Nyheter: Vid störningar följ oss på twitter.com/landgangen 20 Juni 2013 kl. 14:00
----- Veckans bild -----

M/S MSC Federica i Singapore 21 december 2006
© Foto: Thomas Larsen

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem. *

Nytt fartyg för Eckerö Line
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 14   Gå ned
  Skriv ut  

Nytt fartyg för Eckerö Line
Författare Meddelande
JoonasK

Kön: Man
Antal inlägg: 3 877

« Svara #15 skrivet: 02 Februari 2012 kl. 23:43 »

Härligt! Jag tycker att hon är precis det som behövs för att ersätta Nordlandia som är gammal, trång och inte så hemskt fräsch nåt mer. Befälet på Nordlandias brygga under ett besök förra november sade att Nordlandia inte har tillräckligt med kapacitet och utrustning i nuläget för att kunna konkurrera mot Tallink och Viking i längden. Men en sak är säker - Nordlandia är mycket charmig och hennes nuvarande koncept passar säkert utmärkt på Freedom. Egentligen lite konstigt att Superstar inte används för motsvarande produkt nuförtiden utan används som en ren transportfärja, en fräsch sådan.

Min gissning hur det ska bli med Freedom under Eckerö:
Restaurangdäck 8 i aktern: Karaoke Bar med trubaduren, precis som Compass Baren på Nordlandia.

Däck 8 Bufferestaurang precis som på Moby och på Superstar i aktern på bb-sidan, leklandet för barn utanför.

Butiken som Freedom har nu där Superstar har Hamburger Bar, troligen blir en parfymeri och butik för småvaror - Nordlandia saknar shopping utrymme jämfört med Tallinks fartyg. Superstar har även två mindre butiker på däck 6 på mitten, en sektion där Freedom har hytter. Jag tror att i det utrymme där det idag finns de 50-60 hytter som rivs bort på Freedom ska det bli en stor market samt möjligen ett konferensrum under Eckerö. Man får bara hoppas att det skulle bli på däck 7 istället för däck 6 på Superstar, alltid bättre när alla aktiviteter är samlade ihop.

Cafeteria, Pizzeria och A la carte troligen ska bli som dom är på Freedom - precis på samma sätt som Superstar har dom idag. Att ha en a la carte restaurang är definitivt ett stort pluss jämfört med till exempel Viking XPRS. Vad jag har hört, har Nordlandia mycket trogna kunder i just denna restaurang idag.

Den förliga panoramabaren i tre däck - jag kan inte tänka mig ett bättre ställe för att fortsätta Eckerös roliga nöjeskryssningar över dagen - goda havsutsikter, dans och band som spelar live. Nordlandias eftermiddagstur är en förfest för många idag. Dansbaren är dock dåld precis som på Viking XPRS i aktern, nu blir det garanterat ett paradställe för det istället.

Hytterna har självklart högre standard och bekvämligheter än Nordlandias och kommer säkert att vara i bruk. Eckerö är efter allt en shopping och nöjeslinje till Tallinn och därför är det bra att ha en hytt för umgång, inköpta varor samt för att vila lite.
Loggat
markmeister

Antal inlägg: 1 224

http://markmeister.wordpress.com

Markmeister@live.se
Hemsida E-post
« Svara #16 skrivet: 02 Februari 2012 kl. 23:47 »

Hur beter sig dessa systrar i sjön så att säga, är dem känsliga för hög sjö?
Loggat
Stefan S

Inloggad Inloggad

Antal inlägg: 8 541

E-post
« Svara #17 skrivet: 02 Februari 2012 kl. 23:59 »

Klart intressant men man undrar ju vad som händer med Nordlandia. Ännu en svårsåld 80-tals jumbofärja tänker jag. Speciellt som Eckerö sannolikt inte kommer att ge sig förrän de hittar nån som betalar vad de anser fartyget vara värt...

Mvh / Henrik

Nordlandias syster är också utan jobb nu...

http://www.fastnetline.com/

Det är kanske stranden nästa för dessa två färjor
Loggat

"Is this the right room for an argument?"

Medlem av "Philippine SHIP Spotters Society "
Martin

Antal inlägg: 621

« Svara #18 skrivet: 03 Februari 2012 kl. 12:31 »

Kul att det blev av till slut. Det är tydligen inte lätt att hitta finansiering för en färja i dessa dagar.

Undrar sen vad hennes nya namn blir, SuperLandia?  Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat
MP

Antal inlägg: 1 724

Tidtabeller är poesi

« Svara #19 skrivet: 03 Februari 2012 kl. 15:27 »

Finlandia kanske skulle passa,vi får se vad man gör med Nordlandia,det gör ju inget om man provar henne på Ålandshav i par med Eckerö.Under högsäsong finns det ju ekonomi i ett sådant projekt,frågan är om hon passar rent tekniskt, om hon går att lossa och lasta smidigt i Grisslehamn respektive Åland vi får se vad som händer hälsar MP

Loggat

Bulben är underskattad..
kalle-sand

Antal inlägg: 3 331

« Svara #20 skrivet: 03 Februari 2012 kl. 17:07 »

Är det någonstans man i sådana fall bör prova med två fartygs trafik, är det just Helsingfors-Tallinn, där FINNS verkligen en naturlig marknad att plocka ifrån. Knappast detsamma vad gäller Grisslehamn-Eckerö. äVen om jag gärna såg Nordlandia på Svenska sidan.
Loggat
MP

Antal inlägg: 1 724

Tidtabeller är poesi

« Svara #21 skrivet: 03 Februari 2012 kl. 17:17 »

Är det någonstans man i sådana fall bör prova med två fartygs trafik, är det just Helsingfors-Tallinn, där FINNS verkligen en naturlig marknad att plocka ifrån. Knappast detsamma vad gäller Grisslehamn-Eckerö. äVen om jag gärna såg Nordlandia på Svenska sidan.
Lågsäsongen på Ålandshav rymmer givetvis bara ett fartyg,sommartid finns utrymme för två problemet är ju vad man gör med fartyg nr 2 under lågsäsong,en lösning kanske är att flytta Nordlandia dit hon mest behövs för tillfället,exempelvis högsäsong Ålandshav och lågsäsong Helsingfors-Tallinn i 23timmars kryssningstrafik med inrikyning mot finska tangopensionärer hälsarMP
Loggat

Bulben är underskattad..
Dennix

Antal inlägg: 7 592

« Svara #22 skrivet: 03 Februari 2012 kl. 18:04 »

Finlandia kanske skulle passa

Finlandia var även min tanke, man måste ju hålla på sitt -landia-tema Leende (smiley)
Loggat

Vad vore livet om man inte slapp till sjöss ibland...
ib

Inloggad Inloggad

Antal inlägg: 279

« Svara #23 skrivet: 03 Februari 2012 kl. 18:16 »

Det är ganska klart att det blir "M/F Ålands Freedom"

Som blir det nya namnet Leende (smiley)
Loggat
iakttagaren

Antal inlägg: 682

« Svara #24 skrivet: 03 Februari 2012 kl. 20:03 »

Glad
nå nå pojkar det får vara någon måtta på allt. Namnet kommer säkert via en reklamkampanj.

Nordlandia ryms knappst in i hamnen i Eckerö. Att köra henne under lågsäsong på Tallinn lönar sig heller knappast. Hon har för lite hytter.

Den nya Moby-båtens turlistor blir intressant. Hon överträffar XPRS såväl vad gäller lanemeter, fart som hytter.

Och vad gör Viking? Lönsamheten är i botten, balansen urholkad efter det kommande nybygget och flottans medelålder hög! Glad

Men vem köper Nordlandia?
Loggat
markmeister

Antal inlägg: 1 224

http://markmeister.wordpress.com

Markmeister@live.se
Hemsida E-post
« Svara #25 skrivet: 03 Februari 2012 kl. 20:31 »

Glad
nå nå pojkar det får vara någon måtta på allt. Namnet kommer säkert via en reklamkampanj.

Nordlandia ryms knappst in i hamnen i Eckerö. Att köra henne under lågsäsong på Tallinn lönar sig heller knappast. Hon har för lite hytter.

Den nya Moby-båtens turlistor blir intressant. Hon överträffar XPRS såväl vad gäller lanemeter, fart som hytter.

Och vad gör Viking? Lönsamheten är i botten, balansen urholkad efter det kommande nybygget och flottans medelålder hög! Glad

Men vem köper Nordlandia?

Hur tänker du nu?

Viking XPRS tillsammans med Viking Cinderella är dem mest lönsamma fartygen
i flottan.

Att flottans medelålder är hög det håller nog de flesta med om. Men det är just det
som Viking Line nu ska förnya i och med det första nybygget för Sverige-Finland sedan
1993!
Loggat
RepaRex

Inloggad Inloggad

Antal inlägg: 360

« Svara #26 skrivet: 03 Februari 2012 kl. 22:20 »

Nordlandia skall säljas och det nya fartyget kommer att gå med samma tidtabell som föregångaren!Allt detta enligt Eckerölinjen.
Loggat

Good judgement comes from experience which comes from bad judgement.
janne

Antal inlägg: 207

E-post
« Svara #27 skrivet: 03 Februari 2012 kl. 23:55 »

Moby freedom (01) är äldre än viking xprs (08) tror att en noll åtta är nyare än en nolletta på denna linje.Har för mig att eckerö hamn är byggd för fartyg upp till ca 150m men problemet blir nog grisslehamn den lär inte klara nordlania.Vore kul med nordlandia på åland men nu har man sattsat ca 20miljoner på nya motorer på eckerö så hon lär gå ett antal år till.
Loggat
Dennix

Antal inlägg: 7 592

« Svara #28 skrivet: 06 Mars 2012 kl. 22:04 »

Övertagandet närmar sig, det blir antagligen den här veckan säger vd Björn Blomqvist. Han säger också att det är många som visat intresse för Nordlandia, och att "det finns även aktörer i vårt närområde som kommit med några olika uppslag".

http://www.sjofart.ax/sv/nyheter/nu_tar_eckero_over_moby_freedom/565
Loggat

Vad vore livet om man inte slapp till sjöss ibland...
Henrik Johnson

Antal inlägg: 3 299

« Svara #29 skrivet: 06 Mars 2012 kl. 22:26 »

En prislapp på 90 miljoner Euro känns ju inte som något riktigt fyndpris.Tyvärr saknar jag Designs 2001 men jag har Designs 2008, i vilken Superstar finns med. Hon kostade 110 miljoner Euro att bygga.

Kanske OBSERVER eller någon annan med erfarenhet på området kan bedömma prisbilden..?

Mvh / Henrik
Loggat

www.motor-vessel.com - a blog dedicated to people with passion for shipping, shipbuilding and engineering

Sidor: 1 [2] 3 4 ... 14   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: