Vikings "svenska" sida har varit föremål för intensiv debatt medan den "finska" fått vara tämligen orörd. Kan bero på att de svenskspråkiga är i så försvinnande liten minoritet. Men det torde finnas en finsk motsvarighet till "Landgången". Skulle vara intressant att få ett litet sammandrag av hur tongångarna går där.

Otyget med gratisbiljetter har sitt ursprung på den svenska sidan och har där nått omöjliga nivåer och har satt Viking i en besvärlig ekonomisk sits.

Om den "svenska sjukan" nu också når Finland när Grace skall sättas i trafik kommer vi först att se fantastiska beläggningssiffror för att se ytterligare ett katastrofal bokslut. Och vad händer sedan?

Det det du skriver om Helsingfors-Tallinn är intressant. Ser man på beläggningen är flere av Star/Superstars turer olönsamma (om inte frakten grejar det). Ett par har sedan fantastisk beläggning. För en på sidan om förefaller det där med "shuttle trafik" vara ekonomisk en trveksamm lösning.

Vikings turupplägg verkar vara optimal. Med den begränsade kapacitet som XPRS trots allt har borde man inte alls behöva dela ut fribiljetter. Förmodar därför att det enbart sker under absolut dödsäsong.

Verkar ändock vara lite dumt.
Det där med Eckerö är intressant med tanke på att de nu sätter in Freedom som ju har väldigt mycket större resurser.

Det där med priserna är också intressant för jag såg en prisjämförelse som någon finsk tidning (tror jag) eller var det researrangör gjort och där låg Eckerö bäst till. Billigaste resa och billigaste ombordpriser. Stämmer ju inte alls med din erfarenhet.

Vad menar du med okristlig? Tidtabellerna eller levernet ombord?

Framför oss ser vi två stora tilldragelser. Konkurrensen på Åbo-Stockholm blir nu knivskarp i och med Grace och konkurrensläget på Helsingfors-Tallinn borde ju också skärpas ordentligt i och med Freedom. Eftersom du reser där är det intressant med lite dagsfärska iakttagelser. Måste medge att det är en tid sedan men jag har provat såväl Nordlandia (som jag fann vara en väldigt trevlig båt tros åldern) och Star (som inredningsmässigt var förfärlig) och Superstar (som var flere snäpp bättre än Star) och slutligen Viking XPRS (som ju faktiskt är i en klass för sig. Att hon ju sedan är för liten är en annan sak).

Man måste också titta på, att reseförhållandet på Sthlm-Åbo linjen är förhållandet 70/30 till finnarnas fördel lågsäsong, medans det under lågsäsong ligger på 60/40 till finnarnas fördel. Därför har heller inte Svenska sjukan vart så jättefarlig ändå, för man har använt Svenska sidan ( förutom Grupp & Konferens marknaden, liksom frakt sidan ) som "grädde på mset". Inte minst svenska picknik kryssare. Men ja, åtminstone på VL, delar jag Timo:s bild, att även dumpningen och kampanj biljetterna på just Åbo linjen, är i princip samma som på Svenska. Och det är givetvis ett problem. Absolut. Detta problem "upphävs" ett tag när man får ett nybygge, men knappast i 10 år, när man som regel betalar av dom viktigaste "topp lånen".
Jag tror att själva idén som sådan, med Shuttle trafik, är riktig. Men jag undrar personligen, om det är rätt fartyg man har på sträckan. Det är en enorm skillnad i bunker förbrukning bara på tex Star mot XPRS, ytterligare sen ett snäpp mot en vanlig reguljär färja. Och så länge det går att ta betalt är det givetvis inget problem, men jag tycker mig börja ana grus i maskineriet på Hel-Tal, att den växer inte på samma sätt som förut, utan att den tenderar att börja få samma problem som vi har på svenska sidan, med att man får hitta på div kreativa idéer för att uppnå den ökningen. Och det vet jag faktiskt inte om boksluten håller för när man har fartyg som bokstavligen SUGER soppa. Första åtgärden torde bli att man i sådana fall saktar ned farten, till i vart fall samma som konkurenten.
Eckerö Line verkar jobba på ett annat sätt på sin linje. Bla vet jag att man har nära sammarbete med finska PRO organissationen, man har haft jätte kapanjer med S-market kedjan, och haft i flera år. Dom verkar arbeta på en annan nish. Och där får man givetvis" sina" erjudanden om man ingår i den gruppen. Men kommer jag som "vanlig" passagerare, så inte är det just Eckerö som har dom förmånligaste kampanjerna genom hemsidan. Kan jag nog inte tycka. Okristligt, menar jag att dom avgår så tidigt från Helsingfors på morgonen. Passar inte mig i överhuvudtaget. Men jag tror säkert att man tar en del reguljär trafik på det. Förutom att det säkert också passar pigga seniorer. Men det är litevanskligt att leva på den målgruppen. Dom lever inte HUR länge som helst. Och därför tror jag att Freedom är ett bra initiativ. Sen tror inte jag att man enbart kan köra gamla konceptet på henne, samtidigt som konkurenten kör en exakt likadan - bara mkt snabbare. Men det handlar förmodligen mer om att handen ska passa handsken. Dom måste hitta det som känns bra och passar ekonomiskt bra.
Men det ska bli intressant att även se här, vad 2015 kommer att föra med sig, och vad dom regionala ekonomiska påverkningarna från krisen på sikt för med sig. Linjerna lever på politikers välvilja. Och den kan som ekant MYCKET snabbt ändras. Och vad gör man då, är frågan.