Nyheter: Vid störningar följ oss på twitter.com/landgangen 19 Juni 2013 kl. 03:10
----- Veckans bild -----

M/S MSC Federica i Singapore 21 december 2006
© Foto: Thomas Larsen

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem. *

Till Polenfrån Nynäshamn?
Sidor: [1] 2  Alla   Gå ned
  Skriv ut  

Till Polenfrån Nynäshamn?
Författare Meddelande
San Bruno

Kön: Man
Antal inlägg: 286

« skrivet: 02 April 2012 kl. 06:42 »

Är det någon som har åkt till Polen från Nynäshamn?
Vad är standarden på dessa kryssningar?
Man får en del i 4-bäddshytt två nätter och frukost för 650 kr/person, men jag vet absolut ingenting om dessa båtar.

Loggat
Timo

Antal inlägg: 1 024

Det berömda Röda Korset...

E-post
« Svara #1 skrivet: 02 April 2012 kl. 09:02 »

Har inte gjort en kryssning på rutten, men från Gdansk till Nynäshamn med Scandinavia.
Min reserapport:
https://sites.google.com/site/baloossite/home/scandinavia-1

Avgången jag åkte med var inte marknadsförd som kryssning. En bekant åkte några veckor senare med en avgång som var helt olik min - och trivdes bra.
Loggat

Sköt om eder.
Baloo
båten

Antal inlägg: 476

« Svara #2 skrivet: 02 April 2012 kl. 10:10 »

Har aldrig åkt därifrån, men skulle tro att det var rätt låg standard, som reportaget bekräftar.
För en färja byggd 1980, för trafik mellan Nynäs och Visby, är en dubbel så lång rutt, 32 år efter, kanske inte det som är bäst för dens image.  Ledsen
Finns ingen bufférestaurang ombord, förutom cafeterian då? Cafeterian verkar ju rätt sorglig.  Ledsen
Loggat
Timo

Antal inlägg: 1 024

Det berömda Röda Korset...

E-post
« Svara #3 skrivet: 02 April 2012 kl. 10:48 »

Däremot var maten i a la carten mycket god.
Loggat

Sköt om eder.
Baloo
Lars Ödlund

Antal inlägg: 1 462

« Svara #4 skrivet: 02 April 2012 kl. 11:29 »

Om man inte är extremt priskänslig rekommenderas hytt på däck 8 (De som kallades A special på Gotlandstiden) eller någon av Lyxhyttena.
Loggat
Anneli

Kön: Kvinna
Antal inlägg: 259

« Svara #5 skrivet: 15 Maj 2012 kl. 19:40 »

Ja, lyxhytterna är klart prisvärda men annars känns Scandinavia generellt ganska sunkig. Ingen som helst underhållning ombord, slitet överallt och besättning som inte är särskilt serviceminded. Känns som om hon mest tar cargo & chaffisar. Trist, eftersom det säkert skulle finnas underlag för kryssningar om man gjorde en uppryckning!
Loggat
Lars Ödlund

Antal inlägg: 1 462

« Svara #6 skrivet: 15 Maj 2012 kl. 20:44 »

Man får ju ha i åtanke att det är snart 10 år sedan hon utmönstrades ur Gotlandstrafiken och 15 år sedan hon fick den senaste upprustningen, Polferries har ju knappast gjort mer än löpande underhåll förutom den anpassning för linjen som gjordes efter köpet.
Loggat
aries

Antal inlägg: 509

E-post
« Svara #7 skrivet: 15 Maj 2012 kl. 21:08 »

Baltivia är bättre än Scandinavia men Baltivia tar bara Cargo.
Loggat
Anneli

« Svara #8 skrivet: 16 Maj 2012 kl. 13:52 »

Intressant, aries, att du gillar Baltivia bättre, på vilket sätt då? Men om hon nu är avsedd endast för cargo så kanske man kunde göra Scandinavia lite mera "kryssningsinriktad" åtminstone på helgerna!
Loggat
aries

E-post
« Svara #9 skrivet: 16 Maj 2012 kl. 14:45 »

Sist jag åkte med Scandinavia till Polen (i februari) så var den väldigt sliten och hytten som jag fick stank som f**

Till Sverige åkte jag med Baltivia och jag tycker att hon ser bättre ut. Mer bekväm och besättningen är trevligare dock mindre.
Loggat
Anneli

« Svara #10 skrivet: 16 Maj 2012 kl. 15:02 »

Jag läste just på Polferries hemsida att Baltivia har plats för 250 passagerare men är det bara chaufförer som avses då, tro?
Annars kanske man skulle prova henne, någon annan än aries som har erfarenhet av Baltivia att dela med sej av?
Loggat
KIM

Antal inlägg: 4 124

kim_viktor@live.se viktorkim@ymail.com
Hemsida E-post
« Svara #11 skrivet: 16 Maj 2012 kl. 15:05 »

Baltivia tar även passagerare med fordon.
Loggat

29 juni Stena Vision
2 juli Scandinavia

Cruise Stockholm http://www.cruisestockholm.com/
aries

E-post
« Svara #12 skrivet: 16 Maj 2012 kl. 20:25 »

Den enda nackdelen med Baltivia är att hon har över 30 år på nacken.
Loggat
Dirren

Antal inlägg: 538

« Svara #13 skrivet: 16 Maj 2012 kl. 21:51 »

Varför kan inte en färja få vara just en färja, utan att någon skall kritisera den för att vara ett sämre kryssningsfartyg? Personlig kommentar: Som gammal yrkeschaufför vill jag helst slippa köra en massa "dömil", därför tycker jag det är en perfekt färjelinje. En timmes bilkörning, slappa ombord, och sen är man redan på kontinenten.....utan att blivit störd av en massa fylleskallar. // Dirren
Loggat
Anneli

« Svara #14 skrivet: 17 Maj 2012 kl. 09:30 »

Jag har nog aldrig sett så mycket fylla ombord på någon annan färja som just Scandinavia. Skillnaden var att man inte tog en öl eller en drink i baren, restaurangen eller på discot utan istället halsade vodka i hyttkorridorer, vilstolar & ute på däck.
För övrigt behöver faktiskt inte kryssning per automatik innebära fyllskallar. Vi som älskar att vara på havet, koppla av några dagar, äta gott & handla lite lyx (På Polenfärjan är taxfree fortfarande verkligen taxfree) är också en grupp som faktiskt existerar.
Dessutom är det mycket prisvärt i Polen också och för er som inte besökt Sopot så kan jag varmt rekommendera det, speciellt men någon natt på Grand hotel, ett riktigt fint hotel som också har ett läge som är helt outstanding!
Loggat

Sidor: [1] 2  Alla   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: