Nyheter: Vid störningar följ oss på twitter.com/landgangen 26 Maj 2013 kl. 09:38
----- Veckans bild -----

M/S Nippon i Suez-kanalen i mars 1967
© Foto: Olle Sundin

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem. *

Isabella till Tallin 2013?
Sidor: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 25   Gå ned
  Skriv ut  

Isabella till Tallin 2013?
Författare Meddelande
NAUCLER

Kön: Man
Antal inlägg: 4 519

In my spare time I am hunting Russian ghost ships

« Svara #75 skrivet: 08 Maj 2012 kl. 15:49 »

Det är väl bara att köpa hen en sådan och måla rött skrov och vit/röd skorsten
och lägga till någonstans i Stockholm så sparar vi en pappenburgare  Glad

Det vore roligt om en hamnade a la Bore i Pappenburg. De är väl inte så dyra att
köpa eller?
...fast då måste såga av den där fula norska akterlådan hon fick som BOLETTE på Skagerrak.  Jag har åkt med detta fartyg på Bottenhavet 1983, och hon var mysig och hemtrevlig. Hon var dessutom den första Papenburgaren som fick fenstabilisatorer påbyggda vid leverans. VIKING 4 fick det när hon såldes till Sealink. Jag är bara förvånad att hon 38 år senare ännu är i trafik, det är trist att det anrika rederiet ska sluta p ådet här viset, och tydligen dra med sig delar av gamla CoMaNav:s passagerartrafik (om jag förstått artikeln rätt?) i fördärvet.
Loggat

Member of the World Enthusiasts'  Nuclear-powered Ship visitors' and sailors' Club:
Touching and walking the steel and of:
1989 "Lenin" -world's first atomic ship
1989 SSV-33 "Ural" - 1990: Anti-aircraftcarrier cruiser "Andropov"/"Pjotr Pervyj" - 1991:"Oktjabrskaja Revoljutsija"/"Jamal" - 1992: 49 900 tonne atomic submarine Akula/Typhoon - 2009:"Ural"/"50 let Pobedy"
båtas

Inloggad Inloggad

Antal inlägg: 248

« Svara #76 skrivet: 08 Maj 2012 kl. 17:14 »

Det är nog ingen tvekan om att man vill sälja, i synnerhet om man faktiskt säger det rent ut. Skulle tro att man säljer vilken båt som helst av det äldre tonnaget så fort man får chansen till rimligt pris. Men det är som alla vet inte så lätt, när alla redan sitter tjocka med 80-tals båtar.

Varför kunde man inte vara lite djärv och flytta Isabella till västkusten? Från Göteborg till lämplig norsk hamn. Givetvis vitmålad och enligt det välkända "färjankonceptet".
Loggat
NAUCLER

Antal inlägg: 4 519

In my spare time I am hunting Russian ghost ships

« Svara #77 skrivet: 08 Maj 2012 kl. 17:16 »

Det är nog ingen tvekan om att man vill sälja, i synnerhet om man faktiskt säger det rent ut. Skulle tro att man säljer vilken båt som helst av det äldre tonnaget så fort man får chansen till rimligt pris. Men det är som alla vet inte så lätt, när alla redan sitter tjocka med 80-tals båtar.

Varför kunde man inte vara lite djärv och flytta Isabella till västkusten? Från Göteborg till lämplig norsk hamn. Givetvis vitmålad och enligt det välkända "färjankonceptet".
Om det inte skall in i Stena eller Color Line, så kan man knappast ensam klara någon som helst konkurrens mellan dessa och grentemot Fjord Line liakså. Är inte rena nattbåtar på Skagerrak sagan all (förutom Oslo-Frederikshavnbåten) ?
Loggat

Member of the World Enthusiasts'  Nuclear-powered Ship visitors' and sailors' Club:
Touching and walking the steel and of:
1989 "Lenin" -world's first atomic ship
1989 SSV-33 "Ural" - 1990: Anti-aircraftcarrier cruiser "Andropov"/"Pjotr Pervyj" - 1991:"Oktjabrskaja Revoljutsija"/"Jamal" - 1992: 49 900 tonne atomic submarine Akula/Typhoon - 2009:"Ural"/"50 let Pobedy"
Dennix

Antal inlägg: 7 593

« Svara #78 skrivet: 08 Maj 2012 kl. 17:25 »

och kanske någon av de mexikanska halvsystrarna går väl ännu...?

Alla tre är borta, ett svar jag också gav dig tidigare i vintras efter samma fråga. Läser du inte de svar du får?

För övrigt är jag lite förundrad över att du som verkar veta det mesta om det mesta inte håller reda på sådana här saker.
Loggat

Vad vore livet om man inte slapp till sjöss ibland...
MP

Antal inlägg: 1 702

Tidtabeller är poesi

« Svara #79 skrivet: 08 Maj 2012 kl. 17:31 »

Det är ju inte ett helt orimligt scenario att hon blir vit och att hon kryssar på västkusten,Stena har muskler nog att egentligen köpa vad man vill,jag vet inte varför jag "tjötar" om detta men på något sätt tror jag att Kålle är involverad någonstans i denna thriller(obs skämt) hälsarMP
Loggat

Bulben är underskattad..
båtas

Inloggad Inloggad

Antal inlägg: 248

« Svara #80 skrivet: 08 Maj 2012 kl. 17:38 »

Om det inte skall in i Stena eller Color Line, så kan man knappast ensam klara någon som helst konkurrens mellan dessa och grentemot Fjord Line liakså. Är inte rena nattbåtar på Skagerrak sagan all (förutom Oslo-Frederikshavnbåten) ?

"Färjankonceptet" handlar vad jag vet om hyggligt billig sprit i baren, närhet till kojerna och lite Tax-Free på hemvägen. Borde funka från Göteborg också, givetvis med lite kompletterande busslaster från den omgivande landsbygden. Viking har såväl erfarenheten som marknadsföringen.

För Stenas del vore det nog trevligt att komma över Cinderella herself för Oslo-Fredrikshamn. Men för tillfället har de ju inte direkt brist på 80-talsbåtar de heller. 
Loggat
Mikael K

Antal inlägg: 190

« Svara #81 skrivet: 08 Maj 2012 kl. 18:05 »

Jag tror inte Viking Line är intresserade av västkusten. Så länge de håller sig borta därifrån, så länge undviker nog även Stena Line att köra över Ålandshav Glad.

Däremot tror jag inte det är helt orimligt att rederikartan ritas om inom några år. Det finns väl egentligen inget som säger att Viking Line finns kvar om 10 år. Båtarna kan lika gärna vara blåmålade och märkta med DFDS Seaways då.

Mikael K.
Loggat

Nu har jag kommit upp till 190 inlägg. Och det är en bra gräns för att säga tack och farväl för min del på landgången!
Emil G

Antal inlägg: 216

« Svara #82 skrivet: 08 Maj 2012 kl. 20:50 »

Om Viking skulle dyka upp på Kattegatt kanske Stena får för sig att göra detsamma på Ålands Hav, och jag tror Stena skulle gå vinnande ur den duellen. Man skulle kanske till och med lyckas köra över både Tallink och Viking om man väl gav sig tusan på att göra detta.
Loggat
iakttagaren

Antal inlägg: 666

« Svara #83 skrivet: 09 Maj 2012 kl. 08:14 »

Glad Tråden förirrade sig ganska långt bort från ursprunget. Så skall riktiga trådar göra. Tunga

Men tillbaka till ursprunget. Vikings kvartal I kommer om någon timme. Då får vi se hur bra/illa det står till. Med glimten i ögat (blinkande) Men om man väljer att ha Isabella kvar så väljer man bort möjligheten till att utnyttja optionen och så gör man dessutom samma misstag som Birka då man bibehöll Princess och försökte köra in ett nytt fartyg samtidigt som man skulle öppna en ny rutt. Och man skall inte glömma att sätter man in Isabella på Hel-Tal så konkurrerar man inte bara med Baltic Princess med ett 20 år äldre fartyg utan man kannibaliserar på sin egen Sto trafik. Obeslutsam

Nej Isabellas öde är nog fastslaget. Och man får knappast tillräckligt för henne för att våga sig på Optionen. Man skall ha ihop boråt 240 miljoner euro! Så åtminstone ett till av de gamla trotjänarna åker. Garbriella skulle jag tro för att få ut så mycket som möjligt och då sätts Cinderella in på H:fors i par med Mariella och Amorella får töska den krympande Ålandsmarknaden, där Cinderella med dagens volymer knappt täcker driftskostnaderna kan jag tänka mig. Chockad

Alla ni som så tvärskert uttalar er har ni dagligen kollat beläggningssiffrorna? Det är ingen rolig läsning när man jämför Viking med Tallink. Om hjärtat klappar rött alltså. Arg
Loggat
Kooiker

Antal inlägg: 447

« Svara #84 skrivet: 09 Maj 2012 kl. 09:59 »

Alla ni som så tvärskert uttalar er har ni dagligen kollat beläggningssiffrorna? Det är ingen rolig läsning när man jämför Viking med Tallink. Om hjärtat klappar rött alltså. Arg

Var finner du de dagliga beläggningssiffrorna per rederi?
Loggat
Timo

Antal inlägg: 1 000

Det berömda Röda Korset...

E-post
« Svara #85 skrivet: 09 Maj 2012 kl. 10:05 »

Med andra ord så var kvartalsrapporten inte godnattsaga - snarare en skräckfilm eller åtminstone en rysare. Kassaflödet har försämrats märkbart = bolaget blöder pengar mer än tidigare.

Det kan mycket väl hända att man tvingas till sämre affärer än tänkt - och det behöver inte innefatta nybeställningar i första skedet. Allt beror ju sist och slutligen inte ens på Viking Line och deras vilja utan marknadens realiteter. Får man ut något mer än en kopp kaffe för Isabella? Återhämtar sig euron - eller fortsätter krisen? Oljepriset? Mellanöstern? Det kan mycket väl hända att Cindy behöver ersättas med Bella - om detta betyder mindre driftskostnader. Och läget verkar nu vara sådant att varje krona och euro måste räknas.

Utflaggning? Är det ett svar?
Loggat

Sköt om eder.
Baloo
Bruno

Antal inlägg: 51

« Svara #86 skrivet: 09 Maj 2012 kl. 10:59 »

Inte ser det ju bra ut kan man säga. Kolla just Cinderellas bokade pass kommande veckan. Passagerar mängden såg ut så, att de sku räcka med Rosella på Sto-Mar-kryssningarna. Ledsen.
Så ingen omöjlig vision att Isabella sku ersätta Cindy och hon sku komma hit. Man får väl se.
Idag blir det VD:n frågestund så måste väl ta upp den här saken med honom.
Loggat
Frihamnen

Antal inlägg: 74

« Svara #87 skrivet: 09 Maj 2012 kl. 11:17 »

Vi får hoppas att dom säljer Isabella. Fruktansvärt trist båt/färja.
Loggat
Trossen

Antal inlägg: 566

« Svara #88 skrivet: 09 Maj 2012 kl. 11:50 »

Citat
Kolla just Cinderellas bokade pass kommande veckan. Passagerar mängden såg ut så, att de sku räcka med Rosella på Sto-Mar-kryssningarna

Det går ju upp och ned under året - man måste ha längre tidsperspektiv än enskilda dagar och veckor.  Cool  Maj är ju alltid kass då  många kryssningspax bland pensionärsgruppen är ute och påtar i jorden på landstället. De som jobbar sparar både ledighet och pengar till semestern ...

Nåväl - det tar tid att köra in en marknad - att då sätta in Cinderella direkt på finska viken 2013. Inte en chans. Först Isabella, slår det väl ut - ja då kan det bli en rokad med Cinderella och Isabella. Men det är då det.
Loggat
MP

Antal inlägg: 1 702

Tidtabeller är poesi

« Svara #89 skrivet: 09 Maj 2012 kl. 12:05 »

Frågan är om Cinderellas trafik är lönsam?Till hösten kanske hon trafikerar Stockholm-Helsingfors och Paradise och Jarlen får segla ensamma på linjen,många spekulationer men vi får se vad man kommer med på kort sikt,någon rutt förändring är väl att vänta trorMP
Loggat

Bulben är underskattad..

Sidor: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 25   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: