|
|
loke
Antal inlägg: 108
|
 |
« Svara #1 skrivet: 09 Mars 2012 kl. 13:43 » |
|
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
kapstans
Antal inlägg: 6 126
|
 |
« Svara #2 skrivet: 09 Mars 2012 kl. 15:03 » |
|
En svensk kollision med andra ord. Stena är ju svenskägt och Union Moon ägs bla av SRAB som också är svenskt. Trist att SRAB drabbas åter igen av ett bakslag eftersom de reedan ligger pyrt till ekonomiskt... För de är väl fortfarande delägare i Union Moon?
|
|
|
|
|
Loggat
|
Fredrik Ahlman
|
|
| |
|
|
KIM
|
 |
« Svara #3 skrivet: 09 Mars 2012 kl. 16:44 » |
|
Stena Feronia ligger nu i Belfast utanför dockan där Stena Mersey ligger. Kör Stena bara med Stena Lagan på linjen nu?
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
Sander`n
Kön: 
Antal inlägg: 393
|
 |
« Svara #4 skrivet: 10 Mars 2012 kl. 19:37 » |
|
|
|
|
|
|
Loggat
|
Sjöfart intresserade och jungman.
Vennligst ikke kopier eller bruk mine bilder uten å spørre. :-)
|
|
| |
|
Stefan S
Inloggad
Antal inlägg: 8 429
|
 |
« Svara #5 skrivet: 11 Mars 2012 kl. 23:03 » |
|
|
|
|
|
|
Loggat
|
"Is this the right room for an argument?"
Medlem av "Philippine SHIP Spotters Society "
|
|
| |
|
OBSERVER
Antal inlägg: 692
|
 |
« Svara #6 skrivet: 11 Mars 2012 kl. 23:27 » |
|
Efter bilden att dömma, norde "Union Moon" byta namn till Stena Metall.............................
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
kapstans
|
 |
« Svara #7 skrivet: 12 Mars 2012 kl. 00:24 » |
|
Ja skadan ser inte billig ut. Men den höll tätt i alla fall och enligt uppgift skall hon dockas för reparation. SRAB har nog haft tillräckligt med otur. Visserligen inte helt deras fartyg utan de äger 25% i Norswede shipping KS som äger dessa fartyg. Men de hade ju en annan av dessa systrar som sjönk förra året. Befälhavaren lär ha varit överförfriskad på Union Moon. Skulle vara intressant och se statistik över hur stor andel av fartygsolyckorna som alkohol är inblandat i. Det bör röra sig om en ganska stor andel. Rätt skrämmande egentligen om man tänker på riskerna för liv och miljö samtidigt men sekundärt vilka värden som sätts på spel.
|
|
|
|
|
Loggat
|
Fredrik Ahlman
|
|
| |
|
|
|
origoxy
Inloggad
Antal inlägg: 711
|
 |
« Svara #9 skrivet: 03 Juni 2012 kl. 12:56 » |
|
Jag tycker inte man kan säga att rederiet har haft otur lika lite som att man kan säga att Costa har haft otur.
Att man har en befälhavare som är berusad / tar stora risker, det är rederiets ansvar.
Rederiet har anställt befälhavaren och är han olämplig så har man brustit i tillsyn, rekrytering mm.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
kapstans
|
 |
« Svara #10 skrivet: 03 Juni 2012 kl. 13:12 » |
|
Jag håller med om det att rederiet skall ta referenser i anställningsprocessen. De flesta rederier gör ju så också. Det går att till stor del gardera sig genom en noggrannare urvalsprocess. Nu vet jag inte hur de bemannar om de själva sköter bemanningen eller om de anlitar ett crewmanagement företag. Dock är det alltid en liten risk att någon slinker igenom kontrollen. Exempelvis periodarproblem kan vara svårt att detektera om det inte skett på sjön tidigare.
Sedan ligger ju ett högt individansvar här också. Personen själv och omgivningen ombord måste ur säkerhetssynpunkt bakåtrapportera om man ser tendenser. Huvudansvaret bär individen därav lagföring.
Rederiet har haft otur tidigare då ett systerfartyg till Union Moon förliste för något år sedan.
|
|
|
|
|
Loggat
|
Fredrik Ahlman
|
|
| |
|
origoxy
Inloggad
|
 |
« Svara #11 skrivet: 03 Juni 2012 kl. 15:08 » |
|
Handlar inte bara om att ta referenser, vad betalar man tex för löner och andra villkor?
Betalar man dåligt så kommer man knappast att få eliten att söka sig till rederiet (if you pay peanuts you get monkeys)
Vilken kultur har man i företaget, om befälhavaren är periodare, varför har ingen reagerat ombord?
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
kapstans
|
 |
« Svara #12 skrivet: 03 Juni 2012 kl. 15:30 » |
|
Håller med i det mesta kanske utom lönen, nykterhet sitter inte i lönen. Exxon Waldez skepparen där var ju full och där lär knappast lönen varit kass.
|
|
|
|
|
Loggat
|
Fredrik Ahlman
|
|
| |
|
sjusovare
Kön: 
Antal inlägg: 965
Kasteelborg i Cleevland 2002
|
 |
« Svara #13 skrivet: 03 Juni 2012 kl. 15:45 » |
|
Håller med i det mesta kanske utom lönen, nykterhet sitter inte i lönen. Exxon Waldez skepparen där var ju full och där lär knappast lönen varit kass.
Exxon valdes är bara ett fall av många. I många fall är sjömannen inte alkolist när han börjar till sjöss utan blir det under resans gång. Alkohol används som självmedicinering av många... de mår egentligen ganska dåligt psykiskt.  En psykisk ohälsa som beror på isolering och arbetsmiljö. Bra betalt garanterar bättre kvalitet på de anställda. Bra avlösningsystem likaså.  Det finns ju en anledning till att killarna inom offshore inte sitter och kör in i riggarna till höger och vänster. Att tro att man kan få bra arbetskraft grattis är en redardröm som saknar förankring i verkligheten.  Jag skulle vilja jämföra statistik på fylleolyckor med statistik på olyckor som beror på undermålig kompetens eller för lite vila. jag är helt övertygad om att detta är ett större problem. 
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
origoxy
Inloggad
|
 |
« Svara #14 skrivet: 03 Juni 2012 kl. 16:41 » |
|
Lite off topic, Exxon Valdes dras alltid upp när det gäller alkohol och shipping men, om man läser NTSB rapported, den är inte orsakad av alkohol utan av trötthet hos vaktstyrman. Befälhavaren var på bryggan tillsammans med lotsen på avgång och denne märkte inte att Bfh skulle ha varit påverkad. Sedan när lotsen har lämnat går befälhavaren ner och fartyget framförs av vaktstyrman (som inte var alkoholpåverkad), denne är dock uttröttad pga arbetsbelastningen under hamnliggandet. Befälhavaren hade alkoholproblem men det var inte orsaken till olyckan, han var inte ens på bryggan.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
kapstans
|
 |
« Svara #15 skrivet: 03 Juni 2012 kl. 16:50 » |
|
Var bara tvungen att dra en motpol till att alkoholproblem inte är lönerelaterat och Exxon är då en klassiker i dessa sammanhang. Det är samma sak på land alkoholproblem finns i alla samhällsklasser bara det att det oftare sker mer öppet i de lägre medan det smygs mer i den finare kretsarna.
Naturligtvis så är bättre lön och arbetsvillkor ett hjälpmedel att rekrytera bättre personal. Tröttheten är ett bekymmer speciellt med 6/6 system. Skulle tro att IMO inom kort kommer att agera i den frågan, vilket är på tiden. Att han inte hade utkik på bryggan är klassiskt då man gärna undviker att slita på besättningen i ett så litet fartyg.
Sen ser man en klar överrepresentation av öststatsbefäl när det kommer till alkoholrelaterade händelser. Ofta från Polen, Baltikum och Ryssland. Kompetensproblem kan föreligga men det är faktiskt upp till rederiet att se till att rekrytera folk med bäde teoretisk kunskap samt kunskap om det aktuella segment de skall segla i. Dessutom säkerställa att ordentlig förtrogenhetsutbildning skett på det aktuella fartyget.
|
|
|
|
|
Loggat
|
Fredrik Ahlman
|
|
| |
|
kapstans
|
 |
« Svara #16 skrivet: 03 Juni 2012 kl. 17:04 » |
|
Sjusovare det finns utredningar rörande vilotider samt utredning om alkohol på sjön. Rörande kompetensbrister vet jag faktiskt inte på rak hand om det finns någon studie. Oftast när det rör olyckor brukar inte kompetensen ha varit avgörande eller brist på densamma i de olyckor vi haft. Däremot kan mänskliga faktorn ha varit iinblandad i något fall. Någon gemensam undersökning om vila, kompetens alkohol känner jag ej. Hur som helst tycker jag att domslutet är vettigt i fallet med Union Moon. Man har ju riskerat inte bara egna fartyget med besättning utan också en färja. Konsekvenserna hade kunnat bli betydligt värre.
|
|
|
|
|
Loggat
|
Fredrik Ahlman
|
|
| |
|
origoxy
Inloggad
|
 |
« Svara #17 skrivet: 03 Juni 2012 kl. 17:11 » |
|
Nu är det inte valfritt om man skall ha utkik eller ej på bryggan så om man känner att man måste fuska med det så kör man fartyget underbemannat och då skall man skriva en avvikelserapport.
Jag menar inte att lön är det enda som avgör om man får kompetent befäl eller ej, även annat såsom längd på törnar, standard på fartyget etc spelar givetvis in.
Men, om man är eftertraktad och kan välja mellan att tjäna 25000 eller 75 000 i månaden så är nog valet lätt.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
kapstans
|
 |
« Svara #18 skrivet: 03 Juni 2012 kl. 17:19 » |
|
Utkik är något alla rederier kräver. Det finns med i ISM system men i praktiken är det inte ovanligt att utkiken undvaras. Tyvärr är många olyckor kopplade till dålig utkik. Läs haverirapporter så kommer detta upp ständigt. Så var fallet också i Union Moon. Man har bemanningsbeslut om 5-7 man i dessa mindre fartyg.
|
|
|
|
|
Loggat
|
Fredrik Ahlman
|
|
| |
|
sjusovare
Kön: 
|
 |
« Svara #19 skrivet: 03 Juni 2012 kl. 17:45 » |
|
Sjusovare det finns utredningar rörande vilotider samt utredning om alkohol på sjön. Rörande kompetensbrister vet jag faktiskt inte på rak hand om det finns någon studie. Oftast när det rör olyckor brukar inte kompetensen ha varit avgörande eller brist på densamma i de olyckor vi haft. Däremot kan mänskliga faktorn ha varit iinblandad i något fall. Någon gemensam undersökning om vila, kompetens alkohol känner jag ej.
Nu vet jag inte vilka "vi" är men jag tycker ganska ofta det talas om den mänskliga faktorn. Och i den kan vi ju inkludera både alkohol, sömnbrist och ren okunskap/slarvighet. Jag minns för något år sedan jag läste en rapport om en stor bulkare som körde rakt upp på en ö i stillahavet. Ingen var full, ingen var trött. Man seglade i ett översiktskort och hade missat att det fanns en ö där. Man hade sjökort över det hela ,men hade inte tagit fram dem.  När jag jobbade i Singapore strait hörde jag på vhf hur ett fartyg beskrev att de hissat ankaret innan HM var startad. Han drev ner på ett annat fartyg och kolliderade.  Sen har vi ju bulkaren som försökte köra genom öresund med för stor draft och fastnade. Ja och sen de två fartygen som kolliderade i bornholmsgatten en fin dag i klartväder... Minns du dem ? De pratade med varandra på vhf.n hela vägen. Nej du, det finns stora mängder sjöolyckor som kan tillskrivas ren okunskap och dåligt sjömanskap.  Det vore nog något att forska om... för skulle jag gissa så skulle trötthet komma etta, okunskap/dumhet tvåa och alkohol först effter det. Och ändå är det alkohol det tjafsas mest om. Kanske för att det är billigt att attackera. Att börja bemmanna fartygen så att folk inte är utröttade, och börja betala befälen tillräckligt så att du har tillräcklig kompetens ombord kostar ju pengar !  Så det ska vi inte fokusera på. Intresant är det också att jag läste en rapport om att man inte har kunnat se någon inverkan av ISMs införande i olyckstatistiken. Om det är sant är det anmärkningsvärt ! 
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
kapstans
|
 |
« Svara #20 skrivet: 03 Juni 2012 kl. 17:50 » |
|
Jag tror att trötthet och slarv är en stor orsakskälla i många olyckor. Och det är väl dem man kan tillskriva mänskliga faktorn. Jag har också sett dessa uppgifter om ISM systemet. Man skall inte ha alltför stor tillit till ISM. ISM är en typ av kvalitetssystem inget annat.
|
|
|
|
|
Loggat
|
Fredrik Ahlman
|
|
| |
|
kapstans
|
 |
« Svara #21 skrivet: 03 Juni 2012 kl. 18:02 » |
|
Sjusovare det finns ju ett färskt exempel med Nils Holgersson och Urd. Det talas ju om mänsklig faktor där. Det lär inte varit trötthet, knappast okunskap heller, inget tekniskt fel, knappast dålig lön utan ett misstag eller rent slarv om man önskar uttrycka det som sådant.
Sedan har vi de ovanligare fallen som det utanför Mörkö nyligen där man tappade styrningen, ett tekniskt fel.
|
|
|
|
|
Loggat
|
Fredrik Ahlman
|
|
| |
|
pOlman
Kön: 
Antal inlägg: 1 068
|
 |
« Svara #22 skrivet: 03 Juni 2012 kl. 18:10 » |
|
Det vore nog något att forska om... för skulle jag gissa så skulle trötthet komma etta, okunskap/dumhet tvåa och alkohol först effter det. Och ändå är det alkohol det tjafsas mest om. Kanske för att det är billigt att attackera. Att börja bemmanna fartygen så att folk inte är utröttade, och börja betala befälen tillräckligt så att du har tillräcklig kompetens ombord kostar ju pengar !  Så det ska vi inte fokusera på. Nä man börjar bli evinerligt trött på allt skyllande på alkoholen, hittar dom en skeppare som blåser rött ja då är olyckan löst och man behöver inte leta vidare, sen spelar det ju ingen roll om han hade vakt eller inte. Undrar om inte Estonia olyckan skulle vara löst redan första dagarna om skepparn skulle ha överlevt och blåst rött, då hade det ju legat utom allt tvivel om att felet helt och hållet berott på en alkoholiserad skeppare som i dimmorna tagit helt fel beslut och varit ovarsam. Nä myndigheterna kan ju inte sluta leta fel och anledningar till en olycka så fort dom hittar någon ombord som varit alkoholpåverkad ombord, för högst troligt finns det även andra orsaker till olyckan.
|
|
|
|
|
Loggat
|
/pOlman
|
|
| |
|
sjusovare
Kön: 
|
 |
« Svara #23 skrivet: 03 Juni 2012 kl. 18:13 » |
|
Jag tror att trötthet och slarv är en stor orsakskälla i många olyckor. Och det är väl dem man kan tillskriva mänskliga faktorn. Jag har också sett dessa uppgifter om ISM systemet. Man skall inte ha alltför stor tillit till ISM. ISM är en typ av kvalitetssystem inget annat.
Slarv och okunskap är ju olika sidor på samma mynt. Och även alkohol är ju en mänsklig faktor.  Det är lite min poäng. Att allt det här hänger ihop. Det finns en röd tråd från dålig arbetsmiljö och låga löner till trötthet, överdriven alkoholkonsumtion, svårighet att få tag i kompetent personal. Och det är den tråden som är den "mänskliga faktorn" Om man gjorde en riktig root caus analisys så skulle man komma fram till att det är besparingsivern hos redare/lastägare/befraktare som är roten till allt ont. Enklare då att införa en pärm till.... var är den där ISM pärmen igen, du vet den där, där det står att man ska hissa signalflaggan O när någon har rasat i vattnet. 
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
sjusovare
Kön: 
|
 |
« Svara #24 skrivet: 03 Juni 2012 kl. 18:16 » |
|
Hahahaha... Polman, jag kunde inte hålla med mer.  Ibland är alkohol det som orsakade olyckan. Men ibland har det väldigt lite med själva olyckan att göra.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
|
|
kapstans
|
 |
« Svara #26 skrivet: 03 Juni 2012 kl. 18:38 » |
|
Sedan är det omöjligt att jämföra olika fartygstyper med varandra då förutsättningarna är så olika. Ta tex de här små fartygen som den nu aktuella Union Moon. De ekonomiska förutsättningarna gör att du kan inte ha hur mycket personal som helst ombord för det är inte lastägaren/marknaden villig att betala för. Rederierna skär inte guld med täljkniv utan kan i bästa fall gå runt med den begränsade personalstyrka som finns ombord. Det finns inte utrymme för de höga löner som nämnts i tråden inom detta segment. De som seglar inom detta segmentet är kunniga inom sitt område precis på samma vis som de som seglar inom andra segment kan sitt. Det finns självklart rötägg men de finns överallt. En helt annan förutsättning råder på ett stort kryssningsfartyg och det är inte jämförbart rakt av mot tex mindre bulkfartyg.
Det går liksom inte på ett litet bulkfartyg att bara skriva en NCR på "för lite bemanning" -kan ej säkerställa driften. Bemanningen är liknande på de flesta flaggor i området. Det är INTE en bra bemanning det har gått för långt. Det behövs internationella nya riktlinjer som gäller alla flaggor rörande bemanning för då blir "marknaden" tvungen att betala oavsett de vill eller ej dvs om de vill ha en transport utförd.
|
|
|
|
|
Loggat
|
Fredrik Ahlman
|
|
| |
|
sjusovare
Kön: 
|
 |
« Svara #27 skrivet: 03 Juni 2012 kl. 18:45 » |
|
Tack kapstans för att illustrera min poäng så fantastiskt ! Det var i sanning en orgie av stapeldiagram och tabeller.  Sveriges handelsflotta är dock inte särskillt representativ ur ett världsperspektiv.  Förövrigt så är de två grundstötningarna vi haft på korttid här väldigt oroande. Är det en slump eller är det konsekvenserna av en mindre underhållsbudget som har gett de tekniska felen på Malta cement och Alteland.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
kapstans
|
 |
« Svara #28 skrivet: 03 Juni 2012 kl. 18:56 » |
|
Tyvärr har jag inte kunnat uppbringa internationell statistik här och nu. Men tog avsiktligt statistiken för 2010 då underlaget var större då under svensk flagg. Det är en rätt så häftig rapport om 86 sidor. Läs den den är läsvärd i mitt tycke.
Malta Cement där var det väl Pitchen som var orsaken om det var tekniskt fel eller handhavandet vet jag ej. Alteland har jag ej hört orsaken till. Skulle dock vara intressant att höra vad som orsakade den grundkörningen för jag har funderat en del kring detta. Sjöfart måste få kosta pengar, annars är det ju lönlöst att trafikera. Marknaden är stora "boven". Överbyggnationen en annan...
|
|
|
|
|
Loggat
|
Fredrik Ahlman
|
|
| |
|
sjusovare
Kön: 
|
 |
« Svara #29 skrivet: 03 Juni 2012 kl. 18:57 » |
|
Sedan är det omöjligt att jämföra olika fartygstyper med varandra då förutsättningarna är så olika. Ta tex de här små fartygen som den nu aktuella Union Moon. De ekonomiska förutsättningarna gör att du kan inte ha hur mycket personal som helst ombord för det är inte lastägaren/marknaden villig att betala för. Rederierna skär inte guld med täljkniv utan kan i bästa fall gå runt med den begränsade personalstyrka som finns ombord. Det finns inte utrymme för de höga löner som nämnts i tråden inom detta segment. De som seglar inom detta segmentet är kunniga inom sitt område precis på samma vis som de som seglar inom andra segment kan sitt. Det finns självklart rötägg men de finns överallt. En helt annan förutsättning råder på ett stort kryssningsfartyg och det är inte jämförbart rakt av mot tex mindre bulkfartyg.
Det går liksom inte på ett litet bulkfartyg att bara skriva en NCR på "för lite bemanning" -kan ej säkerställa driften. Bemanningen är liknande på de flesta flaggor i området. Det är INTE en bra bemanning det har gått för långt. Det behövs internationella nya riktlinjer som gäller alla flaggor rörande bemanning för då blir "marknaden" tvungen att betala oavsett de vill eller ej dvs om de vill ha en transport utförd.
Jag håller med dig i att reglerna måste skärpas.  Killarna på de här små bulkbåtarna är ofta riktigt utarbetade. Kunskapsmässigt håller jag med dig. (vad gäller nordeuropa) De är snarare på de större fartygen vi hittar befälen som har seriösa kunskapsproblem. Tex storbulk. men även på stortank har jag träffat på en häpnandsväckande kunskapsbrist. Sen skiljer det ju mycket i världen. Både skick på fartyg och kunskapsnivå hos befälen runt afrika och på vissa ställen i asien är helt otroligt dålig. Men åter igen, man får vad man betalar för.  Betalar man inget får man bottenskrapet, både vad gäller fartyg och personal.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
kapstans
|
 |
« Svara #30 skrivet: 03 Juni 2012 kl. 19:05 » |
|
Jag skulle helst inte ta del av tex Nord Koreas motsvarande statistik, något säger mig att den kanske ser lite annorlunda ut hmmm.....
|
|
|
|
|
Loggat
|
Fredrik Ahlman
|
|
| |
|
sjusovare
Kön: 
|
 |
« Svara #31 skrivet: 03 Juni 2012 kl. 19:07 » |
|
Malta Cement där var det väl Pitchen som var orsaken om det var tekniskt fel eller handhavandet vet jag ej. Alteland har jag ej hört orsaken till. Skulle dock vara intressant att höra vad som orsakade den grundkörningen för jag har funderat en del kring detta. Sjöfart måste få kosta pengar, annars är det ju lönlöst att trafikera. Marknaden är stora "boven". Överbyggnationen en annan...
Malta cement var rent tekniskt fel. det var inget handhavande fel alls. När de passerar S kalkgrund går pitchen till noll och hon tappade styrningen. Träffade lotsen i fråga förra veckan. Han var fortfarande butter över det inträffade. Aldrig kul att köra på grund även om man inte kan göra nått åt saken.  Samma sak var det med alteland då.... fast det var väl en blackis... enligt vad det sägs. Ovanligt att det är tekniken som lägger av. Som kuriosa kan sägas att kustbevakningen tydligen uppfört sig lite illa och behandlat lotsarna som brottsmisstänkta och utsatte dem för regelrätt förhör på platsen. Lite onödigt kan tyckas. 
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
sjusovare
Kön: 
|
 |
« Svara #32 skrivet: 03 Juni 2012 kl. 19:11 » |
|
Jag skulle helst inte ta del av tex Nord Koreas motsvarande statistik, något säger mig att den kanske ser lite annorlunda ut hmmm.....
Hahahaha........  Jag slår vad om att nord koreas statistik säger noll olyckor. Och att de är bäst i världen. Skrivs någon nått annat så är det stenbrotten nästa.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
kapstans
|
 |
« Svara #33 skrivet: 03 Juni 2012 kl. 19:16 » |
|
Tack för den uppdateringen. KBV bör ju uppträda professionellt oavsett vad som hänt. Lotsen är ju kompetensmässigt i regel mer kunnig än kustbevakningen. Dessutom skall myndigheter uppträda värdigt mot varandra. Givetvis skall KBV kunna utföra sitt jobb men man bör kunna utgå från att lotsen handlar professionellt också då de lotsar fartyg till kaj. Ovanligt med två tekniska fel efter varandra.
|
|
|
|
|
Loggat
|
Fredrik Ahlman
|
|
| |
|
MP
Kön: 
Antal inlägg: 1 702
Tidtabeller är poesi
|
 |
« Svara #34 skrivet: 03 Juni 2012 kl. 20:56 » |
|
Efter bilden att dömma, norde "Union Moon" byta namn till Stena Metall.............................
HA HA HA det var skojigt skrivet...
|
|
|
|
|
Loggat
|
Bulben är underskattad..
|
|
| |
|
kapstans
|
 |
« Svara #35 skrivet: 03 Juni 2012 kl. 21:41 » |
|
Ja kanske inlösen....Enligt uppgift en mångmiljon reparation väntar.... så kanske Stena metall får nöja sig med större delen av backen haha
|
|
|
|
|
Loggat
|
Fredrik Ahlman
|
|
| |
|