Nyheter: Vid störningar följ oss på twitter.com/landgangen 24 Maj 2013 kl. 10:57
----- Veckans bild -----

M/S Nippon i Suez-kanalen i mars 1967
© Foto: Olle Sundin

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem. *

Ersättare för rosella?
Sidor: 1 2 3 4 [Alla]   Gå ned
  Skriv ut  

Ersättare för rosella?
Författare Meddelande
janne

Antal inlägg: 206

E-post
« skrivet: 10 Februari 2012 kl. 22:32 »

Nu vet jag att isabella har alldeles för mycket hyttplatser och övriga utrymmen men skulle inte hon ersätta rosella tills man hittat någon annan färja eller byggt en ny ?
« Senast ändrad: 10 Februari 2012 kl. 22:35 av janne » Loggat
markmeister

Inloggad Inloggad

Kön: Man
Antal inlägg: 1 217

http://markmeister.wordpress.com

Markmeister@live.se
Hemsida E-post
« Svara #1 skrivet: 10 Februari 2012 kl. 22:37 »

Rosella kommer gå kvar på linjen tills man hittar en permanent lösning.
Något annat vore märkligt!
Loggat
Bo Otterström

Antal inlägg: 971

« Svara #2 skrivet: 10 Februari 2012 kl. 23:01 »

Ett nybygge på Kapellskärsrutten som ett stabilt varv producerar är lösningen.Konkursen för Sevillavarvet som skulle byggt ersättaren gav en absurd situation.Ett stålskrov som bara ligger vad jag förstår.
Loggat
Marre

Antal inlägg: 523

« Svara #3 skrivet: 10 Februari 2012 kl. 23:10 »

Citat
Rosella kommer gå kvar på linjen tills man hittar en permanent lösning.

Efter ombyggnaden förra året är det väl ändå Rosella som är den permanenta lösningen?
/Marre
Loggat
Dr Wolf

Antal inlägg: 1 643

Skandiaker i Sandefjord 20/10-11

« Svara #4 skrivet: 10 Februari 2012 kl. 23:23 »

De här LNG färjorna de pratades om (om jag inte har blandat ihop allting typ fel redare m.m.) för ett tag sen blev de nånsin byggda och i såfall kan inte de gå in på hennes rutt eller var de varvet som fick packa ihop
Loggat

Robert Baden Powell, scoutings grundare ska ha sagt:
"Om världens ungdomar möts, och lär känna varandra, blir det fred. För man slåss inte med sina kamrater"
janne

E-post
« Svara #5 skrivet: 10 Februari 2012 kl. 23:36 »

Sa man inte vid något tillfälle att rosella skulle gå 5 år till har jag för mig. Man borde ha höjt hennes värde med ombyggnaden så hon borde kunna ge lite intäckter vid en försäljning.
Loggat
markmeister

Inloggad Inloggad

Markmeister@live.se
Hemsida E-post
« Svara #6 skrivet: 11 Februari 2012 kl. 00:20 »

Vad jag menar är att Rosella kommer gå på linjen tills hon ersätts
av en ny permanent lösning och inte en mellanlösning som Rosella var
i början.
Loggat
Robert Brink

Antal inlägg: 1 054

M/F Liburnija

E-post
« Svara #7 skrivet: 11 Februari 2012 kl. 11:25 »

Varför inte titta söderut? Är väl inte omöjligt att Greklands ekonomi medför problem för rederierna med alla nybyggen som man beställt senaste åren?
Kanske någon av dessa kommer att vara till salu? Glad

http://www.flickr.com/photos/knobbygb/6416776757/

//R
Loggat
ChiliPalmer

Antal inlägg: 112

« Svara #8 skrivet: 13 Februari 2012 kl. 20:12 »

Åkte med gamle Rosella i helgen, och måste säga att hon efter ombyggnaden är en riktigt trevlig tvåtimmars-färja. Ett ordentligt lyft mot tidigare när det egentligen bara fanns ett däck med något att göra på.

Hon lär vara kvar i ganska många år. Det skulle vara om maskiner och mekanik börjar ge upp?
Loggat
NAUCLER

Antal inlägg: 4 516

In my spare time I am hunting Russian ghost ships

« Svara #9 skrivet: 18 Februari 2012 kl. 19:13 »

Problemet med alla byggen byggda för Medelhavet är att de knappast kan ens uppnå isklass 1 B, och Ålands Hav och Södra Kvarken är ett riktigt istrubbel när det tätnar i packisen. Man måste ha ett fartyg med isklass 1 A minst - och det kan man inte hitta hos de grekiska rederierna. En ombyggnad av skroven skulle ju gå - men kostnaderna torde ju bli oöverstigliga. Då är det bättre att bygga ett purpose-built och helt lämpat skrov i begynnelsen. Något annat tror jag knappast Viking Line kan tänka sig.
Loggat

Member of the World Enthusiasts'  Nuclear-powered Ship visitors' and sailors' Club:
Touching and walking the steel and of:
1989 "Lenin" -world's first atomic ship
1989 SSV-33 "Ural" - 1990: Anti-aircraftcarrier cruiser "Andropov"/"Pjotr Pervyj" - 1991:"Oktjabrskaja Revoljutsija"/"Jamal" - 1992: 49 900 tonne atomic submarine Akula/Typhoon - 2009:"Ural"/"50 let Pobedy"
MarcusKarlsson

Antal inlägg: 304

« Svara #10 skrivet: 18 Februari 2012 kl. 20:35 »

Kan man tänka sig att Kapellskär-Mariehamn blir en säsongslinje på sikt? Når man verkligen lönsamhet under vintermånaderna som motiverar den relativt täta tidtabell man har? Skulle Rosella ligga upplagd under vintermånaderna (jag utgår från att hon är helt betald och därmed har väldigt låga kapitalkostnader) skulle man säkert kunna få henne att hålla enkelt 10 år till. Med säsongsanställd personal skulle man säkert också kunna sänka bemanningskostnaderna avsevärt.
Loggat

18 aug - Adventure of the Seas
GSS

Antal inlägg: 415

« Svara #11 skrivet: 18 Februari 2012 kl. 20:43 »

Kan man tänka sig att Kapellskär-Mariehamn blir en säsongslinje på sikt? Når man verkligen lönsamhet under vintermånaderna som motiverar den relativt täta tidtabell man har? Skulle Rosella ligga upplagd under vintermånaderna (jag utgår från att hon är helt betald och därmed har väldigt låga kapitalkostnader) skulle man säkert kunna få henne att hålla enkelt 10 år till. Med säsongsanställd personal skulle man säkert också kunna sänka bemanningskostnaderna avsevärt.

För 2 rederier (Eckerölinjen är de andra) är de knappast lönsamt att trafikera vintertid men skulle Viking enbart köra under den lönsama delen av året så gynnar ju de konkurrenten som får lönsam trafik mer heller mindre året om. Kan ju också spekuleras i om en "ny" aktör skulle ge sig in på MAR-KAP om Viking skulle göra trafiken till en säsongslinje. Jag finner de iaf väldigt osannolikt att Viking vill ge upp trafiken för de gynnar oberoende någon annan om man gör så.
Loggat
janne

E-post
« Svara #12 skrivet: 18 Februari 2012 kl. 21:25 »

När viking körde på nådendal- kapellskär hadde man inte ålandsfärjan gick under högsäsong på kap-mariehamn?
Loggat
NAUCLER

« Svara #13 skrivet: 20 Februari 2012 kl. 18:45 »

Om jag minns rätt hade just den senaste ÅLANDSFÄRJAN (byggd 1972 i Helsingör) faktiskt inte isklass 1 A heller, utan bara 1 B (har jag fel?) och hon gick ju de sista sässongerna just helårstrafik på Kapellskär-Mariehamn.
Loggat

Member of the World Enthusiasts'  Nuclear-powered Ship visitors' and sailors' Club:
1989 SSV-33 "Ural" - 1990: Anti-aircraftcarrier cruiser "Andropov"/"Pjotr Pervyj" - 1991:"Oktjabrskaja Revoljutsija"/"Jamal" - 1992: 49 900 tonne atomic submarine Akula/Typhoon - 2009:"Ural"/"50 let Pobedy"
Oskari

Antal inlägg: 2 232

Bäst på Åbolinjen

« Svara #14 skrivet: 20 Februari 2012 kl. 20:27 »

Rosella kommer att gå flera år framöver. Nyrenoverad och allt. Nya hyttkoncept för företag som kan hyra och dessutom tror
jag att Rosella, som har gått nu över 30 år hos Viking Line, går längre. En liten favorit hos dem kanske? Det hoppas jag!!!

Jag tror att Ålfen hade isklass 1B.
Loggat

Skaraborg stolthet heter Skövde IK!

NAUCLER

« Svara #15 skrivet: 22 Februari 2012 kl. 21:31 »

Klassen ÅLANDSFÄRJAN tillhörde hade ju två olika djupgångar och två skilda dödvikter - då brukar den mindre djupgången ha den bättre isklassen (1 B) och som fullastad hade hon säkert 1 C som inte ofta spelar någon roll för deras ursprungslinjer på Kattegat när det begav sig från 1972.  M/S VISBY och WASA STAR (1980/1981, ÖV-byggda) hade ju t.ex. också två skilda dödvikter och djupgångar där bara den lägre lastkapaciteten verkade i isklass 1 A - det som fällde WASA STAR från vidare trafik på Sundsvall-Vaasa när ägarrederiet till Vasabåtarna Enso-Gutzeit ville bryta chartern 1983 hos Vaasanlaivat/Vasabåtarna, som man beskyllde fartyget för att ha dålig iskapacitet om bildäcket fullastades.
Loggat

Timo

Antal inlägg: 999

Det berömda Röda Korset...

E-post
« Svara #16 skrivet: 15 Juni 2012 kl. 12:54 »

Någon som vill köpa henne?
http://www.yachtworld.co.uk/boats/1980/Turku-Finland-PAX-CAR-FERRY-2480970/Sweden
Och innan ni eldar upp alltför mycket - kolla infon - det är en hel del som inte är riktigt up tp date.
Loggat

Sköt om eder.
Baloo
NAUCLER

« Svara #17 skrivet: 15 Juni 2012 kl. 16:36 »

Kan man verkligen lita på många av dessa utförsäljningsannonser på fartyg? Är det verkligen officiellt att man skall sälja ROSELLA ?  Och hur kan man få det till att hon tidigare haft certifikat för 2200 passagerare -kan detta verkligen stämma - var det något specialcertifikat hon hade på Helsingfors-Tallinn (?? - jag har då aldrog hört talas om det), numera står "1700". Som svenskflaggad fick hon ju strax över 1500 (jag tror det var 1530?). Mycket stämmer ju inte i texten.
Loggat

MP

Antal inlägg: 1 699

Tidtabeller är poesi

« Svara #18 skrivet: 15 Juni 2012 kl. 18:27 »

Allt är väl till salu för RÄTT pris,även om det skulle vara otroligt att man skulle sälja Grace men låt oss säga att DFDS bjuder 340 miljoner Euro för Grace, då tror jag att man skulle släppa henne svamlar MP
Loggat

Bulben är underskattad..
Mickexzy

Antal inlägg: 5

« Svara #19 skrivet: 15 Juni 2012 kl. 22:31 »

Såg att M/S Eckerö var "till salu" på samma sida. Har mycket svårt att tro att Eckerö Linjen aktivt försöker sälja henne. Men som sagt, för rätt pris är det mesta till salu.
Loggat
NAUCLER

« Svara #20 skrivet: 16 Juni 2012 kl. 01:50 »

Jag tror nog huvudsaken för dagens rederier är att köra med rätt effektivt fartyg till rätt pris och inte sälja av fartyg om bara saltade rejäla bud dimper ned - vad skall man då utveckla sin marknad med i så fall? Det låter ju helt galet.

Dessa försäljningssajter som har fartyg till alu är väl kända för att snappa upp potentiella fartyg till salu, som aldrig varit så offentligt från ägarrederiet, och de är ju inte heler officiella shipbrokers för dessa fartyg från ägarrederiets anlitande heller - mycket bullshit i denna "försäljningsbransch" kan vi nog anta....
Loggat

Styrbjörn

Antal inlägg: 68

Båth

« Svara #21 skrivet: 16 Juni 2012 kl. 02:07 »

Min idé som jag har tänkt på under en längre tid; varför inte ha ett HSC fartyg mellan kapellskär och Mariehamn? Du skulle man ta den sträckan på en timme. Tyvärr är viking express redan upptaget. Om man ville skulle kunna konkurrera ut flyget iaf tidsmässigt. Viking Jet kanske (som namn).

Tänkte på denna http://en.wikipedia.org/wiki/High-speed_Sea_Service#HSS_1500
Det finns ju även snabbare fartyg än denna. Vad tror ni om min idé?
Loggat

Båth är ett coolt efternamn
NAUCLER

« Svara #22 skrivet: 16 Juni 2012 kl. 02:14 »

Problemet blir ju vintertrafiken - Åland måste ju förses med transporter året runt av t.ex. långtradare med "importgods", byggmaterial och matvaror m.m. Visserligen kan det ju lösas med de ordinarie fastlands-Finlandsbåtarna, och kanskle Eckerölinjen o.s.v.
Loggat

Timo

Antal inlägg: 999

Det berömda Röda Korset...

E-post
« Svara #23 skrivet: 16 Juni 2012 kl. 07:07 »

Såg att M/S Eckerö var "till salu" på samma sida. Har mycket svårt att tro att Eckerö Linjen aktivt försöker sälja henne. Men som sagt, för rätt pris är det mesta till salu.

Om du menade med ECKERÖ denna, så kan jag informera om att en del av bilderna kommer från ECKERÖ, men själva fartygets fakta är NORDLANDIA, som ju nog är till salu.
http://www.yachtworld.co.uk/boats/1981/Weser-Shipyard-PAX-CAR-FERRY-2467549/Norway

ROSELLA finns för övrigt på fler än en site. I denna nämns även leveransdatum:
http://marinedigital.com/en/mall/ship/index.asp?menu_code=ShipSaleView&gubun=S4&GoodsNo=S40702082&list_url=Page=1^gubun=S4^CompanyName=^ShipName=^DESCRIPTION=^WeightFrom=^WeightTo=^WeightUnit=^BuiltYearFrom=^BuiltYearTo=^Scrap=^RegisterYN=Y^soldout=1^Fcategory=4^Scategory=7^Tcategory=^OrderMethod=^OrderMethod2=
Loggat

Sköt om eder.
Baloo
iakttagaren

Antal inlägg: 666

« Svara #24 skrivet: 16 Juni 2012 kl. 09:49 »

Glad Jag förstår mig inte riktigt på er. Om det inte lönar sig att köra en HSSC på Helsingfors Tallinn varför skulle det löna sig att köra en på Kapellskär-Mariehamn? Chockad
Om Viking slapp undan med andan i halsen från den spanska flugan för 60 miljoner, varför skulle man då bygga en för kanske 100 miljoner till en linje som inte bär sig? Chockad
Om Rosella går back, varför skulle man inte sälja henne bara man hittade en köpare? Tunga
Inte heller m.s. Tiger (var det så hon hette) gick någonsin igenom så varför fortsätta linjen? Ledsen
Nu har man ju dessutom problem med lönsamheten på Cinderella och efter vad jag förstår har Åbo-båtarna haft verkligt dålig beläggning denna vinter och Gabriella direkt urusel. Svängrummet är begränsat så varför spekulera i nybyggen? Tunga
Viking har nog fullt upp nu och ledningen är tämligen desperat. Om inte annat tyder "slabaffären" på det. Nu just har man väl ändock fått andrum med högsäsong och kraftig nedgång på bunkerpriset. Men så skall ju 230 miljonersbygget Grace börja dra in pengar. 10 % avskrivning gör 23 miljoner och 4 % ränta på 80% av 200 miljoner gör 6,4 miljoner i ett rederi som under de tre första månaderna gick back 19 miljoner. Hmmm Cool
Loggat
Mickexzy

Antal inlägg: 5

« Svara #25 skrivet: 16 Juni 2012 kl. 10:48 »

Om du menade med ECKERÖ denna, så kan jag informera om att en del av bilderna kommer från ECKERÖ, men själva fartygets fakta är NORDLANDIA, som ju nog är till salu.
http://www.yachtworld.co.uk/boats/1981/Weser-Shipyard-PAX-CAR-FERRY-2467549/Norway

Jo det var den jag menade, men du har helt rätt, det är bara bilderna är en "seriös" blandning.
Loggat
Swedelock

Antal inlägg: 210

« Svara #26 skrivet: 16 Juni 2012 kl. 11:19 »

"Förlängt trafikuppehåll fr o m 7/1 2013, ännu inte tidsbestämt. Mer info kommer senare. Under tiden nås Åland med VL:s övriga fartyg."  Källa vikingline.se
Pratar om uppläggningstid på ca 2 månader för Rosella
Loggat
NAUCLER

« Svara #27 skrivet: 17 Juni 2012 kl. 14:57 »

Man kan ju fråga sig - hur viktigt är kommunikation med Kapellskär för Ålands del egentligen ?
Loggat

dayrate

Antal inlägg: 349

E-post
« Svara #28 skrivet: 17 Juni 2012 kl. 15:18 »

Man kan ju fråga sig - hur viktigt är kommunikation med Kapellskär för Ålands del egentligen ?

Om Du frågar Ålänningar så är säkert svaret: Mycket viktig och jag är benägen instämma i detta.
Loggat
iakttagaren

« Svara #29 skrivet: 17 Juni 2012 kl. 15:38 »

Glad Så är det säkert. Och trafiken kan säkert bli lönsam. Det gäller att hitta rätt fartyg och operatör. Cheesy Något som man i Norra Kvarken funnit vara det inte allra lättaste. Tunga
Loggat
NAUCLER

« Svara #30 skrivet: 17 Juni 2012 kl. 18:29 »

Om Du frågar Ålänningar så är säkert svaret: Mycket viktig och jag är benägen instämma i detta.
Men då går det ju inte ihop med att ha långa trafikuppehåll halva vintrarna. För Finnlines stannar väl minsann inte över i Mariehamn inte. Är det Ålandsundantagets eländiga baksmälla som slagit ut all Sverige-Finlandtrafik som inte går via Åland, nu börjar gnaga igenom bokstavligen på skafferiskåpet också på själva Ålandstrafiken.
Loggat

Stefan S

Inloggad Inloggad

Antal inlägg: 8 413

E-post
« Svara #31 skrivet: 17 Juni 2012 kl. 18:37 »

Men då går det ju inte ihop med att ha långa trafikuppehåll halva vintrarna. För Finnlines stannar väl minsann inte över i Mariehamn inte. Är det Ålandsundantagets eländiga baksmälla som slagit ut all Sverige-Finlandtrafik som inte går via Åland, nu börjar gnaga igenom bokstavligen på skafferiskåpet också på själva Ålandstrafiken.

Går inte Eckerös färja hela året? Eller vill åläningarna inte åka med en båt från fel ö?
Loggat

"Is this the right room for an argument?"

Medlem av "Philippine SHIP Spotters Society "
Oskari

Antal inlägg: 2 232

Bäst på Åbolinjen

« Svara #32 skrivet: 17 Juni 2012 kl. 18:46 »

Skulle inte några av dessa förslag funka?

1. Köra kryssningar från Kap med övernatting i Mariehamn i båten. Då kommer ju även hytter till användning och man spenderar pengar ombord, hur det är med öppettider
    medans fartyget ligger i hamn vet jag ej, men det går nog att lösa. Man kan väl köra som Baltic Princess att man kör sträckan på 4 timmer. Givetvis med bussanslutning
    och lockande priser.

2. Endast köra 1-2 turer/ dag under lågsässong för att ha någon förbindelse alternativt att Finnlonk kör till Mariehamn.

Loggat

Skaraborg stolthet heter Skövde IK!

NAUCLER

« Svara #33 skrivet: 17 Juni 2012 kl. 18:46 »

Går inte Eckerös färja hela året? Eller vill åläningarna inte åka med en båt från fel ö?
Visst går ECKERÖ planenligt hela året - men Åland är inte en flugskit på nordiska kartan - det är långt mellan Mariehamn upp till Berghamn p åEckerö trots allt. Min fråga tidigare rörde ju Kapellskär intill Norrtälje. Eckerölinjen går ju till det än mer nordligare roslagska Grisslehamn, ännu längre bort från tätorter som Norrtälje, Stockholm eller Uppsala som kanske ålänningarna och mariehamnarna skall pendla till i arbete eller vardagsärenden.
Loggat

NAUCLER

« Svara #34 skrivet: 17 Juni 2012 kl. 18:49 »

Skulle inte några av dessa förslag funka?

1. Köra kryssningar från Kap med övernatting i Mariehamn i båten. Då kommer ju även hytter till användning och man spenderar pengar ombord, hur det är med öppettider
    medans fartyget ligger i hamn vet jag ej, men det går nog att lösa. Man kan väl köra som Baltic Princess att man kör sträckan på 4 timmer. Givetvis med bussanslutning
    och lockande priser.

2. Endast köra 1-2 turer/ dag under lågsässong för att ha någon förbindelse alternativt att Finnlonk kör till Mariehamn.

Jag undrar om övernattningskryssningar mellan Roslagen och Åland verkligen skulle funka och folk se någon mening med det på lång sikt. Funkade det inte med alla papenburgarna (annat än som snabbt halvbekvämt fraktmedel) på 1960- och 70-talen - lär det inte göra det nu heller. Ett rederi som ger sig in på det riskerar ju i annat fall sin verksamhet på Stockholmskryssningarna som då magrar av den vägen istället o.s.v.
Loggat

iakttagaren

« Svara #35 skrivet: 17 Juni 2012 kl. 19:02 »

Glad Det finns flere svar förmodar jag på att det blivit som det blivit på Kapellskär-Mariehamn.
1.
är att det varit Viking som drivit linjen. En annan operatör hade sett om sitt hus och i tid skaffat ett lämpligt ersättningstonnage för Ålandsfärjan.
2.
är säkerligen att Åland förlorat i attraktionskraft och drar inte i likhet med Gotland besökare längre.

Men att bara ge upp linjen för att den drivs med det klart olämpliga Rosella är onekligen svagt.

Vasaborna kämpar för sin kvarkentrafik på ett berömvärt sätt. och ålänningarna?
Loggat
Stefan S

Inloggad Inloggad

E-post
« Svara #36 skrivet: 17 Juni 2012 kl. 19:07 »

Glad Det finns flere svar förmodar jag på att det blivit som det blivit på Kapellskär-Mariehamn.
1.
är att det varit Viking som drivit linjen. En annan operatör hade sett om sitt hus och i tid skaffat ett lämpligt ersättningstonnage för Ålandsfärjan.
2.
är säkerligen att Åland förlorat i attraktionskraft och drar inte i likhet med Gotland besökare längre.

Men att bara ge upp linjen för att den drivs med det klart olämpliga Rosella är onekligen svagt.

Vasaborna kämpar för sin kvarkentrafik på ett berömvärt sätt. och ålänningarna?

Undrar hur trafiken sett ut om det inte fanns Tax-Free?  Just  Tax-Free tror ju en del är lösningen på alla problem men tydligen inte.......
Loggat

Emil G

Antal inlägg: 214

« Svara #37 skrivet: 17 Juni 2012 kl. 20:20 »

Borde inte Eckerö kunna ta Vikings plats på Mariehamn - Kappelskär om nu Viking bara skall köra sommartrafik?
Loggat
MP

Tidtabeller är poesi

« Svara #38 skrivet: 17 Juni 2012 kl. 20:48 »

"Massiv satsning på Cinderella"Vad kan detta innebära då?Ett mer sofistikerat nöjesutbud på den trafik hon går på idag?Sättas in som parhäst till Grace och ta hand om kvällsturen från Stockholm med ungefär samma nöjesutbud som idag men med frakt och rutt passagerare? Sto-Helsingfors?Vi får väl se hälsarMP
Loggat

Bulben är underskattad..
markmeister

Inloggad Inloggad

Markmeister@live.se
Hemsida E-post
« Svara #39 skrivet: 17 Juni 2012 kl. 21:15 »

"Massiv satsning på Cinderella" Var kommer det uttalandet ifrån?

Någon som kan ge mig en "recap".  Rullande ögon (ironi)
Loggat
Björne

Antal inlägg: 76

E-post
« Svara #40 skrivet: 17 Juni 2012 kl. 21:27 »

"Massiv satsning på Cinderella" Var kommer det uttalandet ifrån?

Någon som kan ge mig en "recap".  Rullande ögon (ironi)

http://www.travelinsider.se/newsletters/article/visioner_och_sparkrav_foer_viking_lines_nye_sverigechef
Loggat

Stefan S

Inloggad Inloggad

E-post
« Svara #41 skrivet: 17 Juni 2012 kl. 22:26 »

ABBA tema och Färjan 4, det känns ju nyskapande  Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat

MP

Tidtabeller är poesi

« Svara #42 skrivet: 17 Juni 2012 kl. 23:16 »

ABBA tema och Färjan 4, det känns ju nyskapande  Med glimten i ögat (blinkande)
Kan det vara en återförening på gång.....'Abba alltså
Loggat

Bulben är underskattad..
NAUCLER

« Svara #43 skrivet: 18 Juni 2012 kl. 00:43 »

Kan det vara en återförening på gång.....'Abba alltså

Mmmmm - vi får anta att de avser Abba-sillen på burk...  Glad  (själv tycker jag att den absolut godaste sillen lägger man in alldeles själv...)  - jag har länge hävdat och kanske rentav insett (?) att det s.k. ålandsundantaget är en hämsko för sjöfarten mellan Sverige och Finland och är en olycka och negativ marknadsmekanism för regionen på lång sikt - och till och med när en kortlinje som Kapellskär-Mariehamn inte vare sig får nybygge eller kan skötas - då är det illa ställt med marknaden. När det gäller besöksturismen till Åland får ålänningarna ta sig i örat, för nog är Åland mysigare än Gotland, då Åland konstant har vacker havsmiljö och vatten omkring sig precis överallt.
Loggat

iakttagaren

« Svara #44 skrivet: 18 Juni 2012 kl. 09:24 »

Glad Tack för att jag fick lite respons annat än argsinta påhopp. Jag är helt övertygad att Kapellskär-Mariehamn ebhöver en helt ny operatör som koncentrerar sig på den linjen. Cheesy
Loggat
NAUCLER

« Svara #45 skrivet: 18 Juni 2012 kl. 14:06 »

Glad Tack för att jag fick lite respons annat än argsinta påhopp. Jag är helt övertygad att Kapellskär-Mariehamn ebhöver en helt ny operatör som koncentrerar sig på den linjen. Cheesy
Någon annan operatör på just endast kortlinjen Kapellskär-Mariehamn tror jag blir mycket svår att hitta. Det är liksom Viking Lines uppfinning. När allt kommer omkring hade rederiet otur med utvecklingen och leveransen för sitt uteblivna VIKING ADCC-nybygge. Hade man byggt på Hijos de Barreras i Vigo hade man kunnat ha till och med en systerbåt (rent teoretiskt alltså.. till vad - ja ?!?)  -även om just det varvet också har haft svåra mörka nattimmar på sistone tyvärr, för det är ett varv Europa BEHÖVER starkt! Möjligen skulle väl Finnlines kunna höja temperaturen på marknaden en aning genom att svänga in till Mariehamn eller Långnäs om det går och de får - de skulle ju i så fall syna Viking Lines kort och intentioner för framtiden...
Loggat

Chrillenordin

Antal inlägg: 2

E-post
« Svara #46 skrivet: 18 Juni 2012 kl. 19:01 »

Jag såg också på tug-barge.com att dessa färjor är till salu
Isabella
Rosella
Silja Festival
Regina Baltica
Undrar vad dom kommer att säljas för.
Mvh/Christer
Loggat
NAUCLER

« Svara #47 skrivet: 18 Juni 2012 kl. 20:23 »

Jag såg också på tug-barge.com att dessa färjor är till salu
Isabella
Rosella
Silja Festival
Regina Baltica
Undrar vad dom kommer att säljas för.
Mvh/Christer

Man kan ju fråga sig hur officiella dessa uppgifter är - eller om det är ren ryktesspekulation - för några förstahandsdata från officiellt utsedd mäklare är det ju sällan vi får ta del av...

SILJA FESTIVAL skulle ju ganska framgångsrikt kunna hamna på Medelhavet som gamla systern, numera i gul skrud. Å ena sidan kniper nog kristången hårt i Medelhavsregionen, å andra sidan finns många gamlingar från 1970-talet som nu kör på sista refrängen, alla gamla Rickmers-lådor, många gamla fartyg hos MOBY och de gamla TOR-systrarna är nog inte billiga i bränslet heller. Kanske om kroaterna är nöjda med gamla TURELLA/FANTAASIA så kanske man hugger ROSELLA som säkert är i ännu bättre skick faktiskt. Man antar ju att Kroatiens export kommer att öka i och med landets snara inkorporering i ett växande EU, liksom transportbehover på Adriatiska havet till Italien. Kanske gamla LIBURNIJAs ersättare blir just ROSELLA i Jadrolinijas flotta - så gräsligt otänkbart är det inte, även om Jadrolinija säkert tvekar helt och fullt i vår tid för en snart 33-årig viking.   REGINA BALTICA kan nog bli intressant för hennes näsan 1200 bäddar ombord, alla i fullutrustade ganska så komfortabla hytter, om man jämför på vad hon kan ersätta i form av äldre tonnage hos en köpare.  ISABELLA - kanske till St. Peter Line ?!? -om så Viking Lines säljavtalsklausul skulle tillåta att hon får gå i Östersjöområdet...  Hennes isklass 1 A Super är inget allvarligt handikapp inte.
« Senast ändrad: 18 Juni 2012 kl. 20:30 av NAUCLER » Loggat

Sidor: 1 2 3 4 [Alla]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: