Nyheter: Vid störningar följ oss på twitter.com/landgangen 19 Juni 2013 kl. 05:06
----- Veckans bild -----

M/S MSC Federica i Singapore 21 december 2006
© Foto: Thomas Larsen

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem. *

Ersättare för rosella?
Sidor: 1 [2] 3 4  Alla   Gå ned
  Skriv ut  

Ersättare för rosella?
Författare Meddelande
NAUCLER

Kön: Man
Antal inlägg: 4 602

In my spare time I am hunting Russian ghost ships

« Svara #15 skrivet: 22 Februari 2012 kl. 21:31 »

Klassen ÅLANDSFÄRJAN tillhörde hade ju två olika djupgångar och två skilda dödvikter - då brukar den mindre djupgången ha den bättre isklassen (1 B) och som fullastad hade hon säkert 1 C som inte ofta spelar någon roll för deras ursprungslinjer på Kattegat när det begav sig från 1972.  M/S VISBY och WASA STAR (1980/1981, ÖV-byggda) hade ju t.ex. också två skilda dödvikter och djupgångar där bara den lägre lastkapaciteten verkade i isklass 1 A - det som fällde WASA STAR från vidare trafik på Sundsvall-Vaasa när ägarrederiet till Vasabåtarna Enso-Gutzeit ville bryta chartern 1983 hos Vaasanlaivat/Vasabåtarna, som man beskyllde fartyget för att ha dålig iskapacitet om bildäcket fullastades.
Loggat

Member of the World Enthusiasts'  Nuclear-powered Ship visitors' and sailors' Club:
Touching and walking the steel and of:
1989 "Lenin" -world's first atomic ship
1989 SSV-33 "Ural" - 1990: Anti-aircraftcarrier cruiser "Andropov"/"Pjotr Pervyj" - 1991:"Oktjabrskaja Revoljutsija"/"Jamal" - 1992: 49 900 tonne atomic submarine Akula/Typhoon - 2009:"Ural"/"50 let Pobedy"
Timo

Antal inlägg: 1 024

Det berömda Röda Korset...

E-post
« Svara #16 skrivet: 15 Juni 2012 kl. 12:54 »

Någon som vill köpa henne?
http://www.yachtworld.co.uk/boats/1980/Turku-Finland-PAX-CAR-FERRY-2480970/Sweden
Och innan ni eldar upp alltför mycket - kolla infon - det är en hel del som inte är riktigt up tp date.
Loggat

Sköt om eder.
Baloo
NAUCLER

« Svara #17 skrivet: 15 Juni 2012 kl. 16:36 »

Kan man verkligen lita på många av dessa utförsäljningsannonser på fartyg? Är det verkligen officiellt att man skall sälja ROSELLA ?  Och hur kan man få det till att hon tidigare haft certifikat för 2200 passagerare -kan detta verkligen stämma - var det något specialcertifikat hon hade på Helsingfors-Tallinn (?? - jag har då aldrog hört talas om det), numera står "1700". Som svenskflaggad fick hon ju strax över 1500 (jag tror det var 1530?). Mycket stämmer ju inte i texten.
Loggat

Member of the World Enthusiasts'  Nuclear-powered Ship visitors' and sailors' Club:
1989 SSV-33 "Ural" - 1990: Anti-aircraftcarrier cruiser "Andropov"/"Pjotr Pervyj" - 1991:"Oktjabrskaja Revoljutsija"/"Jamal" - 1992: 49 900 tonne atomic submarine Akula/Typhoon - 2009:"Ural"/"50 let Pobedy"
MP

Antal inlägg: 1 723

Tidtabeller är poesi

« Svara #18 skrivet: 15 Juni 2012 kl. 18:27 »

Allt är väl till salu för RÄTT pris,även om det skulle vara otroligt att man skulle sälja Grace men låt oss säga att DFDS bjuder 340 miljoner Euro för Grace, då tror jag att man skulle släppa henne svamlar MP
Loggat

Bulben är underskattad..
Mickexzy

Antal inlägg: 5

« Svara #19 skrivet: 15 Juni 2012 kl. 22:31 »

Såg att M/S Eckerö var "till salu" på samma sida. Har mycket svårt att tro att Eckerö Linjen aktivt försöker sälja henne. Men som sagt, för rätt pris är det mesta till salu.
Loggat
NAUCLER

« Svara #20 skrivet: 16 Juni 2012 kl. 01:50 »

Jag tror nog huvudsaken för dagens rederier är att köra med rätt effektivt fartyg till rätt pris och inte sälja av fartyg om bara saltade rejäla bud dimper ned - vad skall man då utveckla sin marknad med i så fall? Det låter ju helt galet.

Dessa försäljningssajter som har fartyg till alu är väl kända för att snappa upp potentiella fartyg till salu, som aldrig varit så offentligt från ägarrederiet, och de är ju inte heler officiella shipbrokers för dessa fartyg från ägarrederiets anlitande heller - mycket bullshit i denna "försäljningsbransch" kan vi nog anta....
Loggat

Styrbjörn

Antal inlägg: 69

Båth

« Svara #21 skrivet: 16 Juni 2012 kl. 02:07 »

Min idé som jag har tänkt på under en längre tid; varför inte ha ett HSC fartyg mellan kapellskär och Mariehamn? Du skulle man ta den sträckan på en timme. Tyvärr är viking express redan upptaget. Om man ville skulle kunna konkurrera ut flyget iaf tidsmässigt. Viking Jet kanske (som namn).

Tänkte på denna http://en.wikipedia.org/wiki/High-speed_Sea_Service#HSS_1500
Det finns ju även snabbare fartyg än denna. Vad tror ni om min idé?
Loggat

Båth är ett coolt efternamn
NAUCLER

« Svara #22 skrivet: 16 Juni 2012 kl. 02:14 »

Problemet blir ju vintertrafiken - Åland måste ju förses med transporter året runt av t.ex. långtradare med "importgods", byggmaterial och matvaror m.m. Visserligen kan det ju lösas med de ordinarie fastlands-Finlandsbåtarna, och kanskle Eckerölinjen o.s.v.
Loggat

Timo

Antal inlägg: 1 024

Det berömda Röda Korset...

E-post
« Svara #23 skrivet: 16 Juni 2012 kl. 07:07 »

Såg att M/S Eckerö var "till salu" på samma sida. Har mycket svårt att tro att Eckerö Linjen aktivt försöker sälja henne. Men som sagt, för rätt pris är det mesta till salu.

Om du menade med ECKERÖ denna, så kan jag informera om att en del av bilderna kommer från ECKERÖ, men själva fartygets fakta är NORDLANDIA, som ju nog är till salu.
http://www.yachtworld.co.uk/boats/1981/Weser-Shipyard-PAX-CAR-FERRY-2467549/Norway

ROSELLA finns för övrigt på fler än en site. I denna nämns även leveransdatum:
http://marinedigital.com/en/mall/ship/index.asp?menu_code=ShipSaleView&gubun=S4&GoodsNo=S40702082&list_url=Page=1^gubun=S4^CompanyName=^ShipName=^DESCRIPTION=^WeightFrom=^WeightTo=^WeightUnit=^BuiltYearFrom=^BuiltYearTo=^Scrap=^RegisterYN=Y^soldout=1^Fcategory=4^Scategory=7^Tcategory=^OrderMethod=^OrderMethod2=
Loggat

Sköt om eder.
Baloo
iakttagaren

Antal inlägg: 682

« Svara #24 skrivet: 16 Juni 2012 kl. 09:49 »

Glad Jag förstår mig inte riktigt på er. Om det inte lönar sig att köra en HSSC på Helsingfors Tallinn varför skulle det löna sig att köra en på Kapellskär-Mariehamn? Chockad
Om Viking slapp undan med andan i halsen från den spanska flugan för 60 miljoner, varför skulle man då bygga en för kanske 100 miljoner till en linje som inte bär sig? Chockad
Om Rosella går back, varför skulle man inte sälja henne bara man hittade en köpare? Tunga
Inte heller m.s. Tiger (var det så hon hette) gick någonsin igenom så varför fortsätta linjen? Ledsen
Nu har man ju dessutom problem med lönsamheten på Cinderella och efter vad jag förstår har Åbo-båtarna haft verkligt dålig beläggning denna vinter och Gabriella direkt urusel. Svängrummet är begränsat så varför spekulera i nybyggen? Tunga
Viking har nog fullt upp nu och ledningen är tämligen desperat. Om inte annat tyder "slabaffären" på det. Nu just har man väl ändock fått andrum med högsäsong och kraftig nedgång på bunkerpriset. Men så skall ju 230 miljonersbygget Grace börja dra in pengar. 10 % avskrivning gör 23 miljoner och 4 % ränta på 80% av 200 miljoner gör 6,4 miljoner i ett rederi som under de tre första månaderna gick back 19 miljoner. Hmmm Cool
Loggat
Mickexzy

Antal inlägg: 5

« Svara #25 skrivet: 16 Juni 2012 kl. 10:48 »

Om du menade med ECKERÖ denna, så kan jag informera om att en del av bilderna kommer från ECKERÖ, men själva fartygets fakta är NORDLANDIA, som ju nog är till salu.
http://www.yachtworld.co.uk/boats/1981/Weser-Shipyard-PAX-CAR-FERRY-2467549/Norway

Jo det var den jag menade, men du har helt rätt, det är bara bilderna är en "seriös" blandning.
Loggat
Swedelock

Antal inlägg: 213

« Svara #26 skrivet: 16 Juni 2012 kl. 11:19 »

"Förlängt trafikuppehåll fr o m 7/1 2013, ännu inte tidsbestämt. Mer info kommer senare. Under tiden nås Åland med VL:s övriga fartyg."  Källa vikingline.se
Pratar om uppläggningstid på ca 2 månader för Rosella
Loggat
NAUCLER

« Svara #27 skrivet: 17 Juni 2012 kl. 14:57 »

Man kan ju fråga sig - hur viktigt är kommunikation med Kapellskär för Ålands del egentligen ?
Loggat

dayrate

Antal inlägg: 356

E-post
« Svara #28 skrivet: 17 Juni 2012 kl. 15:18 »

Man kan ju fråga sig - hur viktigt är kommunikation med Kapellskär för Ålands del egentligen ?

Om Du frågar Ålänningar så är säkert svaret: Mycket viktig och jag är benägen instämma i detta.
Loggat
iakttagaren

Antal inlägg: 682

« Svara #29 skrivet: 17 Juni 2012 kl. 15:38 »

Glad Så är det säkert. Och trafiken kan säkert bli lönsam. Det gäller att hitta rätt fartyg och operatör. Cheesy Något som man i Norra Kvarken funnit vara det inte allra lättaste. Tunga
Loggat

Sidor: 1 [2] 3 4  Alla   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: