Oj oj oj vad ni tar i då! Ni har säkert rätt i mångt och mycket. Jag har förklarat tidigare varför jag beslyser Viking i så dystra färger. Men åter igen den rosenskimrande bild av Viking och satsningen på Grace som förekommit på Landgången krävde en motvikt. Jag beklagar att jag går till överdrift rätt ofta. Men det är ett medvetet val jag gör.

Det pågår ett chickenrace eller svälta räv om ni så vill som Viknings eller rättare sagt dåvarande SF-lines ledning startade när man valde att inte köpa Slitebåtarna.

Först räknade man med att Silja skulle gå i putten. Man var mycket nära men så dök SeaContainer upp.

Sedan räknade man med att Seacontainer skulle gå i putten. Man var mycket nära men så dök Tallink upp.

Därefter räknade man med att Tallink skulle gå i putten. Man var mycket nära men så dök räntorna och bankerna räddade Tallink på nio.

Även om många här på Landgången vägrar att inse det så är det faktiskt Viking som nu är nere för räkning. Vem skall trösta knyttet? Kan man fråga sig.

Om jag vill Viking illa? Absolut inte!

Tvärtom jag håller tummarna för Viking men det dagens ledning har hållit på med i snart 20 år har placerat Viking som jumbo i pågående chickenrace. Vare sig ni vill det eller inte.

Är Grace Vikings räddning eller slutliga stenen runt halse´+ Låt oss hoppas på det förra men även om Grace blir allt annat än en katastrof så kommer hon inte ensam att rädda Viking.

Viking måste koncentrera sig på sin kärnverksamhet - de två linjerna på Åbo och Helsingfors. Utnyttja sitt tonnage maximalt. Skära hårt i landkostnaderna och avveckla allt gammalt och olönsamt tonnage - nästan till vilket pris som helst.

Har man verkligen den mage som fordras?

XPRS? Det är som Stefan säger. Men så länge hon bidrar postivt så är det väl bara att lunka på. Man får knappast tillbaka pengarna på dagens marknad om man säljer henne.

Om jag har specialkunskaper om Viking? Läs bokslutet, kvartalsrapporten och traffikstatistik. Kom igen sedan och skriv mig gärna på näsan.

Hur det kommer att gå för Tallink? Med beaktande av att deras tonnage antingen allt är över tjugo år och inte drar in något alls eller är nyare kopior av gammalt tonnage som inte heller drar in något så ser det ju inte ljust ut. Det är bara på Tallin - Helsinfors man kommit med nytänkande i form av Star och Superstar och där skär man ju tydkligen guld med täljkniv. Det är också här man har största fördelen av de lägre besättningskostnaderna. Det är inte lätt att komma åt dem där och att sätta in Bella innebär med största sannolikhet att Viking skaffar sig en förlust linje till.

Tja alltid lika uppfriskande när någon ryter till. Jag saknar förövrigt en liknande debatt om andra linjer och rederier som kämpar. Även om Transatlantic givetvis skall komma under en annan rubrik skulle det vara intressant om någon tog sig tid och utvärderade dess vara eller inte vara. Deras rapport var ju ännu hemskare läsning än Vikings.