Nyheter: Vid störningar följ oss på twitter.com/landgangen 25 Maj 2013 kl. 12:24
----- Veckans bild -----

M/S Nippon i Suez-kanalen i mars 1967
© Foto: Olle Sundin

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem. *

Isabella till Tallin 2013?
Sidor: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 25   Gå ned
  Skriv ut  

Isabella till Tallin 2013?
Författare Meddelande
kalle-sand

Antal inlägg: 3 312

« Svara #165 skrivet: 08 Juni 2012 kl. 19:48 »

När man jämför kapacitet måste man bortse från apburarna under bildäck och åtminstone Gabriellas fyra pers. hytter.
Det gör Vikings val av Grace och rutt ännu svårare att förstå.
Om det dessutom är så som någon sa att Galaxy är en "tomburk" så blir jag än mer oroad. Skall man slå mot Tallink på Åbo-Stockholm är det knappast med en lyxfärja utan med en förstorad XPRS med dubbla långtradardäck, som jag med en dåres envishet upprepar. Men den som lever får se.

Nej Tallinks sötebrödsdagar på Helsinfors-Tallinn kommer nog snart att vara över och som jag skrivit förtjänar de ingenting till kapitalkostnaderna på någon annan linje.

Den som spelar rätt nu tar hem spelet på sikt därför blir jag så förtvivlad över hur illa Viking skött sina kort.

Jag vet inte varför man ska räkna bort apburarna i jämförelse, dom finns likväl på TallinkSilja Helsingforstrafiken också.

Viking Grace tror jag inte kommer bli några större problem att fylla alls, frågan är bara vad som kommer hända med Europa samtidigt. Hon hamnar onekligen på efterkälken.  Bäddat för priskrig, skulle jag gissa. På sikt är det dock vettigare att anta att Åbo linjen är den som kommer kvarstå som den ser ut idag, vilket förmodligen däremot inte Helsingfors kan göra - på sikt.

Det kan nog vara så att söterödsdagarna på Finska Viken till slut nu är över. Och att den nu måste få sätta sig för att se vad den faktiskt ger . Hur uppblåst är den egentligen? Vad händer när Estland börjar pilla på alkohol beskattningen. Och det är inte en fråga om, utan snarare när. Samma i Lettland. Just därför Riga trafiken får statliga stöd.

Och ja, det är nog ganska riktigt antagande. Ibland handlar det inte om vem som gör exakt 100% rätt, utan vem som gör minst antal fel och felbedömningar. Fingertoppskänsla. Och där har nog ett ungt rederi inte riktigt samma erfaranhet och fingertoppskänsla och erfarenhet att ta av.
Loggat
bojonascarlsson

Antal inlägg: 13

bojonascarlsson@hotmail.com
E-post
« Svara #166 skrivet: 08 Juni 2012 kl. 20:22 »

Det är inte så att Viking Line tänker sig sätta in henne på Västervik-Visby samt en tredje hem, enligt uppgifter för ett större rederi samtal med hamnarna i Västervik och Gotland att sätta in bilfärja och till en tredje hamn. Man planerar ju också sätta in M/S Viking Cinderella på Stockholm-Visby-Mariehamn-Stockholm sommaren 2013.
Loggat
MP

Kön: Man
Antal inlägg: 1 701

Tidtabeller är poesi

« Svara #167 skrivet: 08 Juni 2012 kl. 20:27 »

Trevligt att folk brinner för plåtschabraken på Östersjön,läser alla inlägg med  stort intresse och glädje.Kör hårt neeeerds,,,,
Loggat

Bulben är underskattad..
Timo

Antal inlägg: 1 000

Det berömda Röda Korset...

E-post
« Svara #168 skrivet: 09 Juni 2012 kl. 16:12 »

Några lösryckta kommentarer från en som var och åkte med dem...

Viking XPRS är lönsam, men beläggningen på passagerarsidan är nådd långt genom samma gratisbiljetter och prisdumpning som på de andra linjerna. Lastsidan och bildäcket reas inte.

Gällande mindre fartyg - lönsammare - så det kräver att fartygens besättningskostnader minimeras och att dess bränslekostnader inte är oproportionerligt stora.

St Peter Line lever helt på ryska passagerare. Det är också den ryska marknaden som bestämmer om det blir en succé eller flopp.

Vi var just på en kryssning med Gabriella till Stockholm, LXB, och med mat i Ella´s ditåt och i Buffet på returen. Eftersom min fru är mångallergiker och svårt sådan, så är det inte automatiskt att restaurangerna ens tar emot henne som kund. Vissa restauranger i land säger nej, andra fuskar och serverar något som trots allt innehåller något hon är allergisk för - oftast kryddor (tål enbart salt). Attityden i detta verkar dock vara på väg åt det bättre hållet i land. För det mesta får hon mat, men någon kulinarisk njutning är det sällan tal om - snarast en mycket torr biff, med det enda saftiga serverat i form av notan. Men hur är det med maten på sjön då? Frågan är aktuell åtminstone ur den synvinkeln att så många kritiserat maten på färjorna här.

I några år har vi nu fått hennes allergilistor skickade till båten när vi åker. Så även denna gång. Och maten var ypperlig. Köksmästaren var värd sin titel och hade komponerat maträtter som faktiskt smakade något och inte var torra som en öken. Servicen var som vanligt god - den kan jag inte klaga på. Min mat i Ella´s var mycket bra, och buffetens mat var bra, några saker mycket goda, andra mindre.

Så - vad Viking förlorar på standarden - vinner de på servicen. Och det påminner mig om finska passagerare som jag hörde ombord. De gillade inte alls Gabriella, för nattklubben var sämre än på Baltic Princess. Deras omdöme var att konkurrenten vinner.
Loggat

Sköt om eder.
Baloo
kalle-sand

« Svara #169 skrivet: 10 Juni 2012 kl. 00:01 »

Nu får Timo gärna rätta mig om jag har fel, men tillhör kategorin som både köper biljetter, och reser från båda ändor rellativt ofta. Min upplevelse är att den prisdumpning/kampanjbiljetter som finns på Finska sidan är att betrakta som betydligt moderatare, och färre gånger tillgängliga, än vad det är till både nivåer och antal på Svenska sidan. Vad gäller just Hel-Tal, har jag nån gång lyckats hitta biljetter ( däck ) till 8 Euro. På XPRS. Men det absolut normalaste ligger nånstans 15-25 EURO. Kan man hitta på egentligen vilken som. Däremot kan jag väll tycka att TS:s prissättningsmodell på sitt sätt är smartare, iom att man beaktar både tid till avgång samt beläggninigsnivå. Finns en logik som går att förstå och som går att nyttja om man bokar långt innan. Eckerö Line har jag aldrig rest med, dels för att tidtabellen är så okristlig, men heller har aldrig priserna vart ens intressanta. Dom verkar leva sitt helt eget lilla separata "finska bubblan" liv.
Loggat
iakttagaren

Antal inlägg: 666

« Svara #170 skrivet: 10 Juni 2012 kl. 08:53 »

Glad Vikings "svenska" sida har varit föremål för intensiv debatt medan den "finska" fått vara tämligen orörd. Kan bero på att de svenskspråkiga är i så försvinnande liten minoritet. Men det torde finnas en finsk motsvarighet till "Landgången". Skulle vara intressant att få ett litet sammandrag av hur tongångarna går där. Chockad

Otyget med gratisbiljetter har sitt ursprung på den svenska sidan och har där nått omöjliga nivåer och har satt Viking i en besvärlig ekonomisk sits. Gråtande Om den "svenska sjukan" nu också når Finland när Grace skall sättas i trafik kommer vi först att se fantastiska beläggningssiffror för att se ytterligare ett katastrofal bokslut. Och vad händer sedan? Med glimten i ögat (blinkande)

Det det du skriver om Helsingfors-Tallinn är intressant. Ser man på beläggningen är flere av Star/Superstars turer olönsamma (om inte frakten grejar det). Ett par har sedan fantastisk beläggning. För en på sidan om förefaller det där med "shuttle trafik" vara ekonomisk en trveksamm lösning. Tunga

Vikings turupplägg verkar vara optimal. Med den begränsade kapacitet som XPRS trots allt har borde man inte alls behöva dela ut fribiljetter. Förmodar därför att det enbart sker under absolut dödsäsong. Va? Verkar ändock vara lite dumt.

Det där med Eckerö är intressant med tanke på att de nu sätter in Freedom som ju har väldigt mycket större resurser. Chockad Det där med priserna är också intressant för jag såg en prisjämförelse som någon finsk tidning (tror jag) eller var det researrangör gjort och där låg Eckerö bäst till. Billigaste resa och billigaste ombordpriser. Stämmer ju inte alls med din erfarenhet. Arg   Vad menar du med okristlig? Tidtabellerna eller levernet ombord? Ledsen

Framför oss ser vi två stora tilldragelser. Konkurrensen på Åbo-Stockholm blir nu knivskarp i och med Grace och konkurrensläget på Helsingfors-Tallinn borde ju också skärpas ordentligt i och med Freedom. Eftersom du reser där är det intressant med lite dagsfärska iakttagelser. Måste medge att det är en tid sedan men jag har provat såväl Nordlandia (som jag fann vara en väldigt trevlig båt tros åldern) och Star (som inredningsmässigt var förfärlig) och Superstar (som var flere snäpp bättre än Star) och slutligen Viking XPRS (som ju faktiskt är i en klass för sig. Att hon ju sedan är för liten är en annan sak). Rullande ögon (ironi)
Loggat
Oskari

Antal inlägg: 2 233

Bäst på Åbolinjen

« Svara #171 skrivet: 10 Juni 2012 kl. 09:01 »

Det stod i Iltasanomat, en finsk kvällstidning, att på linjen mellan Helsinki-Tallinn så går 1/3 eller 2/3 fartyg tomma på frakt.
Kommer inte riktigt ihåg, men det som iaktagaren skriver att Star/Superstar är olönsamma stämmer och jag tror inte frakten
grejar det varje tur. På helgerna är det säker fullt men under veckan så är det nog inte så fullt.
Loggat

Skaraborg stolthet heter Skövde IK!

Mr Mister

Antal inlägg: 41

« Svara #172 skrivet: 10 Juni 2012 kl. 09:08 »

Är det inte snarare så att Star/Superstar och BP är dom som verkligen går bra?

Kan dock vara fel info det med.

Skickat från min Xperia S med Tapatalk 2
Loggat

En vecka i medelhavet med Barcelona som utgångshamn
iakttagaren

« Svara #173 skrivet: 10 Juni 2012 kl. 10:05 »

Glad Om Baltic Princess har du säkert rätt. Intressant att följa paxsiffrorna dock. De ligger stambaj på 1.200 - 1.500. Verkar inte finnas någon tillväxt alls där. Därför har jag förvånats över talet om att Viking skulle sätta in Bella. Men det är väl överspelat nu. Cheesy

Jo du har säkert rätt om Star/Superstar att de är pengamaskiner. Men nu talade vi ju om vilka turer och vilken tidtabell som är det optimala. Lämnade man bort de turer med sämst beläggning skulle man antagligen höja lönsamheten men förlora "shuttle-beteckningen". Och ja jag har också uppfattningen att på de turer man har lite passagerare så har man inte heller speciellt mycket last. Tiderna passar helt enkelt inte. Men det skulle vara intressant att få en kommentar från någon med bättre insikt. Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat
Timo

Antal inlägg: 1 000

Det berömda Röda Korset...

E-post
« Svara #174 skrivet: 10 Juni 2012 kl. 11:44 »

Min upplevelse är att den prisdumpning/kampanjbiljetter som finns på Finska sidan är att betrakta som betydligt moderatare, och färre gånger tillgängliga, än vad det är till både nivåer och antal på Svenska sidan. Vad gäller just Hel-Tal, har jag nån gång lyckats hitta biljetter ( däck ) till 8 Euro. På XPRS. Men det absolut normalaste ligger nånstans 15-25 EURO.
Reabiljetter finns till XPRS så gott som varje dag utom juli månad och till Baltic Princess från ca 70 Euro hytten största delen av året. Det är dock en stor skillnad till Vikings 0-10 Euro hytten som gäller på Isabella nästan hela tiden - även nu. XPRS reabiljetterna är just i nivån cirka 10 euro. Köper man en kryss med Bistrobuffet måltid i paketet kan de vara riktigt förmånliga.

Tallink har jag aldrig lyckats hitta en dagskryss under 30 euro - Viking nästan alltid.
Det stod i Iltasanomat, en finsk kvällstidning, att på linjen mellan Helsinki-Tallinn så går 1/3 eller 2/3 fartyg tomma på frakt. Kommer inte riktigt ihåg, men det som iaktagaren skriver att Star/Superstar är olönsamma stämmer och jag tror inte frakten grejar det varje tur. På helgerna är det säker fullt men under veckan så är det nog inte så fullt.
Om man vill poängtera detta, borde man komma ihåg att poängtera att även passagerarsidan sett till alla avgångar och ignorerande kapaciteten på lastbåtarna (numera i praktiken Translandia) ligger på samma nivå - 37,7% av kapaciteten användes för några år sedan. Och vill man räkna det så där - ja då ser man att bara Star och Superstar behövs på linjen, för det motsvarade 77 % av deras kapacitet.
Det det du skriver om Helsingfors-Tallinn är intressant. Ser man på beläggningen är flere av Star/Superstars turer olönsamma (om inte frakten grejar det). Ett par har sedan fantastisk beläggning. För en på sidan om förefaller det där med "shuttle trafik" vara ekonomisk en trveksamm lösning. Tunga

Vikings turupplägg verkar vara optimal. Med den begränsade kapacitet som XPRS trots allt har borde man inte alls behöva dela ut fribiljetter. Förmodar därför att det enbart sker under absolut dödsäsong. Va? Verkar ändock vara lite dumt.
Flera av vilket som helst fartygs turer är olönsamma. Kom dock ihåg att trion Baltic Princess, Star och Superstar seglade ensamt in mer än HELA DEN ÖVRIGA Tallink och Silja flottan tillsammans. Linjens resultat låg på (om jag inte missminner mig) 73 MEUR. Star och Superstar är mycket lönsamma, men har höga bränslesidor - men i gengäld har de högre prisnivå än konkurrenterna största delen av året.
Loggat

Sköt om eder.
Baloo
kalle-sand

« Svara #175 skrivet: 10 Juni 2012 kl. 12:26 »

Glad Vikings "svenska" sida har varit föremål för intensiv debatt medan den "finska" fått vara tämligen orörd. Kan bero på att de svenskspråkiga är i så försvinnande liten minoritet. Men det torde finnas en finsk motsvarighet till "Landgången". Skulle vara intressant att få ett litet sammandrag av hur tongångarna går där. Chockad

Otyget med gratisbiljetter har sitt ursprung på den svenska sidan och har där nått omöjliga nivåer och har satt Viking i en besvärlig ekonomisk sits. Gråtande Om den "svenska sjukan" nu också når Finland när Grace skall sättas i trafik kommer vi först att se fantastiska beläggningssiffror för att se ytterligare ett katastrofal bokslut. Och vad händer sedan? Med glimten i ögat (blinkande)

Det där med Eckerö är intressant med tanke på att de nu sätter in Freedom som ju har väldigt mycket större resurser. Chockad Det där med priserna är också intressant för jag såg en prisjämförelse som någon finsk tidning (tror jag) eller var det researrangör gjort och där låg Eckerö bäst till. Billigaste resa och billigaste ombordpriser. Stämmer ju inte alls med din erfarenhet. Arg   Vad menar du med okristlig? Tidtabellerna eller levernet ombord? Ledsen

Framför oss ser vi två stora tilldragelser. Konkurrensen på Åbo-Stockholm blir nu knivskarp i och med Grace och konkurrensläget på Helsingfors-Tallinn borde ju också skärpas ordentligt i och med Freedom. Eftersom du reser där är det intressant med lite dagsfärska iakttagelser. Måste medge att det är en tid sedan men jag har provat såväl Nordlandia (som jag fann vara en väldigt trevlig båt tros åldern) och Star (som inredningsmässigt var förfärlig) och Superstar (som var flere snäpp bättre än Star) och slutligen Viking XPRS (som ju faktiskt är i en klass för sig. Att hon ju sedan är för liten är en annan sak). Rullande ögon (ironi)

Man måste också titta på, att reseförhållandet på Sthlm-Åbo linjen är förhållandet 70/30 till finnarnas fördel lågsäsong, medans det under lågsäsong ligger på 60/40 till finnarnas fördel. Därför har heller inte Svenska sjukan vart så jättefarlig ändå, för man har använt Svenska sidan ( förutom Grupp & Konferens marknaden, liksom frakt sidan ) som "grädde på mset". Inte minst svenska picknik kryssare. Men ja, åtminstone på VL, delar jag Timo:s bild, att även dumpningen och kampanj biljetterna på just Åbo linjen, är i princip samma som på Svenska. Och det är givetvis ett problem. Absolut. Detta problem "upphävs" ett tag när man får ett nybygge, men knappast i 10 år, när man som regel betalar av dom viktigaste "topp lånen".

Jag tror att själva idén som sådan, med Shuttle trafik, är riktig. Men jag undrar personligen, om det är rätt fartyg man har på sträckan. Det är en enorm skillnad i bunker förbrukning bara på tex Star mot XPRS, ytterligare sen ett snäpp mot en vanlig reguljär färja. Och så länge det går att ta betalt är det givetvis inget problem, men jag tycker mig börja ana grus i maskineriet på Hel-Tal, att den växer inte på samma sätt som förut, utan att den tenderar att börja få samma problem som vi har på svenska sidan, med att man får hitta på div kreativa idéer för att uppnå den ökningen. Och det vet jag faktiskt inte om boksluten håller för när man har fartyg som bokstavligen SUGER soppa. Första åtgärden torde bli att man i sådana fall saktar ned farten, till i vart fall samma som konkurenten.

Eckerö Line verkar jobba på ett annat sätt på sin linje. Bla vet jag att man har nära sammarbete med finska PRO organissationen, man har haft jätte kapanjer med S-market kedjan, och haft i flera år. Dom verkar arbeta på en annan nish. Och där får man givetvis" sina" erjudanden om man ingår i den gruppen. Men kommer jag som "vanlig" passagerare, så inte är det just Eckerö som har dom förmånligaste kampanjerna genom hemsidan. Kan jag nog inte tycka. Okristligt, menar jag att dom avgår så tidigt från Helsingfors på morgonen. Passar inte mig i överhuvudtaget. Men jag tror säkert att man tar en del reguljär trafik på det. Förutom att det säkert också passar pigga seniorer. Men det är litevanskligt att leva på den målgruppen. Dom lever inte HUR länge som helst. Och därför tror jag att Freedom är ett bra initiativ. Sen tror inte jag att man enbart kan köra gamla konceptet på henne, samtidigt som konkurenten kör en exakt likadan - bara mkt snabbare. Men det handlar förmodligen mer om att handen ska passa handsken. Dom måste hitta det som känns bra och passar ekonomiskt bra.

Men det ska bli intressant att även se här, vad 2015 kommer att föra med sig, och vad dom regionala ekonomiska påverkningarna från krisen på sikt för med sig. Linjerna lever på politikers välvilja. Och den kan som ekant MYCKET snabbt ändras. Och vad gör man då, är frågan.
Loggat
PJO

Antal inlägg: 34

« Svara #176 skrivet: 10 Juni 2012 kl. 14:42 »

Här kommer lite mer exakta prisuppgifter främst gällande Helsingfors > Tallin trafiken.
Baltic Princess kan man kryssa med för tillfället för 5-10€ / person i B hytt...gäller valda avgångar under juni månad. Någon här på landgången pratade om 70€ nästan hela året. Dessa från ca 5€ resor annonserar de om i de finska tidningarna nästan året runt.
Billigaste ruttresan med Tallink Shuttle är 19€, detta gäller morgonavgångarna på söndagar från bägge hamnar. Dyraste alternativet var 72€.
Dagskryssning till Tallin, dvs tur & retur får man betala 20€ för.
Viking XPRS dagskryssning får du för frän 19€...detta gäller endast utvalda dagar...måndag och tisdag. Ruttresa Tallin > Helsingfors kostade en onsdag 34€, söndagen kostar 46€. Jag har aldrig sett att Viking skulle ha dumpat eller annonserat i pressen om nedsatta ruttpriser.

Gratisbiljetter är mycket sällsynta åtminstone på Viking Line, Det delas för det mesta ut X antal Bonuskort om man köper för en viss summa i butiken. Dessutom måste du betala passageraravgift för resan 4-8€ per person..beroende på dag och kryssningsalternativ.

Från Åbo kan man kryssa med Europa för samma priser som baltic Princess, dvs från 5€ / person i C hytt. Isabella har från 20€ / hytt.

Gr
Loggat
iakttagaren

« Svara #177 skrivet: 10 Juni 2012 kl. 15:54 »

Glad Och hur ligger Nordlandia i förhållande till detta? Det här var ju personpriser men väldigt många tar ju sina personbilar med sig numera? Rullande ögon (ironi)
Loggat
PJO

Antal inlägg: 34

« Svara #178 skrivet: 10 Juni 2012 kl. 16:50 »

Glad Och hur ligger Nordlandia i förhållande till detta? Det här var ju personpriser men väldigt många tar ju sina personbilar med sig numera? Rullande ögon (ironi)

Nordlandias  ruttpris beroende på dag och avgång 23-27€  ( högsäsong alla dagar 29€)
Dagskryssning  28-33€ , rabatterat pris med S gruppens förmånskort = 21€.   ( Normalpris högsäsong 33€ )
Nordlandia har ej på hemsidorna bilpaket, bara personbils pris ca 23€ + ruttperson pris

Bilpaket; tallink har från 50€ >

Viking XPRS   2 personer + personbil  Helsingors > Tallinn  48 - 78€     /     2 personer + personbil  Tallinn > Helsingfors 46-121€
Loggat
Bara jag...

Antal inlägg: 370

« Svara #179 skrivet: 13 Juni 2012 kl. 21:12 »

Dom har gång på gång gått ut och sagt att dom vill ha två 60 000 tons lyxkryssare med nya koncept på Åbo linjen, och att dom inte är intresserade i förklädda fraktfärjor. Man vill ta in nya koncept från amerikanska kryssningsmarknaden, och på så vis locka tillbaka kundera.
Ska man plöja ner hundra miljoners belopp på nytt tonnage så kan man lika gärna gå all in med en gång.

Har verkligen Viking Line "gång på gång" gått ut med något sådant?
Loggat

Sidor: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 25   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: