Nyheter: Vid störningar följ oss på twitter.com/landgangen 21 Maj 2013 kl. 20:48
----- Veckans bild -----

M/S Nippon i Suez-kanalen i mars 1967
© Foto: Olle Sundin

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem. *

Nytt fartyg för Eckerö Line
Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 ... 14   Gå ned
  Skriv ut  

Nytt fartyg för Eckerö Line
Författare Meddelande
Uffe D

Antal inlägg: 1 050

Hemsida E-post
« Svara #45 skrivet: 07 Mars 2012 kl. 23:21 »

Men varför skulle dom köpa systern, till den dom sålde för några år sedan?
Men lugn, dom hittar säkert en ny färja som du kan beklaga dig över  Med glimten i ögat (blinkande)

Micke

För min del kan dom köpa ostindiefararen Götheborg och sätta in på linjen, det skulle vara ett klart lyft. Men skit samma, det var en tanke bara. Jag ska behålla mina tankar för mig själv framöver.
Loggat

NAUCLER

Kön: Man
Antal inlägg: 4 503

In my spare time I am hunting Russian ghost ships

« Svara #46 skrivet: 07 Mars 2012 kl. 23:26 »

För min del kan dom köpa ostindiefararen Götheborg och sätta in på linjen, det skulle vara ett klart lyft. Men skit samma, det var en tanke bara. Jag ska behålla mina tankar för mig själv framöver.

NÄÄ -Du ska inte behålla Dina tankar för Dig själv - det är bra att vi prövar och mäter varandras argument här. Ett bra argument var ju faktiskt att Du som åker på den korta Strömstadslinjen skulle behöva en hytt att duscha och sträcka ut lekamen på och slippa stojet bland norska tonåringar och annat kreti och pleti som yrkeschaufför - hytterna på BOHUS verkar nu vara helt nedstängda med andra ord - för en del hytter hade ju de här gamla Frederikshavnsbåtarna på sin tid, c:a 150-160 (196??) bäddar tror jag det var.
Loggat

Member of the World Enthusiasts'  Nuclear-powered Ship visitors' and sailors' Club:
Touching and walking the steel and of:
1989 "Lenin" -world's first atomic ship
1989 SSV-33 "Ural" - 1990: Anti-aircraftcarrier cruiser "Andropov"/"Pjotr Pervyj" - 1991:"Oktjabrskaja Revoljutsija"/"Jamal" - 1992: 49 900 tonne atomic submarine Akula/Typhoon - 2009:"Ural"/"50 let Pobedy"
Uffe D

Antal inlägg: 1 050

Hemsida E-post
« Svara #47 skrivet: 07 Mars 2012 kl. 23:29 »

NÄÄ -Du ska inte behålla Dina tankar för Dig själv - det är bra att vi prövar och mäter varandras argument här. Ett bra argument var ju faktiskt att Du som åker på den korta Strömstadslinjen skulle behöva en hytt att duscha och sträcka ut lekamen på och slippa stojet bland norska tonåringar och annat kreti och pleti som yrkeschaufför - hytterna på BOHUS verkar nu vara helt nedstängda med andra ord - för en del hytter hade ju de här gamla Frederikshavnsbåtarna på sin tid, c:a 150-160 (196??) bäddar tror jag det var.

Vad jag vet finns det inga hytter tillgängliga på Bohus, nu har jag ju inte åkt med henne på länge så jag är inte helt säker, någon annan vet säkert bättre.
Loggat

MP

Antal inlägg: 1 698

Tidtabeller är poesi

« Svara #48 skrivet: 08 Mars 2012 kl. 01:27 »

Jag förstår inte varför Color Line som för några år sedan sålde CHRISTIAN IV nu skulle köpa den äldre systern NORDLANDIA. Om jag kommer ihåg rätt så ville Color Line ha ett fartyg som var byggt 1995 och senare för denna trafik på Strömstad - och det låter ju rimligt. Att driva fartyg över 30 år kan bli en dyr affär - när som helst kan det bli maskinfel, propelleraxelproblem, växellådeproblem etc. - och det brukar vara llångdragna dyrbara historier. Om Color Line köper NORDLANDIA skall jag koka upp min studentmössa och äta upp den till jul.
Det där med studentmössan är noterat,glöm inte att ha ett lavemang hemmavid bara hälsarMP
Loggat

Bulben är underskattad..
MP

Tidtabeller är poesi

« Svara #49 skrivet: 08 Mars 2012 kl. 12:07 »

Moby Freedom har nu fått finskt flagg och hennes nya namn är ms FREEDOM,om hon kommer att få detta namn permanent är väl lite oklart,hon ligger ännu kvar i Genua hälsarMP
« Senast ändrad: 08 Mars 2012 kl. 12:10 av MP » Loggat

Bulben är underskattad..
Timo

Antal inlägg: 998

Det berömda Röda Korset...

E-post
« Svara #50 skrivet: 08 Mars 2012 kl. 12:38 »

Då följande citat stod i artikeln på länken nedan: "Som vi tidigare skrivit har Rederi Ab Eckerö beslutat sig för att köpa Moby Freedom för 90 miljoner euro av Moby Lines." så utgick jag ifrån att det stämde. Om du sitter inne med förstahandsuppgifter och vet bättre så får du gärna berätta vart jag och andra kan ta del av dessa. Det ger garanterat bättre genomslag och uppfattas trevligare än att svara med versaler.

Det är ju inte så att jag medvetet sitter här och författar missvisande inlägg.  Arg
Mvh / Henrik
Har någon påstått att någon skrivit missvisande inlägg på flit? Mig veterligen har bara ett fel rättats till.

I de ursprungliga artiklarna i denna tråd ,som http://www.nyan.ax/nyheter/?news_id=68568&news_instance=2 nämns en totalinvestering inklusive ombyggnad om 90 MEUR. Det är ledtråd 1. Ledtråd 2 är kopierad från italienska ship2shore, (http://www.ship2shore.it/english/articolo.php?id=9134 där man måste registrera sig), för där nämns bl.a. följande:
Moby sells the Freedom for 75ml euro to Rederiaktiebolaget EckeröEckerö reported that negotiation will cost at least €90ml (mainly funded by Swedish Handelsbanken Bank), without splitting purchase and refurbishment amounts.
Allegedly some 75ml should cover acquisition (same amount paid by Moby to Korean yard over 10 years ago), while 15ml left will be allocated for refurbishment which should be accomplished at Kaipeda (Lithuania).

Loggat

Sköt om eder.
Baloo
Dennix

Antal inlägg: 7 592

« Svara #51 skrivet: 08 Mars 2012 kl. 16:51 »

Moby Freedom har nu fått finskt flagg och hennes nya namn är ms FREEDOM,om hon kommer att få detta namn permanent är väl lite oklart,hon ligger ännu kvar i Genua hälsarMP

Jag skulle inte tro det, antagligen har det bara med varumärket Moby att göra.
Loggat

Vad vore livet om man inte slapp till sjöss ibland...
Marre

Antal inlägg: 523

« Svara #52 skrivet: 09 Mars 2012 kl. 20:15 »

På Genuas webcam syns, även om bilden är lite otydlig, att Freedom ligger kvar och att hon fortfarande har kvar seriefigurerna och Moby-loggan. Syns bäst i eftermiddagsljus.
På Moby Lines hemsida är alla fakta om Moby Freedom borttagna, men de har tydligen glömt att hon finns i bild överst på sidan.

/MArre
Loggat
Marre

Antal inlägg: 523

« Svara #53 skrivet: 10 Mars 2012 kl. 13:35 »

Så har då Freedom enl AISen lämnat Genua och håller sydvästlig kurs i Medelhavet i drygt 21 knops fart.
Destination Landskrona!

/Marre
Loggat
Baronen

Antal inlägg: 400

Isabella i Åbo

« Svara #54 skrivet: 10 Mars 2012 kl. 14:53 »

Kanske vi kan hoppas på att någon Landgångare i området har kameran redo nästa lördag? Tunga

Citat
ETA: 2012-03-17 13:00
Loggat
MP

Tidtabeller är poesi

« Svara #55 skrivet: 10 Mars 2012 kl. 15:01 »

Genua-Landskrona, hur lång tid tar detta för Freedom? En vecka verkar ju lite lång tid eller ska man runda Azorerna undrarMP
« Senast ändrad: 10 Mars 2012 kl. 15:06 av MP » Loggat

Bulben är underskattad..
searibystorebro

Antal inlägg: 296

E-post
« Svara #56 skrivet: 10 Mars 2012 kl. 16:06 »

Genua-Landskrona, hur lång tid tar detta för Freedom? En vecka verkar ju lite lång tid eller ska man runda Azorerna undrarMP

7-8 dagar bör räcka. Frans Suell behövde 9 dagar för att ta sig från Bari till Malmö med bunkring i Gibraltar och vi hade bråttom ;-)
« Senast ändrad: 10 Mars 2012 kl. 16:08 av searibystorebro » Loggat
iakttagaren

Antal inlägg: 666

« Svara #57 skrivet: 10 Mars 2012 kl. 20:34 »

Glad ETA 17.03.2012 kl 12.00 . Bilder ja tack  Chockad
Loggat
Dennix

Antal inlägg: 7 592

« Svara #58 skrivet: 10 Mars 2012 kl. 21:15 »

Vi kan nog räkna med att nevss lägger upp bilder på Freedom i Landskrona nästa lördag Leende (smiley)
Loggat

Vad vore livet om man inte slapp till sjöss ibland...
janne

Antal inlägg: 206

E-post
« Svara #59 skrivet: 11 Mars 2012 kl. 10:04 »

Hittar henne inte på marintraffic. Någon som vet var freedom är?
Loggat

Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 ... 14   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: