Nyheter: Vid störningar följ oss på twitter.com/landgangen 20 Juni 2013 kl. 08:17
----- Veckans bild -----

M/S MSC Federica i Singapore 21 december 2006
© Foto: Thomas Larsen

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem. *

Sjöfartsindustriella Idag Igår Imorgon
Sidor: 1 ... 15 16 [17]   Gå ned
  Skriv ut  

Sjöfartsindustriella Idag Igår Imorgon
Författare Meddelande
NAUCLER

Kön: Man
Antal inlägg: 4 605

In my spare time I am hunting Russian ghost ships

« Svara #240 skrivet: 23 Juli 2012 kl. 18:34 »

Ja den ryska björnen,den gillar nog inte bli trängd,vi får väl se framöver vilken politik ? Ryssland - Kina - Förenta Staterna ?
Rysslands framtid ligger socialt och ekonomsikt västerut. Jag har inte träffat en enda ryss som känner gemenskap med kineser, men däremot är de väldigt lika mentalt skandinaver, mycket mer lika "oss" än just t.ex. amerikaner skulle vara lika oss. Däremot ser man inte väl på just amerikansk politisk fräckhet och rent mygel i världspolitiken. Ekonomiskt kanske Ryssland kan finna fräscha mogna äpplen i öst en tid, men Kina kan ju också stå inför stora problem, såväl allvarliga sociala, politiska som en ekonomisk krasch framtida. I Kina bör man inte lägga alla ägg i samma korg, inte.
Loggat

Member of the World Enthusiasts'  Nuclear-powered Ship visitors' and sailors' Club:
Touching and walking the steel and of:
1989 "Lenin" -world's first atomic ship
1989 SSV-33 "Ural" - 1990: Anti-aircraftcarrier cruiser "Andropov"/"Pjotr Pervyj" - 1991:"Oktjabrskaja Revoljutsija"/"Jamal" - 1992: 49 900 tonne atomic submarine Akula/Typhoon - 2009:"Ural"/"50 let Pobedy"
sunrod

Kön: Man
Antal inlägg: 1 697

E-post
« Svara #241 skrivet: 14 Augusti 2012 kl. 21:22 »

Forts.från ångan o motorfartygen,lägger de här som är en tråd om de mesta,de finns andra trådar där skribenter lagt in sina erf.men hitta dom ? Vi har Nesse o sign Donkeyman bl.a,sistnämda är väl den enda här som kan segla chief i ångfartyg,tror jag,o som har ett stort kunnade i de nämda.Någon från Atlantic Cinderella ? som var en T/S båt.Salén tankarsen likaså,samtliga AP turbiner.

Jag slutade när jag kommit fram i början 1900 tal.Bohman skrev fortfarande att man fortsatt brände kol fram till 60 tal (S/S Monark)Sen var kolet kom ifrån hade stor betydelse,vilket land o distrikt,vissa kol hade nicknamn,som polsk jord.

Hur de va och va lämpare/eldare i dessa under tropicsolen,har jag undrat många gånger,de började de flesta som,hade de inte salttabletter,fick de eldarsjukan,kramper o dyl.

1912 gick fyrtaktaren till sjöss i oceangående trafik B&W då,men de var inte först Stork Verkspoor var före,men inte på oceanen.De gick trögt i början,som allt nytt inom sjöfart,som är en konservativ branch.Ångaren fortsatte sin odyseé,sen på 30 tal började man gå över på oljefyring,o sedan blev turbinen vanlig även,på tankersen,kom de o bli helt dominerade.

Loggat

Sidor: 1 ... 15 16 [17]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: