Nyheter: Vid störningar följ oss på twitter.com/landgangen 26 Maj 2013 kl. 09:58
----- Veckans bild -----

M/S Nippon i Suez-kanalen i mars 1967
© Foto: Olle Sundin

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem. *

Ersättare för rosella?
Sidor: [1] 2 3 4  Alla   Gå ned
  Skriv ut  

Ersättare för rosella?
Författare Meddelande
janne

Antal inlägg: 206

E-post
« skrivet: 10 Februari 2012 kl. 22:32 »

Nu vet jag att isabella har alldeles för mycket hyttplatser och övriga utrymmen men skulle inte hon ersätta rosella tills man hittat någon annan färja eller byggt en ny ?
« Senast ändrad: 10 Februari 2012 kl. 22:35 av janne » Loggat
markmeister

Kön: Man
Antal inlägg: 1 217

http://markmeister.wordpress.com

Markmeister@live.se
Hemsida E-post
« Svara #1 skrivet: 10 Februari 2012 kl. 22:37 »

Rosella kommer gå kvar på linjen tills man hittar en permanent lösning.
Något annat vore märkligt!
Loggat
Bo Otterström

Antal inlägg: 973

« Svara #2 skrivet: 10 Februari 2012 kl. 23:01 »

Ett nybygge på Kapellskärsrutten som ett stabilt varv producerar är lösningen.Konkursen för Sevillavarvet som skulle byggt ersättaren gav en absurd situation.Ett stålskrov som bara ligger vad jag förstår.
Loggat
Marre

Inloggad Inloggad

Antal inlägg: 523

« Svara #3 skrivet: 10 Februari 2012 kl. 23:10 »

Citat
Rosella kommer gå kvar på linjen tills man hittar en permanent lösning.

Efter ombyggnaden förra året är det väl ändå Rosella som är den permanenta lösningen?
/Marre
Loggat
Dr Wolf

Antal inlägg: 1 643

Skandiaker i Sandefjord 20/10-11

« Svara #4 skrivet: 10 Februari 2012 kl. 23:23 »

De här LNG färjorna de pratades om (om jag inte har blandat ihop allting typ fel redare m.m.) för ett tag sen blev de nånsin byggda och i såfall kan inte de gå in på hennes rutt eller var de varvet som fick packa ihop
Loggat

Robert Baden Powell, scoutings grundare ska ha sagt:
"Om världens ungdomar möts, och lär känna varandra, blir det fred. För man slåss inte med sina kamrater"
janne

E-post
« Svara #5 skrivet: 10 Februari 2012 kl. 23:36 »

Sa man inte vid något tillfälle att rosella skulle gå 5 år till har jag för mig. Man borde ha höjt hennes värde med ombyggnaden så hon borde kunna ge lite intäckter vid en försäljning.
Loggat
markmeister

Antal inlägg: 1 217

http://markmeister.wordpress.com

Markmeister@live.se
Hemsida E-post
« Svara #6 skrivet: 11 Februari 2012 kl. 00:20 »

Vad jag menar är att Rosella kommer gå på linjen tills hon ersätts
av en ny permanent lösning och inte en mellanlösning som Rosella var
i början.
Loggat
Robert Brink

Antal inlägg: 1 054

M/F Liburnija

E-post
« Svara #7 skrivet: 11 Februari 2012 kl. 11:25 »

Varför inte titta söderut? Är väl inte omöjligt att Greklands ekonomi medför problem för rederierna med alla nybyggen som man beställt senaste åren?
Kanske någon av dessa kommer att vara till salu? Glad

http://www.flickr.com/photos/knobbygb/6416776757/

//R
Loggat
ChiliPalmer

Antal inlägg: 113

« Svara #8 skrivet: 13 Februari 2012 kl. 20:12 »

Åkte med gamle Rosella i helgen, och måste säga att hon efter ombyggnaden är en riktigt trevlig tvåtimmars-färja. Ett ordentligt lyft mot tidigare när det egentligen bara fanns ett däck med något att göra på.

Hon lär vara kvar i ganska många år. Det skulle vara om maskiner och mekanik börjar ge upp?
Loggat
NAUCLER

Antal inlägg: 4 519

In my spare time I am hunting Russian ghost ships

« Svara #9 skrivet: 18 Februari 2012 kl. 19:13 »

Problemet med alla byggen byggda för Medelhavet är att de knappast kan ens uppnå isklass 1 B, och Ålands Hav och Södra Kvarken är ett riktigt istrubbel när det tätnar i packisen. Man måste ha ett fartyg med isklass 1 A minst - och det kan man inte hitta hos de grekiska rederierna. En ombyggnad av skroven skulle ju gå - men kostnaderna torde ju bli oöverstigliga. Då är det bättre att bygga ett purpose-built och helt lämpat skrov i begynnelsen. Något annat tror jag knappast Viking Line kan tänka sig.
Loggat

Member of the World Enthusiasts'  Nuclear-powered Ship visitors' and sailors' Club:
Touching and walking the steel and of:
1989 "Lenin" -world's first atomic ship
1989 SSV-33 "Ural" - 1990: Anti-aircraftcarrier cruiser "Andropov"/"Pjotr Pervyj" - 1991:"Oktjabrskaja Revoljutsija"/"Jamal" - 1992: 49 900 tonne atomic submarine Akula/Typhoon - 2009:"Ural"/"50 let Pobedy"
MarcusKarlsson

Antal inlägg: 306

« Svara #10 skrivet: 18 Februari 2012 kl. 20:35 »

Kan man tänka sig att Kapellskär-Mariehamn blir en säsongslinje på sikt? Når man verkligen lönsamhet under vintermånaderna som motiverar den relativt täta tidtabell man har? Skulle Rosella ligga upplagd under vintermånaderna (jag utgår från att hon är helt betald och därmed har väldigt låga kapitalkostnader) skulle man säkert kunna få henne att hålla enkelt 10 år till. Med säsongsanställd personal skulle man säkert också kunna sänka bemanningskostnaderna avsevärt.
Loggat

18 aug - Adventure of the Seas
GSS

Antal inlägg: 417

« Svara #11 skrivet: 18 Februari 2012 kl. 20:43 »

Kan man tänka sig att Kapellskär-Mariehamn blir en säsongslinje på sikt? Når man verkligen lönsamhet under vintermånaderna som motiverar den relativt täta tidtabell man har? Skulle Rosella ligga upplagd under vintermånaderna (jag utgår från att hon är helt betald och därmed har väldigt låga kapitalkostnader) skulle man säkert kunna få henne att hålla enkelt 10 år till. Med säsongsanställd personal skulle man säkert också kunna sänka bemanningskostnaderna avsevärt.

För 2 rederier (Eckerölinjen är de andra) är de knappast lönsamt att trafikera vintertid men skulle Viking enbart köra under den lönsama delen av året så gynnar ju de konkurrenten som får lönsam trafik mer heller mindre året om. Kan ju också spekuleras i om en "ny" aktör skulle ge sig in på MAR-KAP om Viking skulle göra trafiken till en säsongslinje. Jag finner de iaf väldigt osannolikt att Viking vill ge upp trafiken för de gynnar oberoende någon annan om man gör så.
Loggat
janne

E-post
« Svara #12 skrivet: 18 Februari 2012 kl. 21:25 »

När viking körde på nådendal- kapellskär hadde man inte ålandsfärjan gick under högsäsong på kap-mariehamn?
Loggat
NAUCLER

Antal inlägg: 4 519

In my spare time I am hunting Russian ghost ships

« Svara #13 skrivet: 20 Februari 2012 kl. 18:45 »

Om jag minns rätt hade just den senaste ÅLANDSFÄRJAN (byggd 1972 i Helsingör) faktiskt inte isklass 1 A heller, utan bara 1 B (har jag fel?) och hon gick ju de sista sässongerna just helårstrafik på Kapellskär-Mariehamn.
Loggat

Member of the World Enthusiasts'  Nuclear-powered Ship visitors' and sailors' Club:
Touching and walking the steel and of:
1989 "Lenin" -world's first atomic ship
1989 SSV-33 "Ural" - 1990: Anti-aircraftcarrier cruiser "Andropov"/"Pjotr Pervyj" - 1991:"Oktjabrskaja Revoljutsija"/"Jamal" - 1992: 49 900 tonne atomic submarine Akula/Typhoon - 2009:"Ural"/"50 let Pobedy"
Oskari

Antal inlägg: 2 234

Bäst på Åbolinjen

« Svara #14 skrivet: 20 Februari 2012 kl. 20:27 »

Rosella kommer att gå flera år framöver. Nyrenoverad och allt. Nya hyttkoncept för företag som kan hyra och dessutom tror
jag att Rosella, som har gått nu över 30 år hos Viking Line, går längre. En liten favorit hos dem kanske? Det hoppas jag!!!

Jag tror att Ålfen hade isklass 1B.
Loggat

Skaraborg stolthet heter Skövde IK!

Sidor: [1] 2 3 4  Alla   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: