Nyheter: Vid störningar följ oss på twitter.com/landgangen 24 Maj 2013 kl. 15:29
----- Veckans bild -----

M/S Nippon i Suez-kanalen i mars 1967
© Foto: Olle Sundin

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem. *

Stena Scandinavica?
Sidor: 1 [2]  Alla   Gå ned
  Skriv ut  

Stena Scandinavica?
Författare Meddelande
Vanten

Kön: Man
Antal inlägg: 145

« Svara #15 skrivet: 08 Maj 2012 kl. 19:10 »

Inte för att jag vet pm det har med saken och göra men det såg så himla trevligt ut när man kom på Älvsborgsbron och man såg de gamla fartygen! De nya ser så tråkiga ut där de ligger med aktern mot bron! Kam man inte vända dem bara för oss som åker på bron? Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat
kapstans

Inloggad Inloggad

Antal inlägg: 6 104

« Svara #16 skrivet: 08 Maj 2012 kl. 19:13 »

Det har nog med lastrampernas passning till fartyget att göra. Du får söka hitta en position där du kan se dem framifrån istället, typ nere invid terminalen.
Loggat

Fredrik Ahlman
Emil G

Inloggad Inloggad

Antal inlägg: 214

« Svara #17 skrivet: 08 Maj 2012 kl. 20:32 »

Jag antar att färjorna fyller sin funktion för de dem är till för, transportera människor bekvämt till Tyskland. Samma sak med Danmarksfärjorna, när jag åker med dem inte gör jag det för att det är jättekul att sitta på en färja fram och tillbaka över Kattegatt i sju timmar utan för att det är förbannat trevligt i Danmark. Vill jag supa skallen av mig finns det billigare och bättre ställen att göra det på än en båt som du inte kan lämna när du känner att det är nog.
Loggat
MP

Antal inlägg: 1 701

Tidtabeller är poesi

« Svara #18 skrivet: 08 Maj 2012 kl. 21:27 »

Att man vill kliva av en Stena färja så fort som möjligt är ju inte konstigt,det finns ingen trivsel ombord,synd att det inte finns fler aktörer med färjor från Sveriges största hamnstad.
Loggat

Bulben är underskattad..
Henrik Johnson

Antal inlägg: 3 266

« Svara #19 skrivet: 08 Maj 2012 kl. 21:39 »

Det har nog med lastrampernas passning till fartyget att göra.

Den främsta orsakern var mig veterligen att fartygen på enklast möjliga sätt skulle kunna vända runt, vilket ju idag sker genom att de roterar kring dykdalben. Om denna manöver skulle ske innan tilläggning så skulle det ta ytterligare tid vid morgonanlöpet. Smidigare att ta det vid avgången när de redan ligger intill dykdalben. För övrigt så skulle den nya pax-matargången passa till den gamla Lloydterminalen vid Majnabbe.

Kanske att vi får se en dag när all Stenas verksamhet koncentreras till Majnabbe. Inte för att jag hoppas på det men miljö-talibanerna kommer säkert inte att ge sig utan strid.

Mvh / Henrik
Loggat

www.motor-vessel.com - a blog dedicated to people with passion for shipping, shipbuilding and engineering
Ingemar

Antal inlägg: 1 482

Fartygsintresserad Museispårvagnsförare

E-post
« Svara #20 skrivet: 08 Maj 2012 kl. 22:23 »

Senaste debattinlägget när det gäller terminal för Stena var ju återigen väster om bron och på Hisingen.

Hälsar

Ingemar

Med en suck efter att vi har betalt Götatunneln till stor del för trafiken till/från Stenas terminaler.
Loggat
kapstans

Inloggad Inloggad

« Svara #21 skrivet: 08 Maj 2012 kl. 22:28 »

Majnabbe är ju än dock ett bättre alternativ än Hisingen. Man kan ju ta sig enkelt tillMajnabbe med den infrastruktur som finns idag både via väg och spårvagnstrafik. Hisingen skulle väl medföra att det blev ett hinder för dem som saknar bil.
Loggat

Fredrik Ahlman
Ingemar

E-post
« Svara #22 skrivet: 08 Maj 2012 kl. 22:52 »

Majnabbe skulle dessutom bli billigare för Stena eftersom de får ha eget stuveri där.
Loggat
kapstans

Inloggad Inloggad

« Svara #23 skrivet: 08 Maj 2012 kl. 22:54 »

Ja stuveriarbetaremonopolet avskaffades ju 2002. Leende (smiley)
Loggat

Fredrik Ahlman
Henrik Johnson

« Svara #24 skrivet: 08 Maj 2012 kl. 22:59 »

Majnabbe skulle dessutom bli billigare för Stena eftersom de får ha eget stuveri där.

Det går väl praktiskt taget inga löstrailers ifrån Masthuggskajen? Jag ser emellertid Stenas egna tugmasters köra förbi Fiskhamnen dagligen så jag föreställer mig att att de har egen personal vid Danmarksterminalen med. Jag får känslan av att det var 30 år sedan det var skillnad men någon Stena anställd kan säkert bekräfta eller dementera.

Mvh / Henrik
Loggat

www.motor-vessel.com - a blog dedicated to people with passion for shipping, shipbuilding and engineering
Ingemar

E-post
« Svara #25 skrivet: 08 Maj 2012 kl. 23:05 »

Fick höra påståendet från en Stenaskeppare så sent som i somras, kan ju vara så att det är hamnens personal som kör Stenas fordon.

Funderar

Ingemar
Loggat
JBG

Antal inlägg: 6

« Svara #26 skrivet: 08 Maj 2012 kl. 23:15 »

Även masthugget har stena anställda kajgubbar.
Dragbilen +trailern kör proviant och kioskvaror till tysklandsbåtarna som utgår från deras lager på danmarksterminalen.
Loggat
Emil G

Inloggad Inloggad

Antal inlägg: 214

« Svara #27 skrivet: 09 Maj 2012 kl. 08:17 »

Att man vill kliva av en Stena färja så fort som möjligt är ju inte konstigt,det finns ingen trivsel ombord,synd att det inte finns fler aktörer med färjor från Sveriges största hamnstad.
Inte nödvändigtvis, det fyller dem förväntningar jag har på en färja bara det att jag åker med dem för att komma till Danmark inte för att det är jättekul att åka färja även om det är ett plus. Tror majoriteten resonerar så där faktiskt, och uppenbarligen funkar konceptet.
Loggat
Henrik Johnson

« Svara #28 skrivet: 09 Maj 2012 kl. 21:01 »

Inte nödvändigtvis, det fyller dem förväntningar jag har på en färja bara det att jag åker med dem för att komma till Danmark inte för att det är jättekul att åka färja även om det är ett plus. Tror majoriteten resonerar så där faktiskt, och uppenbarligen funkar konceptet.

Får nog säga att jag håller med dig där Emil. Stena fyller ett transportbehov. Kan jag få mig en kall öl och en bit god mat så är jag nöjd. Det kanske är på sin plats att nämna att jag tycker att middagsbuffén på Kiellinjen är allt annat än prisvärd och absolut inte har samma klass som t.ex. Color Line erbjuder.

Min syn på utbudet ombord på mer kryssningsbetonade linjer, som ju främst återfinns i norra Östersjön, är att det är kul men inget nödvändigt.

Mvh / Henrik
Loggat

mange

Antal inlägg: 33

« Svara #29 skrivet: 09 Maj 2012 kl. 23:17 »

Måste ändå säga att det är betydligt bekvämare i hytterna på Stenas Tysklandslinje, än de nedlegade britsarna på Siljas Helsingforsbåtar...
Loggat

Sidor: 1 [2]  Alla   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: