Nyheter: Vid störningar följ oss på twitter.com/landgangen 19 Maj 2013 kl. 16:21
----- Veckans bild -----

M/S Nippon i Zues-kanalen i mars 1967
© Foto: Olle Sundin

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem. *

Lisco Gloria-rapporten
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  

Lisco Gloria-rapporten
Författare Meddelande
AVR4000

Kön: Man
Antal inlägg: 837

Hemsida E-post
« skrivet: 23 December 2012 kl. 17:34 »

Jag lägger in en direktlänk till slutrapporten om branden ombord på Lisco Gloria 2010. Det är intressant läsning.

Länken går direkt till PDF-dokumentet.

http://www.transp.lt/files/uploads//Investigation_Report_445_10%20Lisco%20Gloria%20galutinis.pdf
Loggat

färgblind

Inloggad Inloggad

Antal inlägg: 523

E-post
« Svara #1 skrivet: 23 December 2012 kl. 18:16 »

Jag lägger in en direktlänk till slutrapporten om branden ombord på Lisco Gloria 2010. Det är intressant läsning.

Länken går direkt till PDF-dokumentet.

http://www.transp.lt/files/uploads//Investigation_Report_445_10%20Lisco%20Gloria%20galutinis.pdf
Det var en tung rapport.
Bra med mycket bildmatrial som visar att det gått riktigt hett till.
Undrar dock över kvinnan som skulle finnas ombord men som tydligen befann sig i land.
Det kostade nog lite sar-resurser att reda ut det misstaget
Loggat
Dr Wolf

Inloggad Inloggad

Antal inlägg: 1 635

Skandiaker i Sandefjord 20/10-11

« Svara #2 skrivet: 23 December 2012 kl. 21:37 »

Satt o kika lite på rapporten o eftersom de verkar som passagerarna kände röklukt i hytterna o sökte sig till samlingstationen inna utrymmnings grupper o så var igång (säger inte att de var så men får den känslan när jag bara kollat lite snabbt) så börjar fundera lite på finns de några skrivna eller för den delen oskrivna regler när man ska dra general-/brandlarm (om de råkar va olika) i hela båten eller är de upp till varje chief/skeppare vad han/hon känner för.

Har ännu ganska lite sjötid (som motorman) och är ännu i början av mina studier till maskinist s¨har inte så stor kunskap på den punkten då man ju vet i förtid när de är övning o reagerar annurlunda mot vad man antagligen gör i skarpt läge (har tack o lov sluppit undan skarpa lägen både som passagerare och besättnings medlem)
Loggat

Robert Baden Powell, scoutings grundare ska ha sagt:
"Om världens ungdomar möts, och lär känna varandra, blir det fred. För man slåss inte med sina kamrater"
AVR4000

Antal inlägg: 837

Hemsida E-post
« Svara #3 skrivet: 23 December 2012 kl. 23:46 »

Jag får intrycket att förloppet var så snabbt att befälen överrumplades s.a.s. I normalfallet larmar man ju besättningen först för att vara redo då man kör igång evakueringslarm till passagerarna (det gäller ju att ha samlingsstationerna bemannade etc). Här tog det ju inte många minuter från att branden upptäcktes till nästan hela fordonsparken stod i ljusan låga.

Det visar sig ju även att man fick kyla ned däcket för att ö.h.t kunna gå i livbåten p.g.a hettan och då var det ändå en besättningsman som fick brännskador på fötterna.

Brandorsaken lyckades man inte fastställa men enligt vad jag förstår var den första anomalin att temperaturen i en lastbärare sjunkit till -28 grader (den skulle ha varit -20) och kort därefter verkar det ha börjat brinna. Det tyder ju på ett tekniskt fel med kylningen och det framgår ju att det kan ha blivit överhettning i en fläkt eller något. Det verkar ju i.a.f inte varit något fel på själva fartyget eller dess elsystem (lastbilen var ju kopplad till extern strömförsörjning).

Det var ju också problem att få igång drencher-systemet vilket ju tillät branden att sprida sig, dessvärre.

Vad som dock står klart är att färjans konstruktion var tämligen motståndskraftig, det förefaller ju ha tagit 2 timmar innan elden fick fäste i passageraravdelningarna och då i hytterna längst akterut innan den spred sig.

Rent generellt verkar ju räddningsinsatsen ha gått väldigt bra och effektivt.

Rapporten känns förtroendeingivande, välskriven och seriös. Alltså inte som en viss rapport om en viss annan färja. Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: