Nyheter: Vid störningar följ oss på twitter.com/landgangen 22 Maj 2013 kl. 00:31
----- Veckans bild -----

M/S Nippon i Suez-kanalen i mars 1967
© Foto: Olle Sundin

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem. *

Isabella till Tallin 2013?
Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 ... 25   Gå ned
  Skriv ut  

Isabella till Tallin 2013?
Författare Meddelande
MP

Kön: Man
Antal inlägg: 1 698

Tidtabeller är poesi

« Svara #45 skrivet: 07 Maj 2012 kl. 16:58 »

En försäljning verkar ju vara det man önskar,annars hade man väl presenterat någon rutt(Helsingfors-Tallinn) vid det här laget.Om det nu pågår något bakom gardinen,vem kan tänkas vara spekulant då?Stena Line kanske vill uppdatera Saga konceptet,det sägs att trafiken mellan Osla-Fredrikshamn är lönsam och varför inte göra den ännu mer lönsam med Isabella,hennes kapacitet är väl 35% mer än nuvarande Saga,spännande är det iallafall om man är neeeerd vill säga hälsarMP
Loggat

Bulben är underskattad..
NAUCLER

Antal inlägg: 4 506

In my spare time I am hunting Russian ghost ships

« Svara #46 skrivet: 07 Maj 2012 kl. 17:10 »

Det kan ju vara så att man vill finansiera något........nytt.
Loggat

Member of the World Enthusiasts'  Nuclear-powered Ship visitors' and sailors' Club:
Touching and walking the steel and of:
1989 "Lenin" -world's first atomic ship
1989 SSV-33 "Ural" - 1990: Anti-aircraftcarrier cruiser "Andropov"/"Pjotr Pervyj" - 1991:"Oktjabrskaja Revoljutsija"/"Jamal" - 1992: 49 900 tonne atomic submarine Akula/Typhoon - 2009:"Ural"/"50 let Pobedy"
markmeister

Antal inlägg: 1 217

http://markmeister.wordpress.com

Markmeister@live.se
Hemsida E-post
« Svara #47 skrivet: 07 Maj 2012 kl. 19:02 »

Är det så att Isabella är ute till salu, kan det vara så att ST Peter Line är intresserade att ersätta Princess Maria med
Isabella?

Nu spekulerar jag vilt.
Loggat
Jonsson

Inloggad Inloggad

Antal inlägg: 536

E-post
« Svara #48 skrivet: 07 Maj 2012 kl. 19:18 »

Glad Intervju i lokalpressen. Cheesy

Det där duger inte som referens! Länk eller tidning + datum tack.
Jag tror inte ett dugg på ovanstående innan jag läst det själv (hittar inget när jag söker).
Det kan mycket väl bli tal om försäljning, men än kan man inte boka resor med viking (utom Åbo-rutten då) efter 23 december hursom. Nog kan man vänta till åtminstone september innan man går ut med ev. nya avgångar, då har man fortfarande flera månader på sig att göra reklam. Mycket av det praktiska kan pågå i bakgrunden fram tills dess.
Loggat
iakttagaren

Antal inlägg: 666

« Svara #49 skrivet: 07 Maj 2012 kl. 19:39 »

Glad Trot om du vill eller låt bli. Så var det i alla fall. Slå en signal till Hanses så får du veta. Va? I en längre kommentar redogjorde jag tidigare varför Viking måste sälja samt dessutom vad de vidare måste göra. Enkelt sagt musklerna har förtvinat. Cheesy
Peter Line hade inte kraft att köpa Olympia för 38 miljoner. Hur skulle de nu fått råd att köpa Isabella? Kanske hon är billigar? Tunga
Och mycket riktigt Amorella är i bättre skick och har mera längdmeter men är förmodligen mindre värd på marknaden. Med glimten i ögat (blinkande) Skall man få ihop pengar till optionen måste man börja på detta sätt. Men det räcker knappast. Vi talar dock om 230 miljoner? Max 80% i exportkrediter och minst 50 i likviditetsbuffert. Småpotatisens tid är över och Eckerö täppte till luckan på Finska Viken med Freedom. Rullande ögon (ironi)
På onsdag får vi veta hur första kvartalet gått för Viking. Generad Kanske alla spekulationer dör abrupt då. Kyss
Loggat
markmeister

Markmeister@live.se
Hemsida E-post
« Svara #50 skrivet: 07 Maj 2012 kl. 19:43 »

Glad Trot om du vill eller låt bli. Så var det i alla fall. Slå en signal till Hanses så får du veta. Va? I en längre kommentar redogjorde jag tidigare varför Viking måste sälja samt dessutom vad de vidare måste göra. Enkelt sagt musklerna har förtvinat. Cheesy
Peter Line hade inte kraft att köpa Olympia för 38 miljoner. Hur skulle de nu fått råd att köpa Isabella? Kanske hon är billigar? Tunga
Och mycket riktigt Amorella är i bättre skick och har mera längdmeter men är förmodligen mindre värd på marknaden. Med glimten i ögat (blinkande) Skall man få ihop pengar till optionen måste man börja på detta sätt. Men det räcker knappast. Vi talar dock om 230 miljoner? Max 80% i exportkrediter och minst 50 i likviditetsbuffert. Småpotatisens tid är över och Eckerö täppte till luckan på Finska Viken med Freedom. Rullande ögon (ironi)
På onsdag får vi veta hur första kvartalet gått för Viking. Generad Kanske alla spekulationer dör abrupt då. Kyss

Ska ditt inlägg vara legitimt så bör du ha källor, man kan inte bara skriva sådana här saker utan att ha
täckning för dina påståenden.

Bättre kan du.
Loggat
kalle-sand

Antal inlägg: 3 311

« Svara #51 skrivet: 07 Maj 2012 kl. 20:56 »

Mkt kan väll en vVD rå på, men att ensamt kunna påverka en hel kreditmarknad, det är inte bara hybris att tro. Det är idioti. Och det vet han också. Titta bara hur länge Tallink hållt på med sina Superfast fartyg, liksom Regina Baltica och Vana Tallinn. Och vad har inte det kostat? Det är absolut inte bråttomt med ett nybygge på Svenska marknaden för Åbo trafiken, därför att det finns ingen växande marknad att täppa behovet för. Det vet VL också. Så varför genomföra en idiotförsäljning som dom redan nu VET kommer generera förlust, när dom inte behöver? Bara logiken motsäger det faktumet. Tittar man i övrigt hur det ser ut, antar jag att VL ledning, oavsett någons synska förmåga, låter fakta tala för sig själv. 1. Kortkryssningsmarknaden från Sverige går inte bra - för något rederi. 2 Det råder överkapacitet på svenska marknaden. Antalet fribiljetter är i princip åter på 90-tals standard. 3. Den naturliga tillväxtasen finns på finska marknaden på Tur-Sto samt framförallt Hel-Tal linjen. Och inte ens med Freedom, har Eckerö täckt behovet på sikt. Marknaden förväntas växa med 15-20% på totalen fram till 2020 enligt beräkning från Finska statistiska centralbyrån baserat på siffror från Europeiiska Export rådet. Förvisso prognoser - ja. Detta till mkt stor del pga Finland som en spets kompetens "know how" export ekonomi, tillsammans med Via Baltica.
Loggat
kalle-sand

« Svara #52 skrivet: 07 Maj 2012 kl. 21:00 »

En försäljning verkar ju vara det man önskar,annars hade man väl presenterat någon rutt(Helsingfors-Tallinn) vid det här laget.Om det nu pågår något bakom gardinen,vem kan tänkas vara spekulant då?Stena Line kanske vill uppdatera Saga konceptet,det sägs att trafiken mellan Osla-Fredrikshamn är lönsam och varför inte göra den ännu mer lönsam med Isabella,hennes kapacitet är väl 35% mer än nuvarande Saga,spännande är det iallafall om man är neeeerd vill säga hälsarMP

Jag tror också att en försäljning är helst av allt vad man skulle önska, och också vad som skulle vara mest "hälsosamt" ekonomiskt att leva med. Men om det alternativet inte finns, måste en plan B vara utarbetad, och jag antar att man i sådana fall presenterar den så sent som möjligt, för att hålla alla dörrar öppna, samtidigt inte så pass sent, så man tappar försäljning i någon större omfattning. Oavsett VAD man gör, kommer det kosta pengar. Frågan är vad som ger rimligast kostnad, och mest gynsamma vinster. Men förutsatt att man håller sig till planen som den verkar fn, bör väll besked om detta komma i höst, kan jag tänka mig.
Loggat
kalle-sand

« Svara #53 skrivet: 07 Maj 2012 kl. 21:14 »

Tror inte själv heller att de kommer att ske, men det är ett smart drag om Isabella ersätter Cinderella. Varför? Jo, standardmässigt är fallet inte så stort - i alla fall inte om Isabella ges ett nytt koncept. Samtidigt kommer man åt att minska på överkapaciteten från Stockholm, utan att den faller för kraftigt. Det rör sig om 200 hytter färre att sälja varje dag. Dessutom kan man vid behov göra vad man vill med båtarnas flaggor - beroende på vilket man finner billigast. Troligen Bella till svensk flagg i så fall. Hur som helst skulle Bellas utrymmen fungera bra - med disco och skybar är det ingen verklig standardminskning - men frågan är vad betyder den mindre taxfreen för försäljningen?

Samtidigt kan man något öka på Helsingfors-Tallinn-kapaciteten med henne - och om hon sätts in på antingen kryssningar eller minikryssningar, så kan XPRS tidtabell omarbetas ifall behov finns. Hon skulle kunna sommartid köra fler tider, men detta har man hittills valt att inte göra. Troligen skulle detta ha ett problem - en flytt till åtminstone Västra hamnen kunde bli aktuell för Tallinn-båtarna - eller den ena av dem. 

Såsom jag ser det kan man vinna betydligt mer med ett arrangeman där Bella blir den NYA Mariehamnskryssaren - för den svenska marknaden är hon ju nästan ny. Och Cinderella med flera hytter har större chans att lyckas på Tallinn än Bella - dessutom lever Cindys minne kvar från hennes Tallinnkryssar. Hon skulle bli en svår nöt att knäcka för konkurrenten, faktiskt.

Jag tror att det blir realiteten som i sådana fall "tvingar" fram lösningen, snarare än att man väljer den, av många orsaker som du lyfter fram. Men att Isabella skulle lyckas på Sthlm-Mariehamn kryssningar, det är jag helt säker på. Hon är på många sätt ett utmärkt fartyg och bjuder på minst lika god standard.
Loggat
MP

Antal inlägg: 1 698

Tidtabeller är poesi

« Svara #54 skrivet: 07 Maj 2012 kl. 21:51 »

Mkt kan väll en vVD rå på, men att ensamt kunna påverka en hel kreditmarknad, det är inte bara hybris att tro. Det är idioti. Och det vet han också. Titta bara hur länge Tallink hållt på med sina Superfast fartyg, liksom Regina Baltica och Vana Tallinn. Och vad har inte det kostat? Det är absolut inte bråttomt med ett nybygge på Svenska marknaden för Åbo trafiken, därför att det finns ingen växande marknad att täppa behovet för. Det vet VL också. Så varför genomföra en idiotförsäljning som dom redan nu VET kommer generera förlust, när dom inte behöver? Bara logiken motsäger det faktumet. Tittar man i övrigt hur det ser ut, antar jag att VL ledning, oavsett någons synska förmåga, låter fakta tala för sig själv. 1. Kortkryssningsmarknaden från Sverige går inte bra - för något rederi. 2 Det råder överkapacitet på svenska marknaden. Antalet fribiljetter är i princip åter på 90-tals standard. 3. Den naturliga tillväxtasen finns på finska marknaden på Tur-Sto samt framförallt Hel-Tal linjen. Och inte ens med Freedom, har Eckerö täckt behovet på sikt. Marknaden förväntas växa med 15-20% på totalen fram till 2020 enligt beräkning från Finska statistiska centralbyrån baserat på siffror från Europeiiska Export rådet. Förvisso prognoser - ja. Detta till mkt stor del pga Finland som en spets kompetens "know how" export ekonomi, tillsammans med Via Baltica.
Att man inte växer  på Åbo tror jag är just på grund av vad man har att erbjuda,flottan lockar inte längre,man bör investera för att få igång marknaden,bygg nu och bygg stort,hälsarMP
Loggat

Bulben är underskattad..
Jonsson

Inloggad Inloggad

Antal inlägg: 536

E-post
« Svara #55 skrivet: 07 Maj 2012 kl. 22:20 »

Att man inte växer  på Åbo tror jag är just på grund av vad man har att erbjuda,flottan lockar inte längre,man bör investera för att få igång marknaden,bygg nu och bygg stort,hälsarMP

Tack!
Det finns en otroligt stor marknad som ännu inte satt sin fot ombord på färjorna. Men för att lyckas med att få ombord denna grupp (som för den delen inte alls är homogen) duger det inte med dagens fartyg och koncept. Det krävs nytt och framförallt något annorlunda. Jag tror att Grace kan vara en del av svaret. Sorry alla som sitter och hoppas på mängder av mässing och murriga restauranger och allt som redan finns, den tiden är förbi. Framtiden är på väg och den består av rena, men eleganta former, ljusa material, modern belysningsteknik och andra innovationer.

Många här inne kommer nog inte gilla det, men jag och så många andra har verkligen väntat på detta, jag välkomnar framtiden!
Loggat
NAUCLER

« Svara #56 skrivet: 07 Maj 2012 kl. 22:56 »

Nu har den börjat - framtiden... tydligen och äntligen. Men jag undrar om man verkligen skulle kunna matcha ett fartyg som BIRKA PARADISE med ett fartyg (ISABELLA) som är nästan lika gammalt som f.d. BIRKA PRINCESS på Stockholm-Ålandskryssningarna - det verkar synnerligen att leva med 1990-talet, innan den stoora krisen. Jag  tror inte Viking Lines framgångside för framtiden är att flytta runt en massa gamla schackpjäser, utan snarare rockader mot nya fartyg under 7-8 års tid. Man har mycket att lära från t.ex. Color Line, och att satsa på fart och frakt på kortlinjerna och kanske sätta in fartyg av  VIKING GRACEs storlek på Stockholm-Helsingfors, och kanske med tiden få ihop ett slags samarbete med St Peter Line för att inmuta den kanske verkligt stora framtidsmarknaden, Petersburg (ännu i en lätt utvecklingskoma jämfört med Moskva) och Ryssland, en av ekonomierna i världen som drar loket idag bland de andra BRIC-länderna, när t.o.m. den kinesiska går lite kallare...  Jag tror för min del att dagens linjetäthet, hamnar och destinationer kan vara ganska förändrade om 10 år, och att två rederier t.ex. kör varsina dubbelturer på Åbo varje dygn, med tre av fyra fartyg som är närmare 20-25 år gamla, är på lång sikt inte rentabelt, utan bara en slags nostalgisk företagsekonomisk torrsim och konstgjord andning. Jag skulle tro att vi faktiskt på sikt går på färre avgångar på Stockholm-Åbo, där ett rederi får vika sig först och köra en tur per dygn i vardera riktningen, medan passagerar- och kryssningsmässigt ligger säkert snarare framtiden på Stockholm-Helsingfors och kanske Stockholm-Tallinn-Petersburg eller liknande. Jag tror Viking Line skulle göra bättre med att snarare sätta in två systrar av VIKING GRACE-klass (med modifikationer) på Helsingfors-linjen på lång sikt.
Loggat

Member of the World Enthusiasts'  Nuclear-powered Ship visitors' and sailors' Club:
1989 SSV-33 "Ural" - 1990: Anti-aircraftcarrier cruiser "Andropov"/"Pjotr Pervyj" - 1991:"Oktjabrskaja Revoljutsija"/"Jamal" - 1992: 49 900 tonne atomic submarine Akula/Typhoon - 2009:"Ural"/"50 let Pobedy"
Mikael K

Antal inlägg: 190

« Svara #57 skrivet: 07 Maj 2012 kl. 23:00 »

Att Isabella läggs ut till försäljning ser jag inget konstigt i. Någon ny trafikuppgift lär väl knappast finnas Va? Och att sätta in henne mellan Helsingfors-Tallinn kan knappast vara något som Viking Line eftersträvar med tanke på att man satsat på nytt i och med Viking XPRS.

En försäljning är väl det mest tänkbara. Och Viking Line behöver nog fylla på sin kassakista med tanke på att man har en nybeställning på gång. Och behöver göra minst två nybeställningar till inom en snar framtid som ersättning för Amorella och Mariella. Och Rosella behöver väl också ersättas med tiden. Hon är i alla fall av årgång 1980.

En annan idé vore kanske att höja kvalitén på Åbolinjen med nybygget och Cinderella, varav den sistnämnda fick en uppfräschad interiör med bland annat nya hytter. Amorella skulle då kunna flyttas till linjen Stockholm-Mariehamn. 

Mikael K
Loggat

Nu har jag kommit upp till 190 inlägg. Och det är en bra gräns för att säga tack och farväl för min del på landgången!
markmeister

Markmeister@live.se
Hemsida E-post
« Svara #58 skrivet: 07 Maj 2012 kl. 23:19 »

Sätter man in någon splitsyster på Stockholm-Mariehamn så blir det Isabella, då hon har fler hytter
och fler publika utrymmen än systern Amorella.
Loggat
NAUCLER

« Svara #59 skrivet: 07 Maj 2012 kl. 23:24 »

Sätter man in någon splitsyster på Stockholm-Mariehamn så blir det Isabella, då hon har fler hytter
och fler publika utrymmen än systern Amorella.
Viking Line behöver likvidera till investeringskapital, inte renovera då närmare 25 år gamla fartyg, och det inser man i Mariehamn, bättre än vi.
Loggat

Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 ... 25   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: