I dag måndag den 14 maj var det åter dags för dubbelanlöp i Göteborg. En liten gästade Frihamnen medan den lite större fick lägga till i Arendal. Vi börjar med den lilla. ARION tog lots utanför Vinga redan 05:30 så det blev en tidig morgon. Kallt var det dessutom. Och blåsigt. SMHI varnade för vindbyar upp över 20 m/s, vilket säkert kan stämma. Vinden blåste rakt på där jag stod på Käringberget.
Japp, FEA, jag har fixat till årtalet...

ARION in Gothenburg by
Christopherkr, on Flickr
Här syns TENAX och BOA HEIMDAL på sin väg ut för att assistera "den stora".
ARION in Gothenburg by
Christopherkr, on Flickr
Här har vi henne, den stora... AIDA LUNA på besök direkt från syskonträffen i Hamburg.
AIDA LUNA in Gothenburg by
Christopherkr, on Flickr
Grundkurs?
Christopherkr, on Flickr
Nej då. AIDA LUNA föjde den södra farleden så fint så.
Christopherkr, on Flickr
Christopherkr, on Flickr
Dagen bjöd på allt annat än skönt väder för de tyska gästerna. Själv var jag rätt nöjd med att tillbringa dagen på kontor, skyddad från regn, blåst och annat sattyg. Men på kvällskanten styrde jag ut till Arendal för att fota avgången.
Christopherkr, on Flickr
Perfekt dagsform och lite flyt gjorde att jag kunde få några bilder på AIDA LUNA från vattensidan också...
Christopherkr, on Flickr
BOA HEIMDAL var flytetyget som jag klev ombord på, en av de två bogserbåtarna som hjälpte till att dra ut AIDA LUNA från Arendal. BOA HEIMDAL kopplade i aktern.
Christopherkr, on Flickr
Här har AIDA LUNA vänts 90 grader och är på väg ut i farleden.
AIDA LUNA and BOA HEIMDAL in Gothenburg by
Christopherkr, on Flickr
Strax därefter fick bogserbåtarna order om att koppla loss och återvända hem till Arendal.
Christopherkr, on Flickr
Christopherkr, on Flickr
På onsdag kommer systern till AIDA LUNA, nämligen AIDA BLU
Christopherkr, on Flickr
Om jag hinner ska jag försöka slänga ut ett litet filmklipp från bogseringen.