Nyheter: Vid störningar följ oss på twitter.com/landgangen 23 Maj 2013 kl. 20:18
----- Veckans bild -----

M/S Nippon i Suez-kanalen i mars 1967
© Foto: Olle Sundin

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem. *

Ersättare för rosella?
Sidor: 1 2 [3] 4  Alla   Gå ned
  Skriv ut  

Ersättare för rosella?
Författare Meddelande
NAUCLER

Kön: Man
Antal inlägg: 4 511

In my spare time I am hunting Russian ghost ships

« Svara #30 skrivet: 17 Juni 2012 kl. 18:29 »

Om Du frågar Ålänningar så är säkert svaret: Mycket viktig och jag är benägen instämma i detta.
Men då går det ju inte ihop med att ha långa trafikuppehåll halva vintrarna. För Finnlines stannar väl minsann inte över i Mariehamn inte. Är det Ålandsundantagets eländiga baksmälla som slagit ut all Sverige-Finlandtrafik som inte går via Åland, nu börjar gnaga igenom bokstavligen på skafferiskåpet också på själva Ålandstrafiken.
Loggat

Member of the World Enthusiasts'  Nuclear-powered Ship visitors' and sailors' Club:
Touching and walking the steel and of:
1989 "Lenin" -world's first atomic ship
1989 SSV-33 "Ural" - 1990: Anti-aircraftcarrier cruiser "Andropov"/"Pjotr Pervyj" - 1991:"Oktjabrskaja Revoljutsija"/"Jamal" - 1992: 49 900 tonne atomic submarine Akula/Typhoon - 2009:"Ural"/"50 let Pobedy"
Stefan S

Antal inlägg: 8 412

E-post
« Svara #31 skrivet: 17 Juni 2012 kl. 18:37 »

Men då går det ju inte ihop med att ha långa trafikuppehåll halva vintrarna. För Finnlines stannar väl minsann inte över i Mariehamn inte. Är det Ålandsundantagets eländiga baksmälla som slagit ut all Sverige-Finlandtrafik som inte går via Åland, nu börjar gnaga igenom bokstavligen på skafferiskåpet också på själva Ålandstrafiken.

Går inte Eckerös färja hela året? Eller vill åläningarna inte åka med en båt från fel ö?
Loggat

"Is this the right room for an argument?"

Medlem av "Philippine SHIP Spotters Society "
Oskari

Antal inlägg: 2 230

Bäst på Åbolinjen

« Svara #32 skrivet: 17 Juni 2012 kl. 18:46 »

Skulle inte några av dessa förslag funka?

1. Köra kryssningar från Kap med övernatting i Mariehamn i båten. Då kommer ju även hytter till användning och man spenderar pengar ombord, hur det är med öppettider
    medans fartyget ligger i hamn vet jag ej, men det går nog att lösa. Man kan väl köra som Baltic Princess att man kör sträckan på 4 timmer. Givetvis med bussanslutning
    och lockande priser.

2. Endast köra 1-2 turer/ dag under lågsässong för att ha någon förbindelse alternativt att Finnlonk kör till Mariehamn.

Loggat

Skaraborg stolthet heter Skövde IK!

NAUCLER

« Svara #33 skrivet: 17 Juni 2012 kl. 18:46 »

Går inte Eckerös färja hela året? Eller vill åläningarna inte åka med en båt från fel ö?
Visst går ECKERÖ planenligt hela året - men Åland är inte en flugskit på nordiska kartan - det är långt mellan Mariehamn upp till Berghamn p åEckerö trots allt. Min fråga tidigare rörde ju Kapellskär intill Norrtälje. Eckerölinjen går ju till det än mer nordligare roslagska Grisslehamn, ännu längre bort från tätorter som Norrtälje, Stockholm eller Uppsala som kanske ålänningarna och mariehamnarna skall pendla till i arbete eller vardagsärenden.
Loggat

Member of the World Enthusiasts'  Nuclear-powered Ship visitors' and sailors' Club:
1989 SSV-33 "Ural" - 1990: Anti-aircraftcarrier cruiser "Andropov"/"Pjotr Pervyj" - 1991:"Oktjabrskaja Revoljutsija"/"Jamal" - 1992: 49 900 tonne atomic submarine Akula/Typhoon - 2009:"Ural"/"50 let Pobedy"
NAUCLER

« Svara #34 skrivet: 17 Juni 2012 kl. 18:49 »

Skulle inte några av dessa förslag funka?

1. Köra kryssningar från Kap med övernatting i Mariehamn i båten. Då kommer ju även hytter till användning och man spenderar pengar ombord, hur det är med öppettider
    medans fartyget ligger i hamn vet jag ej, men det går nog att lösa. Man kan väl köra som Baltic Princess att man kör sträckan på 4 timmer. Givetvis med bussanslutning
    och lockande priser.

2. Endast köra 1-2 turer/ dag under lågsässong för att ha någon förbindelse alternativt att Finnlonk kör till Mariehamn.

Jag undrar om övernattningskryssningar mellan Roslagen och Åland verkligen skulle funka och folk se någon mening med det på lång sikt. Funkade det inte med alla papenburgarna (annat än som snabbt halvbekvämt fraktmedel) på 1960- och 70-talen - lär det inte göra det nu heller. Ett rederi som ger sig in på det riskerar ju i annat fall sin verksamhet på Stockholmskryssningarna som då magrar av den vägen istället o.s.v.
Loggat

iakttagaren

Antal inlägg: 666

« Svara #35 skrivet: 17 Juni 2012 kl. 19:02 »

Glad Det finns flere svar förmodar jag på att det blivit som det blivit på Kapellskär-Mariehamn.
1.
är att det varit Viking som drivit linjen. En annan operatör hade sett om sitt hus och i tid skaffat ett lämpligt ersättningstonnage för Ålandsfärjan.
2.
är säkerligen att Åland förlorat i attraktionskraft och drar inte i likhet med Gotland besökare längre.

Men att bara ge upp linjen för att den drivs med det klart olämpliga Rosella är onekligen svagt.

Vasaborna kämpar för sin kvarkentrafik på ett berömvärt sätt. och ålänningarna?
Loggat
Stefan S

E-post
« Svara #36 skrivet: 17 Juni 2012 kl. 19:07 »

Glad Det finns flere svar förmodar jag på att det blivit som det blivit på Kapellskär-Mariehamn.
1.
är att det varit Viking som drivit linjen. En annan operatör hade sett om sitt hus och i tid skaffat ett lämpligt ersättningstonnage för Ålandsfärjan.
2.
är säkerligen att Åland förlorat i attraktionskraft och drar inte i likhet med Gotland besökare längre.

Men att bara ge upp linjen för att den drivs med det klart olämpliga Rosella är onekligen svagt.

Vasaborna kämpar för sin kvarkentrafik på ett berömvärt sätt. och ålänningarna?

Undrar hur trafiken sett ut om det inte fanns Tax-Free?  Just  Tax-Free tror ju en del är lösningen på alla problem men tydligen inte.......
Loggat

Emil G

Antal inlägg: 212

« Svara #37 skrivet: 17 Juni 2012 kl. 20:20 »

Borde inte Eckerö kunna ta Vikings plats på Mariehamn - Kappelskär om nu Viking bara skall köra sommartrafik?
Loggat
MP

Antal inlägg: 1 698

Tidtabeller är poesi

« Svara #38 skrivet: 17 Juni 2012 kl. 20:48 »

"Massiv satsning på Cinderella"Vad kan detta innebära då?Ett mer sofistikerat nöjesutbud på den trafik hon går på idag?Sättas in som parhäst till Grace och ta hand om kvällsturen från Stockholm med ungefär samma nöjesutbud som idag men med frakt och rutt passagerare? Sto-Helsingfors?Vi får väl se hälsarMP
Loggat

Bulben är underskattad..
markmeister

Antal inlägg: 1 217

http://markmeister.wordpress.com

Markmeister@live.se
Hemsida E-post
« Svara #39 skrivet: 17 Juni 2012 kl. 21:15 »

"Massiv satsning på Cinderella" Var kommer det uttalandet ifrån?

Någon som kan ge mig en "recap".  Rullande ögon (ironi)
Loggat
Björne

Antal inlägg: 76

E-post
« Svara #40 skrivet: 17 Juni 2012 kl. 21:27 »

"Massiv satsning på Cinderella" Var kommer det uttalandet ifrån?

Någon som kan ge mig en "recap".  Rullande ögon (ironi)

http://www.travelinsider.se/newsletters/article/visioner_och_sparkrav_foer_viking_lines_nye_sverigechef
Loggat

Stefan S

E-post
« Svara #41 skrivet: 17 Juni 2012 kl. 22:26 »

ABBA tema och Färjan 4, det känns ju nyskapande  Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat

MP

Antal inlägg: 1 698

Tidtabeller är poesi

« Svara #42 skrivet: 17 Juni 2012 kl. 23:16 »

ABBA tema och Färjan 4, det känns ju nyskapande  Med glimten i ögat (blinkande)
Kan det vara en återförening på gång.....'Abba alltså
Loggat

Bulben är underskattad..
NAUCLER

« Svara #43 skrivet: 18 Juni 2012 kl. 00:43 »

Kan det vara en återförening på gång.....'Abba alltså

Mmmmm - vi får anta att de avser Abba-sillen på burk...  Glad  (själv tycker jag att den absolut godaste sillen lägger man in alldeles själv...)  - jag har länge hävdat och kanske rentav insett (?) att det s.k. ålandsundantaget är en hämsko för sjöfarten mellan Sverige och Finland och är en olycka och negativ marknadsmekanism för regionen på lång sikt - och till och med när en kortlinje som Kapellskär-Mariehamn inte vare sig får nybygge eller kan skötas - då är det illa ställt med marknaden. När det gäller besöksturismen till Åland får ålänningarna ta sig i örat, för nog är Åland mysigare än Gotland, då Åland konstant har vacker havsmiljö och vatten omkring sig precis överallt.
Loggat

iakttagaren

Antal inlägg: 666

« Svara #44 skrivet: 18 Juni 2012 kl. 09:24 »

Glad Tack för att jag fick lite respons annat än argsinta påhopp. Jag är helt övertygad att Kapellskär-Mariehamn ebhöver en helt ny operatör som koncentrerar sig på den linjen. Cheesy
Loggat

Sidor: 1 2 [3] 4  Alla   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: