Hon är väl Vikings fartyg (inte bankens)? Det borde väl betyda att hon bara lär kosta mindre underhåll samt hamnavgift, vilket säkert är en "piss i havet" mot vad hon skulle kostat i drift under samma period. Jag tror inte att hon sätts in som någon extra båt, eftersom man har väl alltid sagt att januari - mars är en period där de flesta håller i pengarna. Således borde inte varken frakt eller passagerartransport under de tre månaderna vara tillräckligt stor för att hon ska behöva hjälpa till på en annan linje.
Jag tror också att läget varit lite spänt ombord, och att man varit rädd för att just det här ska hända. En kompis till mina föräldrar åkte med Rosella i början på året, står och fumlar med pengarna så det tar lite extra tid i kassan. För att komma ur den lite stressade situationen skojar han "Det är ingen fara, det är ju bara lågsäsong nu så det är inte speciellt bråttom", varav svaret lite surt blev att det finns inte något sådant utan nu är det alltid säsong.
Men jag måste ändå undra lite, hur kommer det sig att man inte lyckas? De har ju kört på linjen i bra många år, det har ju gått runt hela tiden har jag fattat det som? Annars hade man väl knappast beställt nytt och större? Och om jag inte minns fel så ökade det jättebra de/det första åren/året på både XPRS och Rosellas rutter?
Bränslekostnader är väl en viktig faktor i det hela. Men sedan handlar det mycket om kvalité också. Att puttra över havet i en färja som är 32 år är knappast något man kan locka med längre. Och Rosella har väl aldrig varit någon färja med attraktionskraft. Konceptet är mer en överfart.
Sedan finns det även andra ting som spelar in. Dagens pensionärer har fått det bättre ekonomiskt, varför resor längre än Åland kanske föredras. Det går inte att tro att tiden står stilla. Den publik som tidigare fanns börjar avta av flera skäl.
Och ska rederierna möta upp framtidens krav krävs det förändringar. Personligen så gillar jag att åka färja. Men jag skulle aldrig ta mig ut till Kappelskär för att åka med Rosella. Inte heller att jag gör en tur med Cinderella fast man näst intill får gratisresor varje vecka. Det är ett urtrist koncept att åka runt i en färja utan mål.
Ska Viking Line hålla sig kvar krävs förändringar med kraftiga kvalitétshöjningar. Och några idéer borde vara att Viking Grace och Cinderella fick bli parhästar, varav den sistnämnda fick en rejäl uppfräschning. Då skulle man kunna kombinera Cinderella för kryssningsresenärer, frakt och de som åker enkelsträckor mellan Sverige och Finland.
Det andra vore att få till ett nybygge för Stockholm-Helsingfors och ersätta Mariella. Den skutan har ingen attraktionskraft om man jämför med Silja Symphone/Serenade. Gabriella kan man behålla några år till innan den bör ersättas. På så vis skulle nog VL kunna förbättra sina möjligheter. Men sedan är det också som jag skrev i en annan tråd. Allt handlar i botten om styrelsen har orken kvar. Merparten av medlemmarna börjar bli till åren, varför det också ligger i sakens natur att man inte har samma iver längre. Jag tror inte alls det är omöjligt att vissa rederiet försvinner med tiden. Bara för att det står Viking Line på skroven idag så behöver det inte göra det om tio år. Då kan det lika gärna stå Stena Line eller DFDS på Cinderella och de andra Vikingbåtarna. Allt beror på vad VL klarar och orkar själva framöver

Mikael K.