loggat

Här finns de flesta av mina bilder i högre upplösning: (Vill du ha ännu högre upplösning så kan du maila mig om originalformat så får vi se vad jag kan ordna)
Bilder av FEA, Franz Airiman
Var vänlig använd inte mina bilder utan tillstånd, tack. Please do not use my pictures without permission, thank you.
robert.lillrank

Antal inlägg: 163

« Svara #2 skrivet: 20 Maj 2012 kl. 11:28 »

Har Symphony också mera än Mariella?
Hur är det på Åbo-linjen?

Robert
Loggat
Mikko

Antal inlägg: 985

« Svara #3 skrivet: 20 Maj 2012 kl. 11:37 »

Glad Det finns säkert någan annan nörd än jag som mer eller mindre kontinuerligt följer med Vikings och Siljas beläggningssiffror. Med glimten i ögat (blinkande)
Serenade har kontinuerligt ca 500 passagerare mera vilket jag inte förundras över. Arg Men idag när man kommer till Helsingfors har  Serenade 2.577 passagerare mot Gabriellas 1.571. Gråtande

Då har du verkligen inte följt dessa beläggningssiffror dagligen. Det finns faktiskt avgångar då Gabriella har fler passagerare än Silja Serenade, tro det eller ej. Jag kollar detta nästintill dagligen så jag har kött på benen till det uttalandet.

Intressant. Var finner man dessa siffror?

På t.ex:

http://aprs.fi/#!call=i%2F230361000&timerange=3600
Loggat
Lars Ödlund

Antal inlägg: 1 463

« Svara #4 skrivet: 20 Maj 2012 kl. 11:59 »

Här måste man ju också ta i beräkning att det inte är alla fartyg i trafiken Sverige-Åland-Finland/Estland/Lettland etc som bryr sig om att knappa in pax antalet, och de som gör det har ofta felaktiga siffror då man på samma sätt som vad gäller destinationshamn glömmer att ändra.
Det finns ju en orsak att flera fartyg numera anger Sto-Mar-Sto, Sto-Hel-Sto etc för att slippa knappa in data dagligen.
Loggat
Mikko

Antal inlägg: 985

« Svara #5 skrivet: 20 Maj 2012 kl. 12:14 »

Här måste man ju också ta i beräkning att det inte är alla fartyg i trafiken Sverige-Åland-Finland/Estland/Lettland etc som bryr sig om att knappa in pax antalet, och de som gör det har ofta felaktiga siffror då man på samma sätt som vad gäller destinationshamn glömmer att ändra.
Det finns ju en orsak att flera fartyg numera anger Sto-Mar-Sto, Sto-Hel-Sto etc för att slippa knappa in data dagligen.

Nu ändras ju Gabriellas och Silja Serenades passagerarsiffror vid varje avgång från Stockholm och Helsingfors så de har nog inte glömt det. Om siffrorna sedan stämmer vet man ju inte.

Däremot verkar ju inte de andra fartygen inom TS och Viking, precis som du skriver, bry sig om att ange dessa siffror. Även Rosella har kört med sina 424 passagerare väldigt länge nu.  Leende (smiley)
« Senast ändrad: 20 Maj 2012 kl. 12:17 av Mikko » Loggat
FEA

Antal inlägg: 3 299

« Svara #6 skrivet: 20 Maj 2012 kl. 12:26 »

Tack Mikko! Jag använder marinetraffic.com för AIS och där finns inga passageraruppgifter.
Loggat

Här finns de flesta av mina bilder i högre upplösning: (Vill du ha ännu högre upplösning så kan du maila mig om originalformat så får vi se vad jag kan ordna)
Bilder av FEA, Franz Airiman
Var vänlig använd inte mina bilder utan tillstånd, tack. Please do not use my pictures without permission, thank you.
Lars Ödlund

Antal inlägg: 1 463

« Svara #7 skrivet: 20 Maj 2012 kl. 12:31 »

Nu ändras ju Gabriellas och Silja Serenades passagerarsiffror vid varje avgång från Stockholm och Helsingfors så de har nog inte glömt det. Om siffrorna sedan stämmer vet man ju inte.

Däremot verkar ju inte de andra fartygen inom TS och Viking, precis som du skriver, bry sig om att ange dessa siffror. Även Rosella har kört med sina 424 passagerare väldigt länge nu.  Leende (smiley)

Precis så, Festival brukar ha 200 passagerare t.ex och övriga knappar sällan eller aldrig in antalet passagerare och jag har heller aldrig hört att det skulle vara något krav heller.
Loggat
iakttagaren

Antal inlägg: 682

« Svara #8 skrivet: 20 Maj 2012 kl. 18:48 »

Glad Jag ger er rätt i att det inte är lätt att följa. Obeslutsam Man får sedan lita till hamnuppgifterna. Med glimten i ögat (blinkande) Men titta på Serenade som går ut från Helsingfors med 1.984 passagerare ombord medan Gabriella bara har 1.468. Ledsen

Om det här är rätt så bör ju Serenade vara ett betydligt lönsammare fartyg. Tunga Visserligen är hon större men besättningskostnaderna och bunkerkostnaderna är nog väldigt lika. Arg Underhållskostnader är säkert lika och då återstår bara farledsavgifterna och hamnavgifterna. Tunga

Vad är för övrigt Gabriellas reella max passagerantal? Det som nu anges är ju bara livräddningsutrustning. Om man bortser från apburarna under bildäck och beräknar att varje 4-personers hytt i verklighetern bara tar 2 personer så undrar jag om man inte är ganska nära med 1.500 passagerare. Generad

När jag senast åkte med henne var vi 1.200 och då kändes hon fullbelagd. Cheesy
Loggat
NAUCLER

Antal inlägg: 4 605

In my spare time I am hunting Russian ghost ships

« Svara #9 skrivet: 20 Maj 2012 kl. 18:59 »

GABRIELLAs senaste certifikat jag såg var 2420, ibland visas 2480 - men jag tror det gäller AMORELLA/ISABELLA enbart.  Finska Sjöfartsstyrelsen har de exakta gällande siffrorna förstås.
Loggat

Member of the World Enthusiasts'  Nuclear-powered Ship visitors' and sailors' Club:
Touching and walking the steel and of:
1989 "Lenin" -world's first atomic ship
1989 SSV-33 "Ural" - 1990: Anti-aircraftcarrier cruiser "Andropov"/"Pjotr Pervyj" - 1991:"Oktjabrskaja Revoljutsija"/"Jamal" - 1992: 49 900 tonne atomic submarine Akula/Typhoon - 2009:"Ural"/"50 let Pobedy"

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: