Nyheter: Vid störningar följ oss på twitter.com/landgangen 22 Maj 2013 kl. 23:32
----- Veckans bild -----

M/S Nippon i Suez-kanalen i mars 1967
© Foto: Olle Sundin

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem. *

Isabella till Tallin 2013?
Sidor: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 25   Gå ned
  Skriv ut  

Isabella till Tallin 2013?
Författare Meddelande
iakttagaren

Antal inlägg: 666

« Svara #135 skrivet: 07 Juni 2012 kl. 08:50 »

Tack Timo för ett verkligt bra inlägg och för denna gången hoppar jag över smileys. Men medge att det fått er att vakna och ta ställning.
Du beskriver Vikings situation exakt. Jag har egentligen bara ett tillägg till beskrivningen. Viking har mycket riktigt byggt hela sitt koncept på att bara man får folk ombord så fixar taxfree och ombordkonsumtionen resten. Det ändrades radikalt iom att bunkerpriserna sköt i höjden och kommer att bli direkt jävliga 2015. Taxfree och ombordkonsumtionen räddar inte längre ekonomin och börjar man ta ut biljettpriser så reser inte längre folk. Därtill gjorde "Rederiet" mycket illa för vanligt hyggligt folk fick intrycket att det bara är fylla, slagsmål och våldtäkter ombord.

Situationen är ganska hopplös och som du mycket riktigt skriver så är Vikings kassa inte mycket att skryta om längre. Tallink har faktiskt större kassa. Och den åldersstigna flottans säkerhetsvärde har krympt besvärande. Och alldeles riktigt de har bara två fartyg i dag värt namnet XPRS och Cinderella. XPRS är fullt intecknad medan Cinderella torde vara fri (och nej jag sitter inte i styrelsen).

Din beskrivning av Tallink är också i allt väsentligt korrekt. Här har jag bara att tillägga att köpet av Silja är värt en alldeles egen analys. Man betalade ett kraftigt överpris för ett bolag som var knappt lönsamt. Man fick en hel hop 20-år gamla fartyg jämte en uttjänt tågfärja. Nu kämpar man på och försöker betala av på båtarna. Framför sig har man 2015 och snart är fartygen 30 år gamla och behovet av flottförnyelser kommer allt närmare. Det är en ekvation som inte går ihop. Här kommer att komma verkligt stora förändringar och så fort det yppar sig en möjlighet kommer bankerna att tvinga Tallink att sälja ut någon linje. Frågan är bara vilken linje de skall lyckas sälja? De krånglade sig faktiskt ganska skickligt ur Fastferries med hjälp av Stena. Men inte ens där lyckades de sälja fartygen. De är helt enkelt för högt bokade i balansen.

Nej Tallinks situation är på intet sätt avundsvärd. Men så är inte heller Vikings.

Din analys av Cinderella är helt korrekt. Tyvärr är det så att efter Eklund sr har alla Vikings beslut styrts av kortsiga vinstöverväganden och inte av långsiktiga strategitankar.

Det är bara Emil som hittills tagit upp den utkastade hansken att vad skall Viking göra nu? Vad Tallink skall göra är inte lika intressant för som Timo skriver så är de ställda under förmyndare och det är bankerna som styr nu. Och att sitta i den fällan är allt annat än roligt. Och värre blir det ju närmare bankkrisen kommer Tallinks bankkonsortium. På tal om banker så var Vikings räddning av pengarna i Spanien värd all uppskattning. I dag hade de knappst längre fått ut dem.

Vikings dilemma är i korhet denna

På Helsingfors-Stockholm har de två damer som inte längre vare sig driftsmässigt eller lönsamhetsmässigt håller måttena. Båda borde bytas ut mot lämpligare tonnage (hur nu det sedan skall se ut). Kostnad med säkerthet 200 miljoner euro per st. Samtidigt fullkomligt rasar andrahandsvärdet på de två gamla damerna.

På Åbo-Stockholm har man likaså två damer som inte längre håller stånd. Beläggningen sjunker och driftskostnaderna ökar. Man tror att det är Galaxy som är boven och beställer en lyxkryssare för 230 miljoner euro till en rutt som alltid har varit en transportlinje. Blir Grace en framgång kommer hon att i bästa fall betala sig själv i annat fall drar hon hela Viking med sig. I inget fall kommer hon att ensam generera så mycket att hon skulle betala för en övrig flottförnyelse. Där är också svaret varför man inte utnyttjade optionen.

På Ålands hav har man en uttjänt och olämplig Rosella, byggd för transportrutten Åbo-Kapellskär, som inte bär sig och som aldrig kommer att bära sig även om förlusterna måste vara peanuts jämfört med vad man förlorar på de andra linjerna. I tillägg har man flaggskeppet Cinderella vars lönsamhet precis som Timo skriver har kraftigt urholkats och som första kvartalet i år förmodligen var negativt.

På Helsingfors-Tallinn har man XPRS som förmodligen är rederiets lönsammaste fartyg idag men som har hopplöst för liten kapacitet. De kraftiga volymökningar vi ser på linjen idag tas alltså om hand av Tallink, som faktsikt där var nydanare och träffade rätt med Star och Superstar.

Så vad göra för att överleva. För Timo har alldeles rätt. Världen står inte stilla. Nya aktörer dyker upp. Jo man måste ta sig i kragen och prioritetera. Vad är rederiets kärnlinjer? Uppenbara svaret är Åbo-Stockholm/Kapellskär. Men varför beställde man då ett fartyg som med stor sannolikhet inte passar för den linjen?
Den andra linjen måste vara Helsingfors-Stockholm. En linje som är en kryssningslinje och där Silja visat vägen med sina revolutionerande systrar. Varför satsar man inte där? I all synnerhet som systrarnas livslängd är begränsad?

Tja svara på dessa frågor nu alla ni som retat er på mina smileys. En analys av Tallink? Gärna för mig men väcker en sådan samma intresse?

Till Stefan S och frågan om 2015 så är svaret knappast gasdrivna båtar. Grace är så till vida fiffig att hon kan köras på båda och att staten betalar gasdelen. Ett rent gasdrivet fartyg är idag och även 2015 ytterst begränsat till vissa rutter. Så 2015 är ett jätteprobelm och där ligger Tallink mest pyrt till som Timo säger. De har största antalet fartyg och sämst ekonomin. De kommer att tvingas köra på marindiesel på flere fartyg och det kommer inte att vara roligt för resultaträkningen.
Redan nu så bär sig inte Riga och Stockholm-Tallinn bär inga kapitalkostnader. Superstar, Star och Siljabåtarna bara måste få svavelrenare annars är det kört och svavelrenare som verkligen fungerar är ännu inte påvisade vad än Wärtsilä säger.

Intressantare tider än många vill inse.
Loggat
Timo

Kön: Man
Antal inlägg: 998

Det berömda Röda Korset...

E-post
« Svara #136 skrivet: 07 Juni 2012 kl. 10:15 »

Situationen är ganska hopplös och som du mycket riktigt skriver så är Vikings kassa inte mycket att skryta om längre. Tallink har faktiskt större kassa. Och den åldersstigna flottans säkerhetsvärde har krympt besvärande. Och alldeles riktigt de har bara två fartyg i dag värt namnet XPRS och Cinderella. XPRS är fullt intecknad medan Cinderella torde vara fri (och nej jag sitter inte i styrelsen).

Svarar bara på det enda jag kan vara av annan åsikt - Cinderella är för gammal för att fungera som säkerhet. Åldersgränsen lär vara 19 år har jag hört. Så, det är bara XPRS och Grace som kan intecknas och skulle tro - men vet det inte - att XPRS är intecknad både för egna lån och för Grace.

2015 närmar sig - och det ser för j-vligt ut för Finlands del. Det är inte bara sjöfarten som kommer att lida direkt - även finsk industri kommer att få huvudvärk av det. När det gäller 2015 och Tallinkbåtarna så kommer nybyggena i flottan fortfarande vara tillräckligt moderna för att det kan löna sig att göra något åt dem - men med vilka pengar är sedan en annan historia.
Loggat

Sköt om eder.
Baloo
Trossen

Antal inlägg: 566

« Svara #137 skrivet: 07 Juni 2012 kl. 10:54 »

Citat
Man tror att det är Galaxy som är boven och beställer en lyxkryssare för 230 miljoner euro till en rutt som alltid har varit en transportlinje. Blir Grace en framgång kommer hon att i bästa fall betala sig själv i annat fall drar hon hela Viking med sig. I inget fall kommer hon att ensam generera så mycket att hon skulle betala för en övrig flottförnyelse. Där är också svaret varför man inte utnyttjade optionen.

Både Timo och "iaktagaren" har kloka synpunkter. Dock! Detta med Grace och Åbo - jag tror inte att prioriteringen är så knasig. Åbo täcker in en stor marknad - en bit av både norra och östra Finland som kanske inte ser Helsingfors hamn som ett alternativ. Kryssningsmarknanden från Helsingfors är lite av ett vågspel just nu när finnarna är koncentrerade på turer över finska viken till Tallinn. Så att satsa på Helsingfors-Stockholm just nu, tja?? Vettigare då att satsa på en av "kärnlinjerna" och då kvällsavgångarna från Åbo.

Kanske är det också på denna rutt man kan få en av konkurrenterna ned på knä - jag tänker då på Silja med en gammal Europa och en folktom och på tok för stor Galaxy. Det verkar ju inte heller som att Tallink kommer att matcha Europa annat med en ny målning på skrovet, eller  Va?
Loggat
iakttagaren

« Svara #138 skrivet: 07 Juni 2012 kl. 12:26 »

Glad Jo så kan det vara. Men man kan inte bortse från att Viking måste upparbeta en ny sorts kryssare som är beredda att betala. Som sagt jag är förvånad att de valde den typ av lyxkryssare Grace är. Det hade varit mer logiskt att bygga vidare på de erfarenheter man fått från XPRS och byggt hela konceptet på redan existerande trafik. Men nu är det som det är.

Ännu beträffande Cinderella/Grace så är Grace finansierad till 80% av finska staten mot enbart inteckningar i Grace. Så där finns inget utrymme.
Loggat
AVR4000

Antal inlägg: 841

Hemsida E-post
« Svara #139 skrivet: 07 Juni 2012 kl. 16:41 »

Efter att ha följt debatten ett tag är mitt intryck att problem huvudsakligen ligger i:

1. Överetablering.
2. P.g.a 1 kan inte adekvata biljettpriser tas ut.

Det är ohållbart att dela ut gratisbiljetter och sälja kryssningar för 95 kronor o.dyl. Priserna måste helt enkelt upp till nivåer som dels ger kostnadstäckning, dels medger lägre ombordpriser. Man kan fortfarande "subventionera" biljettpriset med ombordkonsumtionen men inte på det vis som sker nu, d.v.s att ombordförsäljningen skall täcka upp gratisbiljetter.

På sikt är det nödvändigt att på något vis röra sig upmarket och för min del (som är utomstående s.a.s men har provat både Silja och Viking) är min uppfattning att Tallink-Silja har en "lyxigare" klang. Viking Line hade samma status på Slitetiden men nu har det intrycket falnat betydligt.

Cinderella är helt klart en viktig del i det hela. Hon borde ha använts på Helsingforsrutten och skulle teoretiskt sätt kunna återanvändas där om man byter ut inredningen. För min del hade jag försökt satsa på följande åtgärder:

1. Flytta Isabella till Tallinn-linjen för att kortsiktigt få upp kapaciteten. Hon behöver dock fräschas upp på ett sätt som gör det möjligt att presentera henne som något "nytt".
2. Flytta Cinderella till Helsingforslinjen. Hon behöver byggas om för detta ändamål men kan, om det görs ordentligt, säljas in som en motsvarighet till Grace. "Nya Cinderella" s.a.s.
3. För FylleBåten kan t.ex Mariella användas. Jag skulle dock helst se att varumärket för dessa turer ändrades (för att inte solka ned Vikingnamnet för mycket).
4. På Åbolinjen seglar Grace och Amorella.

Ett alternativ är att sätta in Cinderella på Åbolinjen och renovera upp henne för att på så vis erbjuda en parhäst till Grace (om man nu prioriterar rutten före Helsingfors). På Helsingforslinjen är man i underläge, framförallt eftersom Europa gick förlorad.

Dock tror jag inte att den linjen bör läggas ned eftersom det skulle skapa ett stort marknadsutrymme för konkurrenterna. Däremot behöver man fundera på långsiktiga åtgärder - på längre sikt är nybyggen nödvändiga men ev kan förlängning och ombyggnad av Gabriella vara en vettig lösning.

Oavsett hur man gör måste man gå upmarket och komma bort från fribiljetterna. När kryssningsrederierna etablerar sig vill det till att man har en produkt som kan utmana för att undvika att tappet blir allt för stort.
Loggat

_koppen

Antal inlägg: 278

« Svara #140 skrivet: 07 Juni 2012 kl. 17:54 »

Det mest optimaliska, men också mest orealistiska, vore väl om Silja Line varumärket helt försvan. Dom båda rederierna kunde då koncentrera sig på sina egna rutter, samt att överkapaciteten skulle försvinna.
Loggat
Baronen

Antal inlägg: 400

Isabella i Åbo

« Svara #141 skrivet: 07 Juni 2012 kl. 18:36 »

För att återgå till ämnet för en stund, så sägs det på Maritimeforum att man inom Viking Line nu slutgiltigt har bestämt sig för att sälja Isabella. Utgångspriset kommer att vara 40 MEUR. Detta är dock vad en skribent skriver, inga skriftliga källor finns.

http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=14645.msg134454#msg134454

Loggat
Mr Mister

Antal inlägg: 41

« Svara #142 skrivet: 07 Juni 2012 kl. 18:54 »

Att bella ska säljas har jag alltid trott, speciellt med tanke på att Viking nu är i behov av extra stålar. Sen om nån köper henne är en annan femma.

Skickat från min Xperia S med Tapatalk 2
Loggat

En vecka i medelhavet med Barcelona som utgångshamn
iakttagaren

« Svara #143 skrivet: 07 Juni 2012 kl. 19:24 »

Glad 40 miljoner euro eller US? Får dom 30 skall dom sälja fort som fanken. Det ger lite andrum för vidare åtgärder. Men har dom faktiskt en strategi?
Loggat
Fabrikör Stava

Antal inlägg: 436

Väggen e' klar...

« Svara #144 skrivet: 07 Juni 2012 kl. 20:06 »

Jag tycker att "iakttagaren" är lite provokativ ibland. Men inläggen är alltid välformulerade och genomtänkta - även om slutsatserna kanske inte är uppskattade av alla. Inläggen är dock mycket uppskattade av mig - även om jag inte alltid är säker på om slutsatserna alltid är de rätta. Leve yttrandefriheten!

Loggat
Stefan, Tallinn

Antal inlägg: 492

« Svara #145 skrivet: 08 Juni 2012 kl. 00:48 »

iakttagaren
Jag skrev att Finska Viken-trafiken är ett nollsummespel på kort sikt, men att den vuxit kraftigt på längre sikt.

Hur har då Tallink nått denna ökning på Finska Viken? Jo, ett lyckosamt sammanträffande har varit 1) andra snabba bilfärjor försvann (två NJL och två-tre SuperSeaCat, 2) Tallinks egna Star och Superstar tillkom och 3) Unga estniska byggnadsarbetare och andra började i massor att jobba i Finland när den ekonomiska krisen satte in kring 2008.

Nu ändras spelbrickorna lite. Eckerös Freedom blir nog en succé. Byggnadsarbetarna återvänder till Estland. Och sedan är då frågan om Viking förstärker eller om Eckerö låter Nordlandia gå kvar och erbjuda åkerierna ett nattalternativ Tallinn-Helsingfors. "Normal" lönsamhet kommer att återupprättas, förutom för Baltic Princess som kommer fortsätta att vara "överlönsam" i brist på konkurrens.

Beträffande Sverige-Finlandslinjernas framtid så kommer det att bli ett kvantresonemang. Det optimala antalet färjor som avgår från Helsingfors mot Stockholm en kväll kan ligga på 1,5, men de möjliga antalen är 1 eller 2. Detta innebär att det blir en tid av "svälta räv" där båda gör stora förluster. Sedan, när den ene gett up kommer den kvarvarande att tjäna multum (ta konkurrentens kunder och samtidigt kunna höja priserna. Precis som Tallink kunde göra på Finska Viken då NJL och SSC försvann). Återigen det gäller att ha bankerna med sig när det hettar till. Även ryssarna finns givetvis med i bilden.
« Senast ändrad: 08 Juni 2012 kl. 00:54 av Stefan, Tallinn » Loggat
_koppen

Antal inlägg: 278

« Svara #146 skrivet: 08 Juni 2012 kl. 01:05 »

Om Isabella nu ska säljas så tror jag faktiskt att St Peterline kan vara en het kanidat, förutsatt att man säljer till dom.
Loggat
markmeister

Antal inlägg: 1 217

http://markmeister.wordpress.com

Markmeister@live.se
Hemsida E-post
« Svara #147 skrivet: 08 Juni 2012 kl. 01:07 »

Om Isabella nu ska säljas så tror jag faktiskt att St Peterline kan vara en het kanidat, förutsatt att man säljer till dom.

Ersätta Princess Maria med M/S Isabella kanske?
Loggat
Dennix

Antal inlägg: 7 593

« Svara #148 skrivet: 08 Juni 2012 kl. 07:20 »

Säljer man Bella till St. Peter Line så är det nog enbart om det blir nåt sorts samarbete som det pratades om tidigare. Annars inte, det är åtminstone min gissning.
Loggat

Vad vore livet om man inte slapp till sjöss ibland...
klulle

Antal inlägg: 188

« Svara #149 skrivet: 08 Juni 2012 kl. 07:36 »

iakttagaren
Jag skrev att Finska Viken-trafiken är ett nollsummespel på kort sikt, men att den vuxit kraftigt på längre sikt.

Hur har då Tallink nått denna ökning på Finska Viken? Jo, ett lyckosamt sammanträffande har varit 1) andra snabba bilfärjor försvann (två NJL och två-tre SuperSeaCat,

[OT]
SuperSea Catarna fick inte fortsätta, det var ju Silja som opereade rutten. Tallink skulle fått nästan monopol på snabba rutterna med SuperSea Cat och sina Autoexpressar.

[/OT]
Loggat

Sidor: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 25   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: