Nyheter: Vid störningar följ oss på twitter.com/landgangen 20 Juni 2013 kl. 03:52
----- Veckans bild -----

M/S MSC Federica i Singapore 21 december 2006
© Foto: Thomas Larsen

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem. *

Isabella till Tallin 2013?
Sidor: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 25   Gå ned
  Skriv ut  

Isabella till Tallin 2013?
Författare Meddelande
Bara jag...

Antal inlägg: 390

« Svara #180 skrivet: 13 Juni 2012 kl. 21:37 »

Tja svara på dessa frågor nu alla ni som retat er på mina smileys.

Bra analys. Kanske väl negativ - men säkert inte så väldigt långt från sanningen.

Och - herregud så skönt - inte en enda jävla smiley...  Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat
Bara jag...

Antal inlägg: 390

« Svara #181 skrivet: 13 Juni 2012 kl. 21:49 »

Viking Line å sin sida har prolem med gamla fartyg som kostar högt i underhåll. Gabriella är väll förmodligen den som är mest lönsam för dom fn.

Jag har igen fått den uppfattningen, att Mariella kör med betydligt bättre beläggning än Gabriella - vilket samtidigt torde betyda bättre lönsamhet...
Loggat
MP

Kön: Man
Antal inlägg: 1 724

Tidtabeller är poesi

« Svara #182 skrivet: 12 Juli 2012 kl. 20:03 »

Inget nytt under solen, Isabella verkar vara svår att avyttra. Hursomhelst skall undertecknad ta ett avsked under nästa vecka då jag reser med Isabella, hon har trafikerat nuvarande rutt i drygt 15år vilket  bara slås av Amorella och S Europa.Möjligt att Festivalen kan ha trafikerat lika länge, Isabella måste enligt mig räknas in som en ikon på Åbolinjen. Hon kommer att saknas men vi får ju ett extremt läckert fartyg att resa med istället hälsarMP
Loggat

Bulben är underskattad..
iakttagaren

Antal inlägg: 682

« Svara #183 skrivet: 13 Juli 2012 kl. 08:46 »

Glad Nej som sagt. Inget nytt under solen. Isabellas avyttring har alla förutsättningar att bli en ordentlig nöt att knäcka. Gråtande Hoppas att VL lyckas. Har förstått att Tallink är intresserade för att sätta in den på St Petersburg. Cheesy Det låter som en rötmånadshistoria. Med glimten i ögat (blinkande) Men det är väl bara dålig alternativ kvar för VL. Generad

(Håll Naucler borta från detta nu!) Glad
Loggat
ChiliPalmer

Antal inlägg: 113

« Svara #184 skrivet: 13 Juli 2012 kl. 09:08 »

Hur är skicket allmänt/maskinmässigt mellan Amorella och Isabella?
Har bara åkt Amorella, men får känslan av att Isabella är lite mer "påkostad", med överbyggnaden t.ex.

Om man skulle ersätta Amorella med Isabella på Åbo-linjen, skulle det ur försäljnings-synpunkt vara lättare att bli av med Amorella, hon kanske inte betingar ett lika högt pris? Vet som sagt inte hur skicket är fartygen emellan..
Loggat
iakttagaren

Antal inlägg: 682

« Svara #185 skrivet: 13 Juli 2012 kl. 09:32 »

Glad Den här diskussionen har förts tämligen intensivt. Amorella anses allmänt vara sämre i maskin. Mer sliten. De omständigheter som styrt VLs val antas vara att Isabella är lättare såld till ett högre pris och att Amorella har större bildäck. Med glimten i ögat (blinkande) Eftersom Isabella är mera "kryssningsbetonad" var det många "förståsigpåare" som var tvärsäkra på att VL skulle sätta in Isabella på H:fors-Tallinn för att konkurrera med Baltic Princess tills VL klart meddelade (som väntat) att hon skulle säljas. Cheesy
Som jag sa ovan kan planerna ändras till följd av svårigheterna med att få Isabella såld (utanför Östersjön). Vi har spännande tider framför oss. VLs alternativ är begränsade. Finlandias inträde på marknaden och Cinderellas snabbt försämrade lönsamhet i kombination med Gabriellas svaga resultat får VLs ledning att slita sig i håret. Va?
Helt som väntat påstås Mariella ha betydligt bättre beläggning och bättre lönsamhet än Gabriella. Mariella är ju specialbyggd för rutten. Problemet är att även hon är en lätt match för Serenade/Symphony. Gråtande Trots att Tallink förlorade beläggning även på dem. Vikings siffror i medlet av augusti skall därför bli verkligt intressanta för att bedöma hur VL riktigt mår. D :Den här gången har ju bunker gått deras väg.
Tallinks halvårs rapport kommer tidigare. Håll utkik efter dem. Intressanta tider som sagt. Rullande ögon (ironi)
Loggat
Flopzy

Antal inlägg: 214

« Svara #186 skrivet: 13 Juli 2012 kl. 10:34 »

Glad Den här diskussionen har förts tämligen intensivt. Amorella anses allmänt vara sämre i maskin. Mer sliten.

Var har du fått dom uppgifterna ifrån? Tror du e lite på vift.
Loggat
Baronen

Antal inlägg: 400

Isabella i Åbo

« Svara #187 skrivet: 13 Juli 2012 kl. 11:03 »

Amorella anses allmänt vara sämre i maskin. Mer sliten.

Det har väl alltid varit Isabella som varit mer sliten när det har diskuterats här tidigare(?). En av orsakerna vill jag minnas att är den påbyggda skybaren som medfört större belasting.
Loggat
NAUCLER

Antal inlägg: 4 605

In my spare time I am hunting Russian ghost ships

« Svara #188 skrivet: 13 Juli 2012 kl. 15:04 »

Glad Nej som sagt. Inget nytt under solen. Isabellas avyttring har alla förutsättningar att bli en ordentlig nöt att knäcka. Gråtande Hoppas att VL lyckas. Har förstått att Tallink är intresserade för att sätta in den på St Petersburg. Cheesy Det låter som en rötmånadshistoria. Med glimten i ögat (blinkande) Men det är väl bara dålig alternativ kvar för VL. Generad

(Håll Naucler borta från detta nu!) Glad
Ha ha - tack iakttagaren. Det enda jag har att invända emot är: att i ett försäljningskontrakt brukar det finnas en klausul om att fartyget inte får sättas in på en konkurrerande linje till säljarens (d.v.s. Viking Lines) marknad o.s.v.
Däremot skulle jag tro att på sikt kan ett samarbete mellan Viking Line och St. Peter Line vara högst troligt - en hel del Viking-fartyg kan komma att vara intressanta för St. Peter Line och att man får två marknader som kompletterar varandra. Petersburg måste ändå på sikt ses som framtidens stora hamn, turistmål, ekonomiska, handels- och kulturella centrum i regionen.
Loggat

Member of the World Enthusiasts'  Nuclear-powered Ship visitors' and sailors' Club:
Touching and walking the steel and of:
1989 "Lenin" -world's first atomic ship
1989 SSV-33 "Ural" - 1990: Anti-aircraftcarrier cruiser "Andropov"/"Pjotr Pervyj" - 1991:"Oktjabrskaja Revoljutsija"/"Jamal" - 1992: 49 900 tonne atomic submarine Akula/Typhoon - 2009:"Ural"/"50 let Pobedy"
Emanuel Magnusson

Antal inlägg: 3 174

Silja Symphony, det bästa fartyget på Östersjön!

« Svara #189 skrivet: 10 Augusti 2012 kl. 21:46 »

När blir det avslöjat hur hennes framtid kommer att bli? Jag trodde faktiskt att det skulle offentliggöras idag under " float out:en " av Viking Grace
Loggat

Royal Caribbean Gold Member

Kommande Resa:
Galaxy eller Amorella 26/10-12
båtas

Antal inlägg: 267

« Svara #190 skrivet: 10 Augusti 2012 kl. 22:46 »

Gissningsvis samma dag som man lyckas sälja något fartyg. Blir det Isabella man säljer så får vi veta till vem. Blir det någon av de andra vet vi vilket fartyg Isabella får ersätta.
Loggat
MP

Antal inlägg: 1 724

Tidtabeller är poesi

« Svara #191 skrivet: 10 Augusti 2012 kl. 23:38 »

Gissningsvis samma dag som man lyckas sälja något fartyg. Blir det Isabella man säljer så får vi veta till vem. Blir det någon av de andra vet vi vilket fartyg Isabella får ersätta.
Frågan är om något av Vikings fartyg går att bli av med? Cinderella är ju i mina ögon det enda fartyg förutom Grace som är något lite extra. Splitbåtarna är hopplöst små och Mariella är till åren . Rosella fick bottenbetyg av frun nu i Juli,hon liknade Rosella med en gammal risig pråm,Synd att man inte har byggt nytt i tid hälsarMP
Loggat

Bulben är underskattad..
Emanuel Magnusson

« Svara #192 skrivet: 11 Augusti 2012 kl. 02:29 »

Fast ifall hon kommer att sättas in på en ny rutt så borde det annonseras snart!
Loggat

Kommande Resa:
RepaRex

Antal inlägg: 360

« Svara #193 skrivet: 11 Augusti 2012 kl. 06:09 »

Fast ifall hon kommer att sättas in på en ny rutt så borde det annonseras snart!
I dagens Ålandstidning säger Backman att Isabella har varit till salu sen maj.
Loggat

Good judgement comes from experience which comes from bad judgement.
Emanuel Magnusson

« Svara #194 skrivet: 11 Augusti 2012 kl. 11:56 »

Då blir det alltså uppläggning i Januari.
Loggat

Kommande Resa:

Sidor: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 25   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: